Włącznik oświetlenia i dioda LED

W ubikacji domownicy notorycznie zostawiają włączone światło.
Chciałbym w oprawce włącznika zainstalować diodę LED, która by
sygnalizowała, że w środku jest zapalone światło.

I właśnie tak dumam skąd wziąć różnicę potencjałów (około 2-2,5 V) aby
zasilić diodę LED.
Oczywiście najprostsze wyjście to szeregowo dać opornik. Biorąc pod uwagę,
że źródło światła ma kilkanaście W, to nie wydzieli się na rezystorze więcej
niż jakieś 0,2W. Z tym, że rozwiązanie takie jest mało eleganckie i
nieodporne na sytuacje typu wkręcenie żarówki 100W, zamiast energooszczędnej
np. 18W.

Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę prosty
sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
 - nie ma to jak neonówka....

więcej
energooszczędnej

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

    Nie ma to jak odpowiedź nie na temat.

1. Nie pytałem się co, tylko jak.
2. Może opiszesz w jaki sposób neonówka rozwiąże mi problem świecenia przy
ZAŁĄCZONYM oświetleniu. Przecież szeregowo jej nie dam. O ile mnie pamięć
nie myli neonówka też musi mieć ograniczony prąd.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Jak już napisał AC najlepsza by była neonówka równolegle do wy na 230V, są
gotowe wyłączniki z takowymi. O szeregowym oporniku zapomnij, to rozwiązanie
do dupy i masz więcej problemów niż sukcesów. Zamiast oporu szeregowego
możesz dać mały opornik szeregowy plus kondensator plus diodę antyrównolegle
do LEDa.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

    Nie wiem, czy się dobrze rozumiemy, ale chodzi mi o świecenie w pozycji
włączonej.

 Rozumiem, że chodzi Ci o coś takiego:

http://www.scalak.zabrze.pl/produkty/LEDna230V.pdf

    Tylko ja chcę aby mi się ta dioda świeciła wtedy gdy obwód jest
ZAMKNIĘTY.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Łączysz 1 z wy na lampę, a 2 do przewodu N.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
Hello Waldemar,

N w puszce z włącznikiem to rzadkość...

 RoMan
Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Ale to jest zwykły włącznik (w puszce tylko 2 przewody):

    L -----.\----(żarówka)------N

N zniknie po załączeniu.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Najlepszym rozwiązaniem będą diody krzemowe minimum trzy wpięte w szereg -
ale optymalnie to cztery. Oczywiście jako że to przemienne, to w drugą
stronę musi być dioda. Wystarczy jedna bo raczej nie zależy Ci na symetrii
zasilania.
Zaleta zastosowania diód, to to że nie będzie istotne obciążenie.

Podsumowując:
Potrzebujesz  5szt diód 1N4007 rezystora 30-100R (dobrać) i diody LED.

--
Desoft

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

    Dzięki za pomysł, fakt spadek napięcia na złączu PN jest dużo bardziej
stabilny niż na R.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LE D
W dniu 19.07.2012 14:46, Marcin Wasilewski pisze:
(...)
Co to jest do cholery DOIDA LED po polsku? JAk MArcin tak zagaduje, jako
laik to jeszcze przełknę, ale jak w tym pedefie przeczytałem Dioda LED
to mnie skręca. Czy może ta mam fioła w mózgu i masło maślane zostało
zatwierdzone jako poprawne sformułowanie?

ToMasz

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Ale to nie jest pl.misc.jezykpolski tylko elektronika.
Zauważyłeś błąd w nazwie, a nie czepiasz się błędów na schemacie i
nietechnicznego opisu?

--
Desoft

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

    A nie skręca Cię jak jest napisane np. pamięć RAM, płyta CD, płyta DVD?
Niepotrzebnie traktujesz skróty angielskie jako pełnoprawne nazwy polskie.
Zamiast dioda świecąca mówi się potocznie dioda LED, czy też pamięć SRAM,
zamiast pamięć statyczna, że o płycie CD, zamiast płycie kompaktowej nie
wspomnę. Tak jest krócej i wiadomo o co chodzi. Pora się przyzwyczaić.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Hmm, chyba rozumiem, co masz na myśli... Daj tak - wchodzisz na piny AC mostka -
szeregowo z obciążeniem. Do mostka pomiędzy plus i minus dioda Zenera taka z 1W
na napięcie załóżmy 3,3V w kierunku zaporowy. Lub lepiej szeregowo diody
prostownicze np. 5szt na 1A. I dodatkowo z tego obwodu rezystor nieduży (pewnie
ze kilkadzeisiąt ohm) i na twój LED.
EM

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LE D

Może miniaturowy przekładnik prądowy? Mniejszy problem z wytraceniem
mocy po stronie zasilania LED.

--
Michał

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

    Też o tym myślałem, ale ma on wszystkie wady rezystora - parametry
silnie zależne od płynącego prądu. Jedyna zaleta to separacja galwaniczna, a
na tym mi akurat zbytnio nie zależy.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LE D

To trzeba zrobić jak najprosciej, czyli spadek napiecia na diodzie lub
rezystorze (moze kondensatorze, mniej sie będzie grzać). Sprawność ma w
tym przypadku drugorzędne znaczenie. Te 2 V to przecież ok 1% napięcia
sieciowego.

--
Cezary Grądys
snipped-for-privacy@wa.onet.pl

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LE D

Nie chodzi o sprawność tylko wytracenie mocy. Zakładając przypadek 100W
żarówki mamy prąd 0,45A. 3 diody połączone w szereg dadzą jakieś 2,5V
czyli wydzieli się 1W w postaci ciepła. Niby niedużo, ale jednak w
puszce to chyba nie takie trywialne. Można połączyć przeciwstawnie dwa
szeregowe łańcuszki diod, wówczas moc rozproszy się na większej
powierzchni i może będzie dobrze. Nie próbowałem w ten sposób.

--
Michał

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED

Chyba by sie udalo.
Ale ... wsadzic swietlowke lub LED, zejsc na 10-20W, prad wyniesie
ponizej 0.1A, i to jest w sam raz jak do zasilenia wiekszej LED,
takiej co to wyraznie pokaze ze swiatlo sie pali :-)

J.

Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
odwrotnie tylko jedna wystarczy :)
Chociaż osobiście wolałbym rozwiązanie z małym trafem.
np.: TEZ1.5/D/6V
http://www.tme.eu/html/PL/transformatory-zalewane-do-druku-typu-tez/ramka_745_PL_pelny.html
puszka pewnie jest 40mm głębokości ale można podkuć na 60 i zmienić puszkę
lub tylko pogłębić bez zmiany puszki.
Straty mocy będą wtedy znikome.
--
pzdr, j.r.