Wyświetlacz znakowy około 160 znakó w

Chyba nadszedł czas na mały "apgrejt" sterowania.
Pomyślałem, że w nowym projekcie użyję znakowego LCD o organiza
cji
najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki.
Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w
graficznym?

Irek.N.

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 znakó w
8x24 znaków, przy znakach 5x8 pixeli to daje 120x64, prawie jak w mordę
strzelił graficzny 128x64pix. Ale nie piszesz nic o fizycznym rozmiarze,
poza ilością tekstu/informacji. Co z tego, że tyle linii tekstu
wypiszesz na lcd rozmiaru 2", jak będzie to czytelne z 15cm...

graficznym?
Z pewnością są, ale przy tym rozmiarze taniej, prościej i szybciej ci
będzie zrobić własny interfejs wyświetlający na graficznym lcd, choćby
jakimś cz-b bez własnego sterownika wysokopoziomowego...
Już lcd tekstowe 4x20/4x24 są droższe niż graficzne 128x64, czyli
poniżej 50zł, np
http://allegro.pl/art-nowe-lcd-128x64-h-small-led-w-kk-blackline-i3248905699.html

- fajnie czytelny? A że sterownik jest prosty, znany, i z przykładami
softu, to tylko wziąść jakąś atmegę i dorobić mu bufor-terminal
zamieniający teksty do wyświetlenia na zawartość graficzną.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
| snipped-for-privacy@drut.org  GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
Re: Wyświetlacz znakowy około 160 znakó w
mordę
iarze,
 tekstu

No właśnie, żadne rozwiązanie, tym bardziej że o
bliczenia nie
uwzględniają interlinii oraz kerningu.
Potrzebuję coś w rodzaju standardowego 4x20, tylko większe
go (w sensie
ilości znaków).

adami
obić mu bufor-terminal
aficzną.

Fajny, czytelny, ale rewersyjny jednak, no i mały jak wcześniej

ustaliliśmy.
Masz pewnie rację, wziąć prosty, duży i obsłu
yć go samemu.
Na razie szukam.

Miłego.
Irek.N.

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 znakó w
Użytkownik BartekK napisał:
[..]
http://allegro.pl/art-nowe-lcd-128x64-h-small-led-w-kk-blackline-i3248905699.html

Niektóre graficzne mają tryb tekstowy np CV320240 firmy Clover display.

--
AlexY
http://nadzieja.pl/inne/spam.html

Gdzies chyba nawet widzialem, ale cena wtedy nie satysfakcjonowala.
elfa, RS?

http://www.lcd.elementy.pl/doma.htm
4x40, czy 2szt 4x20 ? :-)

A tak swoja droga to w sklepach sa "komputery dla dzieci", w cenie
rzedu 50zl, i ze srednim wyswietlaczem ... ale chyba graficznym
http://www.zabawkowy.sklepna5.pl/kat/1/laptopy-dla-dzieci.html

J.

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 zna ków

To pewnie wszystko "powered by Hitachi" jest, a dla mnie oznacza że nie

przeskoczę łącznie 80-ciu znaków. Taki zresztą mam teraz.

Do przemysłu, w dodatku z produkcją na następne kilka lat? Słabo
widzę. Jakość też pewnie słaba.

Miłego.
Irek.N.

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 zna ków

Z opisu wynika, że taki wyświetlacz obsługuje się jak 2 osobne
wyświetlacze 2-liniowe. Kwestia dodania jednej linii E.

Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
Tak robiłem 10 lat temu, nawet już z graficznymi.
W dzisiejszych czasach, to alfanumeryczne, to stosuje się na laborce w
technikum.
Teraz zastosowaliśmy graficzny po SPI.
I to co mówi Irek:
interlinii oraz kerningu.
Zrobiłem to właśnie wtedy, tzn. generator znaków, porządnie, dokładnie,
uniwersalnie i zgodnie ze sztuką.

