Wplyw otwarcia drzwi balkonowych na odbior SAT - ciekawostka

No chyba że tak... to teraz nie ma magii :-)

Reply to
Pszemol

Uzytkownik "Dlabink" <janusz snipped-for-privacy@o2.pl napisal w wiadomosci news: snipped-for-privacy@f2g2000yqf.googlegroups.com...

Pewnie jak prostopadle, to trafiles w czesc wiazki odbitej od tafli szklanej. Niby to szklo, ale zwiazki w nim (tlenki olowiu czy zelaza) moga tlumic/odbijac fale. Ja jak postawie na parapecie odbiornik GPS przy zamknietym oknie mam 0 salelit. Ale jak je tylko otworze to nagle fixa GPS dostaje.

Pozdrawiam.

Reply to
Irokez

Witam.

Problem jest stary.

Prawdopodobnie masz naprzeciwko drzwi balkonowych, stacje bazowa BTS, albo inny silny nadajnik.

Jezeli masz mozliwosc przekieruj ekranem sygnal z BTS.

Jezeli masz jakis niernik, to powinienes w momencie zaklocen zaobserwowac spadek jakosci sygnalu (SNR, C/N, SQ), bez spadku poziomu sygnalu (SL, AGC) - a nawet poziom moze sie zwiekszac. BER jest tutaj nieadekwatny jezeli sygnal znika. [SNR, BER, AGC w obrazkach]

[Sygnały - SL, SQ, FEC - co to jest?]

-=-=-=-=-=-=-

Czesto powielany mit!

HD nie ma najmniejszego wplywu na jakosc sygnalu - SNR (nie mowie o jakosci obrazu). Odbiornik satelitarny odbiera caly transponder. Dla jakosci sygnalu, przy ustalonym EIRP istotny jest sposob modulacji (QPSK, 8PSK), system transmisji (DVB-S, DVB-S2), stopien korekcji bledow FEC (1/2 - 7/8; 9/10).

Przykladowo dla EIRP = 51(dBW), stosujac DVB-S; QPSK; FEC 2/3; mamy C/N = 5.1 (dB) i strumien 33.8 (Mbit/s) dla kanalu 27.5MHz

Natomiast dla systemu DVB-S2; QPSK, wystarczy FEC = 3/4 dla uzyskania podobnej jakosci [C/N=5.1], przy wzroscie przepustowosci kanalu do 46 (Mbit/s) - wzrost 36%.

Stosujac modulacje 8PSK, nalezy poprawic znacznie korekcje bledow, w porownaniu z QPSK, dla uzyskania podobnej jakosci sygnalu, np. FEC z 7/8 na 2/3. Ale nawet wtedy, mozna zwiekszyc przepustowosc, dodatkowo o 32%, az do 58.8(Mbit/s) z transpondera.

Niestety nalezy zwiekszyc takze EIRP z 51 do 53.7 (dBW).

[DVB Fact Sheet - September 2010] [Produced by the DVB Project Office]

-=-=-=-=-=-=-

Temat poruszany wielokrotnie, tez na tym forum, kilka ladnych lat temu. Dr.Dish nawet zrobil bardzo dobry program TV (z pomiarami i probami odbioru).

Stare szkla:

stare olowiowe - b. duze tlumienie, stare nieolowiowe - tlumi, ale mozna odbierac,

nowe, "double-glazing", podwojnie izolowane termicznie napylana warstwa metalu - nie ma szans.

Niektorzy, specjalnie stosuja wtedy "oszklenie" plastikowe.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

| HD nie ma najmniejszego wplywu na jakosc sygnalu - SNR | (nie mowie o jakosci obrazu). | Odbiornik satelitarny odbiera caly transponder.

W tej chwili odbieram w Szczecinie, przepiekny obraz z kanalu angielskiego "Channel 4 UK": Eurobird 1 ; 28.5E, 12607 V ; 27500 ; FEC=3/4 ; QPSK DVB-S2; MPEG-4/HD

-=-=-=-=-

Na antenie ! 45 cm ! mam sygnal: SNR = 9.10 dB; AGC = 99 %; BER = 0

Dla DVB-S, QPSK, FEC=3/4, do dobrego odbioru wystarczy SNR ~5.5 dB, czyli dla DVB-S2 okolo ~4.5 dB.

[SNR, BER, AGC w obrazkach]
Wiec, mam w zapasie okolo 4-5 dB - niezla chmura. Moge tez zmniejszyc antene do 30 cm! [Proste obliczenia satelitarne] [Wybrane parametry anteny satelitarnej]

-=-=-=-=-

Dla Kolegow z "pl.rec.telewizja".

