watomierz - licznik energii - Page 2

Re: watomierz - licznik energii

stale, zmienne za jakosc, przesyl,
No dobrze Paweł "bredzi". Potraktujmy to słowo z przymrużeniem
oka, żeby nie obrażać.
Ale popatrz na to zjawisko inaczej.
Zmniejszając zużycie energii powodujemy, że spadają wpływy
dla dostawców i wytwórców energii. Ten trudno zauważalny
czynnik wpływa na tempo/wielkość kolejnych podwyżek
za kilowatogodzinę.
Nie zdajemy sobie z tego sprawy ale tak jest... bo tak musi
być z czysto ekononomicznych powodów.
Gdybyśmy tak - czysto teoretycznie, bo przecież to nierealne -
nagle wszyscy odbiorcy (i prywatni i przemysłowi) zmniejszyli
zużycie energii do 1/3 to jak wpłynęłoby to na koszt 1kWh?

Odczuli to mieszkańcy wielu miejscowości gdzie dość szybko
wzrastają koszty dostawy wody.
Uzasadnienie podane wprost przez jedno z przedsiębiorstw
wodociągowych było - "spadające zużycie wody i zmniejszające
się z tego powodu wpływy przy nie zmieniających się kosztach
stałych ZMUSZAJĄ nas do podniesienia ceny 1m sześc. wody"

I co Ty na to ?  Oni (tzn. ten MPWiK) też "bredzi" ale tu już
dosłowniej. Dostawcy mediów realnie nie mają konkurencji
i nie maja motywacji aby optymalizować koszty.

Re: watomierz - licznik energii

Wejściowy koszt wody jest zazwyczaj mocno niedoszacowany, stąd cena dla
odbiorcy składa się prawie wyłącznie z kosztów stałych. I dla dostaw wody
naturalny jest lokalny monopol :)
--
Jacek

Re: watomierz - licznik energii

Kiedyś widziałem reportaż o pewnym miasteczku w Niemczech,
gdzie mieszkańcy postanowili być "ekologiczni" i zacząć
bardzo oszczędzać wodę. Dokładnie wszystko uszczelnili,
kupili urządzenia do "zbąbelkowywania" wody (żeby wydawało się,
że więcej jej cieknie z kranu), używali oszczędnych
programów prania, mycia itp. Rzeczywiście, udało się
dwukrotnie obniżyć zużycie wody. Wkrótce przedsiębiorstwo
wodociągowe podniosło im dwukrotnie ceny wody, bo pieniędzy
nie wystarczało na utrzymanie wodociągów.

P.

Re: watomierz - licznik energii

Czyli suma sumarum nic się nie zmieniło dla ludzi (płacą ciągle tyle
samo co kiedyś), a za to zmniejszyło się obciążenie środowiska
naturalnego. Też dobrze. Pamiętajmy, że zasoby wody pitnej na kuli
ziemskiej nie są nieograniczone.

Re: watomierz - licznik energii

slodkiej moze i sa, ale instalacje odsalania wody morskiej buduje sie
juz za calkiem sensowne pieniadze: http://www.biolog.pl/article5476.html

Re: watomierz - licznik energii

pitnej = w miarę czystej
Usuwanie flory i wielu zanieczyszczeń tak aby woda była bezpieczna do
picia (chociaĹźby po przegotowaniu) kosztuje, duĹźo szczegĂłlnie w
obszarach ubogich w zasoby wody pitnej (Afryka centralna i północna).

Re: watomierz - licznik energii

oj lekko podkolorowalem rzeczywistosc :)
ale koszty stale wcale nie sa takie niskie o czym nizej.

ja przy srednim polrocznym zuzyciu na poziomie ~810kWh mialem w enionie
na ostatnim podsumowaniu (taryfa G11) koszty stale na poziomie 10pln/m-c
przy oplacie za realnie zuzyta energie na poziomie 78pln/m-c, czyli ~13%
kosztow stalych na miesiac.

teraz wezmy pod uwage to, ze w enionie przez 10 miesiecy w roku placimy
za szaczunkowe zuzycie (u mnie od lat zawsze wieksze niz realne) i 2 razy
mamy mniejsza skorygowana fakture, czyli przez 10 miesiecy ponosimy
dodatkowe koszty stale darmowego kredytu dla enioniu, co w skali kraju
jest juz ciekawa kwota. u mnie za ostatnie pol roku bylo to dodatkowe
10pln/m-c kosztow stalych.

podsumowujac, przez ostanie pol roku mialem kosztow stalych:
13% przez 1 miesiac i 25% przez 5 miesiecy - srednio 23%.

nie jest to polowa, tak jak koloryzowalem, ale prawie cwiartka :)
teraz jesli moje mieszkanie bedzie zuzywac jeszcze mniej pradu,
to realne koszty jeszcze mi podskocza.

Re: watomierz - licznik energii
fixme: procenty bez kawy sie zle policzyly :)

s/13%/11%/
s/25%/20%/
s/23%/17%/

Site Timeline