Zakończenie budowy radia - zasilacz i

Kolejny raz o radioodbiorniku z MT 12/84. Uruchomiłem i zestroiłem go już jakiś czas temu. Przed kilkoma dniami jeszcze raz wytrawiłem i zmontowałem płytkę z torem p.cz. i m.cz. - tym razem zamiast cewek na karkasach od TV Libra (jak w oryginale) użyłem podwójnego filtra L-9 w obwodach wejściowych p.cz. oraz cewki 7x7 201 w obwodzie dyskryminatora. Usunąłem również elementy obwodu zasilania głowicy napięciem 8V (ta, którą wykorzystałem ma własny stabilizator). Wspomniane zabiegi pozwoliły mi zmniejszyć płytkę. Pozbyłem się także zworek, uzyskałem miejsce na śrubki oraz poprawiłem ekranowanie cewek.

Gotowa jest już także obudowa - prosta, drewniana skrzynka w kolorze orzechowym, przywodząca na myśl proste radia z lat dwudziestych-trzydziestych. ;) Wszystkie płytki (w tym głowica wraz z ekranem) będą przykręcone do blaszanego chasis, podobnie gniazdko antenowe. Na przedniej ściance głonik przykryty płótnem, włącznik zasilania, włącznik ARCz, regulacja głośności i gałka strojenia.

Jednak przechodząc do rzeczy - chciałem zapytać o budowę zasilacza 12V. Do tej pory do testów wykorzystywałem spreparowany komputerowy zasilacz AT. Teraz trzeba pomyśleć o czymś osobnym. Wystarczy najprostsze rozwiązanie (transformator 230V na kilkanaście V --> mostek Graetza -->

kondensator filtrujący --> LM7812) czy raczej powinno tam iść coś bardziej złożonego?

Z innych kwestii:

1) Zna ktoś jakiś w miarę nieskomplikowany przepis na wykonanie skali? Gdyby jeszcze przypominała styl retro, to już byłoby całkiem idealnie. ;) 2) Dodanie wyjścia słuchawkowego byłoby problemem?
Reply to
Atlantis

Na lampach zrob ! :-)

Moze byc czarnobiala ? Klisze z naswietlarki sa tanie.

Pan J.F napisał:

Wzmacniacz miedziowy też majątku nie kosztuje. Mniej zorientowanym wyjaśnię, że ten wzmacniacz, to nie żaden układ elektroniczny, tylko odczynnik fotograficzny. Jak się w tym zajzajerze wymoczy kliszę, to srebro zostane zastąpione miedzią, a skala przybierze wygląd retro.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Zastąpione? Nie - wokół krzyształków srebra wykrystalizuje się miedź. Po wymoczeniu w utrwalaczu (tiosarczan sodu) miedź znika i wraca normalny obraz - proces można powtarzać wielokrotnie.

Ale efekt jest faktycznie bardzo ładny.

W dniu 2010-08-27 21:24, J.F. pisze:

Miałem na myśli raczej mechaniczną stronę - połączenie pokrętła i wskazówki z ośką potencjometru jedno lub wieloobrotowego, strojącego głowicę.

Reply to
Atlantis

Nie widziales ? Rolki i linka.

A nie mowilem - zacznij od syntezy :-) Wstawilo by sie wyswietlacz graficzny od fotoramki, mozna by zmieniac wystroj w miare zyczen :-)

Atlantis napisał:

Oldskulowa skala z obrotową wskazówką za szybką. Na osi potencjometru jednoobrotowego (w oryginale kondensator zmienny był półobrotowy, a wskazówki dwie w obie strony. Pionier tak miał.

Reply to
Jarosław Sokołowski

Dodatkowo 2 kondensatory do masy na mostku ( pomiedzy zmiennym a masą), 2x

100nF na wejsciu i wyjsciu LM7812 (do masy) i elektrolit na wyjściu i wystarczy.

Jak sterowany napięciowo to UL1980 ?

Nie. Tylko kup gniazdo z możliwością odłączania głośnika. K.

Reply to
Krzysztof