Z obu stron + i LED swieci - Page 3

Re: Z obu stron + i LED swieci

Geometria obrazu w takim TV musiała być miodzik, i to bez dodatkowych
układów zniekształcających sygnał piły podawany na odchylanie... :-)

Re: Z obu stron + i LED swieci

Tylko trzeba było taką idealna piłę wytworzyć.

Wracając do samych odbiorników i ich obudów, tu można obejrzeć przykłady
-- http://www.earlytelevision.org/prewar_gallery.html
Choćby ten pierwszy amerykański na liście (Air King), to bardzo urodziwy
mebel.

Re: Z obu stron + i LED swieci
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1025143/Pictured-The-51-year-old-television-set-wired-digital-age.html

Nie bardzo, bo otworzenie skrzynki telewizora nie powodowało automatycznie
włączenia telewizora, wciąż po otwarciu trzeba było go włączyć i nagrzać.

Chyba to drugie...
Telewizor miał wybitnie nie meblowo, szelakowo-politurowy wygląd :-)
Trzeba było ukryć szkaradzieństwo...

Widziałem takie rozwiązania również dzisiaj w wielu droższych hotelach
w USA. Oni lubią taki styl retro - pozują na starszych niż są - tak to jest
gdy się ma jako naród tylko 200 lat historii i zazdrości się innym co mają
jej parę tysięcy... ;-)

Re: Z obu stron + i LED swieci

Wisełka :) Dwa głośniki - to się aż prosi, żeby NICAMa jakiegoś wpakować,
dekoder MPEG4 z zewnątrz, tylko dostroić do jego wyjścia W.cz. (wczoraj
pokazywali jakiś, miał wyjście do anteny OTV) :)

Kiedyś na p.m.telefonia pewien dyskutant mieszkający w Usiech właśnie ... od
słowa do słowa, najechał na nasze teatry, jakie to one są słabe i do
niczego. Nie bez trudu wyciągnąłem od niego odpowiedź na pytanie "byłeś
chociaż w jednym, że tak głosujesz 'be' i 'be'?", która brzmiała "nie". Już
nie pamiętam, czy odpowiedziałem "to najpierw odwiedź choć jeden, a później
się wyżalaj", czy nie odpowiedziałem nic. W każdym razie dyskutant stracił
argument do dyskusji. I już nie głosował.
Wracając do Wisły - miałem szczęście widzieć sprawne urządzenie, podoba mi
się klapa, w jednych OTV z lusterkiem do kinola, a tutaj ze ścianką
odbijającą naprzód dźwięk z głośników.
Co do stylu - mnie nie przeszkadza, o ile nie jest to coś w rodzaju "parcia
na szkło", a po prostu indywidualnośc, coś, co pozwoli przedmiot/podmiot
odróżni,ć od całej masy innych. Ale przegięcie, to razi niezależnie, czy z
.us, czy .su/.ru, czy z .pl jest.

Re: Z obu stron + i LED swieci
Hello Pawel,

Dotąd było dobrze.

A tu zeszłem :(

Re: Z obu stron + i LED swieci

Roman, dalej źle :)
Zszedłem

--
Desoft

Re: Z obu stron + i LED swieci
Hello Desoft,

Wiem.

Wiem.

Re: Z obu stron + i LED swieci

No, drugie prawo Kirchhoffa nie chce być inne...

Re: Z obu stron + i LED swieci

Zapomnij o plusach i minusach bo to jest względne. Napięcie [V] to jest
różnica potencjałów, tylko tyle i aż tyle. Jeśli masz dwa źródła napięcia
np. 5V i 9V, to różnica potencjałów (napięcie między tymi punktami) wynosi
4V.
A prąd nie płynie od "+", do "-", tylko od punktu o wyższym potencjale, do
tego o niższym potencjale *).

Minusem natomiast zaznacza się umownie punkt o niższym potencjale, względem
punktu, pomiędzy którymi mierzone jest napięcie. Tak więc jeśli mierzysz
napięcie między punktami o potencjale 100V i 120V, to oznaczysz "-" ten o
napięciu 100V.

Kolejna sprawa to masa (GND). Oznacza to tylko tyle, że jest to punkt
(potencjał) względem którego mierzone są inne napięcia w układzie. Co wcale
nie oznacza, że jest to najniższe napięcie w układzie. Gdy połączysz
szeregowo dwie baterie i za masę przyjmiesz wartość napięcia pomiędzy tymi
ogniwami. To będziesz miał np.: -1.5V, GND i +1,5V.

*) W rzeczywistości jest odwrotnie, gdyż elektrony niosą ładunek ujemny, ale
kiedyś tak sądzono i już tak w języku elektryków/elektroników zostało.

Re: Z obu stron + i LED swieci

Zastanów się co to właściwie znaczy "tu jest plus" a "tu jest minus"...

To się właśnie nazywa różnica potencjałów elektrycznych, napięcie
między dwoma punktami.

Bardzo krótko, ale popłynie prąd przez diodę, którą szybko spali
jeśli nie będzie tam opornika...
Na dodatek wartość prądu jaka płynie w przewodniku wyraża
się w amperach a nie woltach. W woltach mierzy się napięcie
między punktami a nie płynący w przewodniku prąd... Czujesz różnicę?

Proponuję abyś sięgnął po jakąś książkę do technikum z podstawami
zanim napsujesz sobie sporo komponentów niezbyt mądrymi
eksperymentami....

Re: Z obu stron + i LED swieci
Jesli mowa juz o opornikach, to takie jedno pytanie.
Opornik sluzy do ograniczania  "natezenia pradu" (wplywa takze na
wartosc napiecia), a dioda Zenera do ograniczania samego napiecia (mam
nadzieje, ze dobrze to wszystko nazywam). Czy tak? Jesli tak, to czy to
znaczy, ze jakbym np podlaczyl diode zenera, a za dioda zenera diode
LED, to czy to znaczy, ze pomimo dozwolonego napiecia dioda LED by sie
spalila, bo nie wytrzymalaby natezenia?

To czy rozumie, to sie okaze, jak spale nastepna diodke ;-).
A tak na powaznie, wydaje mi sie, ze rozumie, ale w praktyce sie okaze,
czy tak jest w rzeczywistosci.

Na razie tylko jedna dioda ucierpiala. Co do ksiazek, to mam jedna, choc
nie jest to ksiazka do technikum.

Re: Z obu stron + i LED swieci

Polecam Ci książki Dietera Nuhrmanna z serii "Elektronika łatwiejsza niż
przypuszczasz". Zaraz odezwą się wielbiciele nowoczesnych elementów ale
moim zdaniem te książki do nauki podstaw, nawet samodzielnej, są znakomite.
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/87534/elektronika-latwiejsza-niz-przypuszczasz-technika-cyfrowa

Maciek

Re: Z obu stron + i LED swieci
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/87534/elektronika-latwiejsza-niz-przypuszczasz-technika-cyfrowa
Ja mam ta:
http://helion.pl/ksiazki/elektronika-dla-bystrzakow-wydanie-ii-cathleen-shamieh-gordon-mccomb,elebys.htm

Re: Z obu stron + i LED swieci
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/87534/elektronika-latwiejsza-niz-przypuszczasz-technika-cyfrowa
http://helion.pl/ksiazki/elektronika-dla-bystrzakow-wydanie-ii-cathleen-shamieh-gordon-mccomb,elebys.htm

To teraz usiądź i przeczytaj ją, bo od samego trzymania jej na półce wiedzy
Ci nie przybędzie.

Re: Z obu stron + i LED swieci
http://lubimyczytac.pl/ksiazka/87534/elektronika-latwiejsza-niz-przypuszczasz-technika-cyfrowa
http://helion.pl/ksiazki/elektronika-dla-bystrzakow-wydanie-ii-cathleen-shamieh-gordon-mccomb,elebys.htm
Wiem, wiem. Wciaz ja czytam.

