zabezpieczenie usb

Witam wszystkich serdecznie.
BudujEA% urzB1%dzonko zasilane z portu USB komputera i w zwiB1%zku z tym ma=
pytanie.
OtF3%BF poszukujEA% czegoB6% maB3%ego (np. w obudowie sot-23) do
zabezpieczenia
portu USB komputera  przed przeciB1%BFeniem. Interesuje mnie rozwiB1%zanie
bardziej inteligentne
od termistora PTC ktF3%ry nie grzeszy duBF%B1 szybkoB6%ciB1%  dziaB3%ania.=
 Takie
coB6% co szybko odetnie zasilanie w razie zbyt duBF%ego poboru
prB1%du...BF%eby pB3%yty gB3%F3wnej nie uwaliB3%o (w razie zwarcia).
MyB6%laB3%em o jakimB6% IRF-ie ale moBF%e jest coB6% dedykowanego. JeB6%li =
IRF to
w jakiej konfiguracji ?

Re: zabezpieczenie usb

W płytach głównych widywałem bezpieczniki PTC. Nie sądzę, żeby producent
je dawał, gdyby się one do tego celu nie nadawały... Był bezpiecznik
1,1A na dwa porty USB.
Swoją drogą nie wiem co chcesz z tym zrobić (budujesz własnego hosta
USB, wbudować w komputer, czy zrobić zabezpieczenie w urządzeniu), ale
jeśli chcesz tego używać w komputerze, to zastanów się, jak wpłynie to
na przykład na dyski twarde, zasilane z dwóch kabli USB...

  Konop

Re: zabezpieczenie usb

Sorry, teraz dopiero przeczytałem, że to do własnego urządzenia ;)... A
myślałeś nad bezpiecznikami "zwykłymi" (tzn. topikowymi)? Daj jakieś
szybkie, tylko bez przesady ;)... ja kiedyś dałem ultraszybki, też do
USB... wywalał, jak się włączało urządzenie i ładowały się tantale ;)...

Wszystko zależy od tego jak często spodziewasz się przeciążenia ;)..
jeśli to tylko awaryjne sytuacje i nie mogą się zdarzyć w czasie
normalnego użytkowania, to OK. Jeśli zamierzasz wyciągnąć to zasilanie
gdzieś na zewnątrz, na kablach i ryzyko zwarcia jest dosyć duże, to
wymiana bezpiecznika za każdym razem będzie upierdliwa... Choć w TME
widziałem kiedyś podstawki pod bezpieczniki SMD ;)...

  Konop

Re: zabezpieczenie usb

nie wiem, dlaczego poliswitche ci nie wystarczają. USB mają na ogół
zabezpieczenie nadprądowe, dodatkowy poliswitch na 500mA max i gotowe.
Sam tak robię i jak na razie problemów nie miałem.

Waldek

Re: zabezpieczenie usb
Buduję urządzonko zasilane z portu USB komputera i w związku z tym mam
pytanie.
Otóż poszukuję czegoś małego (np. w obudowie sot-23) do
zabezpieczenia
portu USB komputera  przed przeciążeniem. Interesuje mnie rozwiązanie
bardziej inteligentne
od termistora PTC który nie grzeszy dużą szybkością  działania. Takie
coś co szybko odetnie zasilanie w razie zbyt dużego poboru
prądu...żeby płyty głównej nie uwaliło (w razie zwarcia).
Myślałem o jakimś IRF-ie ale może jest coś dedykowanego. Jeśli IRF to
w jakiej konfiguracji ?

