zarowki LED - Page 4

Re: zarowki LED

Tak mniej więcej działa rynek. Halogeny "głównego szeregu", czyli te
dwunastowoltowe z reflektorem, kosztowały na początku po jakieś dwie
dychy. One są fajne, ludzie chętnie kupują, tym więcej im tańsze. Więc
każdy Chińczyk wziął się za ich produkcję i cena spadła do kilku złotych.
Później pojawiły się halogeny 230V z gwintem E27. Kosztowały kilka razy
więcej od zwykłych żarówek. Kupowali je ci, którzy uznali, że werto.
Na przykład ja. Ale ja mam jakiś rodzaj ekoświra i lubię fajne nowe
rzeczy. Z tym że takich jak ja jest niewielu, obrót był niewielki,
a cena wyznaczona kosztami produkcji i presją rzeczonego świra. Jak
tylko zakazano zwykłych żarówek, to cena halogenowych (tych E27)
skoczyła dwa razy albo i lepiej. Bo to już była sytuacja przymusowa,
nie ma wyboru, poza świrami kupują też normalni.

Ze świetlówkami może być podobnie. Trzeba pamiętać o tym, że ustawodawca
włożył wiele wysiłku w to, by przekonać ciemny lud, że nowe źródła
światła *muszą* być droższe (bo *powinny* być trwalsze i lepsze).

Jarek

PS
Za cara było tak, że jak urzędnik wziął łapówkę i sprawy nie szałatwił,
to honor nakazywał mu pieniądze zwrócić. W tym przypadku o czymś takim
nie może być mowy, jeszcze się premia należy.

--
Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy
i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego.

Dawnymi czasy w naszej okolicy ksiądz brał w łapę za załatwienie
przyjęcia na studia, był znany z uczciwości, jak nie załatwił zwracał co
do grosza, dopiero po kilku latach ludzie załapali że on nawet palcem
nie kiwnął żeby cokolwiek komukolwiek załatwić.

Re: zarowki LED

To chyba z "Konsula"?
Czy jakoś tak.

Re: zarowki LED

raczej do "Konsula" trafiło bo to historia ze 20 lat młodsza.

Re: zarowki LED
http://technologie.gazeta.pl/internet/1,113843,10198558,Taka_konstrukcja_wkrotce_znajdzie_sie_w_kazdym_domu.html

Trzeba by się zastanowić. Z jednej strony raz na 15 lat żyrandol można i
zmienić. Z drugiej jednak może się przytrafić coś złego - przepięcie, ten
egzemplarz padł po 3 latach, w sklepie nie ma już takich samych żyrandoli, a
z przywiązania chcemy zostawić, lub odwrotnie - żyrandol prawie nowy, ale
już nie pasuje do wnętrza. Poza tym na pewno będą coraz lepsze ledówki, to
te stare można przełożyć (niekoniecznie przekręcić) do garażu/piwnicy/przed
dom.

Michał

Re: zarowki LED
http://technologie.gazeta.pl/internet/1,113843,10198558,Taka_konstrukcja_wkrotce_znajdzie_sie_w_kazdym_domu.html

Chyba na tej grupie nie pojawiła się informacja (choć pewnie "każdy już
wie", bo to informacja sprzed miesiąca), że Philips wygrał nagrodę
l-prize w wysokości 10M$:

http://www.lightingprize.org/philips-winner.stm
http://www.eetimes.com/electronics-news/4218485/-10M-L-Prize-goes-to-Philips-for-60W-replacement-LED-bulb

Tu trochę więcej detali technicznych:
http://www.lightingprize.org/pdfs/LPrize-winner_media-kit.pdf

Parametry robią wrażenie, ale...
... z drugiej strony dziwna ta nagroda była - co takiego wiekopomnego w
zbudowaniu wiernego odpowiednika klasycznej żarówki? Po co dookulna
charakterystyka skoro klosz będzie kierować światło (z ogromnymi
stratami)? Kierunkowość LEDów to częściej ich zaleta, a nie wada...

