wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

Jaka jest wydajność prądowa portu w AT89C2051 w stanie wysokim?

W przejrzanym na szybko PDFie znalazłem jedynie, że: "The Port
output buffers can sink 20 mA." i nic więcej. Słówka "sink" w
kontekście elektrycznym nie znam, znane mi znaczenia tego słowa
nijak do tych zastosowań mi nie pasują (zwłaszcza, że nie jestem
jeszcze tak zdesperowany, żeby sytuację jako kanał traktować),
uznałem, że 20mA to 20mA, ale najwyraźniej nie miałem racji,
ponieważ LED pędzony stanem wysokim wprost z portu ledwie świeci,
a z różnych przyczyn muszę go włączać między port a masę. Da się?

J.

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89 C2051
Powitanko,

Cos mi sie kolacze, ze suma pradow na port nie moze byc >80mA, tak przy
okazji.
Mozesz z pina dac opornik do + (zrownoleglic pull-upa) i LEDa tak jak
chcesz, ale to nieelegancko;-)

Pozdroofka,
Pawel Chorzempa
Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

"sink" odnosi sie raczej do sytuacji odwrotnej - podlaczasz cos z zewnatrz,
wystawiasz 0 i do portu moze _wplynac_ 20 mA.
Musialbys raczej poszukac czegos, co ma w nazwie "source current", poniewaz
te prady nie musza byc rowne.
Oprocz tego, jesli stan wysoki jest wymuszony poprzez zalaczenie wewn.
pull-up'a, to on ma raczej dosc duzy opor, czyli niewiele pradu przez niego
moze przeplynac.
W sumie nigdy nie podlaczalem diod w te strone i nie mam doswiadczenia z
takim przypadkiem. Odwrotnie zawsze dzialaly :)

Pzdr,
mIrO

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

W pewnym sensie jest to taki kanał, który przyjmie ten prąd :)
Dokładnie to oznacza maksymalny prąd wpływający do wyprowadzenia, a taka
sytuacja występuje przy niskim stanie wyjściowym (0V). Drugi koniec LEDy
przez rezystor trzeba połączyć z +Vdd. Wtedy świeci się 'odwrotnie' niż
chcesz.
Wydajność prądowa w stanie wysokim jest niewielka, gdyż jest on wymuszany
wewnętrznymi rezystorami podciągającymi. Nie pamiętam, ale coś koło
miliampera. Taką budowę mają standardowe '51. Aha, oprócz P1.0 i P1.1! One w
ogóle "nie dadzą prądu" w stanie 1.

Trzeba użyć tranzystorki, drivery scalone lub zastosować superjasne LEDy,
które zaświecą odpowiednio przy tak małym prądzie.

Michał

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89 C2051

Albo zmienić procesor. :-) AT90S2313 ma praktycznie taki sam pinout jak
AT89C2051 (inna jest tylko polaryzacja resetu), a porty I/O są bardziej
rozbudowane i pozwalają m.in. na przejście w 3. stan (Hi-Z) albo
sterowanie push-pull. Czyli ładnie wystawiana jedynka, do której można
normalnie podczepić diodkę z rezystorem do masy. Pullup oczywiście też
można włączyć.

        http://www.amwaw.edu.pl/~adybkows /

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

Eee tam. Dać diodę świecącą na czarno i po problemie. Takie diody są dość
tanie, a i zwykłe można łatwo 'przerobić' ;)

Michał Lankosz

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051
  This message is in MIME format.  The first part should be readable text,

--0-1679008433-1142547418=:55879

Kilka mA.
A wykresy w pdf to nie łaska przestudiować?

sink - czyli wpływający(dokładnie to oznacza wpływać, topić z ang.)

Podłacz LEDa od plusa zasilania do portu przez rezystor i po sprawie.

--
Piotr Chmiel
gg: 3440801

--
Pozdr,
mIrO

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

Pisałem, że nie mogę, z różnych przyczyn.
Nic, będe rzeźbił...

J.

Re: wydajnośc prądowa portów w AT89C2051

Hm..., a jakby podciągnąć zewnętrznymi rezystorkami po kilkaset omów do +5V?
Stan niski będzie zwierał diodę. Jest to jednak bardzo mało ekonomiczny
sposób i trzeba uważać na sumaryczny prąd portu.
Transoptor?
Tak tylko daję kolejne możliwości...

Michał Lankosz

Site Timeline