Wyłączenie 2G a identyfikacja modułu

W niektórych krajach już wyłączono sieć 2G, w innych planuje się w niedalekiej przyszłości dając czas na wymianę starych urządzeń 2G (np. monitoring, telemetria). Sądziłem, że sieć 3G jest kompatybilna w dół, więc nie powinno być problemu, stąd dlaczego tyłe szumu z wyłączeniem 2G?

Jeśli modem nie jest oznaczony jawnie 2G/3G to jak sprawdzić w jakiej technologi działa? Jeśli jest tylko oznaczony GPRS q-band

800/950/1800/1900 to będzie działał w 3G czy nie? Czy po samej częstotliwości da się określić czy będzie działać w 3G?
Reply to
Marek

Przez 2G określa się GSM na 800/900MHz. Pn zaczęło się tam robić ciasno, zrobiono dodatkowe kanały na 1800/1900MHz. To umownie nazywa się

2.5G bo technologia jest dokładnie taka sama jak 2G 800/900MHz

Nie, 3G nie jest kompatybilne z 2G

Raczej nie. 3G to w wiekszości krajów 2100MHz

Czy po samej

O wyłączeniu 2.5G się na razie nie mówi.

c.

Reply to
Cezar

Bez sensu. Jest wiele urządzeń, dla których 2.5G jest zaletą. Przykłądowo taki terminal płatniczy. W wersji 3G loguje się do sieci zauważalnie dłużej, a zysk zerowy, bo dane transakcyjne i tak są wymieniane małymi paczkami i ważniejsze jest szybkie zapięcie się do sieci, niż prędkość transmisji.

Ja tam nie wiem, ale jak masz dostęp do portu, to może AT^SYSCFG?

Adam Wysocki

Pan Cezar napisał:

[...]

Ciasnota w okolicach 1 GHz i przejście w okolice 2 GHz to nieco bardziej złożone zjawisko niz tylko brak kanałów. 2 GHz ma bardziej ostry horyzont, zasięg ma mniejszy ale też nie zakłóca tego, co dalej. Przy gęstej sieci BTS w mieście są to same zalety. Ale w mniej ludnym terenie jednak fajnie jest posługiwać się 800/900 MHz, czyli według tejnomenklatury 2G, bo to niesie daleko. W Australii nawet ustawiają sależności czasowe niektórych BTS-ów tak, by dwukrotnie zwiększyć pole rażenia. To chyba nie jest tak do końca fajne, że się telefonia chce pozbyć tych częstotliwości. A tak w ogóle, to co tam ma być zamiast?

Czytam i oczom nie wierzę, czy p.m.e. to jest już oficjalnie forum onetu pełne tamtejszych "znawców wszystkiego"? Piszecie jak kompletni dyletanci.

Przede wszystkim mylicie częstotliwości z protokołami.

2G to jest protokół GSM, dostęp TDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i 1800 MHz

3G to jest protokół UMTS, dostęp CDMA, _typowe_ częstotliwości to 900 i

2100 MHz

Po to się wyłącza GSM, żeby zrobić więcej miejsca na UMTS w paśmie 900 MHz.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Ok, teraz rozumiem. Pytanie, ile to jeszcze pochodzi na 1800. Czy powinno się już w nowych urządzeniach telemetrycznych stosować jednak modemy 3G by nie zostać zaskoczonym?

Reply to
Marek

Ale w tym pasmie też jest 3G więc nie należy tego mylić z 2G..

Reply to
Marek

Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

No to trzeba dokładnie czytać. Albo nawet dwa razy, jeśli za pierwszym razem się nie zrozumiało.

Kto myli?! Mojego przemówcę znam dobrze (z Usenetu, nie z Onetu). Wiem, że wie co pisze.

Przecież to właśnie kol. Cezar napisał, a ja odpowiednio przycinając cytaty zaakcentowałem, by jasne było, czego dotyczy pytanie. Trzeba było nie zachowywać się jak dyletant, tylko jak stary wyjadacz -- wyciąć wszystko co wcześniej i zapierać się do upadłego, że nic takiego nie pisaliśmy.

No i to akurat jest odpowiedź, na zadane pytanie.

Pan Marek napisał:

Nie wiem czy jest, wyżej było napisane, że przeważnie jest gdzie indziej. Po prostu tego wszystkiego nie pamiętam. Ale i tak zostaliśmy zwyzywani od oneciarzy czy innych takich.

z tym się nie zgodzę. W pasmo 900MHz wpycha się głownie LTE.

Taka ciekawostka - LTE w większości krajów to FDD . W Chinach natomiast wymyślono że LTE będzie TDD

c.

Reply to
Cezar

Myliłem to z pełną świadomością. To wina buzzwordów używanych powszechnie a i również niepotrzebną dodatkową nomunklaturą w tych technologiach. Dlaczego raz się mówi 3G a raz UMTS? Czy to to samo? Jeśli to samo to po co wprowadzono nowe slowo na to samo? Jak w takim szumie informacyjnym różnych technologii, protokołó się nie gubić?

