Zasięg nadajników DVBT

Mam w domu kablówkę, więc temat DVBT nie za bardzo mnie do tej interesował.
Ale pod wpływem reklam TVP oraz intrygującego napisu na pudełku od anteny
(Full HD 1080p)
oraz w związku z tym, że mój TV posiada głowicę DVBT postanowiłem sprawdzić
jak się sprawy mają.

Na początek do gniazdka antenowego podłączyłem kawałek druta. Uruchomiłem
strojenie ... JEST.
12 programów sią znalazło.
Ale z oglądaniem lipa - jakieś kolorowe kwadraty. Nic to, myślę, antena do
bani - oglądania nie będzie.

Któregoś dnia widzę reklamę w TVP mówiącą, że oto w krótce znikną z dachów
wszystkie stare anteny dipolowe
i wystarczą takie małe zgrabne "cyfrowe" - do cyfrowej TV.

Jestem sobie dziś w sklepie z antenami. Wybór ogromny. I takie Full HD i
nie. Ale wszystkie do cyfrowej TV.
Myślę sobie, a co tam, wezmę.

W domu podłączyłem to to do TV, włączam strojenie i szok !!!. Zarejestrowało
się około 40 programów TV + 12 radiowych.
Kurcze, na co mi kablówka ?

Usiadłem sobie wygodnie w fotelu, pilot w rękę , pierwszy program ...  brak
modułu CI.
Hmm, ... no dobra jest jeszcze 39 programów.
Kolejny to samo, i tak dalej ...
Zakodowane ?

Okazało się, że jedynie 12 programów jest dla zwykłych ludzi.
Jakość obrazu cyfrowa. Znaczy się jest albo nie ma. Więcej nie ma niż jest.
Pikselów, kolorowych kwadratów trochę zobaczyłem.
Na antenie pokojowej którą kupiłem za 50 zł ( bez wzmacniacza) oglądać się
NIE DA.
Wypadałoby zalożyć antenę zewnętrzną.
Już widzę jak znika ten las anten z reklamy.

Każdy emeryt i emerytka będzie mógła sobie za darmo pooglądać cyfrową
kaszankę z rydzami.

I żeby nie było, że mieszkam gdzieś na zadupiu. Jest to miasto 200-tysięczne
na mazowszu.

Pozdrawiam wszystkich walczących o wiadomy program w multipleksie.
Żebyście się tylko nie zdziwili.
-:)

A teraz poważnie.
Czy jest gdzieś dostępny wykaz nadajników DVBT ?

Re: Zasięg nadajników DVBT
[.....]
http://www.emitel.pl/telewizja/naziemna-telewizja-cyfrowa-dvb-t/harmonogram-wdrazania-mux-1
Znajdziesz tam też MUX2 i MUX3. Polsatowskiego MUX4 (to zdaje się te
zakodowane) trzeba poszukać w innych miejscach. Proponuję tutaj:
http://radiopolska.pl/wykaz/lokal.php .

Re: Zasięg nadajników DVBT

http://www.emitel.pl/telewizja/naziemna-telewizja-cyfrowa-dvb-t/harmonogram-wdrazania-mux-1

No i wszystko jasne.
Okazuje się , że moja mieścina jest na skraju zasięgu.
Dalej już biała plama.

Re: Zasięg nadajników DVBT
[.....]
Wiesz, z tymi zasięgami na tych mapkach to jest różnie. Np. moi starzy
odbierają MUX3 z nadajnika 4kW ERP na zwykłej "siatce" z odległości
~50km od nadajnika podczas gdy wg. mapki jego zasięg to ~25km. Po prostu
zamiast tego pokojowego badziewia kup sobie jakąś normalną antenę
kierunkową, np.
http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_dipol_44-21-69_tri_digit_A2670.htm .
Ewentualnie możesz też użyć "siatki" jeśli masz takową gdzieś w domowych
śmieciach.

Re: Zasięg nadajników DVBT

http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_uhf_dipol_44-21-69_tri_digit_A2670.htm .

Ja używam tańszej i lżejszej anteny logarytmiczno periodycznej. Antena jest
na poddaszu (dachówka) i za pomocą rozgałęźnika ze wzmacniaczem rozprowadzam
sygnał w całym domu.  Odbieram MUX-1 20kW oraz MUX-2 5kW. Na TV Panasonic
poziom sygnału obu muxów 100% stopa błędów BER 0 (ZERO) na odbiorniku DVB-T
Akai poziom obu muxów sygnału 96-97% jakośc sygnału 96-97%. W lini prostej
do nadajnika mam około 20km. Antena moja jest w lekkim cieniu góry.
Najprawdopodobniej zjawisko refrakcji pozwala na odbiór.

Marek

Re: Zasięg nadajników DVBT

Z ciekawości: Masz jakiś miernik, wskaźnik ku temu, czy domniemywasz na
podstawie braku zakłóceń odbioru, braku zniekształceń treści przekazu...?
IMHO nie jest bowiem możliwa całkowicie zerowa stopa błędów, nie widzę
natomiast przeszkód, aby była ona poniżej pewnej granicy, a dzięki
odpowiedniemu kodowaniu sygnału, błędy mogą zostać skorygowane...

