zalałbym sobie...

Ale nie wiem czym :) liczę na kolegów niezawodną kreatywność :) Choć właściwie chodzi nie całkiem o zalewanie... Znaczy - są dwa zagadnienia :

PIERWSZE :

Jest sobie malutkie PCB 8x20mm. To PCB zawiera nieco elektroniki, m.in. akcelerometr, itp.

I teraz - ta płyteczka mocowana jest na 3 piny tego rodzaju;

do innej, bazowej PCB. Też niewielkiej zresztą.

Pomiędzy tą minipłyteczką a płyteczką bazową jest ok. 1-2mm odstępu. Akcelerometr mierzy drgania, które przenoszone są z płytki bazowej na mikropłyteczkę - mechanicznie przez te piny łączące.

Dlaczego takie połączenie pinami Ano, żeby można mikropłytkę łatwo odpiąć i wymienić.

Pomyślałem sobie, że dobrze by było, gdyby pomiędzy te płytki dać coś - jakiś "kit" czy "klej" - niewielką ilość, która po wyschnięciu była by możliwie sztywna - tak, aby stanowić dodatkowe mechaniczne połączenie obu płytek - na potrzeby przenoszenia drgań.

Co prawda to połączenie pinami ZAPEWNE będzie wystarczające - ale cholera wie, może zechce wmieść jakiś własny rezonans ? A to by nie było dobrze.

Zatem - potrzebna jest substancja - którą można nałożyć w postaci "kropli", docisnąć, która po wyschnięciu jest sztywna i ma jakąś tam (niewielką) przyczepność co by się trzymała.Ale nie za mocno !

Która będzie na tyle delikatna, że przy podważeniu mikropłytki - pęknie po prostu, pozwalając na ich rozdzielenie. Dobrze też by było, żeby resztki dało się łatwo usunąć - przed ponownym nałożeniem nowej porcji.

Ponieważ cały proces może zachodzić w terenie - odpadają specjalne warunki utwardzania (temperatura, UV itp).

Drgania o których mowa są niewielkie - zatem nie jest potrzebna jakaś specjalna mechaniczna wytrzymałość.

Dobrze by też było, żeby substancja była odporna na wilgoć, temperatury

-30/ +100 st.

W główce mi się to wszystko kojarzy z czymś w rodzaju laki. Termoglut pewnie byłby JAKO TAKO nadający się - ale jednak jest zbyt elastyczny jako medium chyba, po drugie w terenie nie bardzo... No i na pewno za mocno skleja.

No i moi drodzy - czego by tu użyć ??

I TEMAT DRUGI

Otóż, chciałbym sobie elektronikę na tej mikropłytce zalać. A skoro już - to najlepiej upiec 2 pieczenie na raz ;

- ochrona przed wilgocią, mechaniczna itp.

- ochrona przed ciekawością ludzką.

Czyli - nieprzezroczyste, raczej gęste (nie ma potrzeby wnikania w zakamarki), choć z drugiej strony, żeby nie nakładać szpatułką... Żeby nie wymagało suszenia dobę, żeby ciężko było zedrzeć...

Są dostępne oczywiście jakieś wynalazki w rodzaju :

No ale - w sensie zabezpieczenia przed kopiowaniem - co lepsze - epoksydy, poliuretan ? Po drugie - kilogram będę zużywał 10 lat.

100g by mi wystarczyło i jeszcze zostanie. Żal wyrzucać kasę - myślę sobie. Więc może jakaś żywica typu epidian ? Ale przezroczysta jest... W dodatku- czy bezpieczna dla elektroniki ?

Może macie jakieś sprawdzone wynalazki ?

Reply to
sundayman

Dnia Tue, 23 Aug 2016 21:31:06 +0200, sundayman napisał(a):

Guma do żucia :)

Reply to
Yakhub

W dniu 2016-08-23 o 21:31, sundayman pisze:

A neodymy?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

sundayman pisze:

[..]

Śruby i metalowego dystansu jeśli wyniki pomiarów mają być wiarygodne.

[..]
Reply to
AlexY

To ciekawa koncepcja... Nawet używałem podczas testów magnesów do mocowania, ale nie przyszło mi żeby tutaj...

Nie jestem jednak pewien, czy pole magnetyczne nie wpływa na pracę akcelerometru ? Na razie nie zauważyłem, ale nie testowałem pod tym kątem.

