Wy?wietlacz znakowy oko?o 160 znakó

Chyba nadszedł czas na mały "apgrejt" sterowania. Pomyślałem, że w nowym projekcie użyję znakowego LCD o organizacji najchętniej 6x24 lub jeszcze lepiej 8x20..24 znaki. Ktoś może słyszał o takich wynalazkach, czy pozostaje rzeźba w graficznym?

Irek.N.

Reply to
Irek N.

W dniu 2013-06-09 01:00, Irek N. pisze:

8x24 znaków, przy znakach 5x8 pixeli to daje 120x64, prawie jak w mordę strzelił graficzny 128x64pix. Ale nie piszesz nic o fizycznym rozmiarze, poza ilością tekstu/informacji. Co z tego, że tyle linii tekstu wypiszesz na lcd rozmiaru 2", jak będzie to czytelne z 15cm...

Z pewnością są, ale przy tym rozmiarze taniej, prościej i szybciej ci będzie zrobić własny interfejs wyświetlający na graficznym lcd, choćby jakimś cz-b bez własnego sterownika wysokopoziomowego... Już lcd tekstowe 4x20/4x24 są droższe niż graficzne 128x64, czyli poniżej 50zł, np

- fajnie czytelny? A że sterownik jest prosty, znany, i z przykładami softu, to tylko wziąść jakąś atmegę i dorobić mu bufor-terminal zamieniający teksty do wyświetlenia na zawartość graficzną.

Reply to
BartekK

Dnia Sun, 09 Jun 2013 01:00:09 +0200, Irek N. napisał(a):

Gdzies chyba nawet widzialem, ale cena wtedy nie satysfakcjonowala. elfa, RS?

czy 2szt 4x20 ? :-)

A tak swoja droga to w sklepach sa "komputery dla dzieci", w cenie rzedu 50zl, i ze srednim wyswietlaczem ... ale chyba graficznym

No właśnie, żadne rozwiązanie, tym bardziej że obliczenia nie uwzględniają interlinii oraz kerningu. Potrzebuję coś w rodzaju standardowego 4x20, tylko większego (w sensie ilości znaków).

Fajny, czytelny, ale rewersyjny jednak, no i mały jak wcześniej ustaliliśmy. Masz pewnie rację, wziąć prosty, duży i obsłużyć go samemu. Na razie szukam.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

To pewnie wszystko "powered by Hitachi" jest, a dla mnie oznacza że nie przeskoczę łącznie 80-ciu znaków. Taki zresztą mam teraz.

Do przemysłu, w dodatku z produkcją na następne kilka lat? Słabo to widzę. Jakość też pewnie słaba.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Użytkownik BartekK napisał: [..]

Niektóre graficzne mają tryb tekstowy np CV320240 firmy Clover display.

Reply to
AlexY

W dniu 09.06.2013 10:19, Irek N. pisze:

Z opisu wynika, że taki wyświetlacz obsługuje się jak 2 osobne wyświetlacze 2-liniowe. Kwestia dodania jednej linii E.

Reply to
Zbych

Tak robiłem 10 lat temu, nawet już z graficznymi. W dzisiejszych czasach, to alfanumeryczne, to stosuje się na laborce w technikum. Teraz zastosowaliśmy graficzny po SPI. I to co mówi Irek: interlinii oraz kerningu. Zrobiłem to właśnie wtedy, tzn. generator znaków, porządnie, dokładnie, uniwersalnie i zgodnie ze sztuką.

