Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilac ze.

Hello,

Ostatnio coraz częściej nadziewam się na bardzo dziwne konstrukcje
wzmacniaczy m.cz. dużej mocy - rzędu wielu setek a nawet 1000W.

O ile konstrukcje wzmacniaczy w klasie D mnie nie dziwią, to zadziwia
mnie ich wielkość - w obudowie wielkości małego zasilacza pecetowego
zmieszczono zasilacz i wzmacniacz 1 kW. Ponoć do tego zestawu da się
dołączyć drugi wzmacniacz 1 kW. Oglądam zdjęcie tego wynalazku i widzę
filtr wejściowy z kondensatorami najprawdopodobniej 220uF - 6 sztuk w
układzie szeregowo równoległym - bo ten zasilacz potrafi pracować w
konfiguracji z podwajaczem napięcia na wejściu przy napięciu 110V.

Wziąłem się za liczenie i wyszły mi rzeczy dziwne - przy prostowniku
pełnookresowym, pojemności filtra 330uF (tyle wynika z połączenia
szeregowo-równoległego) i prądzie obciążenia 3A napięcie tętnień
wynosi 90V. A 3A to zaledwie niecały 1 kW dla 320V DC - a gdzie drugi
kilowat?

(Tak, wiem - uproszczone wzory na napięcie tętnień nie uwzględniają
tego, ze zbocze narastające zaczyna się w połowie czasu rozładowania i
w rzeczywistości napięcie tętnień jest niższe, jednak ja też nie
uwzględnilem zwiększonego poboru prądu wynikającego ze spadków napięć)

Jeszcze gorzej mi się zrobiło, gdy zobaczyłem D-Cell504:
http://pro-audio.powersoft.it/download_get.php?obj75%1

Zasilacz ma mieć PFC. Ale wskażcie mi proszę dławik tego PFC. Mamy
ostry filtr wejściowy z dwoma dużymi dławikami skompensowanymi, mamy
transformator toroidalny, mamy kondensatory filtrujące po stronie
wtórnej ale nie ma ani śladu dławików.
Lektura stron producenta ujawnia, że tak naprawdę, to PFC jest trochę
udawane, jest na pewno aktywne ale jak zrobić PFC bez dławików? I to o
mocy ponad 700W, przeznaczone do zasilania solidnego wzmacniacza.
Gdyby transformator nie był toroidalny - uznałbym, że wykorzystano
indukcyjność rozproszenia - choć to raczej metoda generowania strat
niż sensownego kontrolowania przebiegu prądu.

Wytłumaczcie staruchowi - o co tu naprawdę chodzi? Firma Powersoft
wymyśliła nową fizykę czy też ja coś przegapiłem? A może ktoś tu kogoś
robi w bambuko?

 RoMan                          mailto:roman@pik-net.pl
Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

Na mój rozum te tętnienia nie bardzo przeszkadzają - jak wzmacniacz w
klasie D, to czy jest 300 czy 400V to i tak PWM zrobi z tego tyle ile w
danej chwili potrzeba, a skoro wzmacniacz przenosi na pewno kilkanaście
kHz to takie 100Hz to pikuś.

Mirek.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello Mirek,

Ale Ty na pewno rozumiesz, jak działa zasilacz impulsowy i wzmacniacz
w klasie D? Bo o tym, że nie wiesz, ile wynosi wyprostowane szczytowe
napięcie sieci już wiemy.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello RoMan,

I już sam sobie odpowiadam - ktoś tu kogoś robi w bambuko. Bierzemy
kolejną wydumkę na tapetę:
http://pro-audio.powersoft.it/download_get.php?obj18%3
i juz na samym początku drugiej strony wszystko staje się jasne -
zasilacz jest liczony na pobór prądu przy 1/8 mocy wzmacniacza. I to
przy fatalnej sprawności, ponieważ pobiera wtedy z sieci aż 215VA.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello,

Jak miło z mądrym człowiekiem podyskutować, nieprawdaż?

A tak oto makaroniarz definiuje pomiar mocy maksymalnej:
http://obrazki.elektroda.net/55_1258497865.gif
Całe 8 ms (słownie: osiem milisekund). I to nawet nie trzyma stałego
poziomu tylko zjeżdża sobie. Musi synchronizowane z siecią, żeby w
ogóle wyszło.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

czekaj czekaj - nie badz taki pewny.
Sprzet profesjonalny, to mysle ze az tak bardzo nie klamia.

To ze podaja dane przy 1/8 mocy nie znaczy ze nie wydoli tych
2*320W chocby przez pare sekund.
Ops .. nie 2*300, tylko 320+55 - to nie stereo.

Juz mialem napisac ze sprawnosc mierna .. wiec gdzie sie tych ~125W
podziewa ... i zauwazylem ze brak slowa PFC, wiec 215VA
niekonieczenie znaczy W.
Ale .. to jest wzmacniacz liniowy, klasa AB. Wysokie straty sa
uzasadnione. Pisza o 150W. Ech, dobre te wentylatory. Uwaga o PFC
zostaje.

Gwoli scislosci to trzeba by sprawdzic czy zjezdza sobie, czy moze
taki sygnal w/g EIAJ.
Bo zauwaz - zjezdza, nie obcina.

