Yagi a tzw. siatka - Page 2

Re: Yagi a tzw. siatka

To nie anteny z Dipola mają wady tylko wady mają nasze
systemy edukacji skoro ktoś mający się za elektronika nie
wie czym rózni się antena silnie kierunkowa od anteny
silnie niekierunkowej, albo czym rózni się VHF od UHF ;-)

Anteny siatkowe odnoszą sukces bo nie wymagają myślenia
przy instalacji. Przy instalacji kierunkowego yagi trzeba już
wiedzieć co się robi, niestety. Trzeba wiedzieć który nadajnik
się namierza aby odebrać jaką stację i na którym jest kanale.

A co do edukacji, to ja chętnie bym sobie uaktualnił wiedzę
w dziedzinie nowych systemów TV cyfrowej - czy wyszła
ostatnio jakaś fajna książka na ten temat pokroju klasyki
typu Lewinśki/Kniołek "Odbiorniki TV" albo "Telewizja dla
Praktyków" Masewicza? Coś, co opisałoby w prostych
żołnierskich słowach systemy kodowania/dekodowania
sygnału, systemy kompresji, różnice między systemami
w USA i Europie itp. Coś nowego, gdzie nie będzie już
omawianego PAL/SECAM/NTSC tylko nowe rzeczy :-)

Re: Yagi a tzw. siatka

To też napisałem wyraźnie, że wszystkie odbierane stacje miałem z
jednego (mniej więcej) kierunku i wszystkie były w zakresie UHF,
więc ta logarytmiczna pokrywała je pod każdym względem. Jej kierunek
zaś był ustawiany najpierw "na azymut" starym harcerskim kompasem, a
potem, w ramach szukania, co jest nie tak, jeszcze weryfikowany
metodą "przekręć jeszcze, jeszcze trochę, nie, wróć, wtedy było
lepiej".

J.

Re: Yagi a tzw. siatka
Ja się też na logarytmicznej naciąłem, to jest badziew. Wbrew pozorom w
siatce masz 4 aktywne dipole połączone równolegle (chyba :)
a w takiej logarytmicznej to masz tylko jeden aktywny dla danej długości
fali a reszta 'udaje' że robi za falowód, a że odbiegaja one wymiarami
od optimum to ten falowód jest marnej jakości.
U mnie skonczyło się na porządnych Yagi ze wzmacniczami i zwrotnicą bo
sygnały miałem z różnych kierunków. nstalacja chodzi już 15lat bez zarzutu.

--
-----
Pozdr
Re: Yagi a tzw. siatka
Witam.
Mieszkam około 50km od łodzi. Ostatnio postanowiłem wymienić popularną
antenę siatkową na kupioną w dipolu "Dipol 44/21-69 Tri Digit" (symbol
w ich sklepie A2670). TVP1 oraz TVP2 odbierały na siatce bardzo
dobrze, natomiast pozostałe kanały z nadajników w Łodzi raczej
kiepsko,ale dało się oglądać. Niestety okazało się, że po zamianie
jest gorzej, tzn. nie ma nic poza TVP1 i TVP2. W puszce anteny był na
początku tylko symetryzator, więc dokupiłem i zamontowałem wzmacniacz,
trochę się poprawiło, ale nadal jest trochę gorzej niż z siatki za
30PLN. Obie anteny są tymczasowo na strychu (dach- papa i deski). Czy
są takie warunki, w których "siatka" sprawdza się lepiej niż inne
anteny? Czy zysk który podają przy tej antenie z dipola to bzdura?

Z jakiego nadajnika odbierasz programy? Patrzę na stronie Emitela na Łódź i
widzę tylko nadajniki na TVN i TVP1.

http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR_W4C
http://emi.emitel.pl/EMITEL/obiekty.aspx?obiekt=DODR_W4B

yabba

Re: Yagi a tzw. siatka

Z ul. Andrzejewskiej nadaje Polsat, TV4, TVP Info, TVP2, TV Puls

--
Artur

Re: Yagi a tzw. siatka

Z ul. Andrzejewskiej nadaje Polsat, TV4, TVP Info, TVP2, TV Puls

Na stronie DIPOL-a jest tabelka z danymi.
TVN i TV Puls mają po 1 kW - małe szanse na dobry odbiór w odległości 50 km.
Polsat i TVP Info mają po 100 i 50 kW - odbiór powinien być dobry.
Jesteś pewien, że na siatce odbierałeś sygnał z nadajnika na ulicy
Andrzejewskiej. Może to była Wręczyca Wielka albo Kalisz / Mikstat?
Sprawdź dokładnie kierunek i zaprogramowane numery kanałów w telewizorze.

yabba

Re: Yagi a tzw. siatka

Witam.

Widze ze jestes z Belchatowa... Po zmianach parenascie lat temu
(uruchomienia nadajnika kolo Czestochowy) zdemontowano lokalny przekaznik
tvp2  a 'nas' przydzielono do tego czestochowskiego nadajnika ktory ma 800KW
dla TVP1 i 2. Jest z tym pewien problem bo z Czestochowy leci TVP2-Katowice.
Probujesz odbierac TVP1 z Lodzi - a dokladnie z  Zygier na kanale 7 za
pomoca anteny UHF wiec Ci sie to za bardzo nie uda.
Jesli chcesz uzywac anten kierunkowych to niestety musi to byc zespol anten,
ukierunkowanych na Czestochowe ( a dokladnie "Wreczyca Wielka") oraz na
Lodz. Polsat chyba jest nadawany z Piotrkowa Tryb.
Zobacz tutaj:
http://www.dipol.com.pl/dane_nadajnikow_tv_naziemnej_w_polsce_bib07.htm

Dlaczego siatka w Belchatowie jest lepsza? Bo odbiera wszystko do okola...
Niestety wraz jadacym za oknem "komarkiem" i pewnie sama siebie bo
wzmacniacze maja tendencje do wzbudzania.