Przy terenie nierównym dróg propagacji może być ileś-tam, może akurat (jeśli
jest) przerwa w widmie sygnału, tj. miejsce, gdzie przychodzące wiązki się
znoszą, wypada w mało newralgicznej części pasma, użytego do transmisji...?

Re: Zasięg nadajników DVBT

Taką informację wyświetla mi TV. Sam nie wierzyłem i w tor antenowy wpiąłem
tłumik regulowany 0-80dB 75ohm. Gdy zmniejszałem tłumikiem poziom sygnału to
stopa błędów już nie była zerowa i zwiększała się.

Marek

Re: Zasięg nadajników DVBT

Acha, rozumiem... hmm... zbyt piękne, by było prawdziwe... może stopa była
tak mała, że nie opłacało się rozdrabniać komputera w radiu i dla
uproszczenia dało się zero :)

Ja miałem w swej pracy radiolinię cyfrową do Koszalina, pierwszą jaka była
tego typu, OIDP, nigdy BER nie była dokladnie zerowa, zawsze jakiś malutki
ułamek był, chyba w granicach 10^-6 - 10^-7 w dobrych warunkach, jak poszło
chyba tradycyjnie, powyżej 10^-3, to się wywalało. Pracowałem tam 1994-2000,
więc mogło się pozapominać ciutkę :)

Re: Zasięg nadajników DVBT

10e-6 na linii 2Mb to dwa bledy na sekunde, na wolniejszej rzadziej
:-)

Przy 10e-3 to dluzszego pakietu nie mozna wyslac, wszak glupie 500
bajtow bedzie zawieralo srednio 4 przeklamane bity :-)

Oczywiscie duzo zalezy od zastowowanej korekcji w samej transmisji.

J.

Re: Zasięg nadajników DVBT

Linia była 140 Mbit/s.
Oczywiście, były też mini-linki, 4, lub 16  razy 2Mbit.

Już nie pamiętam, jak to wyglądało z korekcją, ale granica mniej-więcej
chyba tak wyglądała.
.
Re: Zasięg nadajników DVBT
Dnia pięknego Tue, 29 May 2012 22:36:03 +0200 osobnik zwany kk wystukał:

http://www.telewizja-cyfrowa.com/nadajniki.html

--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

Żebyś się nie zdziwił - mieszkam na zadupiu, za oknem pola a na
śrubokręcie odbieram ze 30 programów - nawet mi się tego liczyć nie
chce. W każdym razie dwa polskie multiplexy z jednego nadajnika i
jeden z nadajnika czeskiego.
Jak podłączę normalną antenę, to odbieram kolejne 14 programów z
drugiego polskiego nadajnika.

Jest.

 RoMan
Re: Zasięg nadajników DVBT

No, ja tam znam rozne zadupia. np takie jedno, pola, lasy, gory, a na gorze
pare MW emitowanych :-)

J.

Re: Zasięg nadajników DVBT
Hello J.F.,

Kiedy Chrzelice wcale nie tak blisko i na dokładkę za górką. O czeskim
nadajniku w ogóle szkoda gadać, bo to jakieś 80km.
Ale za czasów analogowej telewizji jeszcze pod Kaliszem ich programy
były odbierane - zakrzywienie czasoprzestrzeni? ;)

 RoMan
Re: Zasięg nadajników DVBT
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w
Hello J.F.,

Przeca nie pisze ze blisko, tylko mozna mieszkac w takiej np Sobotce,
definicje zadupia spelnia, nawet do najbliszszej drogi krajowej
daleko, a sygnal ze srubokreta taki ze tlumik trzeba wstawiac :-)

J.

Re: Zasięg nadajników DVBT
Hello J.F,

Spinacz za duży. Ale to pod samym nadajnikiem jest a ja mam jednak te
paredziesiąt km i górkę po drodze. Do Ślęży juz anteny potrzebuję.

 RoMan
Re: Zasięg nadajników DVBT

Może i jest, ale mocno nieaktualny. przeważnie z przed dwóch lat.

Remek

Re: Zasięg nadajników DVBT

Nie wiem gdzie szukasz, ale tutaj masz harmonogramy wdrażania muxów z
datami i zaznaczonymi na zielono nadajnikami, które już zostały uruchomione:
http://www.emitel.pl/telewizja/naziemna-telewizja-cyfrowa-dvb-t
Andrzej
Re: Zasięg nadajników DVBT

uruchomione:

Bardziej gównianą strone trudno znaleźć. Nie chce mi się tego więcej
komentować. Może ktoś mi wyjaśni taki obrazek (bo tryb tekstowy jest im
obcy):

TON Łódź D-charakterystyka kierunkowa.

Co to jest TON, gdzie się mieści, z jaką mocą nadaje, w którym kierunku,
jaki jest obszar pokrycia sygnałem?

Czy to nie są oczywiste informacje, jakie powinny być na stronie, a których
próżno szukać? O d... potłuc taką stronę i informacje na niej.

Remek

Re: Zasięg nadajników DVBT

Telewizyjny Osrodek Nadawczy
RTCN Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze

kiedyś za czasów analoga była tabela na stronach dipol.com

Yes Yes Yes

--
Włodek

http://dino.inosak.org