"Żarówka" LED a PWM

Eksperymentuję w tej chwili z przesyłaniem dźwięku za pośrednictwem
światła widzialnego. Skleciłem prosty TRX wykorzystujący modulację PWM
(bez uC, na LM311 i NE555).
Na razie przeprowadziłem kilka prób z czerwoną diodą LED o mocy 3W
(akurat taką miałem pod ręką) kluczowaną za pomocą IRF540. Główna wada
takiego rozwiązania to straty mocy na szeregowym rezystorze,
zapewniającym odpowiedni spadek napięcia.

Jakiś czas temu natknąłem się na takie oto ledowe "żarówki":
http://allegro.pl/i3212620732.html

Na pierwszy rzut oka wydaje się to być tym czego szukam - odpowiednie
napięcie zasilania, łatwość montażu itp.

Tylko czy taka "żarówka" nadaje się do tego typu zastosowań? Co tak
właściwie siedzi w środku? To po prostu zestaw połączo0nych szeregowo
(szeregowo-równolegle?) diod LED, czy jest tam jeszcze jakaś
elektronika, która mogłaby uniemożliwić jednoczesne zapalanie i gaszenie
całości?

Re: "ĹťarĂłwka" LED a PWM

FM zrob :-)

Ale jaki jest cel tego przesylania ?

Cos tam musi siedziec, co ograniczy prad diody.
Opornik czy przetwornica ? Bo na 12V to raczej nie kondensator.
No i zapewne mostek prostowniczy siedzi, a moze i kondensator
filtrujacy.

J.

Re: "Żarówka" LED a PWM

To też rozważałem, ale zdecydowałem się zacząć od PWM, ze względu na
prostotę tego rozwiązania. Kto wie, może za jakiś czas zbuduję też
wersję z FM. ;)

Czysto dydaktyczny. Wielkich praktycznych zastosowań to raczej nie ma... ;)

Tam siedzi trochę więcej, niż jedna dioda. ;)
Czyli krotko mówiąc bez przeróbek się nie obejdzie, gdybym chciał to
sterować przez MOSFET-a sygnałem z modulatora PWM? Te "żarówki" są w
ogóle rozbieralne, czy otworzenie obudowy bez jej uszkodzenia jest
niemożliwe/mało prawdopodobne?
Może już łatwiej byłoby zrobić własną matrycę z jasnych diod LED na
kawałku laminatu?

Re: "Żarówka" LED a PWM

Wersja FM podobnie skomplikowana :-)

Ale cel tego dydaktycznego ?

Bo taka "zarowka" to sie nadaje ... do "naglosnienia" pokoju. No moze
jakiejs hali .. a dydaktycznie mozna tez na jednej diodzie :-)

IMO - bardzo prawdopodobne. Tylko po otworzeniu to juz nie bedzie
zarowka z cokolem, ale matryca bedzie swiecic.

IMO - latwiej z tego wymontowac :-)
A w ogolnosci - laminat powinien byc specjalny, cieniutki na
aluminium, bo to jednoczensnie radiator. Ale to do oswietleniowych
celow.

J.

Re: "Żarówka" LED a PWM

Ja w międzyczasie myślałem sobie o zrobieniu wersji z modulacją PCM, a w
dalszym kroku z adresowaniem odbiorcy, zastanawiałem się tylko, czy adres
odbiorcy i dane pójdą w osobnych próbkach, czy np. 3 bity na odbiorcę, a 5
na dane (nie musi być przecież hi-fi, a już 4 bity są wystarczająco
wyraźne), może ADPCM? Ale to by było chyba zbyt piękne :)

Ano... Po co to robisz?? BO MOGĘ! :P :))

Łatwiej i chyba taniej :) Przypuszczam, że więcej się trzeba będzie
nawalczyć z odpowienim uformowaniem sygnału sterującego diody.
Ja myślałem o diodach podczerwonych, z jedną pilotującą jasną, aby się
urządzeniami nacelować (mój cel to np. bunkry MRU, gdzie światło jeszcze
widać, ale radiotelefony 2m już się nie słyszą - po kilkudziesięciu metrach
zasięg pada nagle. A wrzeszczeć nie bardzo się da, bo echo/pogłos zje
zrozumiałość).

Re: "Żarówka" LED a PWM

Zrób CDMA - na zajęciach robiliśmy na fpga, ale przy sensownie niskiej
prędkości (np. 5kHz*5bit*8chips/bit20%0kHz) transmisji da się an uC zrobić.

To nie jest trudne - robisz przetwornicę o dobrym parametrze "line
regulation", nastawiasz ją na napięcie w którym płynie odpowiedni prąd
przez LED i tylko kluczujesz od strony masy LEDa. Odpada rezystor dla
LEDa, a LED można zauważalnie przesterować w krótkim impulsie
(ostrożnie, bo w pewnym momencie tracą jasność z wzrostem prądu).

Re: "Żarówka" LED a PWM

Jak zależy Ci na większym dystansie to pomyśl o jakiejś diodzie mocy np.
CREE, lub laserze.
Tylko w tym drugim przypadku trzeba uważać na wzrok.

Pozdr. TC

Site Timeline