Włącznik bezdotykowy

"Nadejszła" mnie potrzeba skomplikowania sobie życia ;)
Poszukuję sposobu/gotowego rozwiązania na załączenie obwodu wejś
cia
sterownika PLC bezdotykowo, w specyficzny sposób.
Mam zamiar zrobić w obiekcie (zarządza nim PLC, wejścia 24DC npn)
załączenie i wyłączenie oświetlenia przez zbliżenie ręki do
 włącznika.
Nie chcę żadnego dotykania, ręce brudne i wypaćkane wszystko w ok
oło
szybko będzie.
Pomyślałem o kupnie zwykłego modułowego włącznika, ale zamias
t niego z
zaślepką z plastiku, tak aby wszystko trzymało jakiś wygląd -
komponowało się znaczy.
Problemem jest wykrycie ręki z odległości powiedzmy 5cm.

Pomyślałem o optycznych czujnikach odbiciowych, ale mają 2 zasadnic
ze
wady, cenę (dobry to bliżej 300pln) oraz konieczność wykonania
otworów/szybek przez które będą patrzeć (nie chce aby były wi
doczne,
podczerwone na szczęście też są).

Ultradźwiękowe odpadają - plastik ekranuje.

Mikrofalowe, są takowe sensownie dostępne i z tak małym zasięgiem
?
Wiem, że czujki alarmowe potrafią siebie na wzajem zakłócać jak
 się źle
dobierze.

Coś kombinować samemu na zasadzie wzbudzić obwód z płytką i b
adać czy
nie zmienia amplitudy/częstotliwości? Kiedyś coś takiego popełn
iłem na
operacyjnym, działało znakomicie, ale z odległości paru milimetó
w, a
mnie interesuję 5cm! Trochę też się boję samostartów przy sam
oróbie.

Ktoś ma fajny pomysł, albo rozwiązanie?

Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy
Zapomniałem dodać trochę danych. Mam typową puszkę jako miejsce
 w którym
muszę się zmieścić (więc typowe do listew LED odpadają) oraz
musi być
monostabilny.
Hmm... w googlownicy Kluś rządzi jak widzę ;)

Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

A nie 10 ? montuja cos takiego w telefonach do wykrywania ucha,
zasieg ma akurat 5 cm, a 300 to caly telefon.
Hurtem to pewnie 1$.

Dziurka.

Dziala. Patrz tez Theremin.

J.

Re: Włącznik bezdotykowy

Pewnie tak, ale przez dziurkę? No i słabo przemysłowy to czujnik.

Dziurka, dziurka... się zakurzy Panie :)

Nie znoszę jak na tym gra. Przepotwornie fałszuje. Zresztą występ
y z
użyciem starych technologii jakoś mnie nie rajcują. Na płycie to
brzmi
sensownie, live... tragicznie.

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

Przez szybke.

Dopoki nie usmarujesz, to dobry :-)

Kurz nie przeszkadza ultradzwiekom :-)

Gitara, skrzypce, fortepian ? :-)

Poza tym teraz to jakies nowoczesne, druga wersja ?
I nie falszuja, tylko uprawiaja nowoczesna muzyke atonalna :-)

Wazne ze dziala :-)
Harfa laserowa tez sie moze sprawdzic :-)

A moze bnsoletka z rfid ?

J.

Re: Włącznik bezdotykowy

Jak chcesz przemysłowych rozwiązań to nie marudź na przemysłowe ceny.

--
AlexY
Re: Włącznik bezdotykowy

Alex, powiedz mi proszę gdzie ja marudzę o cenę, no gdzie?

Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

Marudzisz na 300 zł. Przemysłowe np ultradźwiękowe zaczynają się od 500
zł netto. Taniej będzie gdy poszukasz jakichś ultradźwięków do robotów
- np w Wobit.
Możesz też wziąć czujkę alarmową z mikrofalami i stłumić jej czułość
oraz zwęzić wiązkę.

Re: Włącznik bezdotykowy

Proponuję pytać konserwatorów urządzeń w szaletach publicznych.
serio!

Włodek

Re: Włącznik bezdotykowy
h.

Przeszukałem sieć pod tym względem też, problem w tym, że to op
tyczne
jest, a ja niekoniecznie chcę robić cokolwiek na zaślepce - gładk
ie ma
być i jednorodne.

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

Może PIR? Tylko byś musiał popracować nad zmniejszeniem czułości i zasięgu.
Tak sobie pomyślałem jeszcze (nie to żeby całkiem na poważnie) -
umieszczasz zaślepkę, a na suficie nad nią czujkę typu kurtyna prawie
całkiem zalepioną patrzącą w dół. Ale wtedy to by chyba musiała mieć
dużą czułość. Czujki typu odbiciowego są dobre jak masz w miarę dobrze
określone parametry obiektu.

Pozdrawiam

DD

Re: Włącznik bezdotykowy
niem czułości i zasięgu.
a poważnie) -
ypu kurtyna prawie
dy to by chyba musiała mieć
dobre jak masz w miarę dobrze

Przeszło mi przez głowę zrobienie bariery, z sufitu w za
lepkę. Dało by
się to zrobić podczerwienią i to nawet przez plastik. K
opot w tym, że
kablowo jestem nieprzygotowany i już raczej nie będę (nie
mam zamiaru
kuć nowe ściany).

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy
Witam

A może czujnik pojemnościowy? Sam niedawno popełniłem taki czujnik bo
nigdzie nie mogłem znaleźć sposobu zastąpienia uszkodzonego. Pierwotny
reagował na stos kartek papieru o różnorakiej gęstości i dawał sygnał do
opuszczenia stołu aby kolejno układać ich stos na palecie. Co ciekawe
jak lecą kartki o małej gramaturze i "rzadko" (dużo powietrza pomiędzy
nimi) to potrzeba ich dość dużo aby dać sygnał, większe gramatury szybko
powodują wyzwolenie. Znalazłem z AD układ AD7150 który o ile mnie pamięć
nie myli do takich jak myślisz zastosowań był przeznaczony. U mnie
dołączyłem uP który ustawia regulowany próg zadziałania ale ma też
wyjście progowe które po skondycjonowaniu do standardu 24VDC można dać
do PLC. Na stole działał na rękę bo i tak go próbowałem. Nie wiem jak by
było z plastikiem z przodu przez okładkom kondensatora. Pewnie można by
ustawić zakres aby reagował na to co za pokrywką. Albo dać metalizowaną
okładkę. Inne firmy też takie rozwiązania mają kojarzę NXP i chyba
Maxima. Pozdrawiam.

Paweł

Re: Włącznik bezdotykowy

Dzięki wielkie, idę tym tropem.

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

To może napisz coś więcej o środowisku panującym w "obiekcie". Bo nie
każda metoda "wykrywania ręki" będzie pasować do określonego środowiska.

--
DJ

Re: Włącznik bezdotykowy
. Bo nie
środowiska.

A co tu pisać, budynek jak budynek... światło trzeba włączyć
jak się
idzie do... no wszędzie praktycznie :) A że wcześniej żelastwo si
frezowało, to i ręce niekoniecznie czyste. Zwykła pragmatyka Panie,

zwykła :)

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy

A to koniecznie musi być załączane ręką? Nie może być obecnością? Czujka
obecności to mi się kojarzy z automatyką budynków/alarmami.

Pozdrawiam

Waldek Królak

Re: Włącznik bezdotykowy

[...]

czesc.
Jezeli jest to z plc czyli separowane od sieci to polecam
wykonanie typowej aplikacji jakiegoś czujnika wykorzystujacego
transfer ładunku np: AT42QT1010/AT42QT1011 - atmel
MTCH101/MTCH112 microchip lub rozwiazania programowe
za pomoca piców lub atmega/tiny.
Uzywałem at42qtxxxx wlasnie w podobnym celu jak ty czyli by coś
włączyć bezdotykowo i generalnie wszystko działa, jednak czasem
klucz udarowy z regulatorem makita potrafi wyzwolić go przypadkowo
(co okazało sie dopiero z dwa tygodnie temu- zreszta nie jestem pewien
czy to wina czujnika czy reszty).
musze na usprawiedliwienie (producenta at42qt- nie moje) powiedzieć
ze nie zrobiłem tego zbyt porzadnie, bo miało byc na wczoraj i tak już
zostało, może zimą poprawie. Rozwiązań microchipa nie uzywałem,
na pierwsze spojzenie wygladają rozsądniej niz produkty atmela.
Na pewno jest to rozwiązanie tanie i myśle że przy odpowiednio
starannym ułożeniu płytki i zasilania niezawodne.
pozdrawiam.
Michal M.

Re: Włącznik bezdotykowy

No właśnie, doskonale rokuje. Wielkie dzięki, idę czytać co to
za jedne
są :)

Miłego.
Irek.N.

Re: Włącznik bezdotykowy
Zasięg, tutaj będzie problem :(
Chciał bym jednak te 5-15cm mieć, inaczej i tak ściana będzie upa
prana.

Miłego.
Irek.N.
ps. jutro zlutuję jakiegoś Hatyleya z blaszką :)

Site Timeline