Wyprzedzić bezpiecznik - Page 2

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Do samej kuchenki wystarczy 16A. Ale na tym samym obwodzie wisi jeszcze
obok czajnik elektryczny, lodówka, okap (wiatrak+oświetlenie) i
opiekacz. Najczęściej przypadki "wywalenia" bezpiecznika to włączenie
_różnych_ urządzeń w różnych pomieszczeniach, np. czajnik, pralka i
żelazko. Już nauczyłem żonę, aby chociaż w kuchni nie wszystko na raz
pracowało ale to nie wystarcza.

Hmmm, obecnie różnicówki mają wbudowany wyłącznik nadprądowy chyba? Na
przykład taka:
http://megastore.pl/31961,Bezpieczniki_Wylaczniki-roznicowo-pradowe_Wylacznik-roznicowo-pradowy-Legrand-nadpradowy-16A-P-312B-008402.html

Wszędzie mam instalację 2-przewodową (L, N+PE) aluminiową więc do tego
wydzielonego nowego obwodu kuchni i tak muszę pociągnąć cały nowy
przewód np. YdY 3x2.5 (PE połączone z N przed różnicówką).

Re: Wyprzedzić bezpiecz nik
On Mon, 14 Feb 2011 22:36:44 +0100, Adam Dybkowski

Ty pierw sprawdź, czy jest możliwość zmiany mocy dostarczanej do
mieszkania, lub przejścia na trzy fazy. Masz za dużą moc zainstalowaną
w mieszkaniu i albo się ograniczycie albo będzie możliwość
dostarczenia więcej. Bo rozdzielisz na obwody i pójdzie ci wkładka
topikowa - na razie nie przepala się gdyż jest o 5A większa i pewno
zwłoczna (ma ślimaczka na korpusie).
--
Grzegorz Krukowski

Re: Wyprzedzić bezpiecz nik
On Mon, 14 Feb 2011 23:23:02 +0100, Grzegorz Krukowski

PS. A nie, napisałeś że szybka, a nie zwłoczna.
--
Grzegorz Krukowski

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Mogę wymienić na zwłoczną, nie ma problemu. Jakie takowa ma oznaczenie w
sklepie (oprócz prądu 25A i rozmiaru DII)? Ważne aby wyłączyły się S-ki
za licznikiem a nie odparował ten topik przedlicznikowy. Oczywiście cały
czas mówię nie o zwarciu gdzie płyną gruube ampery, tylko raczej
sytuacji przekroczenia możliwości wkładki topikowej o 50-100% conajwyżej.

Re: Wyprzedzić bezpiecz nik
On Thu, 17 Feb 2011 22:18:26 +0100, Adam Dybkowski

Tak pi razy oko dla eSek selektywność uzyskasz zchodząc minimum o dwa
prądy nominalne niżej, czyli eSka większa powinna być B25, eSka
mniejsza powinna być B16 maksymalnie - powyżej zawsze będziesz miał
loterię. Oczywiście ciągle myślę o przeciążeniach, bo przy zwarciach
to spodziewaj się wybicia obu zabezpieczeń. Mniej więcej tak samo jest
dla bepzieczników szybkich. ,,Poprawisz'' sobie selektywność używając
bezpiecznika zwłocznego zamiast szybkiego - symbol BiWtz gL-gG
(najprawdopodobniej wkładka gdzieś będzie miała narysowaną muszlę
ślimaczka).
--
Grzegorz Krukowski

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Nie polecam chińskich. Walczyłem z tym niedawno. Wyprało mi całą paczkę
chińskich oznaczonych jako zwłoczne, a zachowywały się jak szybkie.
Polska produkcja załatwiła sprawę.

--
Desoft

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

ewentualnie może pogorszyć co najwyżej :)

cokolwiek tam wsadzisz, jeśli przestanie wywalać przy 20A, prędzej czy
później spali się topik. Powiedziałbym nawet, że masz sporo szczęścia, że
ciągle wyskakuje Ci ta 20-tka a topik ciągle dobry :) - nie zawsze się
udaje osiągnąć taką selektywność.

Zalecam różnicówkę bez wyłącznika nadprądowego - będziesz miał większą
swobodę doboru zabezpieczenia, szczególnie w sytuacji, gdybyś za pierwszym
razem z nim nie trafił :)

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Topik będzie ostatni
Szybsze będą elektromagnetyczne i wszystkie wywala razem

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

szybki? no nie wiem :)

Że wywalą razem to się zgadzam. "Zniszczenia" w topiku będą zależeć od
rezystancji pętli zwarcia.

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Prąd zwarcia znacząco ograniczą druty "domowe"
Topik będzie się topił dłużej niż 20ms
Elektromagnetyczny zadziała w ćwierć okresu (5ms)

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

w teorii wygląda to ładnie, jednak praktyka nie do końca to potwierdza,
szczególnie w przypadku zwarć następujących w czasie pobierania prądu
bliskiego znamionowemu, gdy rezerwa I2t w topiku jest duĹźo mniejsza.

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik
Teoretycznie masz rację, praktyka niestety jest czasem inna. Zdarzyło mi
się parę razy, że poszły i topik 35A, i automat 16A, choć szeregowo były.

