Zarowki i diody w latarkach

Mam takie pytanka:

  1. Czy moglby ktos napisac jakie zalety/wady/wlasciwosci posiadaja rozne rodzaje zarowek ? Sa zarowki zwykle ksenonowe, halogenowe, kryptonowe. W przyblizeniu wiem co sie dzieje w zarowkach zwyklych i halogenowych, a po co jest ladowany ksenon lub krypton ? Ktore z nich sa najjasniejsze/ktore najdluzej swieca ? Czy mozna sobie w latarce zamienic zwykle zarowy na jakies hiper-jasne ksenon/halogen, czy moga wystapic problemy z odprowadzeniem ciepla ?
  2. Do latarki mam zamiar wstawic sobie LED-y (nie zamiast, tylko oprocz zarowki). W sklepie z podzespolami elektronicznymi powiedzieli mi, ze maja jakies 10000 mili Kandeli. Takie beda dobre, czy moze powinienem szukac jakichs okreslonych modeli ? LED-y maja sluzyc do dlugiego i oszczednego swiecenia -oswietlenie namiotu, najblizszej drogi. Do siegania swiatlem daleko bede mial jakas mocna zarowke. Gdzie mozna kupic takie diody w Krakowie ? Jak powinno sie dobrac rezystor do takiej diody ? Latarka jest zasialana z dwoch baterii AA.

Ludek

Reply to
Ludek

Tylko te sprawności to mocno optymistyczne :) "Zwykła" żarówka domowa (nie halogenowa) ma sprawność około 10-12lm/W, mała żarówka halogenowa (10-20W) jakieś 13-15lm/W, duża żarówka halogenowa może maksymalnie 18lm/W, wszystko przy nominalnym napięciu, dla czasów pracy na poziomie 1000-2000 godzin. Żarówki "latarkowe" są zwykle "przewoltowane" i mają większą sprawność kosztem czasu życia.

Reply to
Paweł Paroń

Kto, ja? Odpowiadaj pod cytatem, bo nie wiadomo komu odpowiadasz. Nic nie pisałem o perpetum mobile, nie pracuję jeszcze nad takowym.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

Akurat jestem z tym na bieżąco, bo walczyłem z optymalnym oświetleniem do roweru.

I tak np.: żarówka Osram Halostar 6V10W 4000h - 130lm, czyli 13lm/W Żarówka zwykła "pokojowa" Philips 60W 1000h - 710lm, czyli 11,8lm/W

Ale przy "podkręconym" napięciu już jest lepiej. Zależności są następujące:

skuteczność świetlna rośnie proporcjonalnie do (V/Vnom)^3,5 pobierana moc rośnie proporcjonalnie do (V/Vnom)^1.55 czas życia maleje proporcjonalnie do (V/Vnom)^(-12)

czyli wspomniana żarówka 6V10W 4000h ma przy napięciu 9V następujące parametry (o ile od razu się nie spali):

moc elektryczna 18.75W moc świetlna 537lm, czyli 28lm/W czas pracy 30h

Można uzyskać z żarówki sprawność rzędu 25-30lm/W, ale kosztem czasu życia na poziomie kilku-kilkudziesięciu godzin i przy zasilaniu z baterii konieczna jest wtedy regulacja napięcia, żeby napięcie na żarówce było stałe.

Paweł

Reply to
Paweł Paroń

:-)

Ba, a kto to wie oprocz producenta :-)

Albo i azot.

Tak by wychodzilo.

Co do kryptonu to bym nie dawal glowy.

Nie - mniejsze parowanie [chyba] nie ma nic wspolnego z przewodnoscia cieplna. Ponoc zawdzieczamy to ciezszym molekulom [atomom ?] gazu.

Natomiast mniejsza przewodnosc to dodatkowy bonus - mniej energii idzie w straty.

Tak.

I one chyba wlasnie takie sa.

A banka ma ksztalt rurki ? Bo to taka cecha halogenowych, w sumie nie wiadomo czemu. Banka co prawda musi byc goraca, ale czemu zawsze jest cylindryczna ?

Teraz jeszcze popatrz na parametry - zeby sie nie okazalo ze kryptonowa jest 0.5A, ksenonowa 0.8, a halogenowa 0.9A, a te % to porownanie do "zwyklej zarowki" 0.3A :-)

A moze jednak LED z luxeona ? Nie sa lepsze, sa drozsze, ale przynajmniej dylematy ci sie skoncza :-)

Marek Dzwonnik

Bo jest zrobiona ze szkla kwarcowego - zwykle twarde szklo borowe uzywane w zwyczajnych zarowkach ma male szanse na sensowna trwalosc pod tak ciezkimi obciazeniami termicznymi jakie maja miejsce w halogenie. Zeby cykl halogenkowy mial miejsce to banka musi byc niezle goraca - dlatego tez zarowki halogenowe maja szklo banki znacznie blizej zarnika. A ze szklo kwarcowe zbyt latwo sie nie obrabia to nikt nie rwie sie na dmuchanie kulistych baniek ttylko robi cylindryczne (naprawde latwiej!)

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Otworzylem swoja latarke, sprawdzilem jaka jest tam zarowka, zajrzalem na odpowiednie strony WWW z parametrami zarowek. Obecnie w latarce posiadam zarowe Philips-a KPR 104 2.2 V 0.47 A 7 lm (szok jaka cienizna). No i chce wlozyc cos mocniejszego. Zarowek mam w tabeli

cale multum, do wyboru, do koloru. Latarka jest zasilana dwiema bateriami AA. Jakimi zasadami pownienem sie kierowac przy wyborze zarowki - na jakie napiecie powinna byc, jakie max. natezenie moge pobrac z dwoch baterii AA, jaka bedzie ich zywotnosc, itp. ?

Ludek

Reply to
Ludek

Osoba podająca się za: Ludek przyczyniła się do uszczuplenia moich skromnych zasobów dyskowych ;-) wraz z kolejną wiadomością wysłaną

2003-12-05 13:29:

Bez przesady ;-) Halogen 500W emituje tego UV na tyle niewiele, że do naświetlenia positiva trzeba co najmniej kilku minut. Nie ma się czym przejmować :-)

Reply to
badworm