zarowki europejskie w hameryce

Ogladalem ostatnio jakis nowy cykl na diskowerym.
I bylo o zarowkach.
No i gostek wkrecil europejska i hamerykanska zarowke w hamerykanska
siec i stwierdzil ze obie swieca tak samo ( na moje oko widac bylo ze
jednak swiecila slabiej) ale europejska bedzie dluzej swiecic (co
akurat jest zrozumiale bo zarowka bedzie pracowac na nizszym napieciu
i mniej sie grzac/utleniac itd).

Ale zdziwilo mnie to ze gostek stwierdzil ze bedzie dawac tyle samo
swiatla.
Niestety nie uslyszalem czy jedna i druga byly takiej samej mocy.
Widzial ktos te propagande i czy dobrze mniemam ze dwie zarowki 100-ki
jedna na 240V a druga na 110V uzyte w sieci 110V beda swiecic tak
samo?

Albo inaczej:
W sieci 110V zarowka amerykanska 50W i europejska 100W beda dawaly
tyle samo swiatla?\

--
Lukasz Sczygiel

Re: zarowki europejskie w hameryce
Pan Lukasz Sczygiel ogladal ostatnio jakis nowy cykl na diskowerym:

A nie wkrci ci on tej europejskiej 髒ar籀wy do midzy[dwu]fazowego
napicia amerykaskiej sieci, czyli 220V?

Re: zarowki europejskie w hameryce

Nie wiem gdzie on j wkrci, ale ogldaem to i stwierdzi, 髒e wieci
identycznie i do tego jest "wieczna" - jedyna wada to to, 髒e trzeba po
ni lecie do Europy ;)

Mirek.

Re: zarowki europejskie w hameryce

Jakby to Amerykanie nie potrafili zrobic wiecznych zarowek
http://en.wikipedia.org/wiki/Centennial_Light

J.

Re: zarowki europejskie w hameryce
Chyba raczej  do Chin :) bo tam chyba teraz produkuja zwykle zarowki
europejskie i amerykanskie
 (producenci specjalistycznych  pewnie sie uchowali)

Re: zarowki europejskie w hameryce

je髒eli amerykaskie midzyfazowe napicie to 220V to polskie 440V?
chyba, 髒e tam maj 2 lub 4 fazy  :)

Re: zarowki europejskie w hameryce

Tam wlasnie maja 2 fazy.

Tzn w sieci zasilajacej maja 3, ale kazdy dom ma wlasny transformator
jednofazowy, po wtornej stronie ma 220V z odczepem, czyli 2*110V.

Wiekszosc sprzetu jest na 110V, ale co mocniejsze korzystaja z
"miedzyfazowego".

J.

Re: zarowki europejskie w hameryce
Hello bujnos,

Niby dlaczego to, 髒e w USA maj taki a nie inny ukad faz miaoby
implikowa ukad faz w Polsce?

Zale髒y gdzie. Ale do dom籀w doprowadzane s dwie fazy. Dokadnie
przeciwne.

Re: zarowki europejskie w hameryce
bujnos napisa:

Nie, nasze midzydwufazowe miaoby 460V.

Maj dwie, trzy lub sze faz -- zale髒y z kt籀rej strony spojrze.

Na kuli ziemskiej mo髒na wyr籀髒ni cztery p籀kule: p籀nocn, poudniow,
wschodni i zachodni.

Re: zarowki europejskie w hameryce

Zamieszanie moglo byc jeszcze w tym ze oni potrafia miec podwojne
gniazdka ["dwufazowe"], w ktorych jest dostepne 220V.
Czy nawet 230 lub 240, bo ja juz sam nie wiem czy oni maja 110, 115
czy 120V u siebie.

Zdecydowanie nie, na 110V bedzie swiecic ciemno i zolto czy nawet
czerwono, mozna sobie dwie setki [o ile ktos jeszcze ma :-)]
podlaczyc szeregowo i sprawdzic u nas :-)

http://en.wikipedia.org/wiki/Lamp_rerating
http://en.wikipedia.org/wiki/Incandescent_light_bulb

Co jest ciekawe - amerykanskie zarowki sa nieco lepsze.
Prawdopodobnie z powodu grubszego wlokna, przy tej samej mocy.

Mozna tez dobierac parametry zarowek - mozesz uzyskac wieksza
sprawnosc i swiatlosc, ale krotki czas zycia, lub odwrotnie.
To co jest w sklepach to kompromis - byc moze amerykanskie gusta sa
inne, np pieprzyc sprawnosc, jak ktos chce miec jasnosc to sobie
kupuje 200W, albo 5*100W instaluje, za to nie bedzie lazil co
chwila po drabinie.

J.