Kanal ma podpisy (subtitles) po angielsku: dla odbiorcy slyszacego normalnie i widza nieslyszacego.

Ma tez sciezki dzwiekowe: normalana i dla "widzow" niewidomych.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:

Jak/czym to mierzysz?

Dnia 04-05-2011 o 17:51:19 Pszemol snipped-for-privacy@polbox.com napisał(a):

Spadaj troll-u i nie bełkocz.

Reply to
janusz_kk1

| Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał: | > Na antenie ! 45 cm ! mam sygnal: | > SNR = 9.10 dB; AGC = 99 %; BER = 0 | | Jak/czym to mierzysz?

Do pomiarow uzywam odbiornikow DM 600 PVR i DM 800 HD PVR:

Opisalem to czesciowo na stronach: [SNR, BER, AGC w obrazkach]
[Proste obliczenia satelitarne] [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
a takze w watku [logging SNR] na Forum "
"
Poniewaz zainteresowanie bylo umiarkowane, to tez sie zbytnio nie rozpisywalem, natomiast jest podana w skryptach szczegolowa idea pomiaru, np. dla SNR mamy:

# get SIGNAL main info, using DVBSNOOP -> /usr/bin/dvbsnoop -h|more xx=`dvbsnoop -pd 5 -hideproginfo -s signal -n 1|grep Sig:`

# normalize and print SNR [%] x=$(($(($xx*100))/65535))

# normalize to dB and print { SNR [dB] * 100 } x=$(($(($xx*10-390750))/175 ))

a na wykresach podano niektore wyniki, ktore sa wyjatkowo zgodne (np. SNR vs. FEC) z wyznaczonymi, np. w ksiazce:

Walter Fischer Digital Video and Audio Broadcasting Technology A Practical Engineering Guide Third Edition s. 282 + inne tabele

Mierze juz kilka ladnych sezonow okresowe zaklocenia Sat przez Slonce i wychodza bardzo ciekawe wyniki.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:

Dzięki, a na innych linuxowych tunerach też tak będzie? (np. AB IPBox)

Trzeba sprawdzic czy w systemie juz jest lub tez mozna doinstalowac "dvbsnoop", np.:

-=-=- root@dm800:~# find / -name dvbsn*

/usr/bin/dvbsnoop /usr/lib/opkg/info/dvbsnoop.list /usr/lib/opkg/info/dvbsnoop.control

-=-=-

nastepnie:

-=-=- root@dm800:~# dvbsnoop -help dvbsnoop - a dvb/mpeg2 stream analyzer tool Version: 1.4.51/api-3 (Jul 21 2010 18:04:36)

(c) 2001-2007 Rainer Scherg (rasc)

Usage: dvbsnoop [opts] pid Options: -s type: snoop type or mode <type> [-s sec] stream type: sec, pes, ps or ts or special scan type: pidscan = transponder pid scan, bandwidth = data rate statistics for pid signal = signal rate statistics feinfo = frontend information stream type or pidscan -demux device: demux device [/dev/dvb/adapter0/demux0] ................

-=-=-

-=-=-

Jezeli tak, to nie powinno byc problemu z dostepem do rejstrow z informacja o wielkosci AGC, SNR, czy BER:

-=-=-=-=- root@dm800:~# dvbsnoop -pd 5 -hideproginfo -s signal -n 1

--------------------------------------------------------- Transponder/Frequency signal strength statistics... max cycle count: 1

--------------------------------------------------------- Sig: 65535 SNR: 13824 BER: 0 UBLK: 0 Stat: 0x1f [SIG CARR VIT SYNC LOCK ]

-=-=-=-=-

-=-=-=-=-

Wtedy nalezy w skrypcie wyodrebnic, znormalizowac i przeskalowac wyniki, przykladowo dla SNR:

-=-=- # print SNR = SNR: "55446" xx=`sed -e 's/.*SNR: //' -e 's/ BER.*$//' temp_x` x_all=$x_all$xx';'

# normalize and print SNR [%] x=$(($(($xx*100))/65535)) x_all=$x_all$x';'

# normalize to dB and print { SNR [dB] * 100 } x=$(($(($xx*10-390750))/175 )) x_all=$x_all$x';'

-=-=-

Napisz co otrzymales.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:

[...]

