Wiosne zaklocenia, optymalna lokalizacja anteny sat

Witam.

1 marca na terenie Polski wystapi maksimum zaklocen slonecznych, czyli slonce bedzie wskazywalo kolejne satelity geostacjonarne: [Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]
Jest to swietna okazja wyznaczenia optymalnej lokalizacji anteny satelitarnej w przypadku trudnych warunkow odbioru: [Dwa razy rocznie - czyli talerz w trudnych warunkach]
Dokladnosci wyznaczenia miejsca to okolo 1 st. w pionie i poziomie: [Kiedy Słońce wskazuje satelitę]
przy szerokosci wiazki typowej anteny satalitarnej okolo 2 st.: [Wybrane parametry anteny satelitarnej]
W przypadku linuksowych aodbiornikow satelitarnych z mozliwoscia wykonania instrukcji "dvbsnoop", mozna takze przy pomocy skryptu: [logging SNR]
wyznaczyc sloncem charakterystyke anteny, sprawdzic dokladnosc ustawienia anteny, zobaczyc jak antena widzi otaczajaca przestrzen (zabudownia, drzewa, ...): [SNR, BER, AGC w obrazkach]
Aktualnie slonce znajduje sie okolo 2,5 st. ponizej linii satelitow geostacjonarnych.

Pzdr.J.P.

Reply to
Jerzy Pastusiak

Jerzy Pastusiak pisze:

witam Dzieki informajom z tej strony udało mi sie wstępnie ustawić antenę, tak aby przy montażu sie jak najmniej narobić. mam jednak pytanie. Najpierw "prawo lewo" ustawiłem na cień nitki pomiędzy konwerterem a szczytem anteny. niestety "góra dół" - nawet gdy słońce pokrywa sie z satelitą- nie wiem jak ustawić! skoro to ofset to konwerter nie rzuci cienia na czasze? Trzeba by mieć lustrzaną antene i patrzec gdzie skupia...

ToMasz

Reply to
ToMasz

Witaj. ToMasz pisze:

> [...]

-------------------------------- Widzialem:

i ciesze sie, ze moglem pomoc.

Sa dwa problemy ktore mozna rozwiazac 1 mar. i 12 pazdz. (czas max. zaklocen slonecznych):

A. - Dokladne ustawienie - nakierowanie anteny na satelite. B. - Umiejscowienie anteny tak, zeby np. antena sasiada nie przeslaniala naszej.

-=-=-=-=-=-

A.

Wyznaczenie AZYMUTU satelity sloncem, jest stosunkowo proste i dokladne przez caly rok (~1 st, a wystarcza 2-3 st).

Z ustawieniem ELEWACJI anteny satelitarnej jest problem. Mozna ja wyznaczyc dokladnie dwa razy do roku, wtedy jak slonce "porusza się po linii satelitow stacjonarnych". Oczywiscie przy bezchmurnym niebie.

Wystarczy o odpowiedniej porze zlapac "zajaczka" na promienniku LNB.

Mozna najpierw ustawic cien LNB na mocowanie wysiegnika, rysunek 2:

opis: [Kiedy Słońce wskazuje satelitę]

Wbrew ogolnie znanym przesądom, dla typowych anten (mniejszych od

1,5 m) i szerokosci geo. Polski, nie grozi to nadtopieniem LNB.

Z ostatniej korespondencji, wiem ze metoda okazala sie bardzo skuteczna w przypadku anteny 1,85 m, a tam przy ustawieniu anteny to jest troche zabawy.

-=-=-=-=-=-

B.

Ekstremalny przyklad takiej sytuacji widac na obrazku:

ze strony: [Kiedy zakłócenia słoneczne (Sun Outage)?]

-=- Opis.

Antena 65 cm - byly problemy z odbiorem Thora, postawiono

115 cm - niewiele sie odbior poprawil.

Dlaczego?

Bo duza antena poszla do przodu i w dol, czyli w zacienienie. W wyniku, efektywna powierzchnia anteny sie nie zwiekszyla.

Nie widze innej praktycznej metody znalezienia dobrej lokalizacji anteny w b. trudnych warunkach.

Szczegolnie jezeli jest bardzo urozmaicony dach naprzeciwko:

wtedy pol metra to "odbierac lub nie".

Pzdr.J.P. ps przepraszam za zwloke, ale jestem max. zamulony w pracy

Reply to
Jerzy Pastusiak