Dzisiaj jednak spoglądam na wyświetlacz graficzny inaczej.
Należy rozważych 2 przypadki:
a) mikrokontroler dostaje po RS jakieś znaki ze zbioru nieskończonego i
trzeba to wyświetlić,
b) urządzenie samo z siebie musi wyświetlać skończony zbiór napisów i
wartości (np. 5000 różnych)

Jeśli a) odkopuje moje procedury
Jeśli b) --> żona wstawia w arkusz kalkulacyjny obrazek i wpisuje jedynki
gdzie trzeba.
Kilka funkcji (głównie konkatenacji, czyli &) i do MPLABA wklejamy już
gotowy kod DB.
Mikrokontroler musi mieć te kilkaset kilobajtów FLASHA.
I tak dla wszystkich możliwych obrazów.
Potem w zależności od sytuacji (takie case dla zwolenników C- my to w asm
robimy):
w pętli zliczanej licznikiem, jednym ciągiem wysyłamy tyle bajtów ile ma
obrazek.
Jest to bardziej banalne niż ciągłe bawienie się z męczeniem wyświetlacza,
który obsłuży tylko 40 liter i cyfr oraz 80 znaków których nikt nie
potrzebuje.
Zalety:
a) łatwiej
b) szybciej piszemy program
c) szybciej to działa
d) elementy grafiki nie robią żadnej  różnicy
e) ten sam program do wszystkich projektów - zmienia się tylko arkusz
kalkulacyjny.

Jak będziesz miał pytania - pisz śmiało.
--
-- .
Re: Wyświetlacz znakowy około 160 zna ków

Fajnie, tylko jak porównasz ceny podobnych wymiarowo wyświetlaczy
tekstowych i monochromatycznych graficznych, to tekstowe wychodzą
taniej, mają lepsze kąty widzenia, nie mają smug itp. Także jeśli
grafika nie jest niezbędna, albo nie decyduje o atrakcyjności wyrobu, to
nadal wyświetlacze tekstowe są ok.

No monochromatycznym wyświetlaczu z kerningiem nie poszalejesz.

Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
Zgadzam się:
"nie decyduje o atrakcyjności wyrobu"
Także wtedy kiedy zadawalasz się obrazem bez wskaźników typu pasek (bar),
wskazówki na pomiarze ciśnienia, prędkości itp.
Tego nie zrozumiałem.
Moim zdaniem, nie ma znaczenia czy wyświetlacz jest kolorowy, czy
monochromatyczny,
jeśli mówimy o dobieraniu odstępu między znakami.
Czy się myle?
S.

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 znakó w

Nie, to mi się pomyliło z hintingiem.

Re: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
dokładnie,

Dawne czasy, dawne rozwiązania. Mnie udało się zrobić całą dr
ukarkę
igłową, z mechaniką, a co tam .:)

go i

I tak ma wyglądać HMI.

apisów i

A tak wyglądają wyświetlacze zdarzeń (np: alarmów).

Jedyne słuszne.

edynki

No tak, ale jak masz pole z edycją wartości zmiennych sterownika, to

polegniesz. No nie da się przecież zrobić obrazka dla każdej wart
ości. ;)
Chyba że potniesz, ale to nie różni się wtedy wiele od a). Po pro
stu
zamiast znaku wysyłasz jego opis w postaci powiedzmy "5-ciu bajtów".

wyświetlacza,
kt nie

Kiedy ja mam inaczej. Wystarcza mi zupełnie alfabet. Staram się nie
wymyślać własnych symboli, jakoś nie do końca mi się to spraw
dzało.
Wyświetlacz ma dać czystą i szybko/łatwo przyswajalną informacj
ę.
Grafika wręcz szkodliwa jest, przynajmniej na poziomie obsługi. Co
innego przy sprzedaży, wtedy... ale to już wiadome jest.
Żeby nie było że taki purysta znakowy jestem. Mówię o prostych
maszynach
z prostym sterowaniem.

sz

No tak.
Wiesz, wypadłem trochę z elektroniki uC i teraz ciężko mi się o
dnaleźć w
środowisku 32 bity/pierdylion rejestrów.
Dlatego szukam czegoś łatwego i prostego, zaczynając od wyświetla
cza.
Już widzę, że łatwo nie będzie i przyjdzie mi pochylić się
mocno nad
jakimś nowym środowiskiem.
Znajomy polecił Freescale z CodeWarior-em, inny rodzinę Atmela z AS6.

Samemu jak zacząłem szukać, wyszło mi, że może coś z ARMó
w od razu.
Skoro tak czy siak muszę bardziej "mózg pomarszczyć", to może prz
okazji wystrugam coś w graficznym. Sam jeszcze nie wiem. Na razie
oddalam się od pierwotnej - prostej idei unowocześnienia moich maszyn
.

