Wymiana głowicy UKF

Cześć!

Mam amplituner R8040 ze starym UKF-em.
Poradźcie mi proszę, jakie rozwiązanie jest lepsze:
- przestrojenie starej głowicy,
- czy wymiana starej głowicy na nową?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Wymiana głowicy UKF

To model jest zdaje się na MOSFET? Ja bym przestrajał, bo z nową głowicą
odbiór nie poprawi się, a 30zł wydać trzeba. Pracy może z 10 minut więcej.
Trzeba tylko trochę znać się na rzeczy, chociaż teraz na pewno znajdzie się
dziesiątki precyzyjnych opisów przestrojenia. Można sobie nawet poradzić
posiadając tylko woltomierz.

Michał

Re: Wymiana głowicy UKF
Widziałem tylko schemat, nie wiem jak z dostępem do wnętrza głowicy.
http://elektronika.owg.pl/schematy/Amplituner/R8010_radio.gif
Ja bym przestrajał.
1. Odłączyć C349 i C327 (18 pF) oraz C333 (15 pF) - raptem przecięcie 3
końcówek
2. Spróbować odebrać coś i zlokalizować, jaka to stacja
3. Podstroić rdzeniem L306 i/lub trymerem C348 aby uzyskać odp. zakres
przestrajania.
W przypadku osiągnięcia zadowalających wyników dostroić rdzeniami L301 i
L304 i/lub C328 i C336
W przeciwnym przypadku kupić głowicę :).
pozdrawiam,
Andrzej.

Re: Wymiana głowicy UKF
Witam

"Lepsze" w jakim rozumieniu? Poprawności technicznej, uzyskanych
parametrów, kosztów, zużytego czasu, upierdliwości?

Spróbuję wymienić kilka kwestii.

1. Mieszkając tam, gdzie mieszkasz masz mozliwość bardzo dobrego
odbioru UKF z dwóch stacji nadawczych: Mysłowice / Kosztowy oraz
Skrzyczne / Szczyrk. Zwłaszcza tę pierwszą można dobrze odebrać nawet
na kiepsko przestrojonej głowicy. Punkt dla przestrojenia.

2. Ale co z odbiorem dalszych stacji - Opole / Chrzelice, Częstochowa,
Kraków czy stacje zza południowej granicy? Samodzielnie przestrajając
optymalizujesz odbiór jednej stacji. Inne, położone o parę MHz dalej
mogą być odbieranej z "czułością" tępego drewnianego kołka. Tu
bezwzględnie punkt dla gotowca.

3. Przestroić trzeba umieć, mieć sprzęt i doświadczenie. Byle jak
można zrobić w kwadrans, korzystając z miernika uniwersalnego za 20
zł. Ale prawidłowe zestrojenie, zapewniające poprawny odbiór w całym
zakresie wymaga jednak dłuższego czasu i przynajmniej kilku przyrządów
pomiarowych. Zapewnienie optymalnej, współbieżnej pracy wszystkich
obwodów _naprawdę_ jest zagadnieniem nietrywialnym. Gotowa, fabryczna
głowica wymaga jedynie prostego zamontowania w miejsce starej. Punkt
dla gotowca.

4. Gotowiec "gotowiec zanabyty drogą kupna" ;-) wymaga wydania
kilkudziesięciu zł. Przestrojenie nic (lub prawie nic) nie kosztuje.
Punkt dla przestrojenia.

Na koniec argument nieco "od czapy", ale dla mnie, człowieka starej
daty mający znaczenie. Oryginalną głowicę warto zachować w stanie
nienaruszonym. Jako swego rodzaju zabytek historii ;-) Dowód, że
kiedyś w Polsce potrafiono zaprojektować i wyprodukować niezły sprzęt
elektroniczny powszechnego użytku. Teraz to przeszłość.

Zechciej teraz samodzielnie dokonać wyboru, optymalnego dla siebie. Ja
w Twojej sytuacji wstawiłbym fabryczbie zestrojoną, gotową głowicę.

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Wymiana głowicy UKF

IMO wszystko zależy od klasy odbiornika. Jeśli mowa o zaawansowanym
tunerze, współpracującym z zewnętrzną anteną, przeznaczonym do słuchania
DX-owiego, to jak najdokładniejsze zestrojenie powinno być priorytetem.
Jeśli natomiast chodzi o proste radyjko, to już nie koniecznie. Przez
długi czas żyłem w przeświadczeniu, że zestrojenie odbiornika
superheterodynowego to jakaś wyższa szkoła jazdy i amator nie uzyska
dobrych efektów. W końcu jednak zdecydowałem się złożyć odbiornik wg
opisu z "Młodego Technika" z 1984 roku wraz z głowicę z RE z 2000 roku.
Fakt - zastosowanie FCM mocno ułatwia sprawę dając silny punkt
odniesienia przy strojeniu, ale i tak efekt był bardziej niż
zadowalający (IMO lepszy niż w przypadku współczesnych "chińczyków").
Potem spróbowałem z kilkoma innymi konstrukcjami tego rodzaju, także z
pozytywnymi efektami.

