xenon zasilanie

moBF%e ktoB6% z kolegF3%w postara mi siEA% pomF3%c udzielajB1%c podpowiedzi=
otF3%BF muszEA% w domu skorzystaE6% z lamp xenonowych dokB3%adnie tych
samochodowych
wiadomo palnik podB3%B1cza siEA% do przetwornicy i dalej .... no wB3%aB6%n=
ie
muszEA% mieE6% 12-13,5V pobF3%r prB1%du to jakieB6% 35-40W a natEA%BFenie =
ok.
1,5-2A
banalne i nic bardziej prostego jak kupiE6% zmontowaE6% zasilacz - tylko
jaki ??
Transformator troidalny 40-60W + ukB3%ad prostowniczy - zwykB3%y mostek i
kondensator
czy teBF% druga opcja to zasilacz impulsowy.
Wiem tylko tyle, BF%e ukB3%ady pracujB1% w samochodach z instalacjB1% 12V a=
le
nie znam wymagaF1% co do zasilania przetwornicy w warunkach domowych ...
nie znajB1% ich rF3%wnieBF% sprzedajB1%cy :((

z gF3%ry dziEA%kujEA%

a ... jeszcze jedno - temat jest powaBF%ny i nie rzucajcie czasem haseB3%
typu "parkuj w domu .... " :))

dekoder

Re: xenon zasilanie
Witaj, nie mam dokladnych informacji ale napewno xenon do zapalenia
potrzebuje kilka tysiecy woltow a pozniej do poprawnej pracy napiecia w
zakresie 90-95V (parametry dla lamp typu D2S lub D2R)

Re: xenon zasilanie

To zalatwia przetwornica, i ewentualnie zaplonnik.

A do zasilania przetwornicy .. cos mozliwie zblizonego do
samochodu, czyli ~14V,  z nietragicznymi tetnieniami.

Mozna tanie trafo od halogenow, mostek i kondensator, mozna
sprobowac zasilacza od peceta.
Taki AT zarowek nie lubi - widac go przeciazaja przy wlaczeniu,
ksenony moze lepsze, a zawsze mozna nad nim troche popracowac.

J.

Re: xenon zasilanie
UBF%ytkownik J.F. napisaB3%:

Drugie - jak najbardziej. RozwiB1%zanie pierwsze daje ci tak na poczB1%te=
k20%
okoB3%o 17V DC - nie wiem czy przetwornica byB3%aby zadowolona.

--20%
Darek

Re: xenon zasilanie

Ja bym wziB1%B3 zwykB3%y toroid, prostownik (nie BF%aB3%uj, mostej porzB1%
dny na
15A minimum) i kawaB3% kondensatora.
PowF3%d: przy starcie lampy leci tam kop prB1%du do wytworzenia impulsu
zapB3%onowego. JeB6%li nie masz problemu z wagB1%, to trafo nie zauwaBF%y
nawet takiego kopa, a przetwornica to loteria: moBF%e wykrywaE6% zwarcie i
siEA% resetowaE6% itp. OczywiB6%cie, jak znajdziesz dobry zasilacz, to te=
BF%
siEA% nada, tylko po co komplikowaE6% sobuie BF%ycie?
BTW: poszukaj na allegro itp. zasilaczy do CB, nada siEA% taki idealnie.

Marek

Re: xenon zasilanie
UBF%ytkownik Marek Lewandowski napisaB3%:

Nie nadaje siEA% wcale - nie ta moc! JeB6%li juBF% to coB6% od ciEA%BFsz=
ego sprzEA%tu20%
radiowego - ale tu siEA% koszty zaczynajB1%, w takich zasilaczach pB3%aci=
 siEA%20
albo za ich liniowoB6%E6 (czyli wielki BF%elazny transformator) albo za =

sztukEA% odkB3%F3cania zasilacza impulsowego. A skoro to tylko lampy to =

stosowanie zasilacza odkB3%F3conego jak dla radia komunikacyjnego jest20%
lekka przesadB1% - juBF% Jarek rzuciB3% propozycjEA% - zasilacz od komput=
era,20%
demobilowy moBF%na wrEA%cz za darmo zdobyE6%.

--20%
Darek

Re: xenon zasilanie

Czesc,

Przetwornice samochodowe przy starcie moga pobierac duzo wiecej mocy
niz nominalne 35W zarowki. Zeby osiagna wymagany strumien swietlny
zaraz po wlaczeniu ( norma mowi chyba o 2 sekundach) zwiekszana jest
moc dostarczana do zarowki nawet do 70W. Dodaj do tego sprawnosc
przetwornicy i moze byc blisko 10A.  Testowalem taka najtansza
przetwornice z allegro i 50W toroid do halogenow + mostek + 4700uF
wystarcza.

