Zachowanie sprężarki w lodówce

Witam, w ręce wpadł mi watomierz taki co można między kabel, a gniazdko
podłączyć i zacząłem z ciekawości sprawdzać różne urządzenia. I tu
zaciekawiła mnie lodówka. Do tej pory myślałem, że są tam dwie fazy
działania - takie jak słychać. Sprężarka chodzi lub nie. A tu mała
konsternacja. Od początku:

- pobór ~4W, jest cicho, nic się nie dzieje

- pobór ~260W lodówka, a właściwie sprężarka się załączyła, hałasuje jak
zwykle, w tym momencie myślałem, że to szczytowy pobór prądu

i naglę

- pobór ~660W, czyli 2.5x niż kiedy sprężarka hałasowała, a tu cisza, w
tej trzeciej fazie pobór jest tak wysoki przez kilkanaście sekund (a nic
nie słychać z lodówki), a potem koło się zamyka. Znowu przez dłuższy
czas 4W i jedziemy w kółko.

Moje pytanie, co to za trzecia faza działania? Bo chodzenie sprężarki,
to to chyba nie jest.

--
Mateusz Bogusz

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Automatyczne odszranianie - topienie lodu na parowniku.

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Czy ja dobrze rozumiem? Załączana jest grzałka, która ma stopić lód na
parowniku?? Czyli de facto podgrzewamy wnętrze lodówki?? Czy jednak źle
rozumiem?? ;)...

A Autorowi pytania powiem, że może jeszcze odnotować co najmniej trzy
inne wartości mocy, jeśli podczas każdej z w.w faz otworzy lodówkę ;);)...

  Konop

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Oczywiście chodzi o oświetlenie w lodówce, tak? Bo pomijam inne bajery
co to się wtedy włączają / wyłączają ;-)

--
Mateusz Bogusz

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce
Dnia Tue, 6 Sep 2011 12:34:28 +0000 (UTC), snipped-for-privacy@NOSPAM.gazeta.pl

Co ty, automatyczne odszranianie polega na wstrzymaniu pracy agregatu do
chwili osiągnięcia przez parownik temp. nieco wyższej od zera.
--
Jacek

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Może tak jest w twojej lodówce - nie wiem, metod może być wiele.
Szybkie podgrzewanie parownika grzałką jest popularnym sposobem odszraniania.
Ma, moim zdaniem, przewagę nad "twoją" metodą bo włącza się szybko po wyłączeniu
agregatu, zanim się więcej szronu na parowniku osadzi.
Mniej wody wypłynie poza komorę i dzięki temu mniej wysychają artykuły w lodówce

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce
On Tue, 06 Sep 2011 07:00:41 +0200, Karol Y napisał:

U mnie jest podobnie:

http://sp9uob.verox.pl/moc.png

Popatrz na zielone zakreślenie, lodówa (nic innego nie jest uruchomione w nocy)
od czasu do czasu ma taki wyskok, że bierzze ok 200% tego co normalnie.
Ciekawe, że na wykresie widać, że na początku cyklu chłodzenia lodówa bierze
wyraźnie więcej mocy niż na końcu :-)

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB

Co Ci tak B3%adnie moc rejestruje?

J.

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Te statystyki to z głównego rozgałęźnika? ;-)

--
Mateusz Bogusz

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

O, czym tak ładnie mierzysz?

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Licznikiem z wyjściem 1 imp/Wh - LE01d

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Fajne - też się bawię tym licnikiem ale jestem na etapie zliczania impulsów
(z całego dnia) oraz wyświetlania mocy chwilowej obliczanej na podst.
odstępu czasowego od poprzedniego impulsu.
Do współpracy z PC i napisania aplikacji na PC jeszcze nie doszedłem.

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

I co dalej? Jakiś AVR + router wifi?

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Pic + USB + ALiX z linuxem (ale zamiast alixa robi się pic z ethernetem)

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Ja mam w mieszkaniu LE-01 (wersję mechaniczną) i na razie tylko
podczepiłem AVRa z wyświetlaczami LED. Nie mam w okolicy ethernetu więc
raczej myślę o rozwiązaniu WiFi. Albo innym bezprzewodowym ale nie
porażająco drogim (zigbee odpada, już tańsze są np. moduły RFM) - a na
drugim końcu np. Ethernut.

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

BTW: Jeszcze jedno pytanie odnośnie organizacji bazy danych: logujesz
każdy impuls (czyli np. dokładny czas między impulsami) czy raczej czas
między impulsami przeliczony na waty (logowany np. co 10 sekund;
oczywiście wartość zmieniać się będzie rzadziej przy małych mocach), czy
jeszcze inaczej? Nie chciałbym przeciążać bazy zbędnymi danymi, ale z
drugiej strony nie chcę tracić zbytnio informacji (logując tylko np.
uśrednioną moc co minutę).

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Loguję moc chwilową co 20 sek - liczoną z czasu między impulsami.

--
#begin 755 signature.exe
[tomek <at> sikornik <dot> net]                             vy 73! de SP9UOB
Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

Dzięki. A gdy jest pobierana duża moc i impulsy lecą co kilka sekund -
co bierzesz pod uwagę? Czas między dwoma ostatnimi czy uśredniony?

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce

W warunkach mieszkania dość drogie (pod względem zasobów) rozwiązanie.

Starałem się gruntownie przemyśleć te problem i w zależności od
zadawalającej nas rozdzielczości można zliczać impulsy w przedziałach 10, 5,
czy też 3 minutowych. Jeśli interesuje nas wyższa
rozdzielczość to sensowniej jest od czasu bazowego zapisywać odstępy
pomiędzy impulsami w sek.
W ten sposób jesteśmy w stanie odtworzyć nie tylko chwilowe zużycie, ale też
wszelkie możliwe
dane (nie tracimy żadnych danych).

    Ponieważ swój projekt dłubię też w AVR , ważne dla mnie było zużycie
pamięci, na razie mam kilka koncepcji:

1) przechowywanie danych nt. odstępu w bajtach (7 bitów danych + bit
przeniesienia), przy czym jeśli odstęp pomiędzy impulsami będzie większy niż
128 sekund, wtedy bity od 8-15 będą w starszym bajcie.

2) kompresja polegająca na tym, że dane trzymamy w 4 bitowych "słowach", a
jeśli wynik się nie mieści to zasada jak wyżej, tzn. przy zapalonym
najwyższym bicie doklejane jest następna 4-bitowe słowo

3) uśrednianie wyniku, np.:

1 -> 1 sek.
2 -> 2 sek.
3 -> 3 sek.
4 -> 4 sek.
5 -> 5-6 sek.
6 -> 7-8 sek.
7 -> 9-11 sek.
8 -> 12-14 sek.

itd. idea jest taka, że zakresy stają się coraz dłuższe, 255 = więcej niż
max. zakres.
Pozwala to zachować dość sporą dokładność i w zasadzie upchnąć dowolny
zakres w bajt, wada jest taka, że dane na osi czasu nam się troszkę
rozjeżdżają i co pewną ilość impulsów należało by walnąć jakiś timestamp z
aktualnym czasem dla synchronizacji.

Moje przemyślenia zmierzały do tego, aby w pamięci 24C1024 upchnąć dane dla
jak najdłuższego okresu.

Re: Zachowanie sprężarki w lodówce
A może coś takiego?
http://en.wikipedia.org/wiki/RRDtool
Trzymasz średnią i maksimum w danym przedziale. Pozwala dość dobrze
pokazać co się działo bez trzymania nadmiaru danych.