Pozostaje Ci:
- Pozostac na "siatce"
- Zrobic dobra instalacje antenowa
- Polubic "Dolsat" - jesli jest taka mozliwosc
- Zainwestowac w jakis pakiet "mini" z satelity

c.

Re: Yagi a tzw. siatka

Ale tak z ciekawości, nie wnikając w szczegóły,
d l a c z e g o te same programy oglądane na siatce
są dobrej jakości a  z tej drugiej nie.
Wykluczając uszkodzenie.

Artur(m)

Re: Yagi a tzw. siatka

Dlatego, że jedna antena podaje do telewizora sygnał o większej
amplitudzie niż druga. Jeśli sygnał jest słaby z anteny, to TV musi
go wzmocnić a wzmacnia niestety razem z szumami, odbiciami
i obraz jest bardzo kiepski. Aby uzyskać dobry obraz warto zadbać
aby uzyskać jak najlepszy sygnał od razu z anteny, bez żadnego
wzmacniania go. Im więcej potrzebne wzmacniania tym gorszy obraz...

Re: Yagi a tzw. siatka

No ale o to chodzi, że siatkowa teoretycznie i praktycznie
 ma mniejsze wzmocnienie i opócz jakiegoś uszkodzenia
wytłumaczenia nie mogę tu wyszukać.

Siatka ma właśnie taki wzmacniacz, który szumi.
Kierunkowa nie musi (i chyba nie ma)

Artur(m)

Re: Yagi a tzw. siatka

Jakie anteny porównujesz i jakiego rodzaju są zakłócenia przy gorszym
odbiorze?

yabba

Re: Yagi a tzw. siatka

Ja nie wiem.
Sytuacja jest taka, że nie znam odpowiedzi (z typu racjonalnych)
dlaczego antena siatkowa (bez wzm.) ma wzmocnienie gdzieś ok. 4-6dB
oczywiście mając nadzieję ze te wszystkie aluminiowe elementy jakoś ze sobą
kontaktują (po paru latach to raczej tylko nadzieja) znam konstrukcję,
 bo z nią "walczyłem na froncie odbioru TV" u siebie

a wyliczona logarytmiczna (zależy oczywiście od liczby el.) 9-15dB
i budowa raczej budzi zaufanie.

Być może nie zrozumiałem całej tej dyskusji
 i chodzi o zupełnie coś innego.

Artur(m)

Re: Yagi a tzw. siatka

Czy dobrze zrozumiałem? Sprawdzałeś u siebie i antena siatkowa bez
wzmacniacza daje większy poziom sygnału niż własnoręcznie wykonana
logarytmiczna?

Może logarytmiczna jest źle zaprojektowana?

yabba

Re: Yagi a tzw. siatka

Jak z tego powyżej wyciągnąłeś  ponizszy wniosek.

Nie.
Mówimy o dwóch fabrycznych antenach z których jedna jest
typu "rzemieślniczego" - siatkowa i druga logarytmiczna powiedzmy
"zawodowa", wszystkie ze sklepu.

Artur(m)

Re: Yagi a tzw. siatka

Fabryka robiąca logarytmiczną słabiej przyłożyła sie do jakości wyrobu?
Anteny ustawiane są na nieławściwy kierunek. Siatkowa odbiera dużym listkiem
bocznym, a logarytmiczna ma w tym miejscu charakterystki mniejszy zysk?
Sygnał jest nadawany w innej polaryzacji niż odbiera logarytmiczna?

yabba

Re: Yagi a tzw. siatka

Arturze - tu chodzi nie tylko o wzmocnienie ale głównie o kierunkowość.
Antena siatkowa jest niekierunkowa. Bierze sygnał słabo ale w szerokim
kącie. Ustawisz na azymut 0' a nadajnik jest 30' w lewo to będziesz miał
w tej antenie praktycznie taki sam słaby sygnał jak z nadajnika który
jest dokładnie na wprost tej anteny.

W antenie yaggi, silnie kierunkowej, masz bardzo duże "wzmocnienie"
TYLKO WTEDY gdy antenat jest ustawiona DOKŁADNIE NA WPROST
nadajnika. Odsuniesz ją 10 stopni w lewo a sygnał odbierany spadnie
PONIŻEJ tego poziomu jaki da Ci antena siatkowa, niekierunkowa...

A więc: dobrze ustawiona antena kierunkowa, nastawiona precyzyjnie
w kierunku nadajnika, przy niczym niezasłoniętej "widoczności" pomiędzy
Twoją anteną a nadajnikiem żadnymi górami, wieżowcami, itp będzie
dawać super sygnał. Jeśli trochę tylko źle ją ustawisz to będzie kiszka...

W przypadku gdy sygnał w Twojej okolicy musi iść z kilku nadajników
oddalonych od siebie o kilka stopni kątowych, ciężko Ci będzie ustawić
antenę tak, aby łapała wszystkie nadajniki równie dobrze...

Re: Yagi a tzw. siatka
Hello Artur,

Od ponad 20 lat używam anten siatkowych. Ale mam rewelwcyjne warunki
obbioru i na dobrą sprawę na 10 cm drutu telewizory u mnie też
odbierały :)