uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV - Page 3

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
UBF%ytkownik Piotr GaB3%ka napisaB3%:
B1%czyE6%?20%
B1%czaE6%20

Co do oscyloskopu - naruszyB3%eB6% B6%wiEA%tB1% zasadEA% pracy pod napiEA%
ciem20%
wyB3%B1cznie jednB1% rEA%kB1% (druga w kieszeni). Ale nic to - miaB3%em =
kumpla20%
ktF3%ry kiedyB6% wsadziB3% B3%eb do wnEA%trza starego, lampowego radia bo=
 mu linka20%
strojenia spadB3%a a nie chciaB3%o mu siEA% panel odkrEA%caE6%. I tak jed=
nB1% rEA%kB1%20
oparty o panel, drugB1% szarpaB3% siEA% z linkB1% - i nosem dotknB1%B3 d=
o drucika20%
sterczB1%cego z oka magicznego. Drucik byB3% pod peB3%nym anodowym - kump=
el20%
stwierdziB3% BF%e wie juBF% jak dziaB3%a dzwonek elektryczny...

A co do prB1%dF3%w - sucha skF3%ra ludzka na opuszkach palcF3%w ma dla ma=
B3%ych20%
napiEA%E6 (poniBF%ej progu elektrolizy) rezystancjEA% przejB6%cia rzEA%d=
u 10kOhm20%
Przy 230V daje to 23mA - wystarczajB1%co duBF%o BF%eby wyczuwalne skurcze=
20%
spowodowaE6%, niewystarczajB1%co duBF%o BF%eby sparaliBF%owaE6% czB3%owie=
ka. Przy20%
zwiEA%kszeniu pola kontaktu i kontakcie do cieF1%szej skF3%ry (choE6%by w=
nEA%trze20%
dB3%oni) prB1%d ten roB6%nie - w dodatku dla wyBF%szych napiEA%E6 rezyst=
ancja skF3%ry20%
jest znacznie mniejsza. W efekcie podB3%B1czenie rEA%ka - rEA%ka to doBF%
e20%
kilkadziesiB1%t miliamperF3%w - wartoB6%E6 30mA w maB3%ych i 50mB1% w du=
BF%ych20%
rF3%BFnicF3%wkach wybrano nieprzypadkowo - 30mB1% to granica moBF%liwoB6%
ci20%
samouwolnienia (pF3%BCniej szanse na samouwolnienie znacznie malejB1%), =
50mA20%
to przy krF3%tkim poraBF%eniu prB1%d jeszcze zdrowemu czB3%owiekowi nie c=
zyniB1%cy20%
wiEA%kszej krzywdy. Przyjmuje siEA% bowiem BF%e zagroBF%enie dla BF%ycia =
stwarza20%
przepB3%yw prB1%du powyBF%ej 100mA, przy 250mA szanse przeBF%ycia sB1% ju=
BF% minimalne.

A w ogF3%le rF3%BFnicF3%wka ma odB3%B1czaE6% gB3%F3wnie obwody w ktF3%
rych urzB1%dzenia20%
majB1% przebicia na masEA% - przy prawidB3%owym zerowaniu upB3%yw 50mA da=
je20%
napiEA%cie dotykowe znacznie poniBF%ej wartoB6%ci dopuszczalnych (maksyma=
lne,20%
o ile siEA% nic w przepisach nie zmieniB3%o, wynosi jak pamiEA%tam 65V). =

ZadziaB3%anie dopiero po podB3%B1czeniu czB3%owieka to w sumie poraBF%ka=
 - coB6%20
musiaB3%oby byE6% w instalacji nie tak (niewB3%aB6%ciwe zerowanie, odkryt=
e20%
przewody, urzB1%dzenie w pierwszej klasie izolacji podpiEA%te do gniazdka=
20%
bez bolca i eksploatowane w pobliBF%u wiEA%kszych mas metalowych (np.20%
kaloryfer) - bo na typowej podB3%odze pomieszczenia mieszkalnego to upB3%
yw20%
do ziemi nie powinien przekraczaE6% wartoB6%ci bezpiecznych.

--20%
Darek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Nie znałem wtedy tej zasady.
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

nudzi┼éo mi sie i zmierzy┼éem rezystancj─Ö cz┼éowieka z zaci┼Ťni─Ötymi mocno
dłoniami na metalowych ruracyh i rezystancja ledwo się zbliżyła do 100k
om├│w, wi─Öc naprawd─Ö w─ůtpi─Ö ┼╝eby przez podpi─Ötego do sieci cz┼éowieka m├│g┼é
pop┼éyn─ů─ç wiekszy pr─ůd ni┼╝ te 2mA (b─Ödzie oscylowa┼é w granicach 1mA)

