zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Witajcie,
niedawno zauważyłem u siebie w samochodzie dziwny obaw, otóż podczas jazdy
włącznie ogrzewania tylnej szyby (grzeją wówczas również lusterka) występują
zakłócenia odbioru radia na ukf-ie, są to jakby szumy/trzaski nakładające
się na odbiór, głupieje radio, RDS szuka alternatywnych częstotliwości,
sytuacja o tyle dziwna, że antena nie ma podłączonego zasilania do
wzmacniacza mimo, iż w stopce anteny takowy występuje, jeszcze bym się nie
dziwił gdyby to była antena w szybie tylnej, która ma połączenie ze
ścieżkami jej ogrzewania - separatory etc, ale tu nie, zwykła antena ze
stopką na dachu,
alternator jest OK pod względem napięcia ładowania,
problemy z radiem nie występują w innych przypadkach np. włączenie
klimatyzacji, nawigacji z zasilaczem impulsowym, cb itd,
szczotki alternatora są OK pod względem długości, występują jedynie nieduże
rowkowania komutatora i szczotek, niestety zużycie jednej z nich wskazuje na
niewielkie odchylenie od kąta prostego w stosunku do osi komutatora
[charakterystyczne zużycie szczotki z 'wargą'],
może to być powodem? przy dużym obciążeniu ciągnie łuk elektryczny po
komutatorze wpływający na odbiór radia?
dziwne jednak, że inne duże odbiorniki jak klimatyzacja czy światła nie
powodują tego objawu, a obciążenie typowo rezystancyjne owszem?
co Waszym zdaniem może powodować takie problemy?
dzięki za sugestie,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
Hello bratPit[pr],

Gdzieś Ty znalazł komutator w alternatorze?

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

w alternatorze Delco-Remy 100A w Astrze G zwanej Astrą II,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
Hello bratPit[pr],

Ten alternator nie ma na pewno komutatora. Gdyby miał komutator byłby
prądnicą prądu stałego a nie alternatorem.

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

fuckt, potaśtało mi się, pierścienie ślizgowe przecież tam są,
thx,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Klima nie stanowi zbytniego obciążenia dla sieci elektrycznej.
Ogrzewanie szyby owszem.
Przyczyny mogą być różne. Jak rozumiem sprawdziłeś, że szyba nie jest
podłączona do systemu antenowego. Możesz mieć "antenna diversity", czyli
kilka anten połączonych cuzamen do kupy (u mnie jest). Tak czy inaczej
problemu szukałbym raczej w przewodach doprowadzających zasilanie do
szyby tylnej (z kontaktami do szyby), a także do luster. Jeżeli pojazd
samochodowy jest oplopodobny, to możesz mieć problemy z masą
gdziekolwiek, specami od elektryki opliści nigdy nie byli, choć w
ostatnich latach (5-6) się poprawiło. Jeżeli problem występuje
selektywnie przy ogrzewaniu szyby, tam bym szukał. Sprawdź też
bezpiecznik obwodu ogrzewania wraz z oprawką czy gnojek się nie grzeje
(i okolice). Możliwe, że coś się tam obluzowało. Przewody od lusterek
mogły się pójść kochać, więc je na próbę odłączyć. No i wszystkie
wtyczki po drodze.
To samo z radiem. Ma dobrą masę, dobre zasilanie itd.
Sprawa upierdliwa, ale poszukać trzeba bo na pewno wnerwia skutecznie.

Waldek

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

bingo, opel astra g więc auto dość proste pod wzgl. elektryki, anten nie ma
'wycudowanych' jak wspomniałem jest tam zwykła stopka anteny ze wzmacniaczem
który nie jest zasilany obecnie, fakt, trochę rzeczy podokładałem,
niefabryczne radio, wzmacniacz, jednak wszystko starałem się robić "zgodnie
ze sztuką" a więc połączenia lutowane, przewody ciągnięte z akumulatora do
wzmacniacza, niemniej rzeczywiście nie sprawdzałem co się dzieje z
bezpiecznikiem szyby tylnej, auto jest obecnie 10-letnie więc różnie może
być z elektryką, dotąd czyli od 3 lat jego posiadania nie było problemów,
wówczas też montowałem całe audio,
w każdym razie wiem już w jakim kierunku iść,
zaświtało mi też teraz - hmm - wypalone są 2 ścieżki grzejne tylnej szyby -
może to efekt 'przeskakiwania iskry' w miejscu przerwy...?
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Połączenia lutowane nie są zgodne ze sztuką, powinny być zaprasowane.
Sprawdź na wszelki wypadunek. Szyba z wypaloną ścieżką może być
generatorem szumów i trzasków. Możliwe, że trochę jeszcze kontaktuje od
czasu do czasu i stąd trzaski. Możesz zeskrobać całkiem te miejsca,
gdzie są przerwy, jak będziesz naprawiać lakierem srebrowym to i tak
musisz tam oczyścić.