Reply to
Marek

W dniu 2017-03-24 o 16:50, Marek pisze:

Chodzi o to, że dla przeciętnego Kowalskiego UMTS nic nie mówi. Po prostu kolejny akronim. Natomiast ileś-G robi wrażenie gdy cyfra coraz większa.

Najciekawsze jest to, jak obecnie wszyscy reklamują 4G, chociaż nikt przy obecnej technologii nie jest w stanie zaoferować *prawdziwego* 4G, które stanowi, m.in. stabilna przepustowość 100MBit/s pomiędzy dwoma dowolnymi użytkownikami sieci 4G.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Zaraz zaraz, o ile sie orientuje, to 3G wymaga predosci szybszych niz

200kb/s
A tak naprawde to mamy tu pare rzeczy pomieszane - sposob transmisji i warstwy wyzsze sieci. 3G zapewniaja UMTS i EDGE. I oczywiscie pozniejsze LTE (4G). I gdzies tam Ktore nie sa kompatybilne z pierwotna transmisja GSM/TDMA.

A z czestotliwosciami to w zasadzie nie ma nic wspolnego - Niemcy maja LTE na 800MHz, a kto wie czy my tez nie.

Tak czy inaczej - nowe transmisje/modulacje sa "lepsze", operatorzy chetnie by na nie przeszli, ale najstarsze urzadzenia ich nie rozumieja. Byc moze da sie jakos podzielic pasmo i zostawic kilka kanalow na starocie ... ale jak widac nie chca. Ciekaw jestem - powody techniczne, czy po bardziej ekonomiczne - Intel tez ponoc wywalil rozkazy 8086 z nowych prockow :-)

Pewnie tak - jakby mial nowsze technologie, to i 2100 by mial.

Ale to 2.5G to jak rozumiem GPRS zrobiony na starej transmisji TDMA ... to co oni chca wylaczyc ? Transmisje voice, czy polaczenia data modem-modem ?

Obawiam sie, ze 2.5G zniknie razem z 2G.

EDGE to 2G (no moze 2.5G)

c.

Reply to
Cezar

Play w Toruniu i Częstochowie wyłączył już 2G na 900Mhz. 2G na 1800 zostawili.

Reply to
Marek

W dniu 2017-03-24 o 15:27, Marek pisze:

W kontynuacji tego wątku, bo nie będę odpowiadał każdemu z osobna:

ja nie wiem, co jest w Australii, gdzie ponoć "wyłączono 2G", ale w Polsce nie ma obecnie żadnych BTS-ów stricte 2G - wszystko to jest co najmniej GPRS albo i EDGE, które tylko emulują klasyczny tryb 2G, jak w ich zasięgu znajdzie się jakaś bardzo start telefon komórkowy. Niewykluczone, że stacje bazowe UMTS 900 również obsługują GSM na zasadzie emulacji.

Jeśli tak jest, to raczej przewidywałbym wzrost opłat dla użytkowników starych protokołów kompensujący większy pasmoczas zajęty przez ich urządzenie do przeprowadzenia tej samej transmisji co najnowsze obsługiwane protokoły.

W takim układzie wymuszenie przejścia na nowsze protokoły nastąpi płynnie, przez wytworzenie presji cenowej a nie technicznej.

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:ob3i2v$7me$ snipped-for-privacy@node2.news.atman.pl...

"emuluja" czy po prostu maja ? Kiedys sie sieci znudzi placenie za support, serwis, czy za dodatkowe opcje w nowych BTS, i wylacza.

A to nie wiem, ale UMTS ma szeroki kanal. I przydzial/koncesja od razu na UMTS, to moga byc skonfigurowane tylko na UMTS. A czy mozna w tym samym pasmie oba standardy obslugiwac, to nie wiem.

Troche watpie. Bylyby pewnie interwencje w UKE, potrzebne by byly cuda cenikowo/prawne.

Ile trwala likwidacja NMT ? Pare lat ...

No właśnie, czyli kompatybilność wsteczna przez emulację jest możliwa....

Reply to
Marek

"EDGE meets the International Telecommunications Union's requirement for a 3G network, and has been accepted by the ITU as part of the IMT-2000 family of 3G standards."

A tu 2.75G

a dokładnie 2.9G

idąc dalej (specyfikacja IMT-2000)

"EDGE combined with the GPRS 2.5G technology is called EGPRS, and allows peak data rates in the order of 200 kbit/s, just as the original UMTS WCDMA versions, and thus formally fulfills the IMT2000 requirements on

3G systems. However, in practice EDGE is seldom marketed as a 3G system, but a 2.9G system. EDGE shows slightly better system spectral efficiency than the original UMTS and CDMA2000 systems, but it is difficult to reach much higher peak data rates due to the limited GSM spectral bandwidth of 200 kHz, and it is thus a dead end."

To ze ktoś zaakceptował EDGE jako kompatybilne z 3G nie znaczy ze tak robiono. Kazdy nowy telefon czy modem 3G potrafił uzywać przynajmniej WCDMA (nie wspominając o HSPA i jego odmianach).

c.

Reply to
Cezar