Poza tym jest to o tyle kłopotliwe, że ta wolna przestrzeń jest mała - wątpię czy znalazłbym magnes o grubości 1mm albo i mniej, bo potrzebne albo 2 - albo 1 i metalowa płytka. Albo ew. magnes NAD mikropłytką, ale to by wymagało zmiany projektu.

Tak więc koncepcja ciekawa, ale ew. do zastosowania w przyszłości. Teraz potrzebne rozwiązanie do już istniejących PCB...

Reply to
sundayman

Gdybym chciał to mieć tak solidnie mocowane, to mogę mikropłytkę przylutować do bazowej. Właściwie tak to jest zaprojektowane, i ten montaż na pinach to późniejsza modyfikacja.

Bo wylutowanie jej w terenie jest może nie niemożliwe, ale zbyt trudne dla osoby, która we. to musiałaby wykonać (nie ja).

Śruby to przesada. Zresztą nie ma miejsca - już te piny mogą sprawiać trudność, ponieważ pogrubiają całą "kanapkę" o te 1-2mm.

Poza tym, pomiar nie musi być aż tak precyzyjny. Obawiam się jedynie jakiegoś "piku" rezonansowego. Pewnie na wyrost, ale strzeżonego partia strzeże...

Reply to
sundayman

W dniu 2016-08-23 o 23:18, sundayman pisze:

Są okrągłe 3mm x 1mm grube.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

no to na przyszłość pomyślę o tym. Ale muszę sprawdzić czy nie rzutuje to na akcelerometr, i zmienić projekt PCB.

Tym razem mogę tylko zastosować "rozwiązanie klejowe". Bo wszystko już gotowe i czas goni jak uchodźcy za zasiłkami.

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news:npieqt$36v$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

Dlaczego zakładasz potrzebę wylutowania w terenie akurat tej płytki z również małej płytki bazowej, a nie wymianę obu płytek razem? P.G.

Reply to
Piotr Gałka

W dniu 2016-08-24 o 02:25, sundayman pisze:

Trzy magnesy jako trzy złącza. Można dać magnetowód.

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

W dniu 2016-08-23 o 23:22, sundayman pisze:

A więc zatrzask.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu wtorek, 23 sierpnia 2016 21:31:16 UTC+2 użytkownik sundayman napisał:

żywice można barwić.

Ale nie testowałem, nie wiem czy nie będzie powodować korozji, pewnie ktoś podpowie...

Reply to
sczygiel

użytkownik sundayman napisał:

Jedne jak i drugie ładnie da się zeskrobać gorącym grotem. Ale skrobiąc gorącym grotem uszkadza się kondensatory foliowe THT jak i smd z "polietylen naftalanu" o takie:

Żem się wyłożył na takich właśnie, ale wcześniejsze pomiary uratowały sprawę:)

Kolega wcześniej pytał o skład zalewy do ICków, żywica epoksydowa plus sproszkowany krzem.

Reply to
bronek.tallar

Ponieważ ta bazowa jest osadzona na stałe w tym terenie :) Powiedzmy, że jest zalana żywicą w stalowej konstrukcji.

Oczywiście da się to na upartego wyjąć, ale to duży kłopot, wiąże się z cięciem kabli itp. Stąd pomysł na dodatkowe PCB, które można prościej wyjąć.

Reply to
sundayman

Ma pcb mam tylko elementy 0805. Plus kilka scalaków...

Aha, dobra, rozejrzę się...

Reply to
sundayman

W dniu 2016-08-24 o 16:07, sundayman pisze:

Ale raczej użyj takiej do zalewania elektroniki, inna może powodować korozję. Naciąłem się na Poxipol :-(

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

To ciekawe, właśnie myślałem nad nim. Opiszesz co się staneło ?

Reply to
sundayman

W dniu 2016-08-24 o 18:37, sundayman pisze:

Po kilku latach zielony nalot przy miedzianych przewodach.

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

rozumiem, że jesteś pewien, że to nie inne czynniki ? Jeżeli tak to szkoda, poxipol były niezłą opcją...

No nic, więc może spróbuję z Epidianem 52/53 z dodatkiem barwnika i wypełniacza. Jutro podjadę do sklepu firmowego. Epidian na pewno mają, nie wiem czy dodatki też...

Reply to
sundayman

sundayman pisze:

No to gruba taśma dwustronna.