wifi

jak dziala wifi, jesli dwa urzadzenia sa podlaczone do jednego AP ? Komunikacja miedzy urzadzeniami leci bezposrednio, czy przez AP ?

Bo nie moge sie dostac do drukarki z wifi. Mam router/AP i probuje z komputera podlaczonego kablem.

Ping podaje 90% strat, wiec nie dziwne ze dostepu nie ma ... ale mam te kilka telefonow z wifi, i tu wszystko widac - telefony pinguja drukarke, komputer pinguje telefony ...

Te pingi co przechodza do drukarki maja krotki czas - srednio 5 ms Do telefonow to tak 40-400 ms ...

... jakies wykrywanie kolizji zawodzi ? Czy drukarka za szybko odpowiada ?

Czyli drukarkę nie masz podłączoną kablem tylko przez wifi jako klient do tego AP?

Podłącz ją kablem i ustaw stały IP. Rutar/AP może nie być do końca przezroczysty na styku lan-wlan - różne cuda już widziałem.

Reply to
Mirek

W dniu 2018-11-21 o 19:53, J.F. pisze:

AP jest pośrednikiem

Jak żyję, nie widziałem drukarki pracującej po WIFI bez problemu. ZAWSZE są jazdy.Nawet jak zacznie działać to się wiesza po jakimś czasie. Nie mniej jednak podłączyć się musi. Taką oczywistość jak reset AP to z pewnością robiłeś (restart a nie kasowanie ustawień).

i tyle powinno być - nawet mniej

a to już za dużo. Powinno być max kilka ms.

:>

sprawdz czy mac adres się zgadza (arp -a jeśli pamiętam). Porównaj z ip i makiem zapisanym na drukarce. Spróbuj ustawić sztywno adres

netsh interface ipv4 add neighbors "Połączenie lokalne" 192.168.1.2

01-1a-63-c9-dc-c0

Pamiętaj, by drukarka miała ustawiony adres jak w komendzie którą sobie przerobisz pod swoją adresację. jak skończysz eksperymenty to wyczyść: netsh interface ip delete arpcache

Reply to
sirapacz

W dniu 2018-11-21 o 19:53, J.F. pisze:

Odpowiedziałeś na II w I zdaniu pytania. Dalej z chaotycznego opisu nic nie rozumiem. Jak masz błędy to może kabel? Albo jakieś ustawienia na switchu LAN/WiFi.

Reply to
t-1

Mój Samsung ML-2851ND jest połączony via wifi i działa bez zarzutu od kilku lat. To w ogóle jedna z nielicznych drukarek z którą nie mam żadnego problemu, poprzednia podobnie bezawaryjna którą miałem to był Epson LX-800 (tam oczywiście o wifi nie było mowy).

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

W dniu 2018-11-21 o 21:52, sirapacz pisze: [...]

Mój Epson SC-P600 działa bez problemów :-)

P.P.

Reply to
Paweł Pawłowicz [kropka] pl

W dniu 2018-11-21 o 21:52, sirapacz pisze:

Instaluję u klientów drukarki i kombajny przez WiFi w zasadzie od samego początku - jak jeszcze zwykła karta WiFi PCI do komputera kosztowała sporo ponad 1000 zł. netto. Jakoś nie przypominam sobie kłopotów z WiFi. Jedyne kłopoty jakie pamiętam, były z Symbol MK1100 (usypiał) - ale to nie drukarka.

5 ms w sieci lokalnej to dużo.

Może mu to gna przez jakiegoś VPN-a? Czasy absurdalnie długie.

Przede wszystkim ustawienia sieci - oczywiście identyczne w całej podsieci wewnętrznej. Wyłącznie jeden serwer DHCP. Szerokość maski nie ma większego znaczenia. Wyłączyć IP v6. Tylko protokół ICP/IP, ewentualnie jeszcze NetBEUI. Na drukarce wyłączyć niepotrzebne, typu EtherTalk czy NetWare. Trzeba sprawdzić, czy przypadkiem jakiś routing nie jest kierowany na bramę. Sprawdzić kable LAN.

Natomiast kabel LAN czy WiFi to tylko medium - nie ma znaczenia w połączeniu. Chyba, że ktoś ustawił routing pomiędzy siecią WiFi a switchem LAN - bo i takie cuda widziałem.

Reply to
Adam

jeśli dobrze kojarze model (chyba mam takich kilka u siebie) ml-2851nd ma kabelek nie wifi, wiec podlaczyles przez AP. A ja mówię o drukarkach mających wbudowane wifi konfigurowane przez panel (wifi bez etera, konfigurowane z panelu drukarki).

Reply to
sirapacz

W dniu 21.11.2018 o 19:53, J.F. pisze:

A co ping podaje jak z komputera pingujesz bramę?

Odpal na telefonie wi-fi analyzer i sprawdź w pobliżu drukarki poziom sygnału i czy sąsiad nie używa czasem tego samego kanału co ty.

Zbych

W dniu 2018-11-22 o 10:56, Adam pisze:

szczęściarz

tak, ale po wifi (zwłaszcza jak kilka-kilkanaście urządzeń gada przy nienajlepszym poziomie sygnału) nic nadzwyczajnego

ale on ma jakieś proste bździdło z wifi tylko. Ze wszystkim włączonym musi działać.

wifi to medium ale niedoskonałe. Routerki mające wifi często się wieszają (zwłaszcza w funkcji czasu)

Reply to
sirapacz

Klasycznie zawsze przez ap (poza wynalazkami typu wifidirect)

Niektóre AP mają opcję separacji klientów dla niektórych protokółow (ping /icmp może działać). W ustawieniach AP nazywa się to "client separation" lub podobnie. Niestety niektóre badziewne routery np. Planet nie mają możliwości wyłączenia tej separacji.

Reply to
Marek

Nie, nie mam żadnego AP, drukarka ma swoje własne wifi. Ale masz rację - model to nie 2851ND, tylko ML-2825DW. Korzystam ze sterownika dla 2851ND, stąd błąd (sprawdziłem sterownik zamiast sprawdzić nalepkę za drukarką).

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Przez AP, niektóre AP mają opcję "Client isolation" lub "Intra-BSS traffic" i można włączyć / wyłączyć tę komunikację.

Czyli łączność idzie, ale nie zawsze :)

Drukarka sama w sobie ma wifi, czy to jakiś serwer wydruku?

Tzn. masz dobry ping z komputera do telefonu i z telefonu do drukarki, ale zły z komputera do drukarki? To już magia.

To OK.

A to z kolei dziwne... a traceroute do telefonów?

Jakby nie udało ci się tego rozwiązać to zawsze zostaje opcja postawienia jakiegoś raspberry jako serwera wydruku. Mam tak u siebie, stary Raspberry PI 1 (model B+ dokładniej) daje radę obsługiwać dwie drukarki przez CUPS i skaner (wbudowany w jedną z nich) przez SANE. Ma 4 porty USB, więc jest akurat (dwa porty do dwóch drukarek + jeden na kartę wifi).

Jak dodałem drukarki w trybie RAW (ze sterownikiem po stronie klienta) to działa to bardzo szybko (na tyle, że jak puszczam wydruk z jednego pokoju i idę do pokoju z drukarkami, to już się drukuje). Ze sterownikiem po stronie raspberry jest wolniej, bo raspberry robi wtedy renderowanie (mam dodane drukarki i tak i tak, bo mam też drukowanie z telefonu z Androidem, a to wymaga sterownika po stronie serwera).

Reply to
Queequeg

:) Żadnego? tzn. łączysz się z nią bezpośrednio? czy żadnego przy drukarce?

Reply to
sirapacz

ale pinguje tlefonu wifi więc nie może mieć izolacji

O i właśnie podsunąłeś mi pomysł:) bo cups działa bez problemu ale nie wiedziałem jak skaner udostępnić:)

Reply to
sirapacz

Prawda :)

Przy czym mam to wytestowane jedynie w środowisku linuksowym (linuksowa workstacja i linuksowy serwer). Wiem że jest jakiś frontend sane dla Windowsa, ale nigdy go nie używałem.

Reply to
Queequeg

Żadnego podłączonego kablem do drukarki :)

Mateusz

Reply to
Mateusz Viste

Na pewno drzwi są już otwarte - poczytam, to się dowiem:)

Reply to
sirapacz

W dniu 2018-11-21 o 19:53, J.F. pisze:

Słyszałem o problemach tego rodzaju, ale jak już to raczej był całkowity brak możliwości drukowania. Ale takich problemów sam nie napotkałem osobiście. Parę Canonów MGxxxx z różnych generacji w różnych sieciach po prostu działa. Podobno łatwiej o problem z routerem niż z AP. Tak mi mówili ludzie którzy z tym walczyli, ale to była walka metodą prób i błędów. Ja sam przy takim działaniu od czasu do czasu bardziej skłaniam się ku opcji "nielubienia" się niektórych urządzeń, co czasem rozwiązuje się aktualizacją oprogramowania, czasem z obu stron. Kilka razy problemy z WiFi rozwiązały nowe sterowniki nawet od Intela, i to niekoniecznie od razu, czasem lepiej było dopiero po którejś z kolei wersji, to co dopiero mówić o innych. Czasem upgrade AP/routera. Gdybyś miał całkowity brak łączności to byłby trochę inny problem. Ale jeszcze może być kłopot z zasięgiem typu inaczej postawić drukarkę, ona może mieć antenę z "niewłaściwej" strony. Albo masz za bardzo w AP pogrzebane i jakieś ustawienia niekoniecznie odpowiadają drukarce. A może sąsiad ma swój AP tak postawiony że przeszkadza akurat w tamtym miejscu? Może warto zmienić kanał?

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

Polecam w tym celu darmowy program Wifi Analyzer na Androida. Korzystam, działa i robi dokładnie to, czego chcę (czyli pokazuje zajętość kanałów przez poszczególne sieci w okolicy + siłę sygnału).

Reply to
Queequeg