Zasilacz 15V 2,5A jakie rozwiazanie ?

Witam Chcialbym sie poradzic, jak zbudowac zasilacz o podanych parametrach: napiecie stabilizowane, nieregulowane 15V wydajnosc pradowa 2,5 A

Rozwazam dwie mozliwosci:

  1. Zasilacz o pracy ciaglej, tzn. Trafo, mostek gretza, kondensatory i stabilizator (nie wiem tylko jaki)

  1. Zasilacz impulsowy, tu nie wiem prawie nic, ale chetnie sie dowiem.

Czy zasilacz impulsowy bedzie drozszy w budowie, bo to ze bardziej skomplikowany to wiem. Dzieki Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB

Impulsowy nie jest duzo bardziej skomplikowany niz liniowy, kiedy masz kosc stabilizatora impulsowego z tranzystorem kluczujacym wewnatrz, to wystarczy dolaczyc mala indukcyjnosc, diode, 2 oporniki i juz.

Masz spory prad 2.5A, przy regulatorze liniowym, wydzieli sie na nim sporo ciepla, chyba ze utrzymasz napiecie wejsciowe na skrajnie niskim poziomie, i wezmiesz regulator z serii lowdrop. Pamietaj jednak ze napiecie w sieci energetycznej nie jest idealnie stale i muszisz uwzglednic na to pewien zapas dobierajac trafo.

Przy zasilaczu impulsowym nie bedziesz mial wiekszego problemu z wydzielaniem ciepla.

pzdr zbyszek

Reply to
Zbyszek

Będzie troszkę droższy, bardziej skomplikowany i trudny w budowie, powinien być mniejszy i będzie mniej się grzał.

poszukaj chocby LM2576

Andrzej

Reply to
Andrzej Augustynowicz

no nie wiem... roznica w komplikacji mniej wiecej jak miedzy woltomierzem wskazowkowym a cyfrowym.

pozdr d.

Reply to
dynio

Użytkownik Zbyszek napisał:

Witam Moze jakis konkretny scalak? symbol? Dzieki

Reply to
TomaszB

Użytkownik TomaszB napisał:

Juz znalazle, dzieki wszystkim za pomoc :) Scalak LM723 powinien spelnic wymagania. Pozdrawiam TomaszB

Reply to
TomaszB

Sie mocno mylisz. Szczegolnie gdy wezmiemy zwykle trafo i dorobimy tylko stabilizator impulsowy.

Komplikacja to jest wyszukanie odpowiedniego rdzenia ..

P.S. Miernik wskazowkowy potrafisz zrobic ? Tzn ustroj pomiarowy :-)