Waldek

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

kurde :/ jak ja mało wiem, utlenia się ?

właśnie i tak miałem robić z tą szybą więc przy okazji popróbuję znaleźć co
się dzieje, będę odpinał po kolei to co wisi na tym wyłączniku i sprawdzał
kiedy znikną zakłócenia,
thx,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

nie utlenia się, ale sypie ;-). Konkretnie jest to przemiana alotropowa
cyny beta na cyne alfa. Zwieksza się objętość i kruchość spoiwa i przez
to jego opór. Co prawda domieszka ołowiu trochę temu przeszkadza, ale za
to atmosfera polskiej zimy bardzo pomaga (niska temperatura, sole amonu
i chloru z wilgocią itd). Potem włazi toto do spoiwa i dalej masz
reakcje chemiczne i połączenie idzie się kochać.

Waldek

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Czym to prasować?

--
http://www.gophi.pl /

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

pewnie zaciskarką :-)
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

ma to samo u siebie w renaulcie...
w innych autach które mam, nawet z podgrzewaniem przedniej szyby,
takiego problemu nie zauważyłem...

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Hmm, to w końcu antena ze wzmacniaczem? Jeśli tak, to skoro on nie jest
zasilany, to znaczenie pogarsza odbiór.
--
Pozdr
EM

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

"Zwykła" czyli w wykonaniu klasycznym, stopka na dachu a w stopce zabudowany
wzmacniacz, czy pogarsza?
może, w każdym razie nieznacznie, w Krakowie odbieram bez problemu stacje z
rejonu np. śląska, zakopanego, wyjeżdżając za granicę też dość daleko
odbierałem PL stacje więc na co dzień zupełnie nie odczuwam braku
wzmacniacza,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

W każdym razie wyraźnie jest tu niepoprawnie podłączona antena i tutaj w
pierwszej kolejności bym coś zrobił.
Ogólnie FM nie jest tak łatwo zakłócić. A może zakłócenia jakoś się modulują
w tym niezasilanym wzmacniaczu, itp. No i ma on spore tłumienie.
--
Pozdr
EM

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie
ze
daleko
modulujÂą

niekoniecznie. Antena może mieć zasilanie przez kabel antenowy. Kwestia,
czy [brat] podłączył zasilanie z drugiej strony. W każdymbądźrazie ten
wzmacniacz należałoby podłączyć, tak, albo i inaczej.

Waldek

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

wzmacniacz nie jest zasilany na 100%, w oplu realizowane jest to przez
osobny przewód [standardowo niebieski w kostce ISO a później w instalacji
OIDP popielato-czerwony],
pójdę za Waszymi radami i porobię z tym porządek, podłączę wzmacniacz
ant.
[i tak muszę rozbierać konsolę środkową i nie mogłem znaleźć na to
czasu,
teraz już muszę znaleźć], naprawię ścieżki grzejne szyby i zobaczę co
dalej,
brat

Re: zaklocenia odbioru radia w samochodzie

Twoja antena koC5%84czy siC4%99 na wzmacniaczu (niezasilanym)
przez wzmacniacz przecieka tylko tyle co na jakichC5%9B przypadkowych20%
pojemnoC5%9Bciach i indukcyjnoC5%9Bciach.
Albo go zasilaj - albo zewrzyj wejC5%9Bcie wzm z wyjC5%9Bciem, bo na ra=
zie z20%
prC4%99ta antenowego korzystasz tylko fragmentarycznie i zbierasz wszyst=
kie20%
zakC5%82C3%B3cenia jakie moC5%BCesz.

MAc
mrn