Z cyklu: szto eta ?

Czołem.

Wpadł mi w ręce pewien wytwór radzieckiej technologii kosmicznej. Patrząc na skalę jest to licznik czasu pracy ( skalowany x 100 czas, skala do 25 ) ). Rurka z rtęcią ( jak w termometrze ), z przerwą w środku. Zasialnie 12.6 V, określina polaryzacja. Wewnątrz obudowy garstka rezystorów 1%. Jak toto działa ?

Reply to
PeJot

Od hipotez to my jesteśmy :)

  1. Zbiorniczek z rtęcią (jak w termometrze) jest?
  2. jakieś elektrody zatopione w szkle do tej rtęci dochodzą?
  3. Ogólnie dokładniej proszę albo zdjęcie :)
Reply to
Jacek Maciejewski

Jesli to rzeczywiscie licznik czasu pracy - to uzywajac elektrolizy. Plynie niewielki prad i przenosi material z jednej elektrody na druga.

Andrzej Kamieniecki

Czesc! Wg. schematu mojego oscyloskopu - elektrochemiczny licznik czasu. Bylo po rosyjsku ale tu nie bede cytowal. Pokazuje "motogodziny". Po 2000 godzin pracy, lampa do wymiany. Oscyloskop ma tez zasilanie 115V 400 Hz co podobno wystepuje w sieci pokladowej samolotow. Mi to jest obojetne, bo pracuje tez na 220V 50 Hz. Aha - instrukcja mowi, ze takie cos wystepuje "specjalnych wykonaniach". Cokolwiek to oznacza. Oscyloskop jest niebieski a nie oliwkowy :-) Pozdrawiam Maciek

Reply to
Maciek

Mon, 11 Apr 2005 14:58:39 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Jacek Maciejewski snipped-for-privacy@go2.pl wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

To pewnie ta slynna antena rteciowa ... ;-)

Reply to
BLE_Maciek

Jacek Maciejewski napisał(a):

Jest.

Som.

A co tu dokładniej - koledzy już opisali...

Reply to
PeJot

Maciek napisał(a):

Pochodzi z oscyloskopu. Ale jak toto działa ( licznik, nie oscyloskop ) ?

Reply to
PeJot

Ja tam mam wątpliwości. Jak jest kapilara, zbiorniczek i rtęć to dla mnie jest to termometr. A jak do rtęci dochodzą elektrody, to jest to termometr kontaktowy. W żaden sposób nie udaje mi się tego myślowo powiązać z elektrolizą (co niby ma się elektrolizować? rtęć? :) i zliczaniem czasu,

Reply to
Jacek Maciejewski

To naprawde _jest_ genialnie prosty licznik czasu pracy.

Slupek rteci jest podzielony kropelka elektrolitu na dwie czesci. Przy przeplywie pradu jony rteci sa przenoszone z jednej strony kropelki na druga i kropelka pomalu wedruje. Ustrojstwo ZTCP nie jest polaryzowane - po uzyciu mozna odwrocic i kropelka jedzie w druga strone :). Aha - taki licznik wystepowal np. w magnetowidach studyjnych Sony Betacam do pomiaru czasu pracy glowic wizyjnych.

Reply to
Lukasz Spychalski

No cóż, ja nie słyszałem i nie widziałem, ale świat jest wielki. Ale w takim razie, po co zbiorniczek z rtęcią i dużo oporników 1% ?

Reply to
Jacek Maciejewski

Czort wie. Wskaznik w Sonym nie mial zbiorniczka - byla to szklana rurka okolo 3-4 cm dlugosci z wtopionymi na koncach elektrodami.

Zgaduje - moze zliczany czas uzalezniany byl od np. ustawienia jasnosci lampy? A moze chemia ruskiego wskaznika ;) wymagala zasilania go pradem zmiennym ze skladowa stala?

Reply to
Lukasz Spychalski

Tue, 12 Apr 2005 13:10:40 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Lukasz Spychalski snipped-for-privacy@spamfe.polbox.com> wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

A jak doszlo do konca to co ? Magnetowid przestawal dzialac ?

BTW ciekawe czy w U-maticach tez bylo takie ustrojstwo.

Reply to
BLE_Maciek

Wyobraz sobie, ze tak - pojawialy sie straszne dropy ;).

Zywotnosc glowic okreslana na ztcp 1000h zadziwiajaco zgadzala sie ze wskazaniem magicznej rurki - ale dopiero po wprowadzeniu kategorycznego zakazu palenia na montazu ;).

W Lo-Bandowym Grundigu, ktorego zwalismy "Helmutem" podobnym do

nie bylo.

Reply to
Lukasz Spychalski

w moim nie widzę. Ale w BVW35 (Betacam SP) chyba były. Chwilowo takowego nie mam, w BVW50 takiej rurki nie widzę.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Tue, 12 Apr 2005 15:55:14 +0200 jednostka biologiczna o nazwie Waldemar Krzok snipped-for-privacy@charite.de wyslala do portu 119 jednego z serwerow news nastepujace dane:

Masz w domu u-matica ? Kiedys zastanawialem sie nad kupnem uzywanego egzemplarza na ebayu aby moc rejestrowac obraz w jakosci nieco lepszej niz pozwala na to Very Horrible System, ale zrazila mnie slaba dostepnosc tasm i nieduzy czas nagrania na jednej.

Reply to
BLE_Maciek