Na razie dopiero rozważam zakup tunera z linuxem :-) Tak czy inaczej dzięki za dokładne instrukcje. :-) Pozdrawiam,

ja to bym nie rozwazal mnie wydatki na edukacje sie stokrotnie zwracaly ;-) pomyśl o nowym DB 7020 HD

moze sie komus , kiedys przydadza

jp :-)

Reply to
Jerzy Pastusiak

Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:

Niestety są potrzebniejsze wydatki :-(

Na razie mam dwóch kandydatów: AB IPBox 9900 HD Plus oraz Clarke-Tech ET9000. Ten 7020 to zdaje się zupełna nowość :-) Co do IPBoxa to będzie miał wyższy WAŻ* dzięki kwiatkom na obudowie ;-) No i jest o połowę tańszy od ET9000, ale ma wyraźnie mniej pamięci i słabszy procesor. Ponieważ jednak w temacie tunerów linuxowych nie mam jeszcze doświadczenia, nie wiem, jak to się w praktyce będzie przekładać na walory użytkowe.

*) Współczynnik Akceptacji Żony

Witaj.

Ma sie ukazac latem 2011. Pokazaly sie nowe info.

Niestety ostatnio planowana cena wysoka, 699 euro. Procesor BCM 7405, taki jak w DM 800se, dosyc dobry, szybki (1100 DMIPS). Az 1 GB Flash. Chyba chwilowy nastepca DM 8k, wiec sadze, ze cena DM 8k spadnie.

-=-=-=-

IPBox jest polaczeniem DM 600 i DM 800 HD. Procesor wolny (STi7101 - 266MHz), demodulator od DM800 (CX24116), koncepcja raczej nie nowa, opinie nienajlepsze:

Wyglada bardzo interesujaco, procesor Broadcom 7413, bardzo nowy.

-=-=-=- Przyjrzyj sie tez VU+ DUO TWIN HDTV:

Ma dosyc dobra opinie, ciekawe rozwiazania; Enigma 2. Procesor tez Broadcoma, BCM7335:

zawiera podwojny demodulator (tuner) + pełen procesor sygnalu. Wiec wystarcza dodatkowo LNA/Splitter i mamy odbiornik dwuglowicowy w jednej kostce.

Cała satelita w jednym cipie.

-=-=-=- Zapisz sie na forum:

nie masz jeszcze tam konta.

Sporo info, spory ruch, atmosfera zyczliwa, tez dla poczatkujacych, sa dzialy poswiecone tym odbiornikom.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Użytkownik Jerzy Pastusiak napisał:

No i właśnie tego też dotyczy moja wątpliwość, bo pojemność Flash'a jest bardzo różna w różnych tunerach - od kilkudziesięciu MB do 1 GB. Nie chciałbym, żeby zabrakło, ale nie chcę przepłacać tzn. kupować czegoś, czego nie będę w stanie wykorzystać przez kilka najbliższych lat.

Na korzyść IPBox'a przemawia cena oraz posiadanie wyjścia 0/12V, dzięki czemu będę mógł podłączyć do obecnej instalacji bez zmian - a potem kombinować z DiSEqC'em 1.1 :-)

Właśnie, i do tego szybko się włącza :-) Podobno szybciej niż DB ;-)

Też o nim myślałem, ale w Satkurierze 9/2010 czytałem, że są kłopoty z kartami TnK, której obecnie używam. Być może poprawili już soft.

Nie bardzo to rozumiem, czym się to różni od ET9000 czy IPBoxa?

Chyba w jednej ;-)

Dotychczas korzystałem głównie z forum Satkuriera i Satclub (dawniej SkySunSat), a także z elektrody, ale nie znalazłem za wiele opinii użytkowników.

Dzięki i pozdrawiam,

Ciekawe jak wejść w odbiorniku w tryb który pokazuje BER i pozostałe parametry?

Reply to
slawek7

Witaj.

slawek7: | Ciekawe jak wejść w odbiorniku w tryb który pokazuje | BER i pozostałe parametry?

Kazdy odbiornik ma inaczej. Zwykle jest to "Status".

jp

Reply to
Jerzy Pastusiak

Ciekawostka.

Clarke Tech ET9000 mial procesor Broadcom 7405, aktualnie ma BCM 7413:

A co to jest BCM 7413?

Zgodnie z tym co pisze konstruktor DM na oficjalnym forum Dream Multimedia:

BCM7413 jest to nic innego jak 7405 rev.D i jest stosowany w najnowszych wersjach odbiornikow 800se, 500hd i 7020hd.

Czyli nastepuje unifikacja procesorow.

Pzdr.J.P.

-=-=-=-=- Dream Multimedia Forum:

Pytanie: "the new VU + ULTIMO will mount the new BCM7413, will the dreambox

7020 HD mount it???"

Opowiedz: "the 7413 is broadcom internal known as 7405 rev.D... the current

800 se and 500 hd and 7020 hd uses this chip.."
Reply to
Jerzy Pastusiak