wskaźnik neonowy jak działa?

Witam. Z góry przepraszam za lamerskie pytanie i trochę nie związane z elektroniką. Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić zasadę działania neonówki? Którędy zamyka się prąd w momencie świecenia? Czy jest możliwe że neonówka nie zaświeci zakładając że będzie sprawna, a przewód będzie pod napięciem?

Dzięki za odpowiedź. Grundolf.

Reply to
grundofl

Użytkownik "grundofl" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Zamyka się między pojemność między tobą a ziemią.

Możliwe, jeśli np. stoisz na wilgotnej podłodze która sama ma potencjał tego przewodu.

Reply to
Jd.

Czyli jeżeli pojemność będzie zbyt mała to nie zaświeci?

grundolf

Reply to
grundolf

Użytkownik "grundolf" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@newsgate.onet.pl...

Tak, ale w praktyce trudne do uzyskania. Mówimy o takim wskaźniku neonowym. Jest jeszcze jeden czynnik - światło, który wpływa na zapalanie neonówki. W zupełnej ciemności neonówka ma trudniejszy rozruch niż gdy zostanie oświetlona.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft"

Efekt ten jest zauważalny?

Robert

Reply to
Robert Wańkowski

Użytkownik "Robert Wańkowski" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f7ogka$d4s$ snipped-for-privacy@inews.gazeta.pl...

Tak, i wykorzystywany w praktyce. Prawdopodobnie nazywa się to fotocela. Ale to może być jakieś spolszczenie niemieckiego. Spotkałem się z takim urządzeniem przy palnikach gazowych. Taka neonówka (jest to specjalna konstrukcja o wielkości żarówki do lodówki) jest czujnikiem obecności płomienia w palniku.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:f7o87t$69v$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Pierwsze słyszę, mam nadzieję że poprzesz to jakimiś źródłami naukowymi.

Feromon

Reply to
Feromon

Użytkownik "Desoft" snipped-for-privacy@interia.pl napisał w wiadomości news:f7ohld$av4$ snipped-for-privacy@nemesis.news.tpi.pl...

Neonówka to dwie elektrody w bańce z neonem. Pezy pewnym napięciu następuje wyładowanie. Neon nie jest światłoczuły. Więc nie może to być "neonówka".

feromon

Reply to
Feromon

To umyj uszy ;) Człowiek całe życie się uczy

Dark effect - radioaktywne elektrody

DARK EFFECT

When glow lamps are placed in a darkened environment, a phenomenon called dark effect increases BDV and ionization time. To diminish this effect, a radioactive additive is blended into the gas.

Glow discharge lamp United States Patent 6087784

The present invention relates to a glass envelope for an illuminating device, the glass envelope comprising a gas channel, a pair of electrodes in communication with the gas channel and a glow-discharge lamp as a source of free electrons coupled to the glass envelope to assist the starting of the illuminating device in dark conditions, for example at night. Preferably, the glass envelope has a front and back surface laminated and integrated together to form a unitary body essentially free of any sealing materials.

When a Glow Lamp is operated in a completely dark environment, a phenomenon called dark-effect occurs which greatly changes (raises) the break-down voltage.

Neons dont like the dark

Reply to
pisz_na.mirek

Użytkownik "Feromon" snipped-for-privacy@wp.pl napisał w wiadomości news:f7okb1$g9k$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Przyznam się że sam odkryłem to zjawisko jak zaczynałem zabawę z elektroniką. Chciałem zrobić woltomierz na neonówce (schemat jest w nowoczesnych zabawkach Wojciechowskiego) i właśnie bawiąc się zwykłą neonówką na granicy zapłonu gasiłem światło aby lepiej widzieć zapłon przy minimalnym prądzie i okazywało się że lepiej widać przy świetle.

Te neonówki, które pracują jako fotocele są tylko duże i mają inaczej ukształtowane elektrody dla zwiększenia efektywności. Na schemacie oznaczona jest jako neonówka.

