Zanieść prąd do samochodu

Mam potrzebę posiadania możliwości względnie szybkiego władowania kilku Ah w akumulator samochodu w przypadku braku dostępu do AC. Chodzi właściwie o sposób wymuszenia stałego przelewania Ah z wiaderka do akumulatora z prędkością rzędu 10Ah/h = 10A lub więcej. Regulacja napięcia zbędna bo chodzi o doładowanie rozładowanego akumulatora. Potrzeba nie jest na tyle duża aby uzasadniać kupowanie za kilka stówek jakiegoś ustrojstwa, ale wystarczająca aby poświęcić jej trochę czasu (zawsze się człowiek przy okazji czegoś nauczy).

Pomysł 1. Akumulator 12V 7Ah i przetwornica step-up (ze sprzężeniem z prądu a nie napięcia). Problem: ograniczenie prądu na początku procesu ładowania i w przypadku próby rozruchu. Przyszło mi do głowy, że tę rolę mogą doskonale spełnić Omni-FETy praktycznie bez spadku napięcia na nich (wtedy, gdy nie muszą ograniczać). Tylko, że one jak zadziałają to się pewnie nagrzeją i zadziała ogranicznik temperaturowy i tak już zostanie. Przetwornica będzie dawała coraz wyższe napięcie aby uzyskać odpowiedni prąd i pewnie dojdzie do ograniczenia napięciowego w Omni-FETach, a to chyba nie jest objęte ogranicznikiem temperaturowym więc Omni-FETy pójdą z dymem. Jakby tu rozsądnie zrobić to ograniczenie (pisząc to zdanie przyszedł mi do głowy czujnik Halla - akurat mam HCT-06DSS). Pomińmy problem kontroli wyładowania tego 7Ah.

Pomysł 2. Zastosowanie jako pompy 4 paluszków (równolegle powinny mieć 8Ah). Problem z ograniczeniem prądu podobny jak poprzednio.

Pomysł 3. Dwa akumulatory 12V 7Ah i step-down (z regulacją tylko prądu). Chyba naturalnie rozwiązuje wszystkie problemy tylko targać trzeba dwa akumulatory.

Jakieś sugestie który wariant wybrać i na czym najlepiej go zrealizować? Jakieś inne pomysły ? P.G.

Reply to
=?windows-1250?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

[............]

Wielokrotnie ratowałem się akumulatorem 12V 7Ah włączając go po prostu równolegle do samochodowego za pomącą kabelków 1.5mm^2. W zupełności wystarczało do rozruchu benzynowego silnika 1.6. Z lenistwa potem nawet jeździłem jakiś czas z akumulatorem 7Ah podłączonym na stałe. Dał radę, nie zagotował się i do dzisiaj siedzy w UPSie - a kombinacje robiłem w 2009 roku.

Przetwornica step-up jest bardzo kłopotliwa, ponieważ wydajność dobrze naładowanego akumulatora 7Ah jest za wysoka i wymaga potężnej diody, żeby wytrzymała moment łączenia akumulatorów i rozruch - miedź jest odporniejsca od krzemu, niestety. Próbowałem kiedyś robić SEPICa zasilanego z 12V - osiągnąłem jakieś

70W przy podłej sprawności, walcząc z pojemnością SEPIC i grzejącym się wszystkim. Push-pull w takim zastosowaniu wymaga trybu prądowego - przeklniesz to :(

[pac]

nie łatwiej wymienić aku na sprawny? chyba, ze zostawiasz auto w dżungli na 3 miesiące bez odpalania.

uprzedzając pytania - kilkuletni aku stał w aucie zimą 2011 3 tygodnie pod blokiem. w styczniu. było minus kilkanaście nocami. odpalił bez jęczenia.

więc może lepiej poświęcić swoj czas na coś co ma sens, zamiast wymyślać koło od nowa? :)

@
Reply to
Artur Miller

A jak dla kogoś sensem życia jest wymyślanie kwadratowych kół?

Reply to
kogutek444

moim zdaniem za bardzo kombinujeesz. znaczy do prostego przelewania paru amper nie potrzeba zaawansowanych układów.

ograniczenie prądu może stanowić opornik w postaci żarówki halogenowej

500w, 200w, dobierzesz w trakcie działania

to juz lepiej.... 24V i żarówka.

nie wiem o jakich paluszkach piszesz w p2, ale możesz się zastanowić nad ogniwami 18650. po naładowaniu mają 4.2v, czyli 4 szt dadzą 16.8V naładowane i 14.8V rozładowane. Czyli bardzo blisko tego co chcesz osiągnąć. na allegro dostępne po 6zł, pojemność około 2ah. dają radę oddać 8-10 amper(wkrętarka), ale przy takim traktowaniu szybko giną. Tak więc czekają Cię dwa takie pakiety, 8 sztuk czyli pi razy oko 6dych z przesyłką plus kable plus żarówka halogenowa. Daj znać jak coś wystrugasz.

Reply to
ToMasz

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomoœci

A nie ma jakiegos zasilacza do laptopow samochodowego ? takiego z 12 na 17/15/14V ...

Hm, a moze nie trzeba ograniczac ? Dioda, dlawik ...

J.F

Użytkownik Piotr Gałka napisał:

Supercap?