Z pobieznej analizy poprzedniego wynikaloby ze to nie takie pewne.

Zobacz co oni pisza o mocy http://www.d-amp.com/sales.htm

J.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

Dyskusja z samym sobą? Najwyższy czas udać się do specjalisty od
zwielokrotnień jaźni.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

Wydaje mi się, że to jest ostatnio popularna praktyka naciągania parametrów,
lub co najmniej takiego pisania, aby czytelnikowi się wydawało, że są
znacznie lepsze niż faktycznie. Sam się niedawno naciąłem.

Potrzebowałem kolumienki ze wzmacniaczem jakieś 2x30W (planowane użycie
raz/dwa razy w roku przez około 1h).
Znalazłem takie 2x35W:
http://www.redstar.cz/pl/katalog/rs-215r-br-zowy-p11 /
Ich faktyczne parametry skłoniły mnie (normalnie tego nie robię) do
napisania komentarza:
http://www.skapiec.pl/site/cat/50/comp/241655_komentarze

Potem postanowiłem jednak zniszczyć nalepki. Zamieniłem trafo (było na oko
25W) na dwa po 40W, zmieniłem elektrolity na większe napięcie, scalaki
końcowe na większej mocy (i większe napięcie), radiatorowi dodałem kawałek
jakiegoś starego radiatora, podniosłem wzmocnienie i jest "do przyjęcia".
P.G.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

Ja tam widze trzy duze szare prostokatne elementy, jeden duzy czarny
cylinder i kilka maluchow.

Czytales user manual ?
http://www.powersoft-audio.com/product_list.php?id_menu21%3&obj12%8

kondensatory maja 1000u/63V, przynajmniej na wzmacniaczu
http://blog.livedesignonline.com/briefingroom/wp-content/uploads/2009/06/powersoft_d-cell-scontornata.jpg

2*350W to on ma przez 8ms. ciaglej 2*250W.
Choc w sumie to na te 8ms tez trzeba wydolic.

Jak sie zastanowic .. co w zasadzie robia te elektrolity przy
wyjsciach ? Moze one jednak na zasilaniu ?

Przy sygnale 1kHz obciazane beda kondensatory z + i - zasilania,
to moze liczyc mozna na cale 8 ?  8*1m@60V = 14.4J.
700W*5ms to tylko 3.5J. A przeciez przy PFC przez 5ms moc jest tylko
ponizej sredniej, a nie zerowa.

A przy sygnale nizszej czestotliwosci .. thd dla 100Hz powyzej 50W
rosnie mocno - choc tylko do 0.5% .. ale wykres konczy sie na 200W.

Wiec w sumie to moze nie az tak duze bambuko. Ale w schemat to bym
chetnie popatrzyl.

J.

P.S. A mnie zaskoczyl niedawno projektor ... wielkosc aktowki mniej
wiecej, a ekran .. tak ze 20m ..

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello J,

Kondensatory foliowe - dwa wchodzą w skład filtra wejściowego, trzeci
jest blokujący dla stopnia mocy zasilacza.

Transformator, choć wysokość nie pasuje, ale o tym później...

Ano.

Czytałem później i się już wszystkiego doczytałem - zasilacz ma 300W
mocy nominalnej.

http://blog.livedesignonline.com/briefingroom/wp-content/uploads/2009/06/powersoft_d-cell-scontornata.jpg

Nie podano warunków dla mocy ciągłej. Bo na pewno nie przy 110V -
bezpiecznik 3.15A nie wydoli... A przy 230V nie wydolą inne rzeczy.

Sam niżej liczysz trochę inaczej...

Ale po stronie wtórnej.

:)

Ja raczej w konstrukcję tego dziwnego transformatora, bo węszę, że tam
obok siebie jest transformator i dławik. Wielkość pasuje.

Bateryjnym projektorkiem LED podłączonym do telefonu w sejmie w
ping-ponga grali na ścianie za marszałkiem. Z galerii, podczas obrad...
http://www.wykop.pl/link/153471/ping-pong-w-sejmie

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

O k* .. az trudno uwierzyc.

J.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello J.F.,

Nadal zaskakuje Cię tamten projektor? On sobie spokojnie w kinie
poradzi ;)

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

No, do kina trzeba sporego kontrastu i jasnosci. Tzw. multimedialny to nie
to samo.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zas ilacze.
Hello Ghost,

Bez przesady. Skoro jasności wystarcza na 20-metrowy ekran przy
oświetleniu dziennym, to starczy jej na ekran kinowy w zaciemnionej
sali. A z tym kontrastem też bym nie przesadzał - jakość kopii daleko
odbiega od teoretycznego oryginału.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

Wyswietlanie slajdow ma nieco mniejsze wymagania niz filmu. Z kolei w
porownaniu np. z LCD kontrast i jasnosc jest duzo slabsza nawet w przypadku
typowych nie najtanszych projektorow kina domowego - aczkowleik
wystarczajaca dla dobrego odbioru.

Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.

to nie inna fizyka, tylko marketing
już dawno temu wymyślono "alternatywne" definicje mocy dla sprzetu audio
imho tu jest haczyk....

Site Timeline