Wybor akumulatora

Szukam zrodla pradu do zasilania oswietlenia rowerowego.

Znalazlem taka aukcje:

Cena wydaje sie bardzo okazyjna - nieduzy akumulator 12V 5Ah za 25zl. Parametry i wymiary ma prawie idealne do moich zastosowan.

Bedzie to obciazone pradem 0.5-2A i zasilalo zarowke.

Czy moze ktos z was ma doswiadczenia z akumulatorami tej firmy, albo moze polecic cos lepszego (moze byc troche drozsze, byle dobre)?

I jeszcze pytanie - czym to sie laduje? Jaki prad ladowania, jakie kryterium konca ladowania?

Prostownik do ladowania akumulatorow samochodowych to chyba nie bedzie najszczesliwsze rozwiazanie z powodu zbyt duzego pradu ladowania (zazwyczaj nastawy pradu sa na akumulatory 40-120Ah).

Co powinienem kupic (albo moze zrobic?) do ladowania takiego akumulatora zeby z jednej strony bylo dobrze, a z drugiej zeby nie zaplacic za to niewiadomo ile?

Czy wystarczy zwykly transformatorowy zasilacz dajacy 12-14V? Podlaczyl bym to do amperomierza, skalibrowal zeby nie przeladowywal i czy to wystarczy?

Taki zelowy akumulator to chyba sie zachowuje podobnie do zwyklych kwasowych samochodowych - czyli podajac odpowiednie napiecie naladuje sie do pelna, ale nie przeladuje?

Reply to
Tomasz Pyra

Nieodmiennie w takich sytuacjach (akumulator żelowy 12V 4-12 Ah) odpowiadam: transformator sieciowy TS15/29 + mostek Greatza. Nic więcej nie potrzeba.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

A on ma napiecie wtorne 9.4V - to wystarczy?

Pozatym skoro to takie proste, to u mnie po domu wala sie pelno roznej masci zasilaczy od rozmaitego sprzetu ktory sie juz dawno popsul, ktore skladaja sie wlasnie z transformatora i jakiegos prostujacego mostka.

Np w pierwszej otwartej szufladzie juz widze takie:

1) Renomowanej firmy Thompsonix I=1000mA U=3/4.5/6/7.5/9/12V

2) Panasonic I=12V U=500mA

3) Bosch U=11.6 I=400mA (pomyslany jako ladowarka do aku NiMH 9.6V)

4) Noname U=12V I=100mA

Mam tez ladowarke automagiczna do akumulatorow NiMH do wkretarek. Output

7.2V-14.4V 1.9A. Nie wiem jak dobiera sobie prad i napiecie, ale laduje sie nim akumulatory od 9.6V i 1Ah do 14.4V 3Ah.

Cos sie nada, czy jednak czeka mnie wizyta w sklepie?

Reply to
Tomasz Pyra

jaki prąd to daje na wyjściu przy rozładowanym accu? (#assume 10V)

Reply to
Marek Lewandowski
Reply to
Marek Dzwonnik

Użytkownik Tomasz Pyra napisał:

[ciach]

Teoretycznie to taki aku laduje sie stalym napieciem w granicach 14,2 V (do pracy w cyklu laduj - rozladuj) najlepiej z dodatkowym ograniczeniem pradowym do, powiedzmy, 1 A dla tej pojemnosci. jak akumulator sie naladuje do podanego napiecia, to jego SEM bedzie przeciwstawiac sie napieciu ladowarki i prad przestanie plynac.

A po ludzku - jak bedziesz go ladowal przez 10 h pradem 0,5 A to mu nic nie zrobisz - tylko musisz sobie na LM317, dwoch kondensatorach i odpowiednim oporniku zrobic zrodlo pradowe. Zasilasz to z mostka Graetza i jakiegos 18-20 V trafo o wydajnosci 1 A. LM317 na radiator i hulasz. Tylko jest problem: jak to przeladujesz (bedziesz ladowal powyzej 10 h), to mozesz uszkodzic aku. Nie ze od razu padnie, ale bedzie tracil z lekka pojemnosc z ladowania na ladowanie.

Najlepiej poguglaj, moze

i tam powinienes znalezc jakis konkretny schemacik czegos klasy "podlacz i zapomnij" - czyli ustrojstwa, ktore po naladowaniu aku do pelna przechodzi samoczynnie w tryb ladowania malenkim pradem podtrzymujacym. Wtedy wracasz z wycieczki, podlaczasz aku, idziesz spac i jak zapomnisz o wylaczeniu przez tydzien, to nic sie nie stanie.

Pzdr, POKREC.

Reply to
POKREC
Reply to
Marek Dzwonnik
Reply to
Marek Dzwonnik

POKREC napisał(a):

No wiec wlasnie moze lepiej ladowac je stalonapieciowo, zamiast stalopradowo?

Po w rozwiazaniu ktore podajesz jak przegapie, to bede przeladowywal akumulator.

Przeczytalem ze dla akumulatora 12V zalecany sposob ladowania to podanie napiecia 13.5-13.8V, ale z odcieciem pradu powyzej 0.3*pojemnosc_aku [A], a wiec dla 5Ah to bedzie 1.5A, a zalecany maksymalny prad to

0.1*pojemnosci, a wiec 500mA.

Wyglada przyjemnie, ale mam wrazenie ze mimo wszystko wystarczy cos prostszego. Najchetniej bym skorzystal z jakiegos zasilacza ktory mam w domu i ktory lezy niepotrzebny.

Reply to
Tomasz Pyra
Reply to
Marek Dzwonnik

To jest napięcie skuteczne pod obciążeniem. A interesuje nas napięcie szczytowe. Rozwiązanie jest stosowane od wielu lat w alarmach i akumulatory wytrzymują latami.

No to spróbuj poszukać czegoś, co da ok. 10-11V bez obciążenia. Podłącz i sprawdź, na jakim napięciu ustabilizuje się w pełni naładowany akumulator po kilku godzinach. Jeśli nie przekroczy 13.8-14V, to się nada.

Ok. 1.5A - trudno dokładnie zmierzyć, bo to dośc odkształcony prąd.

RoMan Mandziejewicz napisał(a):

Racja.

Sprobuje... Teoretycznie nie powinno byc problemu. Obawiam sie tylko, o prad ladowania z poczatku przy rozladowanym akumulatorze. Bo jak mi pociagnie ponad 1A to mi ten zasilacz pojdzie z dymem :>

Ale jak ogranicze prad szeregowo wstawionym rezystorem, to chyba powinno byc dobrze, tylko dluzej sie bedzie ladowalo, ale w sumie mi nie przeszkadza. Byle sie przez jakies 16h naladowal.

Reply to
Tomasz Pyra
[...]

Nie ma obawy - prąd dość szybko spada do rozsądnych granic - nawet się nie zagrzeje.

Dnia Tomasz Pyra snipped-for-privacy@spam.spam.spam> w dn5062$oh1$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl wydedukowal:

proponuje:

tego trzeba jescze dokupic transformator ok 18V.(10-20zl ??) mozna tez wersje juz zlutowana kupic za ok 40zl. w pdf na stronie jest wszystko ladnie napisane.

Reply to
mmateusz

Ja osoatnio myśle nad zbudowaniem lampy ale troszke innej konstrukcji. Chce połączyc szeregowo 4 ogniwa li-ion od baterii laptopowych. Zaleta: nieporównywalnie niska waga i wielkość zestawu. Wady: ogniwa li-ion nienadają się do zbyt glębokiego rozładowania więc trzeba zrobić zabezpieczenie, które będzie odcinać zasilanie gdy napięcie spadnie poniżej 12v (na 4 ogniwach, nominalnie po 3,7v). I to jest element którego mi brakuje. Schemat odpowiedniej ładowarki już mam. Pojemność takiego zestawu to ok 2Ah. Jako żarówkę chciałem wykorzystać 10w o kącie rozsyłania światła 10 stopni. Niestety nie udalo mi się takiej nigdzie dostać. Są albo 20w i

10*, albo 10w i 30*. Jak nie znajde takiej jaką chce pewnie kupie obydwie i zobacze, która mi bardziej odpowiada. I teraz pytanie do rowerujących elektroników: Jak zbudować układ, który odcinałby by zasilanie gdy napięcie na nim spadnie poniżej 12v? Ja z elektroniki jestem raczej lewy, więc sam tego nie wymyślę. Z polutowaniem tego do kupy dam sobie radę.

Michał

Reply to
Michał Krawczyk

Michał Krawczyk napisał(a):

Moze nie na temat, ale najprosciej mozesz wlaczyc w uklad malutki voltomierz. Sa takie 10-14V w niektorych samochodach do kontroli akumulatora - mysle ze dostaniesz w sklepie motoryzacyjnym lub elektronicznym. Wtedy jednak wylaczac bys musial sam.

Prosty miernik masz tutaj: zamiast tej dolnej diody moglby pewnie zasilac jakis malutki przekaznik ktory odetnie zasilanie, ale ja bym wolal tylko wskaznik.

Reply to
Tomasz Pyra