Żarówki , k..wica już człeka bierze - Page 2

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierz e
zamienianie na ciepło
NTC rozruchowe powinny być praktycznie w każdym urządzeniu. A zwłaszcza
w żarówkach halogenowych na 230v (przy 12v jest już trochę większy
problem, ale tutaj znów za NTC robi "elastyczny" transformator, który
też od strony sieci wypada zabezpieczyć NTC, jak jest jakiś większy)

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
 udarze
 prawie
na trwałość

Oprawy do lazienki kupilem z zarowkami halogenowymi 20W/230V. Byly wlaczane
 przez sterownik z modulatorem fazy. Czas załączenia od 0 do pelnej moc
y to dokladnie jedna sekunda. Sterowanie mikrokontrolerem.

Nic to nie pomoglo. Zarowki pozdychaly w kilka godzin, przy okazji niszcz
ąc triaki.

Ktoś pytał o sterowanie jasnością LEDa.

O takie:

http://www.ebay.co.uk/itm/Super-Bright-CREE-Dimmable-GU10-3W-6W-9W-LED-Spot
light-Light-Bulbs-Lamps-35W-50W-/251064894904?pt=UK_Light_Bulbs&var=&ha
sh=item3a74a245b8

Steruje sie jasnością przy pomocy klasycznego regulatora fazowego do
żarówek. Działą.

Te, które mam w lazience wygladaja dokladnie jak te z linka.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

Triaki padły na przebicie czy przepalenie?

--
DJ

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

Przebicie. Zarowki konczac zywot maja tendencje do generowania łuku wewna
trz efektywnie powodujac chwilowe zwarcie. (chyba, tak mysle) I tego triaki
 nie wytrzymaly.

I co ciekawe wszystkie dwie zarowki tak wlasnie padly. Pozostalacia po luku
 bylo osmalenie na wewnetrznej stronie banki.

Pozostale zarowki ktore mialem po tym doswiadczeniu wyslalem do smietnika i
 pozakladalem LEDy.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
On 2012-12-28 11:31:47 +0100,  Piotr Gałka

Modyfikowałem kiedyś oprawy halogenowe, liniowe 150W, dodając właśnie
NTC rozruchowy.
NTC stosownie obliczone i pomierzone przy uruchamianiu, niby było OK.
Jednak nie zauważyłem jakiejś konkretnej poprawy w żywotności żarnika.
Zdychały w podobnym czasie jak kilka nieuzbrojonych w NTC które
pozostawiłem do celów porównawczych. I były różne żarniki, zarówno
osramy, jak i tania chińszczyzna.
Stąd właśnie miałem pomysł wydłużenia czasu startu jeszcze bardziej, np
triakiem. Ale przypuszczalnie niewele to da, jak pisał kolega mysior.
Zgaduję, że konsumencie żarowe źródła światła są tak skonstruowane
materiałowo, że żaden hack-by-user nie jest możliwy. Ma się sfajczyć i
już :(

Zresztą mam tu w rękach do porównania dwie żarówki, tym razem klasyczne
E27, jedna współczesna, druga made in USSR, gdzieś z lat 80-tych. Czym
się różnią? Głównie drucikami doprowadzającymi od trzonka do bańki.
Nowoczesne są w tym miejscu cieńsze... na oko tak o połowę. I w tym
miejscu najczęściej się przepalają.

--
DJ

Re: Żarówki , k..wica już czł eka bierze

Można jeszcze niedowoltować żarówkę o większej mocy licząc się z niższą
sprawnością i żółtym światłem. Ale do kibelka czy na korytarzu może być,
a pracuje dłużej.

--
pozdrawia Adam
Re: Żarówki , k..wica już czł eka bierze
Niedowoltowanie nie dotyczy żarówek halogenowych. Aby w tych ostatnich
przedłużyć żywotność, trzeba w nich napięcie zdjąć dość znacznie.

--
Pozdrawiam.

Adam.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

Halllooo! a np. silnik spalinowy/diesla to konstrukcje z którego wieku???
idę o zakład, że silniki - pomimo znacznych udoskonaleń produkują znacznie
więcej CO2. Ale to żarówek Unia się uczepiła. Bo ją na to 2 firmy namówiły -
zgadnij jakie? A ty kupiłes ten ekologiczny bełkot o XIX technologii.
BTW wymiana wszystkich żarówek na energooszczędne zmiejszy emisje CO2 o 0,4%
A to jaką żarówke zastosuję to powinien byc tylko i wyłącznie mój wybór. A
te elektroniczno/"ekologiczne" cuda ni ch..a nie chca działać ze
ściemniaczem oświetlenia
MaW

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
0,4%
Wskaż mi, gdzie w moim poście jest cokolwiek o ekologii o o CO2?

Tak, tak. To jest Twój wybór, Polsatu, TVN i Radia Maryja.
A mój wybór jest taki, że na 3 piętrach mam energooszczędne i kilka LED.
Tobie funduję wycieczkę do Leroy Merlin.
Tam znajdziesz taką tablicę ze ściemniaczem i żarówkami energooszczędnymi
przystosowanymi do ściemniaczy.
Diody LED ściemniasz czymkolwiek. Jeszcze łatwiej niż Twoje bambusowe
żarówy.
Możesz sobie nawet potencjometrem wprost regulować.
Wyłącz TV, włącz myślenie, płać rachunki :-)
S.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

I bardzo dobrze! o prawo wyboruy chodzi. Ktos może nie chcieć urządzeń z
rtęcia w środku. Dlaczego? bo nie!

cena?