Reply to
Desoft

Logika porażająca. Szkło też nie jest światłoczułe. Więc nie może taka fotocela mieć bańki ze szkła??? Zjawisko fotoelektryczne polega na wybijaniu elektronów z metalu przez światło. Z metalu, czyli elektrod. I dlatego w fotokomórkach elektrody mają dużą powierzchnię, żeby mieć większą czułość. Gdyby Desoft odkrył to zjawisko 100 lat temu to on dostałby Nobla, a nie Einstein.

Reply to
Bogdan G

A wiesz jeszcze od czego to napięcie zależy? Czy tego już w książeczce nie napisali?

Ciekawe. Bardzo ciekawe. Niestety bzdura... Praktycznie każdy gaz, który daje się pobudzić do świecenia inaczej niż termicznie daje się zjonizować falą elektromagnetyczną...

Żyrafa nie może istnieć, ma za długą szyję...

Reply to
Marek Lewandowski

[...]

Muszę sprawdzić doświadczalnie. Dotychczas musiałem osłaniać neonówkę przed światłem, bo inaczej nie widziałem czy świeci czy nie.

Co do wybijania elektronów z elektrod przez światło żarówki to przepraszam, ale moja niewiedza mówi mi że to coś nie tak. Ale poczytam, poczytam. Moja wiedza na temat lamp jest mocno kiekompletna...

Feromon

Reply to
Feromon

Użytkownik <pisz snipped-for-privacy@dionizos.zind.ikem.pwr.wroc.pl> napisał w wiadomości news:f7pjfc$7or$ snipped-for-privacy@z-news.pwr.wroc.pl...

"a phenomenon called dark-effect " był mi dotąd kompletnie nieznany.

Dzięki za info Feromon

Reply to
Feromon

Nie. Einstein podał wyjaśnienie tego zjawiska jak i opisał je ilościowo (częstotliwość graniczna). Pomiary ekperymentalne potwierdziły później zgodność ilościową z teorią podaną przez Einsein'a.

Zjawisko fotoelektryczne było obserwowane znacznie wcześniej, m. in. przez Hertz'a:

pzdr mk

Reply to
mk

Dnia Fri, 20 Jul 2007 15:04:40 +0200, Feromon napisał(a):

Mnie też, mimo ze używam próbników całe długie życie :)

Reply to
Jacek Maciejewski

Feromon wrote:>

Polecam prosty eksperyment: Neonówka zasilana z potencjometru 1MOhm jako dzielnika napiecia. Obczajasz (po ciemku) punkt, w którym się zapala. Cofasz nieco suwak, wyłączasz i włączasz zasilanie (neonówka się nie zapala, bo za małe napięcie). Błyśnij teraz lampą błyskową aparatu. Neonówka świeci.

no wiemy, wiemy...

Reply to
Marek Lewandowski

grundolf napisał(a):

W ciemności widać, że probówka lekko świeci sama po włożeniu do gniazdka, tak więc pojemność tego metalowego guzika, którego normalnie dotyka się palcem, wystarcza na lekkie rozświecenie.

Próbówka zaświeci jaśniej, jeśli dotykając ją palcem, dotkniesz drugim palcem do bolca uziemienia. Powinna przestać świecić w ogóle, jeśli dotykając ją, drugą ręką dotkniesz tej samej fazy. Powinna zaświecić bardzo jasno, jeśli dotkniesz innej fazy. Uwaga - doświadczenie może być niebezpieczne.

Dlatego napisałem wcześniej, że uzyskanie tak małej pojemności jest bardzo trudne do uzyskania.

Nie radzę próbować, spotyka się neonówki bez rezystora ograniczającego. Wersja raczej dla fachowców.

Powinna przestać świecić w ogóle, jeśli

A buty w wodzie :-)

Dla laika bardzo niebezpieczne.

Reply to
Desoft

Użytkownik "Marek Lewandowski" snipped-for-privacy@poczta.onet.pl> napisał w wiadomości news: snipped-for-privacy@q75g2000hsh.googlegroups.com... Feromon wrote:>

No, nie musicie sie z tym tak obnosic towarzyszu.

Reply to
Ghost