Re: Z obu stron + i LED swieci

Prąd, napięcie i rezystancja są ze sobą ściśle związane. Prawo Ohma jest
nauczane w szkole nieprzypadkowo. Może w szkołach uczniowie myślą, że jest
ono wstawione do programu nauczania tak sobie, ale to jest fundament, bez
tego ani rusz. Nie wystarczy, że nauczysz się wzoru. Musisz czuć, co to
prawo oznacza. Nie tylko, że im większe napięcie na rezystorze, tym większy
płynie przez niego prąd, ale też z innej strony: im większy rezystor tym
większy na nim spadek napięcia (zakładając, że puszczany jest prąd o tym
samym natężeniu). Dlatego jak masz LEDa podłączonego do zasilania przez
rezystor, to ten rezystor nie tylko ogranicza prąd, ale też napięcie.
Zaznajom się też z pojęciem dzielnika napięcia, jeśli jeszcze się z tym nie
zetknąłeś. To też podstawa i też dosyć intuicyjna.
Dioda Zenera to element nieliniowy i dlatego może być trudniejszy do
zrozumienia. Można powiedzieć, że jest to rezystor o bardzo dużej
rezystancji, która to rezystancja gwałtownie spada przy określonym dla tej
diody napięciu. Przy niskich napięciach zatem prawie jakby tej diody nie
było, bo ma bardzo dużą rezystancję i płynący przez nią prąd jest bardzo
mały. Przy przekroczeniu napięcia granicznego rezystancja szybko spada i
rośnie tym samym prąd. Dioda zwykle współpracuje z rezystorem tworząc
dzielnik napięcia. Jednak ze względu na tę charakterystykę dzielnik ten nie
działa tak jak ten tradycyjny, w którym napięcie wyjściowe jest
proporcjonalne do napięcia zasilającego. Przez szybko spadającą rezystancję
diody Zenera przy napięciu progowym wyjście tego dzielnika jest coraz
bardziej nieproporcjonalnie do zasilania ściągane do masy. W praktyce
napięcie z dzielnika wynosi mniej więcej tyle co napięcie Zenera tej diody.
Czyli mamy taki prosty stabilizator napięcia. Napisałeś, że dioda Zenera
ogranicza samo napięcie. W pewnym sensie tak, interesuje nas ograniczenie
napięcia. Ale to napięcie gdzieś potem dalej idzie, do następnych elementów,
i gdyby ono było większe, to prąd też. Więc w sumie nie tylko napięcie
ogranicza.

Dobrze by było, jakbyś narysował schemat, bo nie bardzo wiadomo o czym
mówisz. Jeśli mówisz o połączeniu szeregowym tych dwóch elementów, to dioda
LED spaliłaby się przy przekroczeniu napęcia LED+Zener. LED musi mieć
rezystor ograniczający prąd. Gdy napięcie na diodzie Zenera przekroczy jej
napięcie charakterystyczne, jej rezystancja zrobi się bardzo mała i przez
oba elementy popłynie duży prąd. A w ogóle to LED też działa mniej więcej
jak dioda Zenera. Różni się tym, że świeci i że używamy go w kierunku
przewodzenia a nie zaporowym. I LEDy też czasem są używane do stabilizacji
napięcia.
Jak napisałem wyżej, diodę Zenera, podobnie jak LED, używamy wraz z
rezystorem. Jeśli podłączysz jedną nogę rezystora do zasilania, drugą do
LEDa i diody Zenera a potem wolne nogi LEDa i Zenera do masy, to LED nie
spali się. LED będzie działał normalnie. Po prostu napięcie LEDa będzie
niższe niż napięcie Zenera i LED obniży napięcie na diodzie Zenera do
wartości niższej niż jej napięcie charakterystyczne. No chyba, że weźmiesz
diodę Zenera mającą napięcie niższe niż LED, ale zwykle te napięcia są
wyższe.