Re: zarowki europejskie w hameryce
nie

te贏驕 nie. Europejska bdzie ciemniejsza. Nie ca贏kiem po贏ow, ale tak
mniej wicej. Europejska 100W i ameryka贏ska 25W bd 贏wieci podobnie.

Waldek

Re: zarowki europejskie w hameryce
Pan Waldemar Krzok napisa:

Eee... no chyba cakiem niepodobnie. Amerykaska bdzie wiecia cakiem
normalnie, jak to 髒ar籀wka. A europejska bdzie si mia czewonawo,
pobierajc przy tym sporo wicej energii ni髒 25W. Za to mocniej bdzie
grza (w tym r籀wnie髒 emitujc podczerwie).

Re: zarowki europejskie w hameryce

Ale moc bdzie podobna ;-). Tylko bardziej czerwono.

Waldek

Re: zarowki europejskie w hameryce
Pan Waldemar Krzok napisa:

No wanie nie! Moc pobierana wynika z rezystancji w籀kna. Ta znamionowa
wynika z rezystancji w temperaturze roboczej, czyli przy zasileniu
napiciem znamionowym. Zimne w籀kno ma du髒o ni髒sz rezystancej (co tak
kilkanacie razy). Czerone w籀kno, to nie wiem ile, ale te髒 nie tyle
samo co rozgrzane do biaoci.

Re: zarowki europejskie w hameryce

trzeba by zna temperatur w籀kna. Ale szacuj, 髒e 髒ar籀wka 100W/230V
bdzie miaa jakie 30-40W przy zasilaniu z 115V. Jak mi si bdzie
chciao, to zmierz, ale teraz lec do domu.

Waldek

Re: zarowki europejskie w hameryce
Pan Waldemar Krzok napisa:

No wanie -- nie potrzeba infornacji o temperaturze w籀kna ze zdalnych
pomiar籀w, bo do tego wystarczy (opr籀cz chci) zwyky amperomierz.

Re: zarowki europejskie w hameryce

A nie wystarczyoby wzi dwie, IDENTYCZNE 髒ar籀wki 230V i poczy je
szeregowo do 230V?? Im wiksza "identyczno" tym lepiej - nie tylko ta
sama moc, ale te髒 firma, typ, a najlepiej seria :)... Sdz, 髒e to
poka髒e bardzo dobrze, jak 髒ar籀wka danego typu "wieci" przy napiciu
115V... Zawsze mo髒na zmierzy, czy na pewno wyszo dobre napicie - w
sumie nie wiem, na ile parametry 髒ar籀wki z zimnym w籀knem s losowe...
ale skoro z gorcym s powtarzalne, to czemu z zimnym miayby si
r籀髒ni? :)...
Ciekawy w sumie byby eksperyment, cho Ci, kt籀rzy robili
Najprostszy_Wykrywacz_Dw籀ch_R籀髒nych_Faz pewnie widzieli, jak wiec dwie
髒ar籀wki poczone szeregowo przy zasilaniu 230V i 400V ;)...

  Konop

Re: zarowki europejskie w hameryce
Konop napisa:

Spos籀b osignicia poowicznego napicia na 髒ar籀wce, to sprawa wt籀rna.
By mo髒e eksperymentator nie mia na stanie dw籀ch takich samych 髒ar籀wek,
mia za to autotransformator.

Dobrze jest zrobi eksperyment z 髒ar籀wk now i tak troch przechodzon.

Re: zarowki europejskie w hameryce

Mierzyem kiedy samochodow. W sumie ma wiksz r籀髒nic rezystancja
zimna-gorca.
Najwiksza r籀髒nica wystpuje przy prdach nie powodujcych widocznego
rozgrzania 髒ar籀wki, potem ju髒 du髒o mniej. Pomiary robiem w zwizku z prdem
udarowym podczas wczania i wyszo mi dla 12V 髒arowki 髒e wystarczy j
podgrza napiciem 2V, aby przej w tryb PWM do dalszego rozjaniania.

--
Desoft

Re: zarowki europejskie w hameryce
UBF%ytkownik JarosB3%aw SokoB3%owski napisaB3%:

W zakresie 0.5 - 1.0 napiEA%cia nominalnego BF%arF3%wka pobiera prawie ta=
ki20%
sam prB1%d, co lepsze - na niBF%szym napiEA%ciu pobiera zwykle ciut wiEA%
cej20%
prB1%du... W efekcie 100W BF%arF3%wka 230V wB3%B1czona na 110V zje ciut =
ponad20%
50W. A B6%wiatB3%a da duBF%o mniej od BF%arF3%wki 100W 110V - da rF3%wnie=
BF% mniej i20%
mocno BF%F3B3%tego w porF3%wnaniu z BF%arF3%wkB1% 50W 110V.

--20%
Darek

Site Timeline