zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Potrzebuję na szybko sklecić zasilacz 0-150 V (znaczy oczywiście nie musi być od
zera, zamiast 150 może też być 120 itp),
ale w tych okolicach. Tak do 1A.
Potrzebne mi to do przetestowania czegoś, zatem potrzebny mi jakiś prosty
schemacik, do złożenia
z klamotów z szuflady (ale mam parę szuflad, więc wybór spory :).

Męczyłem TL783,ale po spaleniu 5-tej sztuki,  dochodzę do wniosku, że nie jest
to szczęśliwa kostka.
Przerobiłem aplikacje z datasheeta, i jakiś schemat z sieci, no za cholerę teraz
nie mogę znaleźć...
W każdym razie mam już go dosyć.

Potrzebne mi toto jak mówiłem do testów, więc generalnie pracować ma pół
godziny, a potem można wywalić do kosza...
Żadna poważna konstrukcja. Tętnienia może mieć pewnie do 50-100mV, więc i
stabilizacja też umiarkowana.
(potrzebne mi toto do testowania innego zasilacza, przetwornicy DC-DC).

Próbowałem też jakiegoś prostego układu z n-mosfetem (plus tam parę dyskretnych
elementów).
No działa, ale przy 500mA to już ten mosfet się gotuje (co i nie dziwota, bo
sterowanie nim
woła o pomstę do nieba).

Może znacie jakieś rozwiązanie sprawdzone ?

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...
Hello sundayman,

od

Problem można rozwiązać na wiele sposobów. Ale nie w 15 minut z
wymiotków z szuflady. Rozwiazanie liniowe jest ostatnim, jakie by mi
do głowy przyszło.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

No dobra, te 15 minut to symbolicznie...
Wymiotki z szuflady też mam naprawdę spore.

Myślałem sobie, coby sporządzić jakiegoś prostego step-down, regulować PWM-em
czy coś takiego.
Może w tą stronę.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...
Hello sundayman,

Znajdziesz dławik kilkaset uH/kilka A - np. z jakiego aktywnego PFC o
mocy ponad 200W?

Tylko w tę, jeśli nie chcesz marnować sporych dziesiątek watów na
grzanie aluminium i powietrza.

Jakim źródłem zasilania przed regulacją dysponujesz?

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Zależy co ma w tej szufladzie.
Raditor o ciężarze 3kg?, transformator 220V/110V? być może kilka innych?
Ostatecznie kilka tyrystorów?
Liniowy ma tą zaletę że da się go złożyć w krótkim czasie, jeżeli ma
pracować tylko godzinę to tym bardziej.
Zrobiłbym tak:
Sklecił stabilizator, umieścił go na największym dostępnym radiatorze, może
wentylator?
Ja testowałem wzmacniacze mocy m.cz za pomocą kawałka chromonikieliny
włożonej do wody. Woda gwarantuje 100st. Tranzystory przez godzinę też
powinny wytrzymać.
Druga sprawa transformator (bo mostek i elektrolit jest sprawą oczywistą):
trzeba zejść z napięciem jak najbliżej tych 150V. Aż ciśnie się taki z
wyjściem 110V gdyby było za mało, za dużo można dodawać transformatorki
220/kilka woltów łączone szeregowo.
Ewentualnie zmniejszać napięcie za pomocą "ściemniacza".

PS. Wszystkie wyżej wymienione elementy posiadam w szufladzie :-)

--
Desoft

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Trafo 220/110 mam, właśnie z niego korzystałem.
Oczywiście dalej mostek, parę kondensatorów, no i mamy 150V DC.
Dalej był ten TL przeklęty.

No ale szlag go trafia permanentnie, mimo , że układ wg. datasheeta (nawet
potencjometr odpowiedniej mocy).
Nie chce mi się już tego rozważać, chociaż to ciekawostka sama w sobie...

No więc zacząłem kombinować z mosfetem + kilka prostych elementów (zenerka,
potencjometr itp).
Nie mogę teraz znaleźć schematu (bo mam w warsztacie, a piszę z domu), i jakoś
to działa.
Ale jak już wspomniałem, cholerycznie się grzeje. Jak nic lepszego nie wymyślę,
to tak zostanie.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Ile to stopni to cholerycznie? Radiator duży? z tymi 3kg to raczej nie
przesadzałem.
Aaaa.. i jeszcze pytanie z podstawówki: grzeje się tranzystor czy radiator?

Jeżeli za duża różnica napięć do wepnij jeszcze transformator w szereg. Na
godzinę nie ma sensu kupować autotrafa, ale przecież możesz go zrobić z
transformatorów.

--
Desoft

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Woda gwarantuje 100C, ale struktura krzemowa tego regulatora
nie jest w wodzie tylko w obudowie, która ma niezerową rezystancję
termiczną, a więc zawsze będziesz miał jakiś gradient temperatury
gdy będziesz miał dużo generowanego/odprowadzanego ciepła.
On chce mieć wyjście "od zera" i tu jest problem, bo przy małych
napięciach wyjściowych moc wydzielana na regulatorze jest ogromna
idąca w setki watów. Odprowadzenie tego typu mocy z małej obudowy
TO220 aby zapewnić temperaturę złącza <150C to wielka sztuka.

Gdyby budował zasilacz o napięciu wyjściowym 120-140V to jeszcze
miałoby to jakiś sens, ale nie liniowy regulator z napięciem wejściowym
140V a wyjściowym 5V bo wtedy masz 135W strat mocy na 1A prądu wy.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut.. .

A zastanowiłeś się ile mocy ci się wydzielało przy tych próbach?
Jak chcesz coś prostego to weź autotransformator i daj zwykły prostownik.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Jasne, że się zastanowiłem. A nawet mierzyłem.
Z tym, że używałem aplikacji z datasheeta tego TL'a, z dodatkowym tranzystorem i
ograniczeniem prądowym.
Niby toto działa, ale cholerycznie niestabilnie.W sensie, bez obciążenia

Autotransformatora właśnie nie mam. Taki brak podstawowego wyposażenia...

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...
http://allegro.pl/ShowItem2.php ?
item19%59277324&utm_source=ars&utm_socket_id=5&utm_rule_id=4

Pzdr
edgr

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Bez obciążenia nie będzie działać. Nie doczytałeś chyba tego datasheeta,
że masz minimalny wymagany prąd obciążenia 15mA aby utrzymać
układ w stanie regulacji... (Minimum output current to maintain regulation)

Dodatkowo przy napięciu regulowanym 5V a napięciu z mostka 140V
i prądzie obciążenia 1A będziesz mieć moc wydzielaną w tej kostce
(140V-5V)*1A13%5W. Jaki radiator użyłeś aby odprowadzić te 135W
w powietrze?

Moim zdaniem Twoje "działa cholerycznie niestabilnie" bierze się
z tego, że testujesz albo bez obciążenia, i wtedy nie masz tego minimum
15mA a jak dajesz obciążenie to przekraczasz warunki termiczne
i scalak wyłącza się bo mu za gorąco lub się po prostu pali i uchodzi dym.
A wszyscy wiedzą, że elektronika pracuje na dym, jak dym uleci to
elektronika przestaje działać ;-)

Testuj impulsowo aby wyeliminować termikę, np. włącz na ułamek
sekundy i potem długa przerwa na chłodzenie. Jak uzyskasz zadowalającą
regulację w testach impulsowych to zajmij się chłodzeniem... Ale
odprowadzić 135W z tej obudowy to będzie wielka sztuka...

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

ciach

Najszybciej , ale na pewno nie w 15 minut,
da się zbudować 3 zasilacze 0-50V ,
lub 4 zasilacze 0-35 V i połączyć szeregowo .

--
SP4OLN

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

autotransformator tar 0,25 z allegro + mostek prostowniczy z filtrem?

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...
sundayman potrzebuje na szybko sklecić zasilacz 0-150 V:

Ile kosztuje najtańszy paluszek w Lidlu (Allegro, Biedrońce itp)?
Podejrzewam, że poniżej złotówki da się kupić. Tak na pół godziny,
to może być najlepsze rozwiązanie. Jeśli kwantowa regulacja ze
skokiem 1,5V nie wystarcza, można się podeprzeć regulowanym źródłem
włączonym w szereg.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut.. .

100 paluszków, biurka na pewno nie starczy, trzeba iść z tym na podłogę :)

--
P. Jankisz
Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Jasne, najlepiej przecież połączyć wzdłuż...

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Trzeba chwilke pomyśleć, a następnie pójść do najbliższego składu
budowlanego po kilka metrów plastikowej rury. Parę szpulek od nici,
niepotrzebną szprychę rowerową i gumki od weków można znaleźć
w każdym domu -- tak przynajmniej twierdził pan Adam Słodowy.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

A przelacznik 150 pozycyjny masz w szufladzie, czy proponujesz gwozdziem
wybierac ?

J.

Re: zasilacz 0-150 w piętnaście minut...

Gwoździem.

Trzeba sobie jakoś radzić, powiedział baca zawiązując but dżdżownicą.

Site Timeline