wzmacniacz nieodwracający ograniczenie Uwyj.

Witam.

Jak sprawniej ograniczyć napięcie wyjściowe wzmacniacza operacyjnego nieodwracającego?

Muszę ograniczyć do 5V, a wychodz z niego od 0 do 9V. Na wejściu (-) mam opornik R1=4,7k, a w pętli sprzężenia regulowany R2 od

22k do 44k.

Dając opornik R3 4,7k na wyjście i za nim diodę zenera 5,1V do masy jest ograniczenie, ale widać wpływ opornika R3 w momencie gdy napięcie zbliżone jest do napięcia odcięcia. Dioda zaczyna przewodzić powstaje spadek napięcia na rezystorze i odcięcie nie jest tak ostre. Zmniejszenie opornika natomiast powoduje że wzrasta prąd diody co może ją uszkodzić.

Dzięki za pomoc Paweł

Reply to
pawel

pawel pisze:

Daj rezystor 200Ohm i diodę shottky do +5V. Trochę przekroczysz 5V (o Vf) ale układy z wejściem 5V mają z reguły tolerancję np VCC + 03V. Z zenerkiem to faktycznie dziadostwo w dodatku zależy od temperatury.

Reply to
Mario

pawel pisze:

A próbowałeś wziąć sprzężenie zwrotne zza rezysotra R3?? Ewentualnie zmniejsz też R3 (gdyby obcinał za wcześnie). Powinno pomóc, choć to nie jest najlepsze wyjście ;)... . Zastosuj je tylko jeśli nie chcesz za bardzo przerabiać układu albo dla testów. Lepszym rozwiązaniem jest włączenie tej zenerki w obwód sprzężenia zwrotnego, równolegle do R2, bez żadnego rezystora szeregowego. Maksymalny prąd jaki popłynie tą diodą, to (Uwe/R1 - Uzenerki/R2) :). Aha, jak nie wiesz w którą stronę podłączyć zenerkę - to przyjmij, że wejście odwracające (-) wzmacniacza operacyjnego to masa ;)...

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Właśnie spróbowałem i chyba działa. Dioda obcina wyraźniej niż przedtem. A dlaczego to nie jest najlepsze rozwiązanie?

Nie problem.

Tak już próbowałem obcina się jeszcze gorzej. W zasadzie wcale nie widać obcięcia.

Chyba ten pierwszy sposób będzie dobry.

Dzięki Paweł

Reply to
pawel

Bo wzmacniacz się nasyca przy obcięciu. Nic mu się nie stanie od tego, ale przy wyższych częstotliwościach to trochę może przeszkadzać. Poza tym, wzmocnienie wzmacniacza to tak naprawdę -(R2+R3)/R1. I może się okazać, że wzmacniacz się nasyci i nie wyrobi tych 5V na wyjściu, ograniczenie będzie niżej ;P... receptą na to jest zmniejszenie R3, ale wówczas, gdy zwiększysz prąd diody przy wyższym zasilaniu, co też może jej zaszkodzić ;)... Maksymalne napięcie na wyjściu wzmacniacza to od Vcc-1,5 do nawet Vcc (zależy od układu). Więc sobie policz jaki prąd popłynie przy maksymalnym zasilaniu, a z drugiej strony - przy jakim minimalnym zasilaniu układ zadziała. Pamiętaj, że obciążenie czymś tego układu zwiększy prąd płynący przez R3 i pogorszy sytuację! Tzn. będzie potrzebne wyższe napięcie na wyjściu wzmacniacza. Może się okazać, że w Twojej aplikacji to nie przeszkadza, ale jest to rozwiązanie "nieeleganckie", z tego względu, że jego działanie/niedziałanie zależy bardzo od zasilania i od obciążenia...

Hmmm... a to dziwne... bo moim zdaniem ten sposób powinien być idealny ;)... co to znaczy "nie widać obcięcia"?? Dzieje się to zbyt łagodnie, czy napięcie przekracza 5V?? Możesz zapodać jaknajdokładniejszy schemat tego obwodu i jak podłączyłeś diodę??

Pozdrawiam Konop

Reply to
Konop

Tu jest schemat z diodą zenera w sprzężeniu

tu są przebiegi napięcia z symulacji w rzeczywistości prawie nie odbiegają od tych Wejściowe amplituda 1V. Wzmocnienie ok. 10.
Tu schemat z rezystorem na wyjściu wzmacniacz
przebiegi
Różnica jest widoczna, no chyba że źle włączyłem tą zenerkę. Jeśli chodzi o częstotliwości to są niskie sieciowe 50Hz. Wyjście wzmacniacza ma wejść na przetwornik A/C atmegi8. Nie wiem natomiast jaka jest rezystancja wejściowa tego przetwornika.

Pozdrawiam Paweł

Reply to
pawel

Dodam jeszcze w rzeczywistości nie ma problemu z napięciami ujemnymi jak na wykresach bo zamiast źródła napięcia 1V jest wyjście i innego wzmacniacza (prostownika liniowego).

Paweł

Reply to
pawel

O masakra, ja miałem chyba pomroczność jasną ;)... nie wiem dlaczego myślałem, że robisz wzmacniacz ODWRACAJĄCY :P... Tak zrobiony układ działa, ale obcina do poziomu Uwe + Uzenera ;)... zwiększ wzmocnienie i zobaczysz, że przebieg się prawie nie zmieni ;)... . No więc jeśli znasz napięcie wejściowe, to możesz dać mniejszą zenerkę ;)... Ale w sumie jeśli nie przeszkadza Ci nasycanie się wzmacniacza, to faktycznie, rozwiązanie drugie może być, tylko przemyśl sobie to, co pisałem w poprzednim poście i dobierz odpowiednio R3.

Pozdrawiam Konop

PS A jeśli to ograniczenie 5V wynika z tego, że chcesz to podać na jakąś logikę dalej, to serio pomysł kolegii Mario jest chyba nejlepszy :).

Reply to
Konop