Reply to
AlexY

to niech mi zaprojektuje tani oscyloskop cyfrowy. jakieś 2 ADC żeby było ze 100MS/s, FPGA, USB, do tego jakiś open source soft ... będę wdzięczny, bo sam ni mam czasu i $$$ na coś fabrycznego :)

@
Reply to
Artur Miller

W dniu 2014-02-27 17:56, Piotr Gałka pisze:

A nie bierzesz pod uwagę możliwości dodania pętli ograniczającej również napięcie? Wydaje się to takim dość oczywistym rozwiązaniem.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

jest w serwisie Forda nie znane).

P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

news: snipped-for-privacy@googlegroups.com...

P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

W dniu 28.02.2014 o 10:05 Piotr Ga=C5=82ka =

pisze:

o=C5=9Bci =

uto w d=C5=BCungli

sa=C5=82em w czym problem). No to skoro pr=C4=85d musisz nosi=C4=87 w wiaderku do auta to obok w w=C4= =85tku masz =

rozwi=C4=85zanie-bateria supercap, s=C4=85 nawet filmiki =C5=BCe odpala = auto na samych =

kondesatorach. Jest to tym czego potrzebujesz, do tego szybkie =C5=82=C4= =85cze w =

kabinie, w ups-ach du=C5=BCych s=C4=85 takie, wy=C5=82=C4=85cznik pr=C4=85= dowy, wpinasz si=C4=99 =

odpalasz auto i jedziesz.

-- =

Pozdr Janusz

Reply to
janusz_k

U?ytkownik "ToMasz" napisa? w

Banalnie proste a nie wpad?em - podoba mi si?. Troch? boli, ?e po?owa

akumulatorem 12V 7Ah.

przep?ywu pr?du.

te? konta na alledrogo, ale pewnie da si? kupi? bez niego. Rozwa?? to.

P.G.

Reply to
Piotr Ga?ka

news:leo9el$pgh$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

odpalasz auto i jedziesz.

P.G.

Reply to
Piotr Ga³ka

Użytkownik "J.F" <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:530f8bab$0$2368$ snipped-for-privacy@news.neostrada.pl...

Jakiego rzędu prądy biorą laptopy ?

Wyczytałem, że takiego 12V 7Ah ładować chyba nie można szybciej niż 2A, ale charakterystyki rozładowania widziałem nawet dla 25A. Jakaś nadmiarowa dioda może by wytrzymała początkowe ładowanie, ale próby rozruchu chyba nie. Można oczywiście pamiętać, że trzeba odłączyć, ale jak człowiek w nerwach i pośpiechu to mu różne oczywiste dla każdego rzeczy czasem wylatują z głowy. P.G.

Reply to
=?windows-1250?Q?Piotr_Ga=B3ka?=

W dniu 2014-02-28 10:24, Piotr Gałka pisze:

To ja mam jeszcze inny pomysł: 3x6V=18V i duużej mocy żarówka. 3 klocki łatwo skleić taśmą.

Reply to
=?windows-1250?Q?Micha=B3_Lankosz?=

W dniu piątek, 28 lutego 2014 10:05:56 UTC+1 użytkownik Piotr Gałka napisał:

Zamontować odłącznik akumulatora? Radio się skasuje, ale to mała niedogodność w porównaniu z brakiem możliwości odpalenia. Przy okazji dodatkowe zabezpieczenie przed kradzieżą. Na przykład coś takiego:

Pozostaje do rozwiązania problem podtrzymania radia, zegara itp. ale to chyba mniejsza niedogodność niż brak możliwości odpalenia lub noszenie wiaderkiem. Można by równolegle do styków odłącznika podłączyć żarówkę - wtedy dopóki coś nie będzie próbowało pobrać większego prądu (lub sami zapomnimy włączyć przed przekręceniem kluczyka), nic się nie powinno skasować.

Jeśli podejrzewamy, że to świece żarowe - może tylko je odłączać (lub sterowanie ich przekaźnika)?

Do sprawdzenia - czy ten samochód nie ma takiego patentu, że grzeje świece żarowe po otwarciu i zamknięciu drzwi kierowcy, zanim jeszcze przekręcimy kluczyk, by skrócić czas czekania po przekręceniu. Do tego niepewny (rozregulowany) wyłącznik drzwiowy który czasami włącza sam z siebie. Znam takie coś z VW Caddy 1,9D rocznik 2000 (starszy silnik 1Y jeszcze bez komputerów, wymagający dłuższego grzania - w nowszych SDI/TDI już tego nie ma).

Reply to
marekm72

Użytkownik "Piotr Gałka" napisał w wiadomoœci grup Użytkownik "J.F" <jfox snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomoœci

Zalezy ktore. Zasilacz (sieciowy) do wypasionego Della ... 19.5V,

9.23A.

Ja mam 90W ... grzeje sie czasem, tzn zasilacz. A jak pracuje i laduje aku to nawet bardzo sie grzeje.

Rozne sa diody. takie na kA tez. Ale mysle ze po prostu duzo nie poplynie. I mozna dodac bezpiecznik.

P.S. o, Lamina jeszcze zyje

PPS. sa gotowe, ale nie wyglada mi to na 10A

J.F