Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Witajcie.
Jest sobie sygnał prędkości w samochodzie - i chciałbym wykrywać
przekroczenie np. 20km/h - załóżmy że jest to 20Hz.
Jak to zrealizować nie zaprzęgając mikrokontrolera?
Jakiś układ całkujący i tranzystor.. ale co między nimi? :)
Wykrycie danej prędkości chcę wykorzystaćdo zamknięcia drzwi (podanie +12 na
wejście sterownika zamka centralnego).
Z góry dziękuję za pomoc.
-
Dus

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.

Przerzutnik monostabilny np. na 74123.

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.
filtr dolnoprzepustowy (moBF%e zwykB3%e RC) aby otrzymaE6% wartoB6%E6 B6%
redniB1%. To20%
na komparator z histerezB1% i masz.

pozdrawiam
yes

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Najprosciej .. mikrokontroler jednak :-)

Alternatywnie  podejsc jak do demodulatora FM
-klasyczny z ukladem rezonansowym i na cewce .. za duza wyjdzie.
-PLL i VCO, komparator na napieciu sterujacym VCO.

sam kiedys zrobilem tak:
74123. Pierwsza polowka nastawiona na 50ms. wyzwala druga - u
ciebie sugerowalbym 1s.

Jak czestotliwosc jest ponad 20Hz - pierwsza nie daje impulsow na
wyjsciu [automatyczne przedluzanie], druga sie nie wyzwala.
1-20Hz - pierwszy impulsuje, drugi jest stale wyzwolony.

niestety:
ponizej 1Hz - oba impulsuja
0Hz - drugi tez niewyzwolony.

Jako interfejs do magnetofonu atari XL sie sprawdzil, tobie pewnie
bedzie przeszkadzalo, mozna to omijac .. ale to kolejne uklady
dochodza, i w rezultacie .. na uC bylo prosciej, taniej i szybciej
:-)

Z tym ze jesli chcesz tylko jednorazowo zamknac drzwi, to moze
wystarczy uklad rozniczkujacy, prostownik wygladzajacy i
przerzutnik/komparator prosty.

J.

Re: Wykrywanie przekroczenia danej cze^stotliwo ?ci.
tak jest. I mniejszy wymiarowo.

albo jak się jeszcze gdzieś jakieś impulsy sekundowe (zegarek, na
przykład) pałętają to licznik na 4040, a co sekundę reset.

Waldek

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Dokładność Tobie zbędna. Czy latem zamknie przy 10km/h a zimą przy 30km/h
jest nieistotne
Zatem najprościej opornik , kondensator, przekaźnik

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Dziękuję za wszystkie pomysły.
Wersja z kondensatorem i przekaźnikiem bardzo mi się podoba.
Do sygnału prędkości włączyłbym bramkę MOSFETa, zeby nie obciążać tego
sygnału - mosfet ładowałby kondensator, równolegle do niego rezystor, który
ten kondensator rozładowuje (a może rezystor nie potrzebny bo jest cewka
przekaźnika?) i cewka przekaźnika.
I teraz tak - jesli impulsy będą wystarczająco gęsto to kondensator naładuje
się do takiej wartości, która wystarczy na zwarcie przekaźnika.
Jeśli impulsy będą rzadko to kondensator nie pozwoli na szybki wzrost
napięcia do poziomu załączenia przekaźnika i też ok.

To wejście sterownika jest przewidziane do podłączenia + światła hamulca,
więc chyba nie będzie mu przeszkadzało, że + jest tam cały czas (bo tak
będzie - przekaźnik będzie cały czas zwarty powyżej jakiejś prędkości).

Czyli urządzonko będzie miało 4 kabelki.
1) masa
2) + po zapłonie
3) impulsy drogi
4) + do sterownika zamka centralnego

Od jakich wartości elementów C i R zacząć? Tranzystor BS170 będzie chyba
ok - taki mam.
-
Dus

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

"przekaźnik" to nie tylko urządzenie mechaniczne.
Jako przekaźnik rozumiałem, coś co drastycznie zmieni rezystancję po
przekroczeniu progu.
Takim elementem może być tranzystor, transoptor itp.

Ja nie wiem jakie są wydajności prądowe i napięcia źródła sygnału i jaki
potrzebny prąd sterowania
Może się okazać , ze wygodnym "przekaźnikiem" będzie  .... TL431
BS170 to takie małe g* , które tu się może nie sprawdzić, bo ma niskie
napięcie progowe bramki.
W ogólności wziąłbym zwykły MOSFET reagujący na 4V, np. IRF 510 lub IRF9510
(jeśli P byłby wygodniejszy), do tego ów kondensator i opornik wyznaczające
częstotliwość progową.

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.
NE567

--
VSS

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.

Nie obrazisz się jeśli spytam po co?

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.

Bajer fajny, ja to mam fabrycznie w centralnym zamku. Po przekroczeniu
kilkunastu km/h zamyka wszystkie drzwi i już Ci jakiś dzieciak nie
otworzy na skrzyżowaniu bo akurat zapomniałeś sam zamknąć.

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Dokładnie, a poza tym ja czuję sie bezpieczniej w zamkniętym aucie i robię
to i tak odruchowo.
Nie lubię stać na światłach z otwartym bagażnikiem.
-
Dus

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.

Signum temporis...
Ćwierć wieku jeżdżę autem i w życiu nie przyszło mi do głowy zamykać sie
w nim od środka...

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Widzisz, a w takich Katowicach na przykład ,,pomywacze okien'' są w stanie
otworzyć Ci drzwi i dyskutować z Tobą...

--
[tomek <at> kalety <dot> net]                               vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Mój jeszcze otwiera automatycznie po odpaleniu poduszek powietrznych (nie, nie
sprawdzałem w instrukcji tak napisano).

--
[tomek <at> kalety <dot> net]                               vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Coś z koncernu VAG? :-)
-
Dus

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

nie, PSA.

ps. Wiem wiem, ale tani, wygodny duży i wogóle :-)

--
[tomek <at> kalety <dot> net]                               vy 73! de SP9UOB
Proud to be 100 percent microsoft free.                            op. Tomek

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwości.

Mechanik u którego bywam mawia: "każdy samochód jest dobry, pod warunkiem,
że jest dobry" :)
Wychodzi na to, że bardzo dużo aut ma już taką funkcje zamykania po
ruszeniu.
Toyota np. ma coś takiego - ale po przekręceniu zapłonu (to jest uciążliwe).
Można to zrobić np. po wciśnięciu hamulca (podłączyć do światła stop), ale
po przekroczeniu danej prędkości byłoby najciekawiej.

Możnaby jeszcze spróbować owinąć malutki kontaktron przewodem po którym
idzie prędkość - może by blaszki się zwarły :)
-
Dus

Re: Wykrywanie przekroczenia danej częstotliwoś ci.

Najwygodniej jednak podłączyć się do interfejsu OBD2 i odczytywać
prędkość chwilową. Odpadnie kombinowanie np. przy czujnikach ABSu
(śledzących obroty kół), co może się potencjalnie źle skończyć gdy coś
się zewrze lub rozłączy przy okazji.