Willem - napięcia programujące

Złożyłem programator Willem. Jest to któraś starsza wersja, oznaczona jako 3B. W każdym razie jest to ten model wyposażony w przetwornicę napięcia. W projekcie jest cewka 100 uH, ale ta w postaci małego rezystorka się grzeje, więc zastosowałem "normalną" cewkę na rdzeniu ferrytowym, tyle że o indukcyjności 470 uH. Nie wiem czy to właśnie przez to napięcia programujące (na kondensatorze, za diodą prostującą) są nieco wyższe od założonych, i tak:

- 13,7 V

- 16,1 V

- 23,5 V

- 26,8 V

Wedle not katalogowych jest to ciut za dużo, tak o 1V. Co z tym zrobić? A może śmiało można z tego korzystać, bo w czasie programowania napięcia się nieco obniżą? Jeszcze nie robiłem praktycznych testów, bo szkoda w taki sposób uszkodzić jakiś uC...

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Linki do dobrych dławików 100 uH podałem parę godzin temu...

dolutuj do tej "rezystorowej" cewki druga taka sama i sprawdz jak jest wtedy

uC - a jakies sa programowane tymi wyzszymi napieciami?

TB

Reply to
Tomasz Bednarz

Mam tylko jedną, bo jest to element z wylutu...

Np. 89C52 zależnie od wersji: albo 5V, albo 12V. Trzynasta strona noty katalogowej...

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Ops... niedoczytałem. Z "rezystorową" cewką jest ten problem, że w czasie pracy się grzeje.... Ale muszę to jeszcze sprawdzić. A ten pojedynczy egzemplarz dotyczy cewki na rdzeniu ferrytowym.

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Witam, sprawdź czy napięcie na nóżce 5 MC34063 masz 1.25 V, jeśli będzie inne, napięcia będą się różniły; sprawdz czy rezystory w dzielniku masz 20k,15k,10k,2.2k ( R18,R11,R26,R15 wg schematu ) Możesz ew. zwiększyć pojemność 220pF ( C2 ) na 330..470pF; zmniejszysz częstotliwość generatora PWM ( lepsze dla 470uH ); jeśli wartości rezystorów masz dobre a napięcie

1.25V masz inne to zwiększ ( jeśli >1.25) /zmniejsz( jesli <1.25 ) rezystor 2.2k ( R15 ) w dzielniku napięcia.

Pozdro.. Rycho

ps. u mnie jest 1.246 V, rezystory jak na schemacie i napięcia mam:

12.74V,15.2V,21.5V,25.9V

trochę matematyki: Uwy= (20k+2.2k)/2.2k*Uref; (20k+15k+2.2k)/2.2k*Uref; (20k+1.8k)/1.8k*Uref; (20k+15k+1.8k)/1.8k*Uref

1.8k = równolegle 2.2k z 10k (J7) Uref=1.25 V dla MC34063
Reply to
Rycho
[...]

ja kupilem dwie o podanej indukcyjnosci - jak byla jedna to sie nawet troche przysmazyla - jak sa dwie to sie troche grzeje i napiecia sa ok ale z epromami 25V tez czasem mam problem mimo poprawnego napiecia TB

Reply to
Tomasz Bednarz

U mnie napięcie na nóżce 5 jest dość duże, bo wynosi 1,9V. A z jaką częstotliwością powinna być kluczowana cewka? Oczywiście to zależy od napięcia jakie ma być na wyjściu, ale u mnie w jakimkolwiek przypadku wynosi co najwyżej kilkadziesiąt herców. Nie za mało?

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Zmień scalaka.

Raczej podejrzewam błąd metody pomiaru - 'paczki' mogą mieć częstotliwość powtarzania rzędu dziesiątek Hz.

Zmieniłem teraz te rezystor 2,2 k, na inny o tej samej wartości (według kolorowych pasków) i napięcie jest już na poziomie 1,5V. Zresztą pozostałe napięcia też odpowiednio spadły. Zaraz pójdę wymieć go na coś ciut większego.

Sprawdzane na oscyloskopie. Generator kluczujący pracuje chyba skrajnie wolno jak na układ sterownika (oczywiście zależy to od cewki). Nota katalogowa podaje, że maksymalna częstotliwość pracy to aż 100 kHz. Napięcie obserwuję za diodą prostującą napięcie. Wygląda to jak sygnał wykładniczy malejący, co raz podnoszący się.

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Napięcie w tym punkcie nie może się zmieniać. Jeśli się zmienia, to coś masz bardzo źle zrobione.

Zobacz, co się dzieje przed diodą.

Dziwi mnie jeszcze dlaczego przy kondensatorze ustalającym częstotliwość kluczowania rzędu 220 pF, układ pracuje na częstotliwości rzędu kilkudziesięciu Hz. Jak zatem uzyskać szybszą pracę...? Coś jest nie tak. Wedle noty katalogowej przy kondensatorze 1 nF układ powinien pracować z częstotliwością 40 kHz.

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

ok. 30 kHz ale to jest PFM. Co do tych kilkudziesięciu Hz - przy zbyt dużej indukcyjności dławika MC34063 i bez obiążenia zaczyna pracować w trybie bang-bang, czyli działa-nie działa. I te kilkadziesiąt Hz to jest częstotliwość powtarzania 'paczek' pików a nie częstotliwość pracy samej przetwornicy.

To chyba warto podłączyć jakieś sztuczne obciążenie, by przetwornica była jakoś obciążona. Bo teraz, gdy to testuję przetwornica nie ma właściwie żadnego obciążenia, stąd być może dziwna jej praca i dziwne napięcia.

Pzdr. Krzysztof.

Reply to
Krzysztof

Jako obciążenie zastosowałem rezystor 1,5 kom/1W. Przy różnych napięciach wyjściowych daje to pobór prądu kilkudziesięciu miliamperów. Faktycznie dopiero teraz przetwornica pracuje przy dużej częsotliwości. Ponieważ stosuję ten dławik o indukcyjności 470 uH, więc zwiększyłem trochę pojemność kondensatora kluczującego do 470 pF. Układ pracuje teraz poprawnie. Jedynie korekty wymagał rezystor 2,2 koma, na 2,3 koma i teraz napięcia są prawie takie jakie podał Kolega Rycho, choć na nóżce 5 jest nadal 1,9V. Uzyskane napięcia na wyjściu to:

13.04V, 15.4V, 20.7V, 25,5V

Również w trakcie pracy układu słychać z przetwornicy dość wysoki ton, czyli przetwornica pracuje gdzieś na częstotliwości co najmniej kilku kHz. Wszystko wskazuje na to, że problem został rozwiązany.

Pozdrawiam i dziękuję za cenne wskazówki Krzysztof.

Reply to
Krzysztof
[...]

to ci bzyczy ta cewka :-) TB