Dzisiaj jednak spoglądam na wyświetlacz graficzny inaczej. Należy rozważych 2 przypadki: a) mikrokontroler dostaje po RS jakieś znaki ze zbioru nieskończonego i trzeba to wyświetlić, b) urządzenie samo z siebie musi wyświetlać skończony zbiór napisów i wartości (np. 5000 różnych)

Jeśli a) odkopuje moje procedury Jeśli b) --> żona wstawia w arkusz kalkulacyjny obrazek i wpisuje jedynki gdzie trzeba. Kilka funkcji (głównie konkatenacji, czyli &) i do MPLABA wklejamy już gotowy kod DB. Mikrokontroler musi mieć te kilkaset kilobajtów FLASHA. I tak dla wszystkich możliwych obrazów. Potem w zależności od sytuacji (takie case dla zwolenników C- my to w asm robimy): w pętli zliczanej licznikiem, jednym ciągiem wysyłamy tyle bajtów ile ma obrazek. Jest to bardziej banalne niż ciągłe bawienie się z męczeniem wyświetlacza, który obsłuży tylko 40 liter i cyfr oraz 80 znaków których nikt nie potrzebuje. Zalety: a) łatwiej b) szybciej piszemy program c) szybciej to działa d) elementy grafiki nie robią żadnej różnicy e) ten sam program do wszystkich projektów - zmienia się tylko arkusz kalkulacyjny.

Jak będziesz miał pytania - pisz śmiało.

Reply to
Sylwester Łazar

W dniu 10.06.2013 11:19, Sylwester Łazar pisze:

Fajnie, tylko jak porównasz ceny podobnych wymiarowo wyświetlaczy tekstowych i monochromatycznych graficznych, to tekstowe wychodzą taniej, mają lepsze kąty widzenia, nie mają smug itp. Także jeśli grafika nie jest niezbędna, albo nie decyduje o atrakcyjności wyrobu, to nadal wyświetlacze tekstowe są ok.

No monochromatycznym wyświetlaczu z kerningiem nie poszalejesz.

Reply to
Zbych

Zgadzam się: "nie decyduje o atrakcyjności wyrobu" Także wtedy kiedy zadawalasz się obrazem bez wskaźników typu pasek (bar), wskazówki na pomiarze ciśnienia, prędkości itp.

Tego nie zrozumiałem. Moim zdaniem, nie ma znaczenia czy wyświetlacz jest kolorowy, czy monochromatyczny, jeśli mówimy o dobieraniu odstępu między znakami. Czy się myle? S.

Reply to
Sylwester Łazar

Nie, to mi się pomyliło z hintingiem.

Reply to
Zbych

Dawne czasy, dawne rozwiązania. Mnie udało się zrobić całą drukarkę igłową, z mechaniką, a co tam .:)

I tak ma wyglądać HMI.

A tak wyglądają wyświetlacze zdarzeń (np: alarmów).

Jedyne słuszne.

No tak, ale jak masz pole z edycją wartości zmiennych sterownika, to polegniesz. No nie da się przecież zrobić obrazka dla każdej wartości. ;) Chyba że potniesz, ale to nie różni się wtedy wiele od a). Po prostu zamiast znaku wysyłasz jego opis w postaci powiedzmy "5-ciu bajtów".

Kiedy ja mam inaczej. Wystarcza mi zupełnie alfabet. Staram się nie wymyślać własnych symboli, jakoś nie do końca mi się to sprawdzało. Wyświetlacz ma dać czystą i szybko/łatwo przyswajalną informację. Grafika wręcz szkodliwa jest, przynajmniej na poziomie obsługi. Co innego przy sprzedaży, wtedy... ale to już wiadome jest. Żeby nie było że taki purysta znakowy jestem. Mówię o prostych maszynach z prostym sterowaniem.

No tak. Wiesz, wypadłem trochę z elektroniki uC i teraz ciężko mi się odnaleźć w środowisku 32 bity/pierdylion rejestrów. Dlatego szukam czegoś łatwego i prostego, zaczynając od wyświetlacza. Już widzę, że łatwo nie będzie i przyjdzie mi pochylić się mocno nad jakimś nowym środowiskiem. Znajomy polecił Freescale z CodeWarior-em, inny rodzinę Atmela z AS6. Samemu jak zacząłem szukać, wyszło mi, że może coś z ARMów od razu. Skoro tak czy siak muszę bardziej "mózg pomarszczyć", to może przy okazji wystrugam coś w graficznym. Sam jeszcze nie wiem. Na razie oddalam się od pierwotnej - prostej idei unowocześnienia moich maszyn.

