Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Mam wolnozmienny kilkaset Hz sinus do -30mV do +50mV. Odseparowałem się od
niego wzmacniaczem OP07 jako wtórnik napięciowy żeby nie wpływac na te
sygnał. Mam tylko dylemat co mam zrobić żeby go przesunąć w górę o kilkaset
mV żeby cały zawierał się w wartościach dodatnich i żeby nie popsuć mu
napięć. Nie chcę go wzmacniać tylko idealnie przenieść o np 200mV w górę.
Chciałbym żeby jeszcze to było powtarzalne i dokładne podniesienie w górę z
dokładnością 1-2mV za każdym razem.

Co zrobić?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Wzmacniacz roznicowy.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Differential_amplifier
Tylko ze ten obciaza badany sygnal, a ten

http://en.wikipedia.org/wiki/Instrumentation_amplifier

wymaga ujemnego zasilania.

Sa tez podobne gotowe scalone.

J.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Differential_amplifier

Ja mam i ujemne napięcie -5V i odseparowanie wtórnikiem napięciowym wejście
więc kwestia obciążalności mi nie straszna.mam problem skąd wziuąć np
idealne źródło napięcia 100, 200, 300 mA i zawsze takie samo +/-1mA i nie
chcę popsuć amplitudy sygnału nawet o włos.
Myślałem, że dam drugi wtórnik napięciowy i "pdciągnę" mu niecow w hórę
wejscie o te 200mA i dodam sygnał wejściowy. Można tak ?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik
http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Differential_amplifier
a już myślałem, że się znam i napięcie mierzy się w voltach (mV)

Pozdrawiam

AS

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Tak jasne :-) Ja mierzę spadki napięć na rezystorze ale chodzi o przepływ
prądu i mi się tak napisało bezmyślnie :-0) Oczywiście o mV chodzi :-)

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

A czy sygnał może być trochę wzmocniony? Np. 2-krotnie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Non-inverting_amplifier
Schemat jak wyżej z tym dodatkiem, że zamiast masy na wejściu różnicowym
będzie podane napięcie "przesunięcia": -200mV. Rezystory R1 i R2 dobrane
tak, że równoległe ich połączenie daje rezystancję wewnętrzną źródła.

O ile się nie mylę, powinno zadziałać.

--
  __   ___  * Pozdrawiam *  ____
  \ \ / (_)_ _ _  _ ___    |__  |   mailto://rot13.ivehf snipped-for-privacy@b2.cy/
Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

http://en.wikipedia.org/wiki/Operational_amplifier_applications#Non-inverting_amplifier

A skąd wziąć precyzyjne i powtarzalne -200mV ?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Źródło referencyjne i dzielnik oporowy a potem inwerter ?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Dołóż te 200mV przez szeregowy opornik na wejście wzmacniacza, zrób sumator
na opornikach

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Mam w układzie źródło LM385 2.5V. Ostatecznie mogę wzmocnić ten słaby sygnał
i zrobić to w taki sposób.

Wzmacniacz nieodwracający 100k w sprzężeniu i 10k na (-) do masy ale na
wejściu (+) dam dwa rezystory. 1k na mój sygnał z przedziału -30mV..+100mV
oraz 33k na podłączenie tych 2.5 referencyjnych.
Czy mogę tak zsumować 2.5V przez 33k z moim sygnałem przez 1k ?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Tak. Dołożysz 2500/33= 76mV,  jeśli ta wartość Ci pasuje, lub każda inną
przy innej parze oporników , zakładając , ze impedancja źródła jest
pomijalna, lub doliczysz ją do opornika.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Dziękuję za pomoc i jeszcze podpytam :-)

Czy za tym moim sumatorem 33k i 1k mam dać jeszcze rezystor do masy? Chodzi
mi o rezystor równy 100k taki jak w sprzężeniu ustalającym wzmocnienie.
(Wzmocnienie mam (100k+10k)/10k.

Impedancja źródła tych miliwoltów jest taka jak wyjście wtórnika na
op-ampie. Wujście do (-) i tyle. Natomiast 2.5V pochodzi z podciągniętej
diody referencyjnej LM385 rezystorem 1k do kilku kilo.
Rozwiń wypowiedź :-)

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Nie jest potrzebny, a wręcz byłby szkodliwy

Jak się bawisz w aptekarza i liczysz ułamki promili powinieneś te impedancje
uwzględnić
Ponieważ są małe i nie masz wygórowanych potrzeb, możesz zaniedbać.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

A jak to policzyć?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Doczytaj o sumatorach na wzmacniaczach operacyjnych
Skoro chcesz dodać 200mV, z posiadanego źródła 2,5V
To 2500/20012%,5
Zatem te oporniki powinny mieć stosunek rezystancji zbliżony do 12,5. Możesz
złożyć z dwóch.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

To wiem ale skoro stosynek jest wyliczony to skąd wziąć właściwą wartość
bazową dla mniejszego? Czy 1k czy 10k czy 2k2 czy może ile? Taki dzielnik
można zrobić na rezystorach omowych i megaomowych. O to mi chodzi.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Po uważaniu i zawartości szuflady
Ograniczeniem jest wydajność prądowa wzmacniacza operacyjnego, zakłócenia,
ulot.
Kiloomy są w sam raz
Ten mniejszy wg mnie nie powinien być mniejszy niż 10 Ohm ani większy niż
100k, bo megaomowe oporniki będą przyczyną wrażliwości na wilgoć i
zakłócenia.

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Zrobiłem prototyp i chodzi :-) Sumowanie na 1k i 33k.
Pozostała mi ostatnia sprawa, nutruje mnie to. Wyjście wzmacniacza
doprowadzam do przetwornika w procesorku ale proceseorek jest w stanie
udźwignąć -0.5V do Vcc+0.5 na dowolnej nóżce. Jest pewna szansa, że ktoś
podłączy kabelki pomiarowe odwrotnie i zacznie mi to wzmacniać ujemne
napięcia dając na port procka prawie pełne -5V zasilania z op-ampa.
Mam to moje przesunięcie mierzące mi w dodatnich wartościach ale pod
warunkiem, że dobrze podłączą wejście.

Co z tym fantem zrobić? Czy dać kilka kOhm na wyjście między procek żeby
nadmiar "minusa" się odłożył na dolnej diodzie w procku ? Dodać diodę własną
na wyjściu?

Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Jeszcze dodam, że myślałem zrobić tak.

Teraz mam wtórnik napieciowy oddzielający badany układ. Jest on zasilany
symetrycznie +/-5V ale chciałem zasilić drugi stopień +5/GND. Niestety w
okolicy przejścia napięć wejściowych przez zero dostaje bardzo nieliniową
charakterystykę. Nie wiem czy wzmacniacz rail to rail by pomógł ale wolę go
unikać. Chcę zrobić to na tanich wzmacniaczach.

Powiedzmy, że mam tylko zasilanie +/-5 a nie chcę zeby wychodziło do procka
nic ujemnego lub w granicy rozsądku w razie pomyłki w kablach.

Re: Re: Wzmaczniacz operacyjny-kłopocik

Tak, to dobry pomysł. Pamiętaj też, aby na wejściu procka był
kondensator do masy o takiej pojemności, aby nie ograniczał pasma a
robił za antyaliasing.

Pozdrawiam,
Paweł

Site Timeline