My jsme BorgovĂŠ. Sklopte ĹĄtĂ­ty a vzdejte se. Odpor je marnĂ˝.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

I o to chodziło, dzięki.
Czyli jak wyłączą się elektromagnetyczne to topikowy przed licznikiem
jednak przeĹźyje. :) Jak obecnie.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Przy ograniczonym zwarciu.
Przy powolnym przeciążeniu trudno przewidzieć co będzie ostatnie.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

to nie TwĂłj przypadek - raczej wyzwalacze elektromagnetyczne w ogĂłle nie
będą pracować. Tak jak mówią Koledzy - albo S dwa numery mniejszy albo
termika silnikowa albo coś dokładniejszego niż bezpiecznik albo nadal
będzie loteria :)

Po prostu bezpiecznik, czy to S, czy topik, jest dużo mniej dokładny niż
Ci się wydaje, ściągnij sobie dowolną ch-tykę i zobacz jaka jest
tolerancja :)

e.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

No właśnie!!!
Jeżeli topik jest DII gG/gL na prąd znamionowy 25A i założymy dwukrotne
przeciążenie, to z charakterystyki czasowo-prądowej wynika, że wkładka
przepali się po około 90s.
Teraz bieżemy na warsztat S300 B o prądzie znamionowym 25A
Z charakterystyki pasmowej wynika, że zadziałanie przy dwukrotnym
przeciążeniu nastąpi w czasie od około 10 do 100s (raczej ten dolny czas to
nie będzie)

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że przy braku rozdzielenia obwodów za
bezpiecznikiem topikowym "musimy" dać wyłącznik nadmiarowo-prądowy o takim
samym prądzie znamionowym.
Podsumowując to wszystko, dodanie wyłącznika nadmiarowo-prądowego o
charakterystyce B spowoduje, że będzie działał albo topik, albo S-ka- czyli
loteria.

Wszystko to jest oczywiście bardzo szacunkowe- poczynając od dokładności
odczytów wartości z charakterystyk czasowo-prądowych, poprzez temperaturę w
jakiej pracują zabezpieczenia itd

Pozdrawiam
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

O mamusiu, rzeczywiście w praktyce może wyjść z tego kompletna loteria.
No to będę musiał zostawić wszystko tak jak jest (przed licznikiem topik
25A, zmienię na wolniejszy; za licznikiem 2 obwody: 20A i 6A), tyle że
wymienię stare bezpieczniki automatyczne wkręcane na S-ki B20 i B6.
Dodatkowo jeszcze za B20 oddzielę obwód na kuchnię zabezpieczony
różnicówką 16A. Powinno zadziałać.

Przy takim rozwiązaniu różnicówka 16A na kuchnię obciążona w 150-200%
wywali pierwsza, jak nie to nadprądowy B20 zabezpieczający też resztę
mieszkania. Z oświetlenia dużo nie ciągnę więc ten B6 to i tak z dużym
zapasem (robią mniejsze na szynę?). Ma to sens? Obym nie musiał tylko
przy każdym problemie wymieniać tego topika przedlicznikowego.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

robią mniejsze ale i droższe ok dwukrotnie.
Wyłącznik nadprądowy S-301 CLS6-B2 269605
Spotkałem się także z ES-ką C 0,5A ale na szybkiego nie mogę
znaleść symbolu.

--
pzdr, j.r.

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Kolego Adamie!!!
Różnicówka nie jest od zabezpieczania obwodów przed przeciążeniem czy
zwarciem między przewodami czynnymi,
służy do zabezpieczenia przed skutkami uszkodzenia np. izolacji i wyłączenia
uszkodzonego obwodu.(przy przekroczonych prądach upływu)
No chyba że dasz RCD zblokowany z wyłącznikiem nadprądowym, ale tego
osobiście nie polecam.
Sprawa następna, nie można godzić się na sytuację, gdy zabezpieczenie
nadprądowe ma mieć dość częstą  przeciążalność obwodu o 150-200% jak
piszesz.
Spowoduje to szybką degradację izolacji ze względu na permanentne
przeciążanie obwodu i co za tym idzie podwyższoną temperaturę.
Zabezpieczeniom też to nie wychodzi na zdrowie
Zakładam tu milcząco, że nie masz przewymiarowanych o 2 stopnie przekrojów
przewodów czynnych.
Jeśli mogę coś sugerować, to zrób to raz a porządnie. Różnicówka (i to
najlepiej o charakterystyce A) na początku instalacji. Dopiero dalej
rozdziel obwody i pozabezpieczaj
S-kami o mniejszych prądach znamionowych.
To co napisałem to tylko taki punkt wyjścia do konkretnych przemyśleń- za
mało danych. (np. jaki układ sieci masz w domu- TN-S czy może TT czy jeszcze
inną hybrydę np. z lat 50- tych , jak stara jest instalacja, z czego (miedź
czy aluminium) itd, itd)
Pozdrawiam
Wojtek

Re: Wyprzedzić bezpiecznik

Jasne. Tyle że już mam kupioną różnicówkę+nadprądowy (w jednej obudowie)
16A więc pewnie ją użyję.

No właśnie przeciążenie ani nie jest częste ani permanentne. Jak już
pisałem, powiedzmy raz w tygodniu przez kilka[naście] minut (aż wyskoczy
obecny bezpiecznik 16A starego typu; jak się takie nazywały fachowo?).

Blok z lat 70. W całym mieszkaniu jest instalacja aluminiowa
2-przewodowa, rozdzielona tylko na 2 obwody. Przy okazji remontu kuchni
planuję położyć nowe przewody miedziane i wyodrębnić tam trzeci obwód.
Ale ze zmianą instalacji w całej reszcie pomieszczeń nie ma szans. Chcę
zmienić też stare bezpieczniki elektromagnetyczne na S-ki. Całego
mieszkania nie mogę zabezpieczyć różnicówką bo wszędzie mam instalację
2-przewodową. Różnicówka mogłaby być conajwyżej na nową instalację w kuchni.