Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

Potrzebuję zasilić dwa spore Peltiery 60W z sieci energetycznej...

Czy mogę to zrobić tanio jakoś zasilaczem beztransformatorowym? Np. za pomocą triaka lub tyrystorów?

Wiem, ze Peltier to nie zarówka :-) i pradu zmiennego przez nie przepuszczac nie ma sensu, ale moze dalo by sie cos tam wykombinowac z faktu, ze mam dwa te Peltiery zasilac z jednego zasilacza... Ma ktos moze jakis fajny pomysl na taki zasilacz?

Fajnie byłoby gdyby można było sterować mocą dostarczaną do Peltierów ale nie jest to super konieczne...

Kwestię izolacji/bezpieczeństwa pomijam, będzie to załatwione osobno - chodzi o jak najmniejszą wagę i cenę takiego zasilacza.

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

Nie pamiętam dokładnie... napięcie musi być filtrowane. ... na tyrystorze: http://80.54.179.82/schemat4.htm

Reply to
Desoft

Am 26.10.2010 05:55, schrieb Pszemol:

Możesz spróbować układem Desofta, ale uważaj na pulsację. Koniecznie filtr na wyjściu. Peltiery bardzo nie lubią tętnień. Jak sterować to albo prądem stałym, albo bardzo wolnym PWM (rzędu sekund)

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w

A one sa na 50V ?

Przeciez zasilaczy masz mnostwo teraz na rynku. Do komputerow, do laptotow, do routerow, do drukarek. Z jakiegos starego zlomu na pewno cos wyciagniesz, i bedzie lepiej niz ryzykowac drogie elementy.

A to do akwarium ma byc ? :-P

A dlaczego na 50V? Skąd taka wartość wziąłeś?

Nie zrozumieliśmy się... Nie chodzi mi o rozwiązanie jednostkowe tylko o dobranie zasilacza pod względem ceny dla produkcji...

:-))) Shhhh... to tajemnica! Aby się na rec.akwarium nie dowiedzieli!

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał

No bo wtedy mozna dwa w sam raz zasilic ze 120VAC :-P

Tak czy inaczej - na jakie napiecie ?

A to tym bardziej. Zasilacz ci zrobia jaki chcesz, porzadny, impulsowy.

Ale woda bedzie w okolicy plywac :-)

Czesc napiecia musi pokonac napiecie termoelektryczne, i ona wykonuje uzyteczna prace. Nadwyzka zapewniajaca przeplyw potrzebnego pradu jest oczywiscie niezbedna. Ale kazdy nastepny wolt grzeje juz ponad miare.

Skoro trzeba staly prad to dlawika trzeba. Ale lepszy taki na 50kHz niz 50Hz :-)

Użytkownik "Waldemar Krzok" snipped-for-privacy@zedat.fu-berlin.de> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@mid.uni-berlin.de...

I w tym momencie prawdopodobnie potrzebujesz PFC.

e.