Wejście wielonapięciowe

Mam taki kłopocik. Muszę zrobić w urządzeniu wejścia, które prowadzą do procesora w taki czy inny sposób ale taki żeby działały od 12V stałego w górę i od 110V do 240V zmiennego. Pomińmy sprawę napięcia zmiennego bo to można procesore odfiltrować. Chodzi o wejście 2-stanowe.. jest napięcie lub go nie ma tyle żeby działało bez względu na to czy ktoś tam poda 12 czy 230. Macie jakieś pomysły ?

Reply to
sid

Znaczy tylko stwiedzić jest napięcie, albo go nie ma? Takie wejście logiczne od 12V DC do 230VAC? Sprzęg optyczny z diodą oraz opornikiem szeregowym i diodą zenera i opornikiem równolegle. Ewentualnie sprzęg (bipolarny) z dużą dynamiką, 1:25 nie jest zresztą tak dużo, wtedy możesz olać zenera i diodę szeregową.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Tak dokładnie tak jak napisałeś. Teraz do wykrywania obecności 230V dawałem TLP814 - transoptor z dwioma ledami antyrównolegle i do tego dwa oporniki po

100k. Ale nie wiem co tu zrobić żeby działało od 12VDC.

Możesz dokładniej ?

Reply to
sid

Witam,

sid pisze:

Może mostek prostowniczy, a za nim źródło prądowe ok. 10mA na wysokonapięciowym tranzystorze, które zasila diodę transoptora? To taki luźny pomysł...

Reply to
Dykus

Myślałem, że się da, ale znalazłem tylko takowe z dynamiką 1:20 (szukaj pod high gain optocouplers). Między 12V a 350V (tak mniej więcej max. przy 242V AC eff) jest mniej więcej faktor 30, czyli optokopler powinien "łapać" przy powiedzmy 0.5mA, a wytrzymywać przynajmniej 15mA. Znalazłem tyko 0.5mA/10mA. Chyba pomysł Dykusa jest lepszy. Dać prostownik, może nawet z kondensatorem i za tym źródło prądowe 5mA (albo i mniej, zależy od sprzęgu). Można na jednym MOSFETcie plus opornik.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

Gorący pomysł ;)... na wejściu 230VAC, za prostownikiem - ok 320V. Prawie całe napięcie idzie na tranzystor, więc masz 3,2W na tranzystorze... sporo ;)...

Reply to
Konop

Konop pisze:

A jak takich wejść jest 32 :) ? Da sie to rozwiązać , ale albo będzie tanio , albo uniwersalnie.

Zastanów się czy warto? A może lepiej ogranicz wymagania.

Jeżeli próbujesz konstruować wszystko uniwersalnie to w końcu wychodzi eval. kit z tysiącem nadmiarowych "ficzerów"

BTW Jeżeli bardzo Ci na tym zależ to dodaj jakąś przetwornice z izolacją wyjścia (taka miniaturowa) 5V/5V DC do zasilania strony "gorącej". Do tego oprócz transoptorów po jednym tranzystorze na wejście + ograniczenie sygnału we.

I jest chłodno, i jest na pełny zakres napięć , i jest .... drogo.

Adam

Reply to
Adam Górski

No pomysł ze źródłem ma niestety jedną wadę - MOC!! Ja proponuję zastosować jednak to, o czym pisałeś! Dobrać rezystor tak, aby przy 12V było to minimum (0.5mA), ale złożyć ten rezystor z dwóch w szeregu. W miejscu, gdzie rezystory się łączą dać zenera tak, aby nigdy prąd diody nie przekroczył maksimum (czyli 10mA). Moc rozkłada się na 3 elementy ;)... Na przykład: IN --- R1 --*-- R2 --- LED (transoptor) --- GND | Z | GND

Dajemy Zenera Uz = 24V ;)... Zakładam Uf dla LEDa = 0V ;)... R2 = (Uz-Uf) / Imax = 24V / 10mA = 2k4 P|R2|max = 0.24W R1 = (Uwe|min / Imin) - R2 ~= 21k

Dla 230V (stałego) na wejściu otrzymujemy moce: P|R1|max = (Uin-Uz)^2 : R1 = 2W - też nie mało ;)... W rzeczywistości będzie ciut więcej, bo "ujemna połówka" sinusa odłoży się prawie w całości na rezystorze.... Z tym, że przy takim napięciu Zener jeszcze nie działa. Dioda będzie jedynie "obcinać" sinusa...

W sumie tak teraz myślę, że ten pomysł w cale nie jest super... fakt, może łatwiej dać rezystor 5W niż radiator do tranzystora (mniej zabawy)... no ale idealne to to rozwiązanie nie jest ;)...

W sumie, jeśli autor nie potrzebuje optoizolacji (nic o tym nie pisał), to po co dawać "optocoupler"?? Wystarczy wejść z sygnałem na bazę tranzystora NPN, emiter do masy i do przewodu N zarazem. W kolektorze rezystor i na port uC. Tranzystor oczywiście odpowiedni.

Przykład: Tranzystor JAKIŚ, BETA = 20 (minimum). W kolektorze dajemy rezystor 10k. Aby tranzystor się nasycił i dał na wyjściu "pewne zero", potrzeba prądu Ic = 5V/R = 0,5mA. Prąd Ib musi być równy 25uA :) Rwe = 12V / 25uA ~= 470k. Dla 230V dostajemy Iwe = 230V / 470k ~= 500uA, czyli w kolektorze teoretycznie 10mA - tranzystor dalej jest nasycony, natomiast prąd bazy 500uA nie wyrządza mu żadnej krzywdy. Moc tracona w rezystorach wynosi:

230V * 500uA = 0,115W. Trzeba tylko pamiętać o tym, aby rezystory były wyokonapięciowe!!!!! No i o diodzie antyrównolegle do złącza B-E!!! Można dać tam zenerkę, na wszelki wypadek (aby odłączenie emitera tranzystora od masy nie spowodowało podania 230V na nogę procesora). Zenerka w "ujemną" stronę zachowywać się będzie tak samo, jak zwykła dioda Si, zajmie tyle samo miejsca, a spełni dodatkowo funkcję zabezpieczającą ;)... Acha, te prądy rzędu uA są faktycznie małe, ale jakby co - można je zwiększyć ;)... zapas jakiś jest ;)...
Reply to
Konop

Witam,

Adam Górski pisze:

Zaraz, zaraz... :) Za prostownikiem jest 320V ale amplitudy - po co dawać kondensator? Jest procesor, pytanie czy te kilkadziesiąt ms opóźnienia ma znaczenie. Ktoś tu pisał o transoptorach, które pracują już od 0.5mA, dajmy więc 1..2mA to daje stratę mocy 0.3-0.6W. Nie chce mi się liczyć, ale liczmy, że dzięki temu, iż przebieg jest wyprostowany połówkowo zyskamy 1/3 mocy mniej, a jeśli polaryzacja napięcia stałego jest znana, to można zastosować prostownik jednopołówkowy i kolejne mW mocy strat mniej...

Reply to
Dykus

Dykus pisze:

Pewnie że można inaczej zależy ile jest wejść

Można prostownik jednopołówkowy + źródło prądowe do sterowania diodą. Pamiętaj że przy 1mA prądu diody masz nadal nie mniej niż około 0,23W na kanał. Dodatkowo wychodzi już całkiem sporo elementów.

Adam

Reply to
Adam Górski

Użytkownik "sid" snipped-for-privacy@spam4.us napisał w wiadomości news:hja1kk$g98$ snipped-for-privacy@opal.futuro.pl...

Może tak: dioda rezystor komparator zener (np 4,7V) masa

TomT

Reply to
TomT

sid pisze:

Rezystor 1M?

Czy musisz mieć separację galwaniczną? Ile jest takich wejść? Jakie straty mocy dopuszczasz? Jaki ma być czas reakcji przy załączeniu i przede wszystkim wyłączeniu?

Reply to
Bogdan G