Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

I jeszcze jedno pytanie zwiazane z obwodami drukowanymi.
Wykonalem kilkanascie plytek "za jednym zamachem". Teraz bede lutowal w
roznych odstepach czasu.
Czym najlepiej zabezpieczyc sciezki przed pokrywajacymi je tlenkami tak aby
na ostatnich egzemplazach ktore bedą montowane za pare miesiecy nie bylo
pokrywającej je warstwy tlenkow.
Czy mozna cala plytke po wytrawieniu pokryc cięką warstwa rozpuszczonej  w
spirytusie kalafonii nanosząc ją delikatnie pędzelkiem na całej powierzchni?
Może jest jakis preparat w aerozolu?

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

    Plastik 70, zmywa się ławo acetonem.

--
Filip.

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

Może pocynuj. BISAN LB-3 sprawdza się całkiem nieźle (pokrywasz ścieżki
pastą, dmuchasz opalarka, zmywasz wodą). Do dostania w castoramie -
drogi ale wydajny. Płytka po takim cynowaniu leżała mi miesiąc i nic się
z nią nie działo złego.

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

Prawie jak HAL normalnie :-) Będę musiał spróbować.

Jeszcze jest cynowanie chemiczne. Ja używam SENO3211 i jestem
zadowolony. Co prawda dostaje się wówczas płytkę z pokryciem tylko Sn,
ale z dobrym topnikiem (RMA7) i spoiwem LC60 nie ma problemów z
lutowaniem.

--
I really hate this damn machine,
I wish that they would sell it.

W przypadku past lutowniczych do rurek miedzianych całość jest
idiotoodporna i sprowadzona do użycia opalarki + wody. Warto spróbować,
do chemii nie ma już po co wracać skoro dostaje to samo 10x szybciej.

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem
Nie robiłem tym Bisanem LB-3, tylko "bardziej markowy" ROTHENBERGER
ROSOL (chyba 3, albo 5? w każdym razie ciężko go teraz dostać, bo z
ołowiem coś ma). I miało to taką samą przykrą przypadłość jak SENO - tzn
płytka pocynowana była piękna i śliczna i lutowała się jak marzenie, ale
tylko tak do tygodnia-dwóch po pocynowaniu.
Jeśli nie pokryje się dodatkowo kalafonią, to płytki leżące parę
miesięcy trzeba dobrze potrzeć szmatką "ścierną" by w ogóle coś łapało.
Bez tego - lutowanie gorsze niż mocno zaśniedziała miedź.

BTW - kto robi cokolwiek z płytkami, to nie wyobrażam sobie by nie
posiadał i nie używał czyścików-szmatek
http://www.bisan.com.pl/bisan/zdjecia/8%20-%20czysciki%20do%20miedzi.jpg
Do dostania w dowolnym sklepie gdzie jest coś "do instalacji z rur
miedzianych" ale też w sklepach narzędziowych (można pytać o włókninę
ścierną do matowania powierzchni metali/lakierów)

--
| Bartlomiej Kuzniewski
Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

Kalafonia sprawdza się bardzo dobrze.
Kilka dni temu znalazłem w swoich "zbiorach" płytkę wykonana 12 lat temu
jakąś metodą i pokrytą kalafonią. Miedź jest taka jak 12 lat temu :)

Nie pamiętam proporcji ale była to kalafonia taka z kamienia a nie pasta
lutownicza rozpuszczona w denatuacie. Konsystencja dość wodnista.
Pamiętam że tamte płytni kładłem na kaloryferze celem dosuszenia. A
rozpuszczałem we fiolce po lekach.
Po lutowaniu takich płytek zmywałem denaturatem całość od strny ścieżek a
potem malowałem jeszcze raz.

Polecam ten sposób :)

--
Pawełj

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

jest cos takiego firmy contact chemie (czy jakos tak) i nie jest to plastik 70
(Tego sie nie da lutowac). Flux 10 chyba , nie chce mi sie isc do piwnicy i
sprawdzac ;)

Ale lutuje sie pozniej to dosc opornie, bez przesady moze ale myslalem ze
bedzie sie lutowac jak po masle ale jednak trzeba przygrzac mocniej pole
lutownicze by cyna zlapala.

Re: Zabezpieczenie PCB przed utlenianiem

Flux SK10 oczywiście, polecam, a żeby się gorzej lutowało... jakoś nie
pamiętam. Z niefajnych rzeczy - to w zasadzie kalafonia w alkoholu, więc
klei się długo, chyba że podgrzeje się ją trochę, wtedy jakoś szybko i
na twardo krzepnie.

Irek.N.

Site Timeline