Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Witam!

Mam taki problem - wentylator łazienkowy Airforce 100-TH z czujnikiem
wilgotoności i timerem. Wymaga on podłaczenia pod napięcie 230V stale
właczone (L) oraz napięcie 230V właczane razem ze światłem (LT). W sumie są
3 piny L-LT-N. Mam te dwa napięcia, ale niestety L i LT są z innej fazy i
pomiędzy nimi jest przepisowe ~400V ;-)

Czy można podłączyć ten wentylator pomiędzy ww. dwie fazy czy trzeba dać
jakiś element sterujący/separujący (np. przekaźnik 230V), jeśli tak to
jaki?!

      Mikołaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

JeB6%li nie rypniesz siEA% przy podB3%B1czaniu i nie zamienisz L i N, to n=
99.9% moBF%esz podB3%B1czyE6% jak leci.

--
  Marek Lewandowski
 ICQ#/GG#: ask per mail.  mail: locust[X]poczta/onet/pl

ja stawiam na to, że przy załączonym świetle ,
jesli zadziała dodatkowo czujnik wilgotnosci
to usłyszysz "bum"

albo zostaw pełen automat, bez wymuszania światłem
albo zrób tylko ze swiatłem
albo przerób instalacje
albo dodaj mały przekaźnik odcinający sygnał z czujnika, jak wymuszasz
światłem

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

a ja nie wierzEA%, BF%e tam elektronika siedzi na 320VDC. Stawiam, BF%e z
220V robione jest jakieB6% 5V z masB1% na N, dodatkowe wejB6%cie sterujB1%c=
idzie albo przez transoptor albo przez dzielnik rezystancyjny, a
wentyl zaB3%B1czany jest triakiem albo maB3%ym przekaBC%nikiem.

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

nie znam tego wentylatora, ale stawiam na zupełny brak elektroniki...

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Są dwa potencjometry do regulacji opoznienia oraz do regulacji progu
wilgotności więc elektroniki jest tam nieco tylko ukrytej...

      Mikolaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Timer jest zapewne mechaniczny, na sprężynę nakręcaną pędem
powietrza a czujnik wilgotności to koński włos naciągający styki ;-)

J.

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
Witam

Kup przekaźnik z cewką na 230VAC i zrób na nim separację między fazami.
Najprościej sterowanie z włącznika włącza przekaźnik a przekaźnik
dopiero robi zwarcie w układzie na tej drugiej fazie

Pozdrawiam
WojtasW

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Tak zamierzam zrobić w ostatecznosci, najwygodniej byloby podlaczyc
bezpośrednio, tylko wolałbym uniknąć fajerwerków ;-)

PS: Są w sklepach elektrycznych takie "gotowe" przekazniki, czy trzeba kupic
"zwykly" i polutowac jakies wyprowadzenia?!

      Mikolaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Sądzę, że będziesz musiał polutować ale może uda Ci się znaleźć do
wkręcenia przewodów tylko wtedy będzie on duży, ten mały zmieścisz w
puszcze za przełącznikiem czy gdzieś przy wentylatorze.

Pozdrawiam
WojtasW

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
Mój wentylator tez miał takie oznaczenia ale w instrukcji było napisane
że timer i higrometr są niezalezne więc podłączyłem tylko do obwodu
stale zasilanego. Włącza się po zwiększeniu wilgotności a wyłącza
ustawiony czas po spadku wilgotności i tak wystarczy. Chyba że pisząc
łazienka masz na myśli również kibelek i nie chodzi ci o wywiewanie
samej wilgoci :)

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Dokładnie tak - potrzebuje wilgotnosciomierz do pralki i timer do kibelka...
buuuu bede chyba lutował ten przekaznik albo podesle schemat/zdjecie plytki
na grupe...

      Mikolaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
Witam

Schematu nie musisz podsyłać ale z lutowanie chyba cię nie minie a
przekaźnik poszukaj taki lub podobny
http://www.tme.eu/przekaznik-spdt-16a-ac230v-do-druku/arts/pl/a21/rm85-p-5v.html
ten na 230V.
Styki przekaźnika potraktuj jako "przełącznik ten w ścianie" tylko
uruchamiasz go drugim włącznikiem podpiętym w szereg z cewką
przekaźnika. Nie wiem czy zrozumiałeś to ale poradzisz sobie zaizoluj
tylko dobrze kable najlepiej koszulką termokurczliwą.

Pozdrawiam
WojtasW

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

http://www.tme.eu/przekaznik-spdt-16a-ac230v-do-druku/arts/pl/a21/rm85-p-5v.html

Dam radę ;) Myślałem ze mozna kupić coś gotowego z wbudowaną kostką do
przewodów 1.5mm i jakimiś zabezpieczeniami, a najlepiej zeby się dało bez
elementów zewnetrznych ;-)

      Mikolaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

http://www.tme.eu/przekaznik-spdt-16a-ac230v-do-druku/arts/pl/a21/rm85-p-5v.html
jak juz to ktoś powiedział, są tez przekażniki do skręcania, tyle że większe
i raczej droższe czyli na szynę.

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Możesz rozwinąć?? Higrometr do pralki... tzn. jak chcesz to podłączyć??
przewód N to wiem... LT rozumiem, że do włącznika światła (żeby po
kibelku podmuchał), a L - do tej samej fazy co pralka, czy będziesz
jakoś tym sterował??
Uwagę o różnicówce też poczytaj ;)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Napiszę wprost:
1. pracuje pralka (po ciemku), podnosi sie wilgotnosc - działa wentylator
2. osoba robi kupke - w czasie działania swiatła + ~3minuty działa
wentylator

Tylko iż zasilanie ciągłe mam z gniazda (tego co pralka), natomiast
sterowane ze swiatłem idzie z innej fazy, N jest wspolny, ale połaczony
jakoś dosyć dalego bo w garażu.

OK ;)

      Mikolaj

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...
A masz różnicówkę?? Na łazienkę pewnie tak ;)... mam nadzieję, że
jednofazową ;D... jeśli tak, to jak podłączysz tak jak mówisz, to Ci ją
wywali ;)... dwie fazy do jednego zera ;D... o ile oczywiście prąd
będzie wystarczający... ja bym jednak zrobił poprawnie... Albo postaraj
się zasilić wszystko z jednej fazy (po co Ci w łazience więcej?? masz
ogrzewacz przepływowy?), albo daj przekaźnik, tylko popodłączaj wszystko
do "właściwego N" :)...

Pozdrawiam
Konop

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

Coś Ci się chyba pokićkało...

J.

Re: Wentylator łazienkowy i 2-fazy...

UUups, zwracam honor, masz rację, jakoś nie zwróciłem w porę uwagi
na to, że piszesz wyraźnie o różnicówce jednofazowej i wpuszczeniu w
"jej" zero prądu z drugiej fazy.