Gorąco zachęcam do eksperymentów. Weź następujące elementy:
- rezystor 1k
- LED
- diodę Zenera, powiedzmy 5,6V
- diodę krzemową
- inne rezystory: np. 10k, 100 omów i drugiego 1k
Podłącz jedną nogę rezystora 1k do plusa zasilacza a drugą do rezystora 10k.
Drugą wolną nogę rezystora 10k do masy zasilacza. Zmierz napięcie na
połączeniu rezystorów (czyli de facto na rezystorze 10k). Zmień drugi
rezystor (ten 10k) na 100 omów. Powtórz pomiar. Zmień na 1k i też zmierz
(czyli masz dwa takie same rezystory połączone szeregowo). Wyniki zanotuj.
Zmień napięcie na zasilaczu, np. jak było 5V to daj 10 V. Znów zrób te trzy
pomiary. Porównaj ze sobą, odnieś do wzoru na napięcie w dzielniku napęcia.
Wróć do pierwszego napięcia. Zamiast drugiego rezystora podłącz LED. Zmierz
napięcie na LEDzie. Zmień napięcie zasilające, znów zmierz. Zamiast LEDa daj
Zenera (oczywiście w kierunku zaporowym, bo tak używamy tych diod, czyli
katodą w stronę plusa, czyli tutaj rezystora). Zmierz napięcie na nim, też
dla dwóch napięć zasilających. Wreszcie zamiast diody Zenera wsadź zwykłą,
krzemową, w kierunku przewodzenia. Również wykonaj pomiary.
Zbierz to wszystko w tabelce. Zaobserwuj jak zmieniało się napięcie na tym
elemencie, który był od strony masy (czyli nie na tym rezystorze 1k co był
od plusa zasilania). Jakie były wartości tych napięć i jak zmieniały się
przy zmianie napięcia zasilającego. Za każdym razem miałeś do czynienia z
dzielnikiem napięcia, na początku rezystorowym a potem diodowym. W którym
przypadku napęcie zmieniało się liniowo z napięciem zasilania? W którym
mogłeś mieć wrażenie, że coś "trzyma" napięcie, niezależnie jak zmieniałeś
napięcie na zasilaczu? Jeśli nie masz zasilacza o regulowanym napięciu
zmieniaja ten pierwszy rezystor (1k) na jakiś inny (np. 2k). Co prawda to
nie do końca to samo co zmiana napięcia, ale efekty będzie widać podobnie.

Jeszcze jeden eksperyment: podłącz LEDa przez rezystor do zasilania.
Klasycznie: plus zasilania, rezystor, LED, masa. Tak, żeby świecił, wiesz
jak :) I teraz równolegle do tego LEDa podłącz diodę krzemową w kierunku
przewodzenia, czyli katoda diody do katody LEDa, anoda do anody. LED
zgaśnie. Dlaczego?

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Trochę się tu machnąłem, bo pisałem później o zasilaniu z napięcia 5V a
miałem na myśli diodę, która będzie miała napięcie niższe niż napięcia
zasilające. Trzeba by wziąć więc diodę o napięciu ok 3-4V albo napięcie 7V
zamiast 5V. W sumie jednak taki przypadek też warto sobie sprawdzić w
praktyce. W ogóle dobrze by było zaopatrzyć się w zasilacz o płynnie
regulowanym napięciu, od 0V do powiedzmy 15V.

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

Musieliśmy w trupa upici o 3 w nocy zbudzeni śpiewać to piękniej nniż w
operze :)

Apropo puryzmu - czepiamy się "prądu o napięciu", to ja sobie nie moge
odmówić czepienia się stwierdzenia duży rezystor (ja osobiście wolę opornik)

A tu już się nie czepię, tak po prostu skojarzyło mi się powiedzenie o żonie
Cezara... :)

Re: Z obu stron + i LED swieci

Co do opornik/rezystor to w sumie nie wiem jakie jest zdanie purystów. A
"duży" to faktycznie kolokwializm, szczególnie przy takim w obudowie np.
0402 :) Mnie z kolei razi jak ktoś pisze "ohmów" albo "voltów".

--
Grzegorz Niemirowski
http://www.grzegorz.net /

A jakie może być? Opornik == rezystor. Polski odpowiednik kalki
międzynarodowej.

A to już błąd - pisownia jednostek w języku polskim jest ściśle
okreslona.