Zasada pracy TV LCD

Cześc. Wiem, że kiedys się to juz pojawiło ale odpowiedz poszła w innym kierunku i tak jak by jej nie było wię przepraszam że do tego wracam, ale interesuje mnie to, a wiec...

Jak działają teraz telewizory LCD. Pisaliście że do matrycy przesyłane są sygnały cyfrowe LVDS, ale.

  1. Czy sterowanie taka matrycą jest podobne do tego jak w wyswietlaczach od telefonow kolorowych np N6100? Inaczej co przesyłane jest do matrycy? Wspolrzedne punktu (piksela) i jego wartość? Chcoc w telefonach jest jednak pamiec obrazu.
  2. W takim razie dlaczego nie widac migotania matrycy pomimo ze odswiezanie jest z czestotliwoscia 50Hz?

Prosze nie odsylajcie mnie do karty katalogowej układów.

Reply to
slawek7

W dniu 2011-01-28 07:33, slawek7 pisze:

A co rozumiesz przez "matrycę? Samo szkło z wyprowadzonymi liniami poziomymi i pionowymi, czy układ zwany "matrycą". Każdy LCD działa dokładnie tak samo, od tego zegarkowego do HDTV. Ciekły kryształ w polu elektrycznym zmienia swoją polaryzację i dzięki polaryzatorom światła przyklejonym od spodu i od frontu (operujemy już na świetle spolaryzowanym) następuje częściowe regulowane tłumienie światła. Niemal od idealnej transmisji do niemal idealnego zaczernienia

- kwestia konstrukcji. Piksele kryształu są pobudzane w sposób impulsowy w określonym reżimie czasowym, szybko lub bardzo szybko. Nie ma to nic wspólnego z częstotliwością obrazu telewizyjnego. Pobudzaniem opikseli z odpowiednim wypełnieniem zajmuje się kontroler lub zespół kontrolerów matrycy (zależy od wielkości, szybkości i budowy). ten kontroler dostaje z zewnątrz (np z elektroniki części telewizyjnej) informacje który piksel w jakim stopniu ma świecić (jeśli są poziomy jasności) i w jakim kolorze (jeśli LCD kolorowy) i realizuje to autonomicznie.

Reply to
Andgro

Mailem na mysli cala matryce, lacznie ze sterownikiem który sie tam znajduje. Z tego co wiem to ten sterownik przyjmuje sygnalu LVDS. Pewnie cos nieprecyzyjne napisalem, ale wlasnie chcialem to zrozumiec i stad to pytanie.

Reply to
slawek7

Użytkownik slawek7 napisał:

Bo matryca nie świeci w odróżnieniu od luminoforu w kineskopie. Świecą świetlówki lub diody podświetlające matrycę. W przypadku kineskopu przy częstotliwości półramki 50Hz efektywnie świeci pasek o szerokości mniej więcej 1/3 ekranu - i tak świecący (najbardziej na dole, ku górze jasność malała) pasek zasuwa w kółko z góry na dół. Stąd wyraźne wrażenie migotania. W matrycy LCD świeci (jest podświetlana przez świetlówki/diody) cała powierzchnia - częstotliwość odświeżania jest dokładnie tym na co nazwa wskazuje - częstotliwością odświeżania. Czyli linia pikseli jest przepisywana nową treścią, linia bezpośrednio pod nią wyświetla treść poprzedniej ramki - ale obie podświetlone są dokładnie tak samo (a w kineskopie linia "następna" w momencie przemiatania wiązki przez linię aktualną jest po prostu ciemna). W efekcie obniżanie częstotliwości odświeżania w ekranach LCD może dać wrażenie nieciągłości ruchu, w krańcowym przypadku wręcz pokazać sekwencyjność odświeżania (obraz powoli zmienia się od góry do dołu) ale nie da migotania jak w kineskopie.