Widziałem u kolegi fantastycznie zrobione środowisko HMI, idealnie pasujące do moich potrzeb, zarówno programowo jak i sprzętowo. Normalnie jak by dla mnie pisał. Kłopot w cenie jak zwykle. Wielka szkoda.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

No to leżę "polegnięty" i naciskam guziki, a na wyświetlaczy mam piękne obrazki z wartościami zmieniającymi się od min do max. I to dla dwóch zmiennych, a może być ich dziesięć. Oprócz tego jeszcze jest taki trójkącik co się zwiększa. To wszystko na wyświetlaczu 128x64. Obługuje to dsPIC 16-bitowy i właśnie żona mi melduje, że program na przestarzały rdzeń 8-bitowy już jest też gotowy.

Też polecam. Jak i Microchip, Silab, ARM i co tam chcesz. Liczy się algorytm, xx MHz i xxx kB Flash, a nie liczba bitów.

A interesuje Cię HMI z LCD i kilkoma zmiennymi, które obsłużysz po RS lub SPI za tankowanie samochodu :-)

Reply to
Sylwester Łazar

Niedawno oprogramowałem wyświetlacz OLED, 128x64 pikseli sterowany po I2C lub SPI:

ęć zorganizowana jest jako 8x8x64, więc po dodaniu czcionki o wysokości 8 pikseli pracuje się z tym prawie jak z wyświetlaczem tekstowym: 8 wierszy po 21 znaków. To był mój pierwszy wyświetlacz graficzny i poszło naprawdę szybko. Chyba szybciej niż pierwszy znakowy naście lat temu.

Tylko to jest maleństwo i pewnie z tego względu odpada. Ja akurat potrzebuję czegoś super małego i lekkiego z prostym interfejsem, wiec mnie pasuje. Tutaj są moje wypociny z tym wyświetlaczem:

Piotrek.

Piotr Laskowski

No tak, ale składasz znaki w takim razie. A co do żony... właśnie się zastanawiam nad jedną kwestią. Czy zazdrościć, czy wpaść w przerażenie. Z jednej strony wspaniała pomoc, z drugie prawdopodobna rozmowa przy "kotlecie" na temat rejestru w procku ;) Chyba jednak pozazdrościć!

Jasne, a nie chcesz może z Renesasa kilka kostek + debuger? Serio pytam. Dodam 5 tomów dokumentacji do proca (mam 2 serie).

Kwestia co to potrafi i jak będę mógł z tego korzystać. Napisz proszę coś więcej na priv. Serwer 1024.pl, a konto jak imię.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

{ciach przeczytane} THX, ale to zabawka jednak jest - strasznie małe.

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

No tak, ale składasz znaki w takim razie.

Jest cały obraz, "złożony" w arkuszu kalkulacyjnym. W arkuszu, bo łatwiej posklejać niż w Paint'cie

Dopóki kotlet jest smaczny, to co w tym złego:-) Zresztą programuje jeszcze syn i córka, więc się wymieniają w kuchni.

Chętnie się zapoznam z Renesasem, ale co on tam ma na pokładzie? Może na razie podaj jakiś link. Bo ja mam tu pełne szufladki różnych, które sobie wybieram zgodnie z tym co aktualnie potrzebuję.

S.

Reply to
Sylwester Łazar

H8S2148 oraz H8/3687, odpowiednio 5 i 3 sztuki :)

Miłego. Irek.N.

Reply to
Irek N.

Jeśli dobrze się przyjrzałem, to są dość wolne (20MHz) Z tego segmentu to używam dsPIC. S.

Reply to
Sylwester Łazar