Scalonego niczego nie kojarzę.
Może wystarczy tranzystor PNP (MOS wymaga trochę więcej elementów) emiterem
na złączu USB, baza przez rezytor do masy. Kolektor podaje dalej zasilanie.
Działa, lecz ma wady. Zależność prądu maksymalnego od temperatury. Do
seryjnej produkcji się nie nadaje - trzeba indywidualnie dobierać rezystor -
prąd maksymalny zależy od bety tranzystora. Trzeba chłodzić tranzystor - to
można obejść poprzez dołożenie jeszcze jednego tranzystora który po wyjściu
tranzystora głównego z nasycenia cofnie charakterystykę.

http://80.54.179.82/ogranicz.jpg

--
Desoft

Re: zabezpieczenie usb

Ten problem w sumie można obejść, jeśli urządzenie ma mały pobór
prądu... Jeśli na przykład ma odcinać "gdzieś pomiędzy 100mA a 500mA",
to raczej da się to osiągnąć ;)... Choć problem chłodzenia nadal
pozostanie...
Z drugiej strony można połączyć takie coś z bezpiecznikiem
odpowiednio... tranzystor ograniczy szczytowy prąd, ale do wartości
takiej, że po chwili zadziała bezpiecznik... No ale to chyba przerost
formy nad treścią w tym przypadku (dalej uważam, ze PTC wystarczy ;))

  Konop

Re: zabezpieczenie usb

Rzuć okiem na to:
http://img30.imageshack.us/i/ogr.gif/

Ograniczenie prądowe nie jest zbyt dokładne i nie ma "podcięcia", ale do
takich zastosowań jak twoje może będzie ok (R5 można usunąć).

Re: zabezpieczenie usb

Można też mierzyć spadek napięcia na tranzystorze (pominąć rezystor 0,5R)
Rezystancja kanału jest w miarę stała.

--
Desoft

Re: zabezpieczenie usb

Ta rezystancja nie dość, że się zmienia z napięciem sterującym, to do
tego spadek napięcia na niej będzie tak mały, że większy wpływ na prąd
odcięcia będzie miała temperatura układu niż obciążenie :-)

Dodatkowo układ zatrzaskiwał by się po odcięciu obciążenia (dodatnie
sprzężenie zwrotne).

Re: zabezpieczenie usb
Hello Desoft,

Rezystancja kanału jest silnie zależna od temperatury - współczynnik
temperaturowy jest dodatni, co akurat tu jest zaletą. Rdson100/Rdson25
= 1.5 do 1.8

Re: zabezpieczenie usb

Do czego jest R5 ?

Re: zabezpieczenie usb
heliosek przemówił ludzkim głosem:

Pozostałość, po testach :-). Jak się da T2 za tranzystorem T1 (a przed
obciążeniem R3) to układ po zadziałaniu ograniczenia na stałe się
wyłącza. R5 "resetuje" układ po odłączeniu obciążenia.

Re: zabezpieczenie usb

A czy ten R6 w ogóle jest potrzebny ? Przecież baza albo będzie miała
potencjał emitera albo nieco niższy i wtedy sie otwiera ten tranzystor. Po
co ten dzielnik ?

Re: zabezpieczenie usb

Ze względów ekologicznych :-). Zmniejsza straty mocy na R1.

Re: zabezpieczenie usb

Raczej rzadko stosuje się zabezpieczenia komputera. To właśnie komputer
powinien być zabezpieczony przed skutkami zwarcia/przeciążenia.
Możesz rozważyć ST890 (STM).

Za to ważne są zabezpieczenia ESD.
--
Pozdr
EM

Re: zabezpieczenie usb

http://focus.ti.com/paramsearch/docs/parametricsearch.tsp?family=analog&familyId52%5&uiTemplateId=NODE_STRY_PGE_T

I to jest właściwa odpowiedź.

Należy uważać na nieprzekraczanie prądu 100mA przez "zagadaniem" z
pecetem oraz zadeklarowanego w deskryptorze podczas enumeracji
urządzenia (do 500mA max.) przy późniejszym działaniu. Spotkałem się już
z laptopami, które powiadamiają (okienko z "dymkiem" w Windows XP) o
przekroczeniu tych 500mA tak że to jest pilnowane.

Re: zabezpieczenie usb

Chyba wszystkie w miare wspolczesne komputery (nie tylko laptopy) tak
robia, nawet moj "warsztatowy" Compaq Deskpro z Pentium3 jakos z
poczatku wieku tak robi :)

--
butek