Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Kolejny raz o radioodbiorniku z MT 12/84. Uruchomiłem i zestroiłem go
już jakiś czas temu. Przed kilkoma dniami jeszcze raz wytrawiłem i
zmontowałem płytkę z torem p.cz. i m.cz. - tym razem zamiast cewek na
karkasach od TV Libra (jak w oryginale) użyłem podwójnego filtra L-9 w
obwodach wejściowych p.cz. oraz cewki 7x7 201 w obwodzie dyskryminatora.
Usunąłem również elementy obwodu zasilania głowicy napięciem 8V (ta,
którą wykorzystałem ma własny stabilizator). Wspomniane zabiegi
pozwoliły mi zmniejszyć płytkę. Pozbyłem się także zworek, uzyskałem
miejsce na śrubki oraz poprawiłem ekranowanie cewek.

Gotowa jest już także obudowa - prosta, drewniana skrzynka w kolorze
orzechowym, przywodząca na myśl proste radia z lat
dwudziestych-trzydziestych. ;) Wszystkie płytki (w tym głowica wraz z
ekranem) będą przykręcone do blaszanego chasis, podobnie gniazdko
antenowe. Na przedniej ściance głonik przykryty płótnem, włącznik
zasilania, włącznik ARCz, regulacja głośności i gałka strojenia.

Jednak przechodząc do rzeczy - chciałem zapytać o budowę zasilacza 12V.
Do tej pory do testów wykorzystywałem spreparowany komputerowy zasilacz
AT. Teraz trzeba pomyśleć o czymś osobnym. Wystarczy najprostsze
rozwiązanie (transformator 230V na kilkanaście V --> mostek Graetza -->
kondensator filtrujący --> LM7812) czy raczej powinno tam iść coś
bardziej złożonego?

Z innych kwestii:
1) Zna ktoś jakiś w miarę nieskomplikowany przepis na wykonanie skali?
Gdyby jeszcze przypominała styl retro, to już byłoby całkiem idealnie. ;)
2) Dodanie wyjścia słuchawkowego byłoby problemem?

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Na lampach zrob ! :-)

Moze byc czarnobiala ? Klisze z naswietlarki sa tanie.

J.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Wzmacniacz miedziowy też majątku nie kosztuje. Mniej zorientowanym
wyjaśnię, że ten wzmacniacz, to nie żaden układ elektroniczny, tylko
odczynnik fotograficzny. Jak się w tym zajzajerze wymoczy kliszę, to
srebro zostane zastąpione miedzią, a skala przybierze wygląd retro.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi
Hello Jarosław,

Zastąpione? Nie - wokół krzyształków srebra wykrystalizuje się miedź.
Po wymoczeniu w utrwalaczu (tiosarczan sodu) miedź znika i wraca
normalny obraz - proces można powtarzać wielokrotnie.

Ale efekt jest faktycznie bardzo ładny.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Miałem na myśli raczej mechaniczną stronę - połączenie pokrętła i
wskazówki z ośką potencjometru jedno lub wieloobrotowego, strojącego
głowicę.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Nie widziales ? Rolki i linka.

A nie mowilem - zacznij od syntezy :-)
Wstawilo by sie wyswietlacz graficzny od fotoramki, mozna by zmieniac
wystroj w miare zyczen :-)

J.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi

Oldskulowa skala z obrotową wskazówką za szybką. Na osi potencjometru
jednoobrotowego (w oryginale kondensator zmienny był półobrotowy,
a wskazówki dwie w obie strony. Pionier tak miał.

Re: Zakończenie budowy radia - zasilacz i inne drobiazgi
Dodatkowo 2 kondensatory do masy na mostku ( pomiedzy zmiennym a masą),  2x
100nF na wejsciu i wyjsciu LM7812 (do masy)  i elektrolit na wyjściu i
wystarczy.
Jak sterowany napięciowo to UL1980 ?
Nie. Tylko kup gniazdo z możliwością odłączania głośnika.
K.

Site Timeline