W dniu 2011-01-28 14:29, slawek7 pisze:

Akurat jak jest w TV to nie wiem. Rodzajów sterowników jest sporo. W przypadku bardzo szybkozmiennego obrazu w TV raczej nie można mówić o wydzielonym sterowniku. Cala elektronika musi ze sobą współpracować żeby osiągnąć zamierzony efekt na należytym poziomie. Szcególnie kiedy wchodza 3D TV i co najmniej 24 razy na sekundę telewizor musi być w stanie podmienić caluteńki obraz na ekranie jednocześnie zapewniając bardzo dobra dynamikę koloru bez utraty jakości.

Reply to
Andgro

W dniu 2011-01-28 15:20, Andgro pisze:

Oczywiście chodziło mi o 24 pełne obrazy 3D, czyli 48 zmian na sekundę.

Reply to
Andgro

Ok, ale ja dalej nie wiem co sie dzieje z sygnalem wideo, ktory podaje na wejscie SCART w TV (sygnał analogowy) ze w koncu cos mamy na ekranie. W CRT było to dość jasne, sygnał wejscowy po synchronizacji sterował planką, a w LCD?

Reply to
slawek7

W dniu 2011-01-28 18:49, slawek7 pisze:

Identycznie, procesor rysuje ten obraz w pamieci RAM i wyswietla ten obraz po przetworzeniu i przeskalowaniu.

Reply to
Rysio

W dniu 2011-01-28 14:13, Andgro pisze:

Nie do końca autonomicznie. W moim laptopie zwisy systemu powodują, że obraz zamarza, potem robi się różnokolorowy, aż w końcu staje się biały, kiedy cały ciekły kryształ się zdepolaryzuje. Zatem kontroler ekranu jest zależny od tego, czy główny procesor komputera działa czy nie. Gdyby rzeczywiście był autonomiczny, to wyświetlałby non-stop ostatni obraz przed zwisem systemu.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 28.01.2011 15:20, Andgro pisze:

Ciekawa, błędna teoria. ;)

Sterownik LCD to takie coś siedzące w "matrycy". Na wejściu ma sygnał cyfrowy i zegar. Zajmuje się przetwarzaniem cyfrowym tego sygnału a następnie podaje go na przetwornik cyfra->analog.

Następny "sterownik" to układ zajmujący się wysyłaniem danych z bufora do wyświetlacza. Często zintegrowany z procesorem

Cały obraz jest przerysowywany 50..60 razy na sekundę.

P.S. Obraz HD to tylko ~300..370MB/s.

Reply to
Michoo

No wiesz... zasilanie też trzeba podłączyć ;)

Reply to
Andgro

W dniu 2011-01-29 01:26, Andgro pisze:

Ale zasilanie jest, bo świetlówki się świecą, wiatrak pracuje, dysk pracuje, tylko CPU zrobił twardy zwis.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 29.01.2011 04:04, Tomasz Wójtowicz pisze:

Sprawdziłeś, że CPU a nie:

- karta graficzna

- mostek

- kontroler IRQ

- ACPI/APM

- ... ?

Reply to
Michoo

W dniu 2011-01-29 14:35, Michoo pisze:

Rozumiem, ale to nie powinno robić różnicy. Kontroler matrycy dostaje cały czas prąd z baterii/zasilacza. Więc nawet w przypadku zwisu układu graficznego powinien cały czas wyświetlać ostatni obraz. Skoro tego nie robi, to znaczy, że nie jest "całkowicie autonomiczny" jak to kolego Andgro napisał, tylko zależy od pracy wymienionych przez ciebie układów.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

W dniu 29.01.2011 16:14, Tomasz Wójtowicz pisze:

Kontroler matrycy nie ma pamięci obrazu. On jedyne co robi to prosty postprocessing a następnie konwersja sygnałów cyfrowych na analogowe dla wysterowania piksela (np +-15V).

Jest "autonomiczny", ale pracuje on-line, więc obraz wyświetlany zależy od zewnętrznego zegara i danych. A więc pośrednio od kontrolera, który go "karmi" danymi (zazwyczaj zintegrowany w karcie graficznej). Jeżeli ten kontroler by pracował to nawet przy zawieszeniu całej reszty matryca będzie wyświetlać właśnie "ostatni" obraz (chyba, że coś go po drodze nadpisze śmieciami).

Reply to
Michoo

Zakładając ze mam wymontowaną matryce z jakiegos telewizora lub monitora LCD to co dokładnie leci do sterownika matrycy, jakie sygnały i jakie dane? I skad wiadomo która linia i wiersz ma byc sterowana? Dalej, jesli matryca nie ma pamieci obrazu to w takim razie w jednej chwili swieci tylko i wyłacznie jeden piksel z całej matrycy. Czy tak? A skoro tak to powinny byc widoczne migotania obrazu, czy nie?

Reply to
slawek7

W dniu 29.01.2011 18:47, slawek7 pisze:

Nazwy się mogą różnić w zależności od opisu, ale funkcja jest taka sama:

- VSync - oznacza początek danych ekranu

- HSync - oznacza początek linii

- pixel clock - przez cały czas pracy matrycy, dane pobierane na zboczu

- 6+6+4/6+6+6/8+8+8 bitów kolorów RGB

Ekran odświeżany jest w takt VSync. Kolejne linie danych wysyłane są w takt HSync, kolejne piksele w takt PXclock. W czasie drugiej części cyklu H/V sync kontroler ma czas na resetowanie liczników, czy np. doczytywanie danych korekcyjnych dla kolejnych wierszy.

Piksele nie świecą. Świeci podświetlanie pod nimi.

- Piksele mają relatywnie sporą bezwładność mechaniczną.

- Jeżeli dobrze rozumiem technologię TFT to tranzystor przy każdym pikselu tworzy z niego kondensator - po "ustawieniu" mu polaryzacji za pomocą napięcia jest on odłączany do następnego odświeżenia a w tym czasie napięcie zmienia się tylko przez upływność na tranzystorze.

Reply to
Michoo

No więc może potrzebny jest np zewnętrzny zegar, który padł. Już napisałem że nie wiem jak jest w TV. proste graficzne LCD sa zwykle całkowicie autonomiczne. Bardziej skomplikowane mają zewnętrzny kontroler i te komplet też jest całkowicie autonomiczny. A w przypadku TV, gdzie potrzebne jest naprawdę dużo danych, autonomia może być bardzo ograniczona. Inni koledzy mają więcej do powiedzenia na ten temat. Zresztą znalezienie tych informacji przy pomocy wyszukiwarki nie powinno byc żadnym problemem.

Reply to
Andgro

W dniu 2011-01-29 23:03, Andgro pisze:

Ja rozbierałem monitory komputerowe LCD i jestem przekonany, że OTV LCD jest tak samo zbudowany, tyle, że ma jeszcze tuner i wejścia SCART itp. Więc jak sterowana jest matryca, to sobie możesz zobaczyć na kartach katalogowych matryc, np. matryca samsunga w moim lcd dostaje 2 bity na jeden takt zegara.

Co do budowy OTV LCD, to wydaje mi się tak:

  1. Wszystkie wejścia cyfrowe przyłączone są przez odpowiedni konwerter do jakiejś głównej szyny danych.

  1. Wszystkie wejścia analogowe podłączone są przez multiplekser do ADC, który z kolei przyłączony jest do procesora sygnału ex-analogowego (dekodowanie PAL i te sprawy). Wyjście tego procesora jest również przyłączone do głównej szyny danych.

  2. Szyna danych przyłączona jest do głównego procesora wizji, który robi te wszystkie bajery ze skalowaniem czy ulepszaniem obrazu. Wyjściem procesora jest już magistrala do matrycy.
Reply to
Tomasz Wójtowicz