Z cyklu "ludzie gadają" - uśmiałem się do łez

No jaja... wiedza na temat elektroniki u przeciętnego użytkownika czasem powala na kolana...

Zasłyszałem ostatnio coś takiego: jak zatrzaśniesz sobie auto z elektrycznymi zamkami a Twój mąż/żona ma drugi komplet pilota do otwarcia auta i oboje macie komórki to zadzwoń do niego na komórkę i popros aby on nacisnął w swoim pilocie guzik otwarcia drzwi auta trzymając pilota przy swojej komórce... Teraz wystarczy że Ty będziesz trzymał(a) swoją komórkę blisko drzwi zatrzaśniętego auta (bo tam niby jest "czujnik") i auto się otworzy na polecenie tego pilota po drugiej stronie linii telefonicznej :-)))))

Jak mało musi wiedzieć o elektronice ktoś, kto snuje i powtarza takie "urban legends" ? :-)) Toż to się nadaje do "pogromców mitów" :-)

p.s. grupowiczom z gr. samochodowej nieznającym elektroniki dodam, że piloty do alarmów/centralnych zamków działają na falach radiowych i efekty ich pracy nie są "słyszalne" dla mikrofonu komórki, a tymbardziej nie zostaną zretransmitowane po drugiej stronie linii telefonicznej. Sposób mógłby z trudem zadziałać tylko przy pilotach ultradźwiękowych, bo te działają na falę akustyczną, ale i tak pasmo przenoszenia wzmacniacza mowy w słuchawce telefonicznej nie przepuszczałoby ultradźwięków...

Reply to
Pszemol

Użytkownik "Pszemol" snipped-for-privacy@PolBox.com napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@poczta.onet.pl...

:D dobre :D

nie ma to jak znajomosc elektroniki :)

Reply to
Tomek

Użytkownik Pszemol napisał:

(...) Tak przy okazji - kiedyś ojcu zatrzasnęły się kluczyki w Lagunie (I), tyle że włączonej na biegu jałowym. Otwarcie centralnego zamka nie było możliwe - musiałem wchodzić przez bagażnik, demontując przy okazji kratkę... ;)

Reply to
Julek Gędek

Stary... bo Ty nie wiesz, o co biega ;-) To dziala przy pilotach na podczerwien, ale oczywiscie tylko wtedy, jesli oba telefony maja irde ;-)

Axel

Reply to
Axel

A... teraz rozumiem :-))))

Reply to
Pszemol

Pasmo przenoszenia wzmacniacza (czy nawet mikrofonu/głośniczka) pikuś - w końcu jakiś wariat (np. marketoid-decydent w celu poszpanowania parametrami) teoretycznie mógłby władować komponenty z jakimś super-hiper zakresem częstotliwości.

Tylko że i tak przy zamianie na formę cyfrową wszystko to (i jeszcze trochę) zostanie elegancko wywalone w cholerę. A standardy komunikacji są ustalone i dostosowane do przekazywania mowy.

Reply to
Andrzej Lawa

Przy ekstremalnie sprzyjajacych warunkach, z udzialem blizej nie okreslonych typach pilota/zamka i aparatach analogowych Centertel, jest to mozliwe...

Kod zamka = kilka kHz >> nosna pilota = 430 MHz + harmoniczne, (nosna Centertel'a to tez 450-470 MHz + harmoniczne)... ( a moze i trzecia przemiana na 900 MHz ? ) I gdyby sie teraz okazalo, ze radiowy sygnal pilota nalozy sie na obwody wejsciowe komorki (modulacja dowolna) i przeniesie sie ta droga przez stacje bazowe do komorki odbiorcy a nastepnie zmodulowana fala nosna nalozy sie na obwody wejsciowe central_zamka, (demodulacja takze dowolna), to jest to realne... jednak podkreslam, nie z kazdym pilotem/zamkiem i nie z kazdym telefonem...

A moze jest tez mozliwe w cyfrowych telefonach (era,plus itd) przy wykorzystaniu jako dodatkowego modulatora/demodulatora np: petli indukcyjnej

bad_skipper

Człowieku, ludzie nie są w stanie się czasem w normalnych warunkach dogadać przez komórki a Ty oczekujesz aby to zadziałało "przypadkowo" ? :-)

Nie ma szans. Zresztą w jakikolwiek sposób zakłócisz nośną nadajnika komórki to przecież jeszcze komórka *odbiorcza* musiałaby nadać zwierciadlany sygnał, no chyba że oczekujesz aby sygnał z wieży od razu wstroił się w odbiornik samochodowego zamka centralnego? :-)) No i do tego filtry pasmowe, które będą ze wszystkich sił przeciwstawiać się tego typu zakłóceniom... Już wolałbym skorzystać z tej komórki i zadzwonić do ślusarza lub lokalną policję. Powinni Ci pomóc otworzyć auto po identyfikacji Twoich danych personalnych... Mi kiedyś pomogli. Szkoda że nie miałem w mojej corolli centralnych zamków bo bym pomysł przetestował ;-)

W cyfrowych już absolutnie nie ma szans.

Reply to
Pszemol

W takich sytuacjach modulacja skrosna moze zdzialac 'cuda'...

Jesli sygnal m.cz bedzie odpowiednio silny, a odbiornik zamka odpowiednio czuly, to kto wie... i tu tez modulacja skrosna moze sporo wyjasnic...

Tak jak napisalem, w ekstremalnie sprzytjajacych okolicznosciach... Kiedys dawno temu, widzialem na wlasne oczy jak transmisja do drukarki z komputera pokladowego ( sygnal cyfrowy z mnostwem harmonicznych), uruchamial alarm w samochodzie po drugiej stronie ulicy.

Reply to
bad_skipper

Wiem co to modulacja skrośna, ale zrozum że droga jaką przechodzi zdigitalizowany sygnał mowy ze słuchawki przez systemy cyfrowej kompresji w czasie na wieży, na stacjach pośrednich i ponownej dekompresji w wieży docelowej i wysyłane protokołami z checksumami do słuchawki osoby stojącej przed samochodem WYKLUCZA możliwość tego typu efektów ubocznych.

To jest zupełnie coś innego. Tu nie ma analogii... Pomiędzy dwiema słuchawkami komórkowymi jest cała infrastruktura obrabiająca sygnał potwornie zanim dotrze on do odbiorcy i nie ma tam szans na "przypadkowe" oddziaływanie na sygnał RADIOWY który mógłby dotrzeć do odbiornika centralnego zamka w samochodzie. Sorry, ale nie przekonałeś mnie.

Reply to
Pszemol

Wiem jak pracuja systemy transmisji cyfrowej... chodzi o sygnal m.cz. ktory juz przeszedla cala droge... przypadek zawsze jest mozliwy :)

Reply to
bad_skipper

Ale to jest sygnał którego nie zakłóci sygnał 470MHz... Zostanie odfiltrowany wąskopasmowo filtrem mowy, odcinającym wszystko co nie mieści się między 1kHz-3kHz. O czym więc mówisz bo nie rozumiem?

Reply to
Pszemol

Pszemol przemówił ludzkim głosem:

O ile się nie mylę to w gsm są przesyłane tylko współczynniki filtru wybielającego, więc nawet przesłanie czystego tonu może być problemem.

Reply to
Zbych

:-))) no ja sobie zdaję sprawę, że tam jest temat o wiele bardziej ciekawszy, ale nawet w analogowym centertelu sygnał m.cz. jest bardzo wąsko odfiltrowany aby wysyłać w eter tylko to co jest potrzebne... Bynajmniej nie jest to 20-20kHz jak w zestawach hi-fi :-) A co tu dopiero mówić o kilkuset kHz sygnału kodu pilota wmodulowanych w nośną rzędu 400MHz... łatwiej w loterie wygrać i kupić sobie nowe auto niż liczyć na szczęście że Ci sygnał przez komórkę wpadnie i otworzy c. zamek :-)

Reply to
Pszemol

wybielającego, więc nawet przesłanie czystego tonu może być

Panowie, wszystko sie zgadza, tak to powinno pracowac... ale nie wydaje sie Wam, ze ch...owy telefo z ch...owym zamkiem/alarmem nie zachowa sie tak jak to opisano, np: dodatkowo podlaczony do instalacji glosnomowiacej, gdzie m.cz. na wyjsciu ma kilka [W] ?

Reply to
bad_skipper

Żeby nie wiem jak ch**owy były ten telefon to mimo to nie wyobrażam sobie tego. No bo co z tego że m.cz. ma kilka W ? Wciąż jest to m.cz. a nie 400MHz nośnej z odpowiednią modulacją, którą wychwyci PLL w odbiorniku alarmu/c. zamka.

Reply to
Pszemol

Jest tak duze, ze przechodzi przez filtry, (modulacja skrosna). Przebieg m.cz. mozna przedstawiac jako nieskonczona ilosc harmonicznych... Ale, jak nie, to nie...

Reply to
bad_skipper

Zdecydowanie nie :-) Ale jak chcesz spróbować to komórkę pewnie masz... ;-)

Reply to
Pszemol

Zdigitalizowany, przekształcony w domenę częstotliwości, pozbawiony składowych zespolonych (odpowiedzialnych za fazę), pocięty na plasterki w domenie częstotliwościowej, przetransmitowany i odtworzony (już bez odtworzenia fazy - ucho tego nie potrzebuje to po co słać zbędną informację...).

On chyba też.

Reply to
Dariusz K. Ladziak

Użytkownik bad_skipper napisał:

amplituda juz dziesiatej harmonicznej bedzie za slaba do zmierzenia a i tak bedzie daleeeeeeko ponizej 400MHz

Reply to
AlexY