Walduś, potrzeba nam pomysła !

Taki problemik jest. Potrzebny czujnik do pomiaru małej odległości, w niewielkim zakresie, za to z dużą precyzją.

Czyli powiedzmy;

- powierzchnia, od której odległość trzeba zmierzyć to szkło lub tworzywo sztuczne, może być bezbarwne, lub kolorowe - gładkie.

- chodzi o wykrycie z niedużej odległości - np. 10mm Czyli - czujnik zbliża się do wykrywanej powierzchni z większej odległości, kiedy zbliży się powiedzmy do 10mm, wtedy dopiero potrzebna jest informacja o odległości.

- dokładność pomiaru musi być przynajmniej 50um. Lepiej 10um.

- wielkość rzędu kilku cm ( najlepiej w okolicach wielkości jednego czy dwu pudełek zapałek)

Przychodzą mi do głowy np. laserowe czujniki - są oczywiście spełniające te wymagania, niestety nawet te "ekonomiczne" to parę tys. zł. Co jest cokolwiek za dużo, bo chodzi o małą maszynkę DIY :)

No to może - ultradźwiękami ? Gdyby tak mierzyć fazę fali odbitej o długości 1mm, czyli dla częstotliwości ok. 350kHz ?

Albo po prostu wysyłać krótki impuls - wtedy to musiałoby być ze 30Mhz, i mierzyć czas...

Odległość mała, więc moc wystarczy niewielka - ale skąd takie przetworniki ? Czy to w ogóle ma sens ? Kiedyś widziałem produkt jakiejś polskiej firmy do skanowania linii papilarnych ultradźwiękami...

Reply to
sundayman

W dniu 2015-11-06 o 06:34, sundayman pisze:

[...]

a musi to być pomiar bezkontaktowy?

a.

Reply to
Artur Miller

Ano właśnie na tym zabawa polega :) Gdyby nie to, byłoby sporo prościej. Ale też i mniej ciekawie.

Reply to
sundayman

Nie ma problemu:

Da się zrobić.

Impuls 30ns to mniej niż 10um.

A choćby od tych ludzie z linku. Ale... mam podejrzenia, że tanie to nie będzie.

I jeszcze ejdna bardzo istotna rzecz: prędkosć dzwięku w gazie to z grubsza

c = 331 m/s + 0.6 * (T - 273C) m/(s * C)

Temperatura zmieni się o 0.1deg C i na 10cm 55ns różnicy.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

To niestety jest prawdopodobne...

zakładając, że pomiar jest z 10mm, to cały tor ma niby 20mm, czyli niewiele. Ale - rzeczywiście, to jest pewien problem, zwłaszcza, że tam akurat zmiany temperatury będą (na pewno) znaczne - rzędu kilkudziesięciu stopni. Czyli np. 20-70 st.

Reply to
sundayman

Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:n1he51$g5e$ snipped-for-privacy@node1.news.atman.pl...

Masz na mysli paralaktyczne ?

Obawiam sie, ze inne duzo tansze nie beda :-)

Takie nazwisko mi sie kojarzy: Bicz, Wieslaw chyba. O -

"Wybierz mnie...! Wybierz mnie...!" (Osioł ze Shreka) Ja mam pomysła

a można zaprząc do roboty cały komputer? czujnik złożony z kamerki internetowej (sama matryca bez optyki) plus laser generujący pasek/krzyżyk, ułożone mniejwiecej tak:

daleko: blisko:

L K L K \ ---- \ ---- \ / \/ \/ --------- powierzchnia

------- powierzchnia

teoretycznie laser odbije się od powierzchni gładkiej i trafi na czujnik, a odległość liczymy z tego, na jakie miejsce czujnika padnie promień i z wielkości kąta odbicia. Zależnie od kąta można by uzyskać różne zakresy pomiaru kosztem dokładności mierzonych odległości - im mniejszy kąt tym wiekszy zakres, ale dokładnośc spadnie. Zakres ograniczony wielkością czujnika, dokładność ograniczona rozdzialeczością (i w sumie wybranym kątem). Do rozwiązania problem kalibracji wraz z nieprostopadłością czujnika do powierzcni - może dwa czujniki ustawione odwrotnie by sobie jakoś poradziły z policzeniem właściwej odległości. W sumie koszty wyjdą kilkaset zł za części plus komputer plus nakład pracy na soft, czyli i tak kolka tysięcy... pozdrawiam Krzysiek

Reply to
KrzysiekSX

Am 06.11.2015 um 09:19 schrieb KrzysiekSX:

sheet of light się toto nazywa. Jeżeli ustrojstwo nie musi być zbyt szybkie (kilkadziesiąt pomiarów na sekundę) to wystarczy tania kamera z tanią optyką i laser liniowy od chińczyka za parę złotych. To, co kosztuje czas to kalibracja.

Waldek

Reply to
Waldemar

Powitanko,

Ale to ma mierzyc te odleglosc, czy zatrzymywac sie w dokladnie okreslonej odleglosci? Jaka ma byc czestotliwosc pomiaru? Moze cos w rodzaju "autofocusa" z glowicy laserowej czytnika CD.

Pozdroofka, Pawel Chorzempa

Reply to
Pawel "O'Pajak

A potrzebujesz wielkości bezwzględnych, było 1134um wczoraj, to am być dzisiaj, czy po prostu dokładne przesunięcia?

A jak wygląda gładkość i płaskość powierzchni. Oraz prostopadłość do osi miernika? Krzysiek opisał ciekawą metodę. Plamka pada na oglądany kamerą ekran, albo nawet na gołe CCD. Parę tysięcy pikseli na zakres 10mm daje (przy dobrej obróbce) te 10um.

Nierówne ustawienie będzei przeszkadzać, ale dublując urzędzenie,

- wiązka idzie pod kątem w prawo i w lewo, trafia na dwa ekrany, da się wpływ małych kątów wyeliminować.

pzdr bartekltg

Reply to
bartekltg

niestety, potrzebna bezwzględna odległość.

powierzchnia to np. szyba. Prostopadła do miernika. Na tej powierzchni nic montować nie można - można mierzyć oczywiście taką metodą jak w laserowych miernikach odległości - czyli z użyciem liniowego przetwornika CCD. Tak jak to jest w tych czujnikach po 2000 USD :)

Myślę, że to by się dało w miarę prosto zrobić - w sumie konstrukcja wydaje się prosta - laser o możliwie dobrze skolimowanej wiązce, prosty układ uptyczny (może i jedna soczewka wystarczy), liniowy przetwornik CCD, jakieś mcu do obróbki.

Warto by się pobawić, choćby dla satysfakcji, bo zawsze się zastanawiam, dlaczego to sensory są tak zajebiście drogie - z technologii kosmicznej to na pewno nie wynika...

Reply to
sundayman

No komputer to niechętnie (cały urządź jest sterowany przez MCU) Ale to się przecież prawie sprowadza do typowego laserowego czujnika odległości - jeśli zamiast "kamerki" dać liniowy czujnik CCD.

Używając przetwornika np. TCD1304, który ma 3648 pixeli, o rozmiarze

8um, można by teoretycznie uzyskać (zakładając że soczewka rzuci obraz 2x pomniejszony) te kilkadziesiąt um. Głównym problemem będzie pewnie rozmycie plamki.

No i tu się nasuwa jeszcze raz - dlaczego te czujniki kosztują taką kasę ?

Reply to
sundayman

W dniu 2015-11-06 o 15:55, sundayman pisze:

Można też użyć kamerki i patrzeć prostopadle z boku, o ile to wchodzi w rachubę. Ale ze szkłem to w ogóle kiepsko to widzę. Na ultradźwiękach to wiadomo, że dokładności nie masz szans uzyskać (chyba, że będziesz kalibrował), a ze światłem - no cóż - łatwo przy szkle nie jest.

Pozdrawiam

DD

Reply to
Dariusz Dorochowicz

W dniu piątek, 6 listopada 2015 12:32:50 UTC+1 użytkownik Pawel "O'Pajak" napisał:

Jak zwykle projekt jest tajemnicą więc pomagający się wysilają się nadaremno bo nie wiedzą jakie są okolicznosci takiego pomiaru.

Ja np. bym naklejał na te szybe kawałek folii i mierzył pojemność. Tanie, raczej nieinwazyjne. Może by sie nadawało a może nie (bo, np. to ma być do mierzenia czegoś co sie pojawia i znika i więcej nie wraca :) )

Tak czy siak czytam takie wątki z lekkim zniecierpliwieniem bo denerwuje mnie ta aura tajemnicy przy czyimś projekcie.

Tak bylo z tym przypadkeim kiedy jakiś geodeta czy inny dendrolog chciał wyznaczac pozycje drzewek na działce. Cale szczescie chyba niewiele z tego wyszło bo by sie urzędniczy aparat jeszcze skuteczniej sfaszyzował...

Ale to tak offtopicznie...

Reply to
sczygiel

Am 06.11.2015 um 16:17 schrieb Dariusz Dorochowicz:

Bawiłem się w te klocki przez lata. Komercyjny system pomiaru profili rzeczy poruszających się, na ogół na taśmie produkcyjnej. Szkło jest na ogół dość mało przejrzyste dla podczerwieni. Linią generowaną przez podczerwony laser, umieszczoną pod kątem (kamera patrzy z góry) można mierzyć profil dość dokładnie. Najlepiej wziąć skolimowanego LEDa, światło niekoherentne jest lepsze do tych klocków. Kolorem światła można dużo uzyskać. Np. pomiar obiętości mięsa czy sera z zastosowaniem lasera czerwonego czy podczerwonego jest prawie niemożliwe, ale zielonym działa bezproblemowo. Nie będę ci polecał systemu, który znam, bo cena i parametry nie te (ok.

10kEUR), ale uzyskaliśmy rozdzielczość poniżej 3mikrometrów.

W sumie największym problemem jest optyka. Do dokładnych pomiarów najlepszy jest obiektyw telecentryczny, ale to droga zabawka.

Waldek

Reply to
Waldemar

Wielką tajemnicą nie jest - chodzi o kalibrację stołu drukarki 3D.

Naklejanie odpada, ponieważ często są wymieniane szyby, i byłoby to niewygodne. Poza tym na szybie czasem jest jakieś tworzywo itp.

Zresztą - ten pomiar jest mało powtarzalny imo.

To już mam nadzieję się uspokoiłeś :)

Reply to
sundayman

W dniu piątek, 6 listopada 2015 16:40:16 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

No :)

To widzisz, naklejenie folii aluminiowej nie jest takie bardzo niemozliwe. Jesli szyba jest pod kontrolą opertora to nie powinno byc problemu. Podobnie z przyklejeniem papieru, obraz odbity od takiej naklejki będzie duzo lepiej obrabialny kamerką niż taki odbity od szyby. Masz wtedy do dyspozycji mozliwość swiecenia laserem pod niewielkim katem na całą szerokośc szyby i możesz w kluczowych miejscach ustawić czujniki światła. Przy blacie o wymiarze 20cm i jego skoku 1cm masz całkiem dobrą dokładność nawet zakładając 1-2 mm histereze czujnika. To deczko za mało do tego co chciałeś ale może wystarczy?

Poszperaj pod kątem czujników długości narzędzia. Jesli uda ci sie uzyskać sprzężenie szyba, dysza, czujnik, jakiś zderzak to może wyjdzie ok. Mierzyć nie pomierzysz ale może dokłądność zlokalizowania wystarczy? Potem krokami se odmierzysz co tam trzeba...

Reply to
sczygiel

W dniu piątek, 6 listopada 2015 17:16:25 UTC+1 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

A i jeszcze: Jesli masz mozliwosc korzystania z białego/mlecznego plexi to nawet nic naklejać nie musisz.

A jak masz tam krokowca to dojazd do zderzaka i odliczanie kroków wstecz. Będzie wszystko co trzeba.

Reply to
sczygiel

W dniu piątek, 6 listopada 2015 16:40:16 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

A jakbyś mógł ujawnić co wymaga takiej dokładności to już wogóle bym sie nie drapał po głowie :) W sensie jakie produkty z tej drukarki wychodzą że tak dokłądnie trzeba dłubać.

No i na koniec: Załozyłem że potrzeba ci tylko jednej osi w takiej dokładności. Jesli trzeba trzy to pomysł z swieceniem pod kątem troche słabo wyjdzie. Ale ten z zderzakami jak najbardziej powinien sie nadac, byle precyzyjnie zrobic metode stykania/wykrywania dotyku.

Reply to
sczygiel

W dniu piątek, 6 listopada 2015 17:20:02 UTC+1 użytkownik snipped-for-privacy@gmail.com napisał:

Drugi z brzegu tool sensor:

dokładność poniżej 0.001" (cale) :) Powinno starczyc.

Reply to
sczygiel