Żarówki w USA świecą jaśniej?

Natknąłem się na kalkulator cd->lm:
http://led.linear1.org/lumen.wiz
Na samym dole jest tekst:
"As a point of reference, a standard 100W light bulb typically is rated
at around 1,700 lumens in North America, and around 1,300 lumens in 220V
areas of the world"
O co chodzi? Dlaczego przy niższym napięciu żarówka ma większą
efektywność?
--
Michał

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?

Zgaduje: 100W zarowki na 110V przepuszczaja prad o wiekszym natezeniu niz
te na 220V.
P = U * I
moc = napiecie * natezenie
Obydwie sa 100W, napiecie jest nizsze, wiec musi wzrosnac natezenie.
Zgodnie z prawem Joule'a wlokno zarowe nagrzewa sie przy tym bardziej.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Joule 'a_(pr%C4%85d_elektryczny)
www.gwawrety.republika.pl/ee/cieplo.html

Ale to tylko wyjasnienie oparte tylko na mojej intuicji...
Radoslaw Ziomber
Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

A co z rezystancją? Jest odpowiednio mniejsza. Opierasz się na wzorze
Q=RI^2t, ale podaną mamy tylko moc, czyli RI^2=P, a zatem wydzielone
ciepło Q=Pt. Czyli przy 110V jak i 230V wydzielą takie samo ciepło... na
rezystancji. Na razie nic to nie daje.

--
Michał

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
ść?
p://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_Joule'a_(pr%C4%85d_elektryczny)www.gwawrety
.republika.pl/ee/cieplo.html

ŻENADA!!  Jak chcesz zgadywać, odsyłam do najbliższej kolektury Lot
to.
A jak po prostu nie wiesz, to się tu zapytaj, a nie wypisuj
idiotyzmów. Albo podłącz se najpierw tę żarówę do baterii 1.5
V. Może
coś ci się we łbie rozjaśni.

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
Stachu Chebel wrote in

Sam jestes zenada. Uzywajac slowa "zgaduje" wyraznie zasugerowalem, ze moja
odpowiedz jest tylko niezbyt przemyslana sugestia, nie "prawda objawiona" w
tej kwestii. Z ciekawoscia oczekiwalem komentazy w tej sprawie. Stanowi to
wiec sfego rodzaju forme pytania. Szkoda tylko, ze Ty nie potrafiles tego
odczytac.

O czcigodny i śfiatły medrcze, czy mukbys urzyc sfej wielkiej madrosci, by
ośfiecać niom innyh? Szkoda, rze uzywasz sfego geniuszu tylko do oslepiania
inych jego blaskiem.

Wystarczy pszejżeć Twoje posty w archiwum grupy, by stfierdzic po ciaglych
wycieczkach personalnych, ze jako czlowiek jestes sfrustrowanym HAMEM i
PUSTAKIEM, nie umniejszajac Twojemu doswiadczeniu i wiedzy.

PS. Szczesze fspulczuje Ci, ze musisz na tym ziemskim padole pzebywac z tak
nikczemnie glupimi i niedorozwinietymi w poruwnaniu do Ciebie osobnikami.
Pszynajmniej mozesz sobie z nih trohe posmiac.

PPS. Wspulczuje rufniez Twoim pracownikom. Wygladasz na sfrustrowanego
szefa, ktory na dodatek co jakis czas przechodzi okres. Badz wymagajacy i
sprawiedliwy, a nie przemadrzaly i wynosny.

PPS^2 Szpecjalnie pisze niepoprafnie, bys mukl mi wytknac, ze jestem
kretynem i miaÓ na to namacalny dowut. Masz jak efidentnie widac racje.

EOT
Radoslaw Ziomber
Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

Przecież palnąłeś astronomiczną głupotę, panie astrofizyku. Według
ciebie moc przy niższym napięciu oznacza większe natężenie (to jest
prawda), ale potem stwierdzasz, że większe natężenie oznacza większą
moc. Czyli moc daje większą moc. Ile? Ze 100W wycisnę 150W???

Problem żarówki od strony materiałowej opisują skomplikowane zależności,
a niektóre z nich są w potędze 13,8. To jest dużo trudniejsze niż Gie em
eM przez eR kwadrat.

Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

Racja, stwierdzilem totalna bzdure. Moc obydwu zarowek jest identyczna,
praca pradu elektrycznego w rezystorze zamieniana jest na cieplo. Takie
same wiec dla obydu zarowek. Mea culpa.
Radoslaw Ziomber
Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?

Przy tym czyli przy czym? Rzucasz stwierdzenie bez podania założeń i
przytaczasz prawo ignorując wielkości których ono dotyczy. Pominąłeś
rezystancję. Nagrzewa się bardziej przy tej samej rezystancji. A ona nie
jest taka sama. Przecież przy niższym napięciu musi być ona niższa aby
zachować tę samą moc.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net/

Dla pradu stalego:
Q = R I^2 t
Q = (U / I) I^2 t = U I t = P t

Moc w obu przypadkach jest taka sama.

Ma odpowiedz byla ewidentnie nieprzemyslana, mea culpa.

Ton obydwu wypowiedzi w tym watku uzytkownika Stachu Chebel wydaje mi sie
jednak nadal bardzo niestosowny.
Radoslaw Ziomber
Re: Żarówki w USA świecą jaśniej ?

Efektywność żarówki powiązana jest z jej trwałością. Można zrobić
żarówkę
która będzie świeciła 100 lat i taką która będzie świeciła 100 godz.
Podając
1000godz trwałości dla żarówki na 230V uwzględniamy też ilość
włączeń. A jak
wiadomo żarówki palą się podczas włączania (prąd udarowy). Przy niższym
napięciu zasilania żarnik jest grubszy, więc bardziej odporny na
przepalenie. Porównaj sobie halogeny w takiej samej obudowie na 230V i 12V.
Aaa i nie wiem jak jest trwałość żarówek na 110V.

--
Desoft

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
100
(prąd

Żarówka "przewoltowana"? Czyżby w stanach ludzie częściej wymieniali
żarówki? Bo rozumiem, że przewoltowanie żarówki powoduje wzrost
efektywności świetlnej.

--
Michał

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?

Waldku, ale u mnie w samochodzie wszystkie sa normalnie wlaczane i tez
rzadko wymieniam :-)

IMO - najczesciej padaja przednie halogeny mijania i drobnica w desce.
Reszta bardzo rzadko. Kierunkowskazy tez rzadko. Aczkolwiek w
niektorych przerywaczach maja komfortowe warunki pracy.

J.

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej ?

Stawiam, że 1 świeca produkująca 1 stopę dalej natężenie = 1 lumen z
ameryki
jest trochę inna niż 1 europejski  lumen z 1948 ustalony przez CIPM.

Łukasz

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?

If you know beam angle.
A ta wiazka zazwyczaj ma zmienna jasnosc w zaleznosci od kata..

Grubszy drut jest bardziej odporny i umozliwia wieksza temperature.

Ewentualnie ... przyjeli inne standardy, zarowka zyje krocej, ale
swieci jasniej. Ale nie zawsze tak bylo:
http://en.wikipedia.org/wiki/Longest-lasting_light_bulbs

Kto wie czy im napiecie nie pomaga - ja w koncu nie wiem - maja 110,
115 czy 120V ? Moze robia zarowki na 110, a mierza przy 120 ?

J.

Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

I ma większą powierzchnię emitującą światło.

Pozdrawiam,
Paweł

Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

A to akurat chyba nie. Wolfram w temperaturze X promieniuje z
jednostki powierzchni iles tam, wiec 100W zarowka powinna miec
powierzchnie taka sama, chyba ze temperatura inna.

Wlokno zwiniete w spiralke, wiec to troche zmienia ... ale w obu
zwiniete :-)

J.

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?

A to mi się nie zgadza.
U 2x w dół to I 2x w górę aby P=const (R 4x w dół)
I 2x w górę to chyba *) przekrój 2x w górę czyli średnica i obwód sqrt(2)
razy w górę.
Przekrój 2x w górę to R/m 2x w dół. Aby mieć R 4x w dół to też długość 2x w
dół.
Powierzchnia to obwód razy długość - wychodzi mi sqrt(2) razy w dół.

*) chyba bo nie obowiązuje pewnie zachowanie A/mm2 gdyż raczej chodzi o
uzyskanie tej samej temperatury, a to nie będzie prosta zależność od A/mm2
bo dochodzi kwestia powierzchni odprowadzającej ciepło. Pewnie będzie trochę
inaczej, ale i tak sądzę, że końcowa powierzchnia wyjdzie mniejsza.

Jeśli faktycznie żarówki 110 mają większą skuteczność to może przyczyną jest
to, że grubszy drut można rozgrzać do wyższej temperatury przy zachowaniu
tej samej żywotności. Schodząc do 0,01V i grubego pręta może dało by się go
jeszcze bardziej do białości rozgrzać bez ryzyka przepalenia.
P.G.

Re: Żarówki w USA świecą jaśniej?
ą efektywność?

Chodzi o to, że głupoty wypisują. A głupki to łykają, bo tak je
st
NAPISANE w linku.

Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?

Na stronach Osramu nie znalazłem odpowiedniego katalogu, ale Tungsram ma
całkiem przejrzysty:
http://www.gelighting.com/eu/tungsram/downloads/TU_6_language_070221.pdf
Strona 2
100W, 120/125V - 1560lm (1000h)
230V - 1340lm (100h)
mniejsza różnica niż 1300 i 1700, ale jest, także w innych mocach.

Swoją drogą myślałem, że Tungsram upodobnił nazwę do Osramu (jak
Panascanix itp.) tymczasem nazwa firmy Tungsram pojawiła się wcześniej,
jeszcze w 19-tym wieku :)

--
Michał

Re: Żarówki w USA świecą jaśnie j?