Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

Potrzebuję zasilić dwa spore Peltiery 60W z sieci energetycznej...

Czy mogę to zrobić tanio jakoś zasilaczem beztransformatorowym?
Np. za pomocą triaka lub tyrystorów?

Wiem, ze Peltier to nie zarówka :-) i pradu zmiennego przez
nie przepuszczac nie ma sensu, ale moze dalo by sie cos tam
wykombinowac z faktu, ze mam dwa te Peltiery zasilac z jednego
zasilacza... Ma ktos moze jakis fajny pomysl na taki zasilacz?

Fajnie byłoby gdyby można było sterować mocą dostarczaną
do Peltierów ale nie jest to super konieczne...

Kwestię izolacji/bezpieczeństwa pomijam, będzie to załatwione
osobno - chodzi o jak najmniejszą wagę i cenę takiego zasilacza.

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

Nie pamiętam  dokładnie... napięcie musi być filtrowane.
... na tyrystorze:
http://80.54.179.82/schemat4.htm

--
Desoft

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

Możesz spróbować układem Desofta, ale uważaj na pulsację. Koniecznie
filtr na wyjściu. Peltiery bardzo nie lubią tętnień. Jak sterować to
albo prądem stałym, albo bardzo wolnym PWM (rzędu sekund)

Waldek

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

Czesc napiecia musi pokonac napiecie termoelektryczne, i ona wykonuje
uzyteczna prace. Nadwyzka zapewniajaca przeplyw potrzebnego pradu jest
oczywiscie niezbedna. Ale kazdy nastepny wolt grzeje juz ponad miare.

Skoro trzeba staly prad to dlawika trzeba. Ale lepszy taki na 50kHz
niz 50Hz :-)

J.

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

I w tym momencie prawdopodobnie potrzebujesz PFC.

e.

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

A one sa na 50V ?

Przeciez zasilaczy masz mnostwo teraz na rynku.
Do komputerow, do laptotow, do routerow, do drukarek.
Z jakiegos starego zlomu na pewno cos wyciagniesz, i bedzie lepiej
niz ryzykowac drogie elementy.

A to do akwarium ma byc ? :-P

J.

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

A dlaczego na 50V? Skąd taka wartość wziąłeś?

Nie zrozumieliśmy się... Nie chodzi mi o rozwiązanie jednostkowe
tylko o dobranie zasilacza pod względem ceny dla produkcji...

:-))) Shhhh... to tajemnica! Aby się na rec.akwarium nie dowiedzieli!

Re: Zasilacz beztransformatorowy do 2 peltierów

No bo wtedy mozna dwa w sam raz zasilic ze 120VAC :-P

Tak czy inaczej - na jakie napiecie ?

A to tym bardziej. Zasilacz ci zrobia jaki chcesz, porzadny,
impulsowy.

Ale woda bedzie w okolicy plywac :-)