Widziałem u kolegi fantastycznie zrobione środowisko HMI, idealnie
pasujące do moich potrzeb, zarówno programowo jak i sprzętowo. Norm
alnie
jak by dla mnie pisał. Kłopot w cenie jak zwykle. Wielka szkoda.

Miłego.
Irek.N.

Odp: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
:-)
No to leżę "polegnięty" i naciskam guziki, a na wyświetlaczy mam piękne
obrazki
z wartościami zmieniającymi się od min do max.
I to dla dwóch zmiennych, a może być ich dziesięć.
Oprócz tego jeszcze jest taki trójkącik co się zwiększa.
To wszystko na wyświetlaczu 128x64.
Obługuje to dsPIC 16-bitowy i właśnie żona mi melduje, że program
na przestarzały rdzeń 8-bitowy już jest też gotowy.

Też polecam. Jak i Microchip, Silab, ARM i co tam chcesz.
Liczy się algorytm, xx MHz i xxx kB Flash, a nie liczba bitów.

A interesuje Cię HMI z LCD i kilkoma zmiennymi, które obsłużysz po RS lub
SPI za tankowanie samochodu :-)

--
-- .
Re: Odp: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków

No tak, ale składasz znaki w takim razie.
A co do żony... właśnie się zastanawiam nad jedną kwestią. Cz
zazdrościć, czy wpaść w przerażenie. Z jednej strony wspaniał
a pomoc, z
drugie prawdopodobna rozmowa przy "kotlecie" na temat rejestru w procku ;
)
Chyba jednak pozazdrościć!

Jasne, a nie chcesz może z Renesasa kilka kostek + debuger? Serio pytam
.
Dodam 5 tomów dokumentacji do proca (mam 2 serie).

 po RS lub

Kwestia co to potrafi i jak będę mógł z tego korzystać. Napisz
proszę
coś więcej na priv.
Serwer 1024.pl, a konto jak imię.

Miłego.
Irek.N.

Odp: Odp: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 znaków
No tak, ale składasz znaki w takim razie.

Jest cały obraz, "złożony" w arkuszu kalkulacyjnym.
W arkuszu, bo łatwiej posklejać niż w Paint'cie

Dopóki kotlet jest smaczny, to co w tym złego:-)
Zresztą programuje jeszcze syn i córka, więc się wymieniają w kuchni.

Chętnie się zapoznam z Renesasem, ale co on tam ma na pokładzie?
Może na razie podaj jakiś link.
Bo ja mam tu pełne szufladki różnych, które sobie wybieram zgodnie z tym co
aktualnie potrzebuję.

S.

Re: Odp: Odp: Odp: Wyświetlacz znakowy okoł o 160 znaków
nie z tym co

H8S2148 oraz H8/3687, odpowiednio 5 i 3 sztuki :)

Miłego.
Irek.N.

Odp: Odp: Odp: Odp: Wyświetlacz znakowy około 160 zn aków
Jeśli dobrze się przyjrzałem, to są dość wolne (20MHz)
Z tego segmentu to używam dsPIC.
S.

> [...]
 > najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki.
 > Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w

Niedawno oprogramowałem wyświetlacz OLED, 128x64 pikseli sterowany po
I2C lub SPI:
http://www.wide.hk/products.php?product=0.96%22-128x64-OLED-Display-Module-SSD1306
Pamięć zorganizowana jest jako 8x8x64, więc po dodaniu czcionki o
wysokości 8 pikseli pracuje się z tym prawie jak z wyświetlaczem
tekstowym: 8 wierszy po 21 znaków.
To był mój pierwszy wyświetlacz graficzny i poszło naprawdę szybko.
Chyba szybciej niż pierwszy znakowy naście lat temu.

Tylko to jest maleństwo i pewnie z tego względu odpada. Ja akurat
potrzebuję czegoś super małego i lekkiego z prostym interfejsem, wiec
mnie pasuje. Tutaj są moje wypociny z tym wyświetlaczem:
http://www.pitlab.pl/autopitlot-artykuly/strojenie-regulatorow-komputera-pokladowego.html

Piotrek.
www.pitlab.pl

Re: Wyświetlacz znakowy około 160 zna ków
{ciach przeczytane}
THX, ale to zabawka jednak jest - strasznie małe.

Miłego.
Irek.N.

Site Timeline