Zresztą zastanawiam się na ile dokładnie fabryka stroiła te wszystkie
proste radyjka z głowicą UKF zmontowaną na PCB, bez ekranu, z cewkami
powietrznymi zalanymi termoglutem. Czy te głowice faktycznie pracują
idealnie, a dyskryminator pracuje dokładnie z zerze FM? :)

Re: Wymiana głowicy UKF

Ja się zastanawiam, czy obecnie fabryki stroją głowice, czy po prostu
projekt jest taki, że jako tako zadziała zaraz po zmontowaniu a potem i
tak nikt tego nie dopieszcza :)

e.

Re: Wymiana głowicy UKF

Ja też już jestem dość starej daty i jakoś mam małe
zaufanie do kiepsko wyposażonego warsztatu.

Czy byłbyś tak dobry i podpowiedział jakiś konkretny
typ głowicy? Bardziej zależy mi na dobrych parametrach
niż na cenie. Tylko nie może być większa od starej... :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Wymiana głowicy UKF

Może głowica "Gloria"? Bardzo prosta do podłączenia. Jeden egzemplarz
istalowałem i u mnie działała całkiem dobrze, tylko ważne - bez podłączania
ARW może sprawiać kłopoty.

Michał

Re: Wymiana głowicy UKF

Potwierdzam - naprawdę niezła głowica, sprawdza się w amatorskich
konstrukcjach. Tyle tylko, że ona jednak była projektowana z myślą o
pracy w bardziej współczesnych urządzeniach ze stabilizacją
częstotliwości PLL. Co za tym idzie nie ma gdzie podpiąć ARCz.

Znacie może coś podobnego, niedrogiego, ale w pełni kompatybilnego ze
starym sprzętem Diory na przykład? ;)

Re: Wymiana głowicy UKF
Dzień dobry

Jak już polecał Michał L. w innym poście - na początek może być
"GLORIA". Prościutkie toto, taniutkie i całkiem przyjemnie pracuje.
Nie wiem tylko, jak pracuje ARW w Twoim odbiorniku. Ale można to
"olać" i ustawić stały poziom wzmocnienia potencjometrem.
Linki:
http://www.jsel.pl/PL,41,56,glowica_fm_.html
http://sklep.avt.pl/p/pl/48842/glowica+ukf+88-108mhz++avt2469.html
http://www.cybor-tech.com.pl/info.php?id40%512

Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

Re: Wymiana głowicy UKF

Bardzo dziękuję, tyle, że nie chodziło mi o "początek",
a raczej o "koniec". :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Wymiana głowicy UKF
Eeehh samo życie.
Pamiętam, jak jedno i to samo radio przestrajałem najpierw z "zachodniego"
UKF na polski OIRT, a teraz by się chciało z powrotem na CCIR przestroić ;-))

-----

Re: Wymiana głowicy UKF

Ja odlutowywałem kondensatorki, które wcześniej sam wlutowałem :)

Michał

Re: Wymiana głowicy UKF

http://www.youtube.com/watch?v=m2ncJvAXjuI

Ja bym go odstawił od muzeum, śmietnika, itp.

Re: Wymiana głowicy UKF

A co proponujesz zamiast?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Wymiana głowicy UKF

Pójść do sklepu i kupić coś współczesnego
Zabytek zostawić wnukom

Re: Wymiana głowicy UKF

Tak?
To co mam kupić o podobnych wymiarach?

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Re: Wymiana głowicy UKF

bez przestrojenia ?

taka ogF3%lna prawidB3%owoB6%E6: im pF3%BCniej nadchodzi odpowiedBC%, =
tym niBF%szy jej poziom

Re: Wymiana głowicy UKF

Jeśli Krzyśkowi wystarczy ten sprzęt, to po co ma wymieniać? Jeśli miałby
kupić podobnej klasy niezawodności, to musiałby wydać ze 3.000 zł. Za 200zł
kupić można jedynie chńszczyznę, która może paść zaraz po gwarancji, ale tam
już wiele grzebania jest i mniejsze szanse naprawy.

Michał

Re: Wymiana głowicy UKF

O właśnie...
...a poza tym, wnuk ma dopiero 4 lata... :-)

Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

Site Timeline