Płacę. Bo mam tak kaprys. Mam jedną energooszczędną bo uznałem że w tym
miejscu warto bo lampa wisi nad stołem i tradycyjna za bardzo grzała. Ale to
jest mój wybór a nie wybór urzędnika z Brukseli

BTW przyszło mi właśnie do głowy, że turbina parowa to wynalazek starożytny.
Jednakże jest z powodzeniem używana do wytwarzania energii elektrycznej. To
tyle w temacie przestarzałej technologii z XIX wieku...
MaW

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
Zupełnie akceptowalna.
To Ty masz sprawdzić, nie ja.
Coś około 30-40 złotych jakiś rok, czy 2 lata temu.
Allegro/Google.

Jak akurat nie mogę sobie pozwolić na kaprysy, jeśli chodzi o finanse.
Jeżeli masz różnicę w płaceniu rachunków 500 vs. 200 zł miesięcznie,
to w roku masz 3000 zł oszczędności.
Nie stać mnie na wyrzucanie 3k w błoto dla kaprysu.

To już widziałem na jakimś filmie:
"Kargul podpisał? O nie to ja się nie podpiszę!"

Osobiście mało mnie interesuje, że laik w temacie żarówek coś postanowi.
Od tego mam wykształcenie, doświadczenie i rozum, aby móc samodzielnie
podejmować decyzje, a nie na przekór ludziom.

I co zainstalowałeś?
Nie. Zrobili to Ci, którzy Cię łoją co miesiąc za energię.
Żarówkami jeszcze im pomagasz:-)

To, ze coś jest stare, nie oznacza złe.

W kontekście żarówek pokazałem, że 133 lata temu po kilku miesiącach
badań, można było
wyprodukować trwalszą żarówkę niż dzisiaj robia to wykwalifikowane firmy,
z dużym kapitałem,
technologią i zatrudniającymi ludzi często niegłupszych od nas.
Nadążasz?
Wyciągnij sobie wnioski.
S.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

Niedawno liczylem ... i wyszlo mi ze trwalsze zarowki sie nawet klientowi
nie oplacaja. Prad jest zbyt drogi.

J.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
Napisz wnioski z laborki :-)
S.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

http://en.wikipedia.org/wiki/Lamp_rerating

zalozmy ze moc rosnie z potega 1.6, jasnosc 3.4, a zywotnosc optymistycznie
tylko -12.

wychodzimy od "zwyklej" zarowki 100W/1000h. Przy 50gr/kWh zuzywa pradu za
50zl przez caly zywot, a sama kosztuje powiedzmy 2zl. Co daje 52gr za
godzinna "dawke" (1360lm*h jak kto woli) swiatla

Jesli podniesiemy napiecie o 10%, to moc wyniesie 116W, jasnosc wrosnie o
38%, a zywotnosc spadnie do 318h. po skomplikowanych obliczeniach
(0.50*0.116*318 + 2)/(318*1.38) = 0.4667 zl za "dawke".

Co gorsza - minimum funkcja osiaga przy napieciu wiekszym o ok 17%, gdy
zywotnosc zarowki spada do bezczelnych 150h.
A w miare wzrostu cen pradu bedzie jeszcze gorzej :-)

J.

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
Twoje obliczenia nie uwzględniają kosztów wymiany żarówki

Dodajmy więc:
czas wymiany żarówki: 10 minut.
Roboczogodzina:  36 zł
Koszt pracy: 6 zł
Liczba wymian żarówki "wysilonej" w cyklu normalnej: ~3
3x618% zł
Wymiana żarówki standardowej: 6zł
Różnica w kosztach serwisu:12zł/1000h świecenia na korzyść żarówki
niewysilonej.

Proporcje się odwróciły :-)

Zupełnie jak w życiu: medytacje nad drobnymi różnicami kosztów, przy
możliwości ich klikukrotnego
zmniejszenia, poprzez wybór lepszej techologii.
S.

Re: Żarówki , k..wica już czł eka bierze

Powitanko,

Jesli placisz 36zl/h ludziom, ktorzy 10 min wymieniaja zarowke, to
zwolnij ich, ja Ci to bede robil taniej i szybciej.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze
To ja wymieniam.
Raz wymieniłem wszystkie żarówy bambusowe na energooszczędne i szef dał mi
podwyżkę.
Teraz dzięki temu mam czas z Wami dyskutować:)
A tak na poważnie 36złx180h=~6400zł - zus i podatek wychodzi <3000zł.
Myślisz, że to jest wypłata, za którą się biją elektrycy/elektronicy?
Sylwester Łazar

Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

Tacy elektrycy co to potrafia tylko zarowke wkrecic ... chyba tak.

W domu jednak zatrudniasz elektryka do zmiany zarowki ?

W wiekszej firmie faktycznie - no i tam gdzie wymiana jest kosztowna, to
sie montuje trwale swietlowki :-P

J.

Re: Żarówki , k..wica już czł eka bierze

Powitanko,

Mysle, ze do wymiany zarowki potrzebne jest 15 sekundowe szkolenie: "To
jest zarowka, jak to cos nie swieci, to trzeba ja wykrecic, o tak i
wkrecic na jej miejsce nowa, o tak". Dyplom elektronika jest zbedny, IQ
tez nie musi powalac, malpe, a nawet miejskiego inzyniera ruchu daloby
sie nauczyc, choc tego drugiego pewnie troche trudniej. Krotko mowiac za
prace, ktora moze wykonywac kazdy, 3 kzl to jest o co walczyc. Ja bym
sie za taka robote nie obrazil, choc nie tylko biegloscia w wymianie
zarowek moge sie wykazac.

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: Żarówki , k..wica już człeka bierze

No i jeszcze trzeba wziąć pod uwagę to, ilu elektryków/elektroników
potrzeba, by wymienić żarówkę. Wygląda na to, że przynajmniej czterech
-- jeden stoi na drabinie i wymienia, a ze trzech dyskutuje o tym
w Usenecie.