Wyświetlacze RGB - jakim procem popędza ć?

Witam

    Pytanie (nieco dziwne) wynika z tego, Ĺźe nie mam doświadczenia z tego
typu wyświetlaczami. Chodzi o proste, statyczne obrazy i wyświetlacze
bez zaawansowanych sterowników (wejścia RGB, pixel clock i synchr.) . Na
czym (minimum) udało się je Wam "pogonić"?  Czy wypada mieć tyle RAMu,
żeby cały obraz zmieścić?? Czy są jakieś sztuczki, żeby to ładnie
obejść? W ogóle się nigdy tym nie zajmowałem... Teraz chcę coś zrobić,
ma to być prymitywnie proste ale ładnie wyglądać. Cena - do pewnego
pułapu nie gra roli... No i nie wiem, czy wybrać wyświetlacz
monochromatyczny czy kolorowy? Cenowo wychodzą podobnie, ale obawiam
się, że sterowanie takim kolorowym LCD będzie dużo bardziej
skomplikowane (czytaj droższe). Ze względu na "efekt" lepiej jednak dać
kolorowy :). No i próbuję się zorientować gdzie leży to "minimum"
sprzętowe...

  Konop

Re: Wyświetlacze RGB - jakim procem popę dzać?
Nie robiłem - skończyło się na rozeznaniu w technologii, policzeniu
wydatków i odłożyłem projekt 'na później".

Poza czasami to różnicy wielkiej nie ma - na czarno białym podajesz
odcienie szarości (1..4..6 bitów) i tykasz raz zegarem na piksel. Na
kolorowych podajesz 6..8..16 bitĂłw i tykasz zegarem 1..2..3 razy na
piksel, zaleĹźnie od sterownika.

Jeżeli zrobisz dithering to można zredukować bez znaczącego pogorszenia
jakości rozmiar obrazu np 4 razy.

Za jakieś 60..70 złotych dostaniesz ARMa z wbudowanym sterownikiem. Do
tego dojdzie kostka ramu.

Jeżeli chcesz rzeźbić to:
Dla wyświetlacza 320*240*16bit (np do palmtopów ACER są relatywnie tanie):
- 320*240*215%3600 bajtĂłw ram na FB.
- 320*240*2*60 = 9 MHz pixel clock
- dla zewnętrznej pamięci: 320*240*2*60 = 9 MB/sec (czyli ~80Mb/s, a SPI
zazwyczaj działa na zegarze systemowym/4, więc zostają tylko pamięci
równoległe)

Wyszło mi, że tanie CPLD + 2 kostki ramu 16 bitowego powinny dać radę -
do jednej zapisuje się nową ramkę, z drugiej CPLD wysyła dane do
wyświetlacza - klasyczne podwójne buforowanie. Zaleta jest taka, że
procesor widzi wtedy wyświetlacz jak zwykłą pamięć. No i nie przejmuje
się specjalnie czasami, bo o to dba cpld.

Re: Wyświetlacze RGB - jakim procem popę dzać?
W moich projektach GUI jest statyczne, nie mam Ĺźadnych animacji i
realizuje to "sprzętowo" właściwie bez użycia procesora dzięki czemu
jego wydajność nie ma większego znaczenia.
Jeśli mam wyświetlacz z wejściem SPI, to podłączam go bezpośrednio pod
szeregową pamięć Flash, jeśli wyświetlacz ma wejście równoległe to
podłączam go do pamięci poprzez rejestr przesuwający.
Potem tylko adresuję pamięć do odczytu i sprzętowo w procesorze zliczam
ilość wyświetlonych pikseli, a jak już się wyświetli ile trzeba to
blokuje zegar.
Wymaga to trochę pamięci Flash, ale jeśli się przemyśli GUI i sposób
wyświetlania to można całkiem dużo zmieścić w dostępnych pamięciach.

Najsłabszy procesor jaki do tego użyłem to TUSB3410 (8052) z wyświetlacz
132x176 16-bit.
Bardzo ładne efekty uzyskuję na MSP430F2274 i wyświetlaczu 320x240
16-bit. Przy tej konfiguracji udaje się osiągnąć 10 FSP przy
zastosowaniu dość powolnych rejestrów przesuwających.

Andrzej

Re: Wyświetlacze RGB - jakim procem popędzać?

minimum sprzętowe to jakaś atmega+zewnętrzna pamięć np. atmega16
można z tym uruchomić każdy wyświetlacz do tft 800x600 włącznie

__________ Informacja programu ESET NOD32 Antivirus, wersja bazy sygnatur
wirusow 5525 (20101012) __________