Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Czym można sensownie zabezpieczyć śruby w cybantach antenowych tak, żeby za
parę lat dało się je odkręcić ? W ogóle nie rozumiem dlaczego one tak mocno
korodują skoro sa ocynkowane ? Myślałem nad smarem ale obawiam się, że po
kilku deszczach nic z niego nie zostanie. A może coś gumowatego do
nakładania na gorąco ?

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach a ntenowych

A moze kupic z nierdzewki sruby ?

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Niektóre można. Ale np. cybanta tak już nie zastąpisz a też po dwóch zimach
jest nie do odkręcenia.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach a ntenowych

Kupuj cybanty w sklepach z tlumikami, ja zawsze tam kupowalem a sruby z
nierdzewki w metalowym.
Te cybanty do tlumikow nie rdzewieja.

O take wlasnie :
http://lo-kolaczyce.nazwa.pl/allegro/Antenki/cybant.jpg

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

No nie rdzewieja, ale jak widuje jednego tlumikarza przy pracy, to
on sruby defaultowo odkreca palnikiem :-)

J.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach a ntenowych

Gwoli ścisłości, podgrzewa palnikiem. Odkręca kluczem.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Nie, od odkreca palnikiem :-)  No dobra - gwoli scislosci to
przecina.

P.S. No nie, ciecie z definicji wykonujemy za pomoca pily .. czy
moze nozyc ?

J.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych
Tnie palnikiem bo jest mądry. Co się będzie narabial jak efekt niepewny. Ten co
założyl wątek mógłby z niego wziąć przykład. Skoro zawsze są problemy z
odkręceniem to też niech tnie. Małe nożyce do cięcia prętów niewiele kosztują.
Cybant tani. Trzeba mieć na mózgu wrzoda wielkości małej pomarańczy żeby nie
wpaść ze trzeba to ciąć a nie odkręcać.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Śrubka w uchwycie konwertera też koroduje a nożycami jej nie utniesz.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Ale co - kiepskie nozyce czy kiepski uchwyt ? :-)

J.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Uchwyt konwertera to dwie "półpanewki" ściskane przez śruby. Nie masz do
nich dostępu i tyle.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych
Chcialeś porady związanej z cybantami? Ja wiem że jak ktoś sam nie wpadnie to ma
pretensję do tego co mu powiedział ze nie myśli i wstawia tekst o czymś zupełnie
innym że też się nie da. Cybant się da przeciąć. Da. To po co bijesz pianę. Jak
bym wiedział i miał doświadczenie  że śrubki od tych półpanewek korodują to od
razy bym dawał nierdzewne. Wiesz ile kosztuje nierdzewna śrubka z nakrętką i
podkładkami? A prawie nic nie kosztuje. Kilo stali nierdzewnej kosztuje tylko 4
razy drożej od zwykłej. Chcesz sposób na te półpanewki. Szlifierka kątowa
zasilana z akumulatora. Są takie.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

W toku dyskusji zaproponowałeś mi kupno nożyc do prętów oraz
elektronarzędzia. W sumie z 1000zł. Koledzy poradzili sprawdzony smar
grafitowy za 3,50 tubka. Więcej komentarzy chyba nie trzeba.

Re: Zabezpieczenie œrub w konstrukcjach antenowych

poczekaj poczekaj - okaze sie ze smar niesprawdzony, i wydatek cie nie
minie :-)

Elektronarzedzie sie zreszta przyda, a srubka kosztuje 35 groszy a nie
3.50 :-P

J.

Re: Zabezpieczenie ?rub w konstrukcjach antenowych

Zapewniam cię że sprawdzony. Robię tak od 30 lat. Po ośmiu latach gdy
ściągałem anteny przy przeprowadzce śrubki w  odkręcałem paluszkami.

Marek

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych
Komentarz nie ale podsumowanie się przyda. Jeśli odkręcanie cybantów robisz dwa
razy w życiu to zwyczajnie dupę zawracasz. Jeśli jesteś krótkofalowcem i
potrzebujesz odkręcać kilka razy w roku. To dla własnej wygody potrzebujesz
zupełnie innego rozwiązania niż nakrętki. A jeśli robisz to zawodowo to
potrzebujesz narzędzi. Takich co pozwolą wykonać pracę szybko, skutecznie i
niekoniecznie najtaniej. Takich co pozwolą w każdych warunkach wymienić cybant.
Śruby przy antenach korodują z zadziwiającą szybkością. To zostało sprawdzone
wielokrotnie. Prawdopodobnie ma na to wpływ nie tylko materiał śrub i powłoka
cynkowa, a materiały z których są zrobione anteny. Jest tam stal, cynk,
aluminium. Według mnie to korozja elektrochemiczna niszczy wszystko a nie
korozja atmosferyczna. Ale mogę się mylić. Polecono Ci smar grafitowy. A
dlaczego nie zwykły smar? Co takiego cudownego robi węgiel w smarze że staje się
on cudowny. Smarów grafitowych używa się do specjalnych zastosowań. A nie do
zabezpieczania przed korozją. łańcuchy się nimi smaruje, bardzo obciążone
łożyska w warunkach gdy nie można zapewnić dostatecznego smarowania. Śruby i
nakrętki też, ale nie dla tego żeby nie korodowały. Zwykły najtańszy smar będzie
tak samo dobry a może i lepszy. Bo więcej cukru w cukrze w nim jest. Gowno ci
poradzili, bo się nie znali. Usłyszeli nazwę smar grafitowy. To uznali ze mądrze
będzie jak się pochwalą że wiedzą co to jest. Ja bym używał fluidolu w aerozolu.
To typowy preparat antykorozyjny, doskonały penetrant. Używany jest do
zabezpieczania antykorozyjnego między innymi samochodów. Każdy najlepszy smar to
przy nim gówno bo z czasem nie zmienia mu się pH na kwaśne tak jak w smarach i
olejach. A teraz możesz napisać dwa wyrazy. Pierwszy to przepraszam, a drugi
dziękuje.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

No to żeś doradził. Tym penetrantem so sobie możesz łańcuch w rowerze raz na
miesiąc popsikać albo cybanta na rurze wydechowej popsikać przed wykręceniem
ale nie trwale zabezpieczyć antenę na dachu. To jest oliwka jak woda która
spłynie przy pierwszym lepszym deszczu.
A co do kwasnych smarów to zastanawiam się dlaczego mój stary rower za domem
cały zerdzewiał ale wszystkie jego łożyska i przeguby nasmarowane są nadal
jak nowe. Albo taki np. przegub homokinetyczny w 10letnim samochodzie który
nadal jest sprawny mimo że napchany po brzegi smarem. Możesz mi to wyjasnić?

Marek.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach a ntenowych

Jak robi rowerem miesięcznie ~ 5 km to może i wystarczy :)

--
P. Jankisz
Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych
Po co piszesz jak się nie znasz. Fluidol to kompozycja syntetycznych wosków i
rozcieńczalników. Posiada w składzie środki antykorozyjne i wypierające wodę. To
doskonały penetrant. Wytwarza po odparowaniu rozcieńczalników grubą warstwę
wosku. Fluidolem natryskiem można pomalować metal zanurzony w wodzie. Nie nadaje
się do pracy w podwyższonych temperaturach. Bo się jak świeczka rozpuści. Ale
nie spłynie. Nie nadaje się do rur wydechowych. Spali się. Do cybantów przy
rurach wydechowych nie stosuje się żadnych preparatów. To z założenia są
jednorazówki. A że jakiś baran pół dnia będzie się mordował żeby odkręcić
zardzewiałą i zapieczoną śrubę przy rurze wydechowej. To nie znaczy że się da
tylko że baran. A co do kwasów. Olej w silniku wymienia sie nie dlatego ze się
zużył i utracił własności smarne. Wymienienia się bo zmienia mu się pH. W wyniku
doświadczeń sprawdzili po jakim przebiegu trzeba wymienić. Jak by się z olejem
nic nie działo to nie pisali by że na przykład co 15 tysięcy lub co rok.

Re: Zabezpieczenie śrub w konstrukcjach antenowych

Raczej nie nadaje się do zabezpieczania śrub na dachu gdzie w słońcu
wszystko się smaży do bardzo wysokich temperatur i raczej spłynie jak woda.

Taaaa. Olej w tak specyficznym środowisku jak silnik to nie smar na śrubce
na dachu.