Z ciekawosci zapytam, do czego w domu D2S? Ja uzywam ich  latarce
nurkowj  :)
Marcin

Re: xenon zasilanie

zamierzam sprawdziE6% jaki w rzeczywistoB6%ci wyglB1%da jakoB6%E6 B6%wiat=
B3%a HID
wykorzystanego do oB6%wietlenia akwarium, a konkretnie wybraB3%em palniki
na 10000K ... (temperatura barwy B6%wiatB3%a)

poniekB1%d teBF% do nurkowania :)

dekoder

Re: xenon zasilanie

ok. a jak siEA% ma do tego zasilacz elektroniczny ....

dekoder

Re: xenon zasilanie

http://www.allegro.pl/item806643690_przetwornica_hid_xenony_h1_h7_h4_xenon_ksenony.html

Spojrz na cene - byc moze wkrotce bedziemy masowo przerabiac
zyrandole :-)

J.

Re: xenon zasilanie

Wlasnie taka cena mnie "dobila". Niektorzy pewnie pamietaja jakie
"boje" toczylem z konstrukcja przetworcnicy do HIDa :) A teraz okazuje
sie, ze mozna kupic gotowa mniej niz MOSFT, rdzen ferrytowy, dioda i
pare kondensatorow. A gdzie transformator zaplonowy na
27kV ......pytalem w pewnej firmie o mozliwosc wykonania 10 szt
takiego  ale nic z tego nie wyszlo....
Dla mnie wlasna konstrukcja ma taki plus nad gotowa z allegro, ze jest
okragla fi60mmx30mm i pasuje do obudowy z rury aluminiowej.

Marcin
p.s. zyrandol z 5x D2S ? to trzeba by chodzic w okularach slonecznych
po domu ;)

Re: xenon zasilanie

Bylo do przewidzenia - w koncu nie jest to jakos duzo bardziej
skomplikowane niz swietlowka kompaktowa .. czesto za 5zl.

A z drugiej strony sa w lampach blyskowych, ktore razem z calymi
aparami za grosze chodza.

Zyrandol z jedna D2S i moze jeszcze jedna ciemna sietlowka :-)

Ewentualnie sprawdzic mozliwosci sciemniania ..

J.

Re: xenon zasilanie
W lampach blyskowych konstrukcja transformatora jest inna - on ma
tylko podac impuls HV na 3-cia elektrode zaplonowa lampy. W
samochodowych jest wlaczony w szereg z zarowka i po zaplonie przez
uzwojenie wtorne plynie caly prad lampy, ok. 0.4A. W zwiazku z tym,
wtorne nie moze byc nawiniete przewodem 0.01 o miec 1000zwojow. W
transformatorach ktore rozebralem czesto pierwotne to byl 1 zwoj
szerokiej tasmy miedzianej, a wtorne to kilkadziesiat zwojow dne 0.4.
Pierwotne polaczone przez iskrownik 600V z kondensatorem 470nF. Nagle
rozladowanie takiego ladunku portafi dac kV na wyjsciu.

Ja zmniejszylem moc do 25W, przyswiecenie latarka z 35W w oczy
drugiemu nurkowi nie bylo przyjemne. Przy dalszym ograniczaniu mocy
luk gasnie.
Marcin

Re: xenon zasilanie

No to w sumie jeszcze lepiej - nawija sie znacznie krocej i drut sie
nie rwie :-)

J.

Re: xenon zasilanie
Hello J,

Jasne. Tylko, ┼╝e zamiast 1 kV na warstw─Ö masz ich 5 lub wi─Öcej. I
izolacja mo┼╝e przebija─ç. Chcesz mie─ç nurka na sumieniu?

Re: xenon zasilanie
UBF%ytkownik RoMan Mandziejewicz napisaB3%:

Przebije wewnB1%trz metalowej rury jak mozna byB3%o przeczytaE6% - dziury=
 od20%
razu nie wypali, prEA%dzej siEA% sfajczy i przestanie dawaE6% napiEA%cie.=
 A pF3%ki20%
dziury nie wypali to na zewnB1%trz takie przebicie nikogo nie porazi.

--20%
Darek

Re: xenon zasilanie
Hello Dariusz,

Nie chodzi o pora┼╝enie tylko o brak ┼Ťwiat┼éa. Takie lampy si─Ö bierze do
jaski┼ä i ich niezawodno┼Ť─ç jest bardzo wa┼╝na.

Re: xenon zasilanie

Zapalic przed wejsciem i nie gasic. A jak ma byc niezawodna, to z
drugiej strony halogen :-)

A tak swoja droga .. impuls na tym dlawiku nie niszczy przetwornicy ?

J.

Re: xenon zasilanie
UBF%ytkownik RoMan Mandziejewicz napisaB3%:

Takie lampy bierze siEA% w celu podziwiania widokF3%w i filmowania. Do20%
elementarnej orientacji bierze siEA% znacznie mniej prB1%du zjadajB1%ce i=
20%
mniej skomplikowane lampy - chyba nie chcesz nurkowaE6% w jaskini z jednB1%
20%
latarkB1%???

--20%
Darek

Re: xenon zasilanie
Hello Dariusz,

Ja choćbym chciał, to już sobie nie ponurkuję. Natomiast elementarna
przyzwoito┼Ť─ç zakaza┼éa mi, z braku do┼Ťwiadczenia i odpowiednich
materia┼é├│w podj─ů─ç si─Ö konstrukcji tego transformatora. Bo nie lubi─Ö
konstruowa─ç rzeczy zawodnych. Czy to naprawd─Ö tak trudno zrozumie─ç?