pzdr
mk

Re: zarowki LED

Całkowicie się z Tobą zgadzam, że robienie zastępczej żarówki z LED jest
  pozbawione sensu. Do tego te parametry...
Szczególnie dwa - temperatura barwowa i CRI - współczynnik oddawania
barw. CRI zdefiniowano na podstawie charakterystyki promieniowania ciała
doskonale czarnego i z tego powodu żarówka ma 100%. Stało sie to celem
wszystkich producentów - najpierw świetlówek energooszczędnych, a
później diod LED, żeby dojść do ideału 2700 K i CRI jak najbliżej 100. Z
temperaturą barwową jakoś obie radzą i CRI coraz lepsze. Tylko te
poszukiwania nie mają najmniejszego sensu. Przy świetle około 3000 K
postrzeganie barw przez człowieka jest bardzo zaburzone - kolory
niebieskie są totalnie przyciemnione mimo CRI = 100. Najlepszym
rozwiązaniem byłoby wysokie CRI ale przy temperaturze barwowej światła
dziennego. Niestety bardzo trudno kupić takie źródła światła. Osobiście
używam... świetlówek. Mają CRI ok. 95 przy 5000 K. Produkcji Philipsa.
Oddanie barw jest rewelacyjne - zajmuję się fotografią i długo szukałem
odpowiedniego oświetlenia dla mojego hobby. Do tego nie były drogie,
chyba po 15 zł za sztukę. Tylko są to świetlówki...
Do tego dochodzi fakt, że żarówki dominowały jako idealne źródło
sztucznego światła przez ponad sto lat. Powstawały wydajniejsze źródła
światła, ale o gorszej charakterystyce spektralnej - jarzeniówki,
rtęciowe, sodowe dające światło zimne, trupie czy też jeszcze inaczej
określane. Dlatego powstał cel, aby źródło światła sztucznego było takie
jak żarówka. I takie ma być - mimo, że mogłoby być lepsze. Światło
żarówkowe jest zapisane w różnych normach jako wzorzec. Wiadomo, że to
się z czasem zmieni, ale póki co ideałem źródła światła nie jest dobre
źródło, ale żarówka wymyślona 135 lat temu.

Re: zarowki LED

Jak będziecie mieli okazję, Philips (a raczej futureelectronics)
organizuje branżowe ''spotkania ledowe'' w różnych miastach polski,
można sobie zobaczyć, co dziś znaczy dioda świecąca, a nie znaczy już z
pewnością małego pipka z nieciągłym widmem będącego alternatywą dla
żaróweczki latarkowej.
Nowe ledy robią wrażenie, niestety ceny na razie też.

--
pozdrawia Adam
Re: zarowki LED

Najdalej wczoraj oglądałem w MM LEDy Phillipsa bo mam miejsce koło domu
oświetlane od zmroku do świtu 20W świetlówką ale jakoś nie mogę się
przemóc żeby wydać 99zł na 4W led.

Re: zarowki LED

Podlicz ile cie kosztuja swietlowki ;-)
Albo bedzie mniej bolalo .. albo kupisz nastepna swietlowke :-)

Tylko ze 20W swietlowka jest porownywalna z 20W led.

Albo trzeba tych led wiecej, albo swietlowka moze byc slabsza.

J.

Re: zarowki LED

Tyle że zdaje się nie robią świetlówek o mocy 1,5W, a "żarówkę LED"
z takim napisem wczoraj widziałem w sklepie.

Re: zarowki LED

Robia.
Tylko ze kolega uzywa teraz swietlowki 20W. Zakladam ze to dlatego ze taka
jest potrzebna, a nie dlatego ze nie ma na co pieniedzy wydac.
Bo mogl wstawic 11, 9 czy 7 W - te sa calkiem popularne.

J.

http://www.bemko.pl/pl,0,s196,produkt30,mini_lampka_swietlowka_1w_biala.html

Tylko jak sie smam na lampach - to takie maluchy maja kiepska sprawnosc.
Lepiej LED.

Re: zarowki LED
Użytkownik "mk"  napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:j3m2su$ppf$ snipped-for-privacy@news.onet.pl...

No, do tej pory byl to pewien problem.
Tzn - moze i nie trzeba bylo wymagac zarowki, ale odpowiednia ilosc
swiatla wymagala ... duzo pieniedzy :-)

Akurat w takim "ogolnym" oswietleniu w pokoju przydaje sie swiatlo
rozproszone.
I choc w zasadzie nie musi pochodzic z punktowej zarowki ... to ludzie
lampy rozne maja, latwiej ich bedzie namowic na zakup i wkrecenie
ledowki niz zmiane zyrandola.

Swoja droga to ciekawe jakby wygladal sufit gdyby go uzbroic w
odpowiednia macierz lampek LED.
No tak, tylko znow wracamy do wiekopomnej nagrody - jedna lampa 60W
(odpowiednik powiedzmy 300W zarowek), czy 4 lampy po 15W,  czy 60
lampek po 1W - tylko  jak wtedy bedzie instalacja wygladac i ile
kosztowac :-)

No chyba zeby ktos zaczal robic panele sufitowe od razu z ledami :-)