"Żarówka" LED a PWM

Eksperymentuję w tej chwili z przesyłaniem dźwięku za pośrednictwem światła widzialnego. Skleciłem prosty TRX wykorzystujący modulację PWM (bez uC, na LM311 i NE555). Na razie przeprowadziłem kilka prób z czerwoną diodą LED o mocy 3W (akurat taką miałem pod ręką) kluczowaną za pomocą IRF540. Główna wada takiego rozwiązania to straty mocy na szeregowym rezystorze, zapewniającym odpowiedni spadek napięcia.

Jakiś czas temu natknąłem się na takie oto ledowe "żarówki":

Na pierwszy rzut oka wydaje się to być tym czego szukam - odpowiednie napięcie zasilania, łatwość montażu itp.

Tylko czy taka "żarówka" nadaje się do tego typu zastosowań? Co tak właściwie siedzi w środku? To po prostu zestaw połączo0nych szeregowo (szeregowo-równolegle?) diod LED, czy jest tam jeszcze jakaś elektronika, która mogłaby uniemożliwić jednoczesne zapalanie i gaszenie całości?

Reply to
Atlantis

Dnia Sun, 05 May 2013 21:27:53 +0200, Atlantis napisał(a):

FM zrob :-)

Ale jaki jest cel tego przesylania ?

Cos tam musi siedziec, co ograniczy prad diody. Opornik czy przetwornica ? Bo na 12V to raczej nie kondensator. No i zapewne mostek prostowniczy siedzi, a moze i kondensator filtrujacy.

W dniu 2013-05-05 21:34, J.F. pisze:

To też rozważałem, ale zdecydowałem się zacząć od PWM, ze względu na prostotę tego rozwiązania. Kto wie, może za jakiś czas zbuduję też wersję z FM. ;)

Czysto dydaktyczny. Wielkich praktycznych zastosowań to raczej nie ma... ;)

Tam siedzi trochę więcej, niż jedna dioda. ;) Czyli krotko mówiąc bez przeróbek się nie obejdzie, gdybym chciał to sterować przez MOSFET-a sygnałem z modulatora PWM? Te "żarówki" są w ogóle rozbieralne, czy otworzenie obudowy bez jej uszkodzenia jest niemożliwe/mało prawdopodobne? Może już łatwiej byłoby zrobić własną matrycę z jasnych diod LED na kawałku laminatu?

Reply to
Atlantis

Dnia Sun, 05 May 2013 22:22:52 +0200, Atlantis napisał(a):

Wersja FM podobnie skomplikowana :-)

Ale cel tego dydaktycznego ?

Bo taka "zarowka" to sie nadaje ... do "naglosnienia" pokoju. No moze jakiejs hali .. a dydaktycznie mozna tez na jednej diodzie :-)

IMO - bardzo prawdopodobne. Tylko po otworzeniu to juz nie bedzie zarowka z cokolem, ale matryca bedzie swiecic.

IMO - latwiej z tego wymontowac :-) A w ogolnosci - laminat powinien byc specjalny, cieniutki na aluminium, bo to jednoczensnie radiator. Ale to do oswietleniowych celow.

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:km6brr$n03$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl...

Jak zależy Ci na większym dystansie to pomyśl o jakiejś diodzie mocy np. CREE, lub laserze. Tylko w tym drugim przypadku trzeba uważać na wzrok.

Pozdr. TC

Reply to
Ciemny

Użytkownik "Atlantis" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:km6f2u$o8h$ snipped-for-privacy@portraits.wsisiz.edu.pl...

Ja w międzyczasie myślałem sobie o zrobieniu wersji z modulacją PCM, a w dalszym kroku z adresowaniem odbiorcy, zastanawiałem się tylko, czy adres odbiorcy i dane pójdą w osobnych próbkach, czy np. 3 bity na odbiorcę, a 5 na dane (nie musi być przecież hi-fi, a już 4 bity są wystarczająco wyraźne), może ADPCM? Ale to by było chyba zbyt piękne :)

Ano... Po co to robisz?? BO MOGĘ! :P :))

Łatwiej i chyba taniej :) Przypuszczam, że więcej się trzeba będzie nawalczyć z odpowienim uformowaniem sygnału sterującego diody. Ja myślałem o diodach podczerwonych, z jedną pilotującą jasną, aby się urządzeniami nacelować (mój cel to np. bunkry MRU, gdzie światło jeszcze widać, ale radiotelefony 2m już się nie słyszą - po kilkudziesięciu metrach zasięg pada nagle. A wrzeszczeć nie bardzo się da, bo echo/pogłos zje zrozumiałość).

Reply to
Anerys

Zrób CDMA - na zajęciach robiliśmy na fpga, ale przy sensownie niskiej prędkości (np. 5kHz*5bit*8chips/bit=200kHz) transmisji da się an uC zrobić.

To nie jest trudne - robisz przetwornicę o dobrym parametrze "line regulation", nastawiasz ją na napięcie w którym płynie odpowiedni prąd przez LED i tylko kluczujesz od strony masy LEDa. Odpada rezystor dla LEDa, a LED można zauważalnie przesterować w krótkim impulsie (ostrożnie, bo w pewnym momencie tracą jasność z wzrostem prądu).

Reply to
Michoo