mo┼╝e kto┼Ť przeprowadza┼é rzeczywiste doswiadczenie w tej materii i si─Ö
podzieli do┼Ťwiadczeniami?:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Duchy chcesz wywoływać :-) ?
Jak z┼éapiesz w jedn─ů r─Ök─Ö faz─Ö a w drug─ů zero, to zapewniam Ci─Ö, ┼╝e
popłynie więcej, niż 2mA. Śmiertelnie niebezpieczne jest już 10mA,
dlatego domowe r├│┼╝nic├│wki ustawia si─Ö bodaj na 6mA. Dziwnym trafem
ludzie gin─ů i wcale nie musz─ů by─ç namoczeni. Jeden przetrwa a inny nie -
wszystko te┼╝ zale┼╝y od czasu przep┼éywu pr─ůdu. Mnie trafi┼éo, gdy mia┼éem 4
lata ale od razu upad┼éem, wyrywaj─ůc drut z gniazdka i dzi─Öki temu ┼╝yj─Ö.
Jakbym się dłuzej trzymał, to bym pewnie nie pisał tego posta. A tak
sko┼äczy┼éo si─Ö na trwaj─ůcej jakie┼Ť dwa lata niech─Öci do w┼é─ůczania np.
lampek choinkowych. Kiedy┼Ť ludzie byli twardsi :-) Psychonalityka nie
potrzebowałem.
Maciek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

ok, już się trochę naczytałem na sieci i będę musiał uwierzyć na słowo:O(
pisz─ů ze podobno to ju┼╝ pr─ůdy 6-8mA sprawiaj─ů skurcze mi─Ö┼Ťni
uniemożliwiajace oderwanie, a przy 30mA to już nie masz siły oddychać, no
w┼é─ů┼Ťnie a praktyka jest taka ┼╝e przewiduje si─Ö r├│┼╝nic├│wki mechaniczne na
pr─ůdy 30mA i 10mA, wiec jak przez kogos pop┼éynie dajmy te 7mA to pewnie nie
będzie sie w stanie oderwać i tak sobie długo podynda i wtedy długi czas
dzia┼é─ůnia b─Ödzie bardzo szkodliwy,
wychodzi na to że jak naprawdę by sie chciało zabezpieczyc to trzeba zrobić
osobiscie r├│znic├│wk─Ö elektroniczn─ů na pr─ůd 1mA i wtedy b─Ödzie ok:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

1mA to za ma┼éo. Wy┼é─ůczy od byle czego.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

a niby to od czego?:O)

p.s. jak si─Ö do sieci nie pod┼é─ůcza byle czego to wszystko b─Ödzie ok:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

No widzisz - ja te┼╝ chc─Ö wiedzie─ç dlaczego obecne r├│┼╝nic├│wki s─ů na 30mA.
My┼Ťl─Ö, ┼╝e 1mA, to jest za ma┼éo. Mo┼╝e samo w┼é─ůczenie urz─ůdzenia z
kondensatorami na wej┼Ťciu wystarczy?
Maciek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Stosunek jako┼Ťci (czu┼éo┼Ťci) do koszt├│w. Poza tym 30 mA w stosunku do
starszych system├│w wymagaj─ůcych przep┼éywu kilku/kilkudziesi─Öciu/set amper├│w
pr─ůdu zwarciowego to i tak ogromny post─Öp.

Bogdan

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

A jakbym chciał to, co widziałem, czyli na mniej niż 10mA, to znajdę?
Niech b─Ödzie dro┼╝szy.
Maciek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

hola hola, czy sie dobrze domy┼Ťlam ┼╝e masz na my┼Ťli urz─ůdzenia z
pod┼é─ůczonymi kondensatorami z sieci do PE?:O(
takiej chi┼äszczyzny sie nie pod┼é─ůcza, a jesli ju┼╝ to nie dziw si─Ö potem ┼╝e
zabezpieczenia r├│┼╝nicowopr─ůdowe nie dzia┼éaj─ů, oraz wali si─Ö ca┼ée
bezpieczeństwo przeciwporażeniowe, tyle w temacie!

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
Czekaj, masz faz─Ö i zero pod┼é─ůczone przez kondensatory do uziemienia. Np
mam przed nosem elemnt filtra sieciowego do pralki z mikroprocesorem. To
wcale nie jest chi┼äszczyzna. Chwil─Ö po w┼é─ůczeniu musi by─ç jaki┼Ť ma┼éy, bo
ma┼éy ale jednak pr─ůd ┼éadowania i tym samym mo┼╝e wybi─ç. Wystarczy?

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

no w┼éa┼Ťnie juz na tej grupie nie chce mi si─Ö wszystkich u┼Ťwiadamia─ç ze to
w┼éa┼Ťnie jest chi┼äszczyzna, projektowa┼é tem filtr jaki┼Ť przyg┼éup anie
elektronik!:O(

ale dam ci troch─Ö do my┼Ťlenia:
1.czy ta mikrofal├│wka b─Ödzie prawid┼éowo dzia┼éa┼éa gdy j─ů podepniesz do sieci
bez PE?:O)
2. co si─Ö stanie w wyniku uszkodzenia przewodu PE w instalacji z tak─ů
chi┼äsk─ů mikrofal├│wk─ů?:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Co Ty palisz? Jaka mikrofal├│wka? Pralka z mikroprocesorem.
Moim zdaniem będzie działać, bo to jest filtr. Ma filtrować a nie służyć
bezpieczeństwu przeciwporażeniowemu. Tylko jedno ale - pralka będzie
siała zakłóceniami w sieć a i sama będzie wrażliwsza na skoki napięcia.
Filtruje się zakłócenia symetryczne i asymetryczne. To już jest zupełnie
inna historia, na zupe┼énie inny w─ůtek.
Uważasz, że tak się nie robi? Tylko głupi Chińczyk tak robi? Mało
widzia┼ée┼Ť. Popatrz na ten zasilacz:
http://www.hal.trzepak.net/faq/winxp/zasilacz-atx.gif
Kondensatory C2 i C3 nie s─ů przypadkiem pod┼é─ůczone do masy/uziemienia?
Bez styku ochronnego w gniazdku obudowa będzie kopała ale bez zbyt
du┼╝ego pr─ůdu, wi─Öc i zagro┼╝enia. Od tego si─Ö zreszt─ů ca┼éy ten w─ůtek zacz─ů┼é.
No dobra - koniec
Maciek
P.S.: Pralka, to Siemens i raczej nie made in China.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

ooo, dobrze ┼╝e przynajmniej dostrzeg┼ée┼Ť jeden z wielu zagro┼╝┼ä:O)
to że jakis przygłup nie zna elektroniki ani norm elektrycznych i nie ma za
grosz rozumu to wcale nie znaczy ┼╝e to jest poprawnie zrobione (tak wiem ┼╝e
chi┼äskie zasilacze s─ů fabrycznie skopane:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Weź Ty sobie poczytaj o zakłóceniach i ich filtrowaniu, bo to co tak
wy┼Ťmiewasz, jest ca┼ékiem cz─Östo stosowane. Czasem nawet musi by─ç
stosowane. Słowa klucze - zakłócenia asymetryczne.
Nie zarzucaj innym braku znajomo┼Ťci norm.
Je┼╝eli naigrawasz sie z tw├│rc├│w sprz─Ötu elektronicznego, to te┼╝ uwa┼╝aj,
bo to naprawdę spełnia normy. Gdyby mogli zaoszczędzić parę centów na
każdej sztuce, to by tak zrobili. Nie tylko Chińczycy ale też i wszyscy
inni. Skoro wstawiaj─ů, to znaczy ┼╝e musz─ů.
Maciek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

chińska tandeta to tylko taka metafora nierubstwa, tandety i głupoty (w
kt├│rych przoduj─ů chiny),
wi─Öc poda┼ée┼Ť schemat zasilacza, ale bez dnych element├│w wi─Öc nie mog─Ö
odnie┼Ť─ç si─Ö do konkret├│w, wiec spytam ciebie: jaka jest impedancja mi─Ödzy
faz─ů a obudow─ů w takim zasilaczu? (dla 50Hz) bo norma dopuszcza 0.5Moma
(daje to pr─ůd up┼éywu 0.5mA), czy ten zasialcz posiada certyfikat jako┼Ťci CE?
jak odpowiesz na te pytania to wszystko stanie si─Ö dla ciebie jasne:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Zlituj si─Ö - na schemacie stoi jak w├│┼é - C2 i C3 maj─ů po 4,7nF. Co┼Ť
jeszcze mam odczyta─ç dla Ciebie? Przyjmujemy, ┼╝e zwora Z2 nie jest
po┼é─ůczona. ┼╗e kopie, to wiem i bez Ciebie i dlatego jak ma by─ç
pod┼é─ůczenie do gniazda z bolcem, to pod┼é─ůczam. Nawet nie musisz liczy─ç
pr─ůdu up┼éywu. Interesuje mnie jak by┼Ť ten zasilacz przeprojektowa┼é, ┼╝eby
kondensatory C2 i C3 nie by┼éy potrzebne? B─Ödzie jaki┼Ť po┼╝ytek z dyskusji.
Maciek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

ok, m├│j b┼é─ůd, zerkn─ů┼éem na inny schemat tandety, wi─Öc wychodzi ┼╝e jednak te
minimum 0.5Moma normy spe┼énia (akurat ten schemat, ale pewnie nie wi─Ökszo┼Ť─ç
dost─Öpnych na rynku zasilaczy)

przy okazji zauważyłem jeszcze jeden istotny problem: brak galwanicznej
separacji napięć wysokich i niskich (teraz dokładnie rozumiem jak to mozliwe
┼╝e jak dotnk─ů┼éem palcem jakiego┼Ť z┼é─ůcza w kompie to mnie tak kop┼éo ┼╝e z
krzesła spadłem i bolec ochronny w gniazdku nic tu nie pomógł)

ja bym go tak zaprojektował żeby napięcie sieciowe było galwanicznie
odseparowane zaruwno od PE jak i od napi─Ö─ç niskich i tyle w temacie,
kondensatory w niczym nie przeszkadzaj─ů, tylko ich spos├│b pod┼é─ůczenia:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
Musz─Ö poszuka─ç ale chyba na schematach zasilaczy TV (nie maj─ů uziemienia
do sieci) jest te┼╝ ten uk┼éad kondensator├│w, pod┼é─ůczony przez jeden
dodatkowy, szeregowy do masy TV. Nie gor─ůcej, tylko tej og├│lnej, np.
┼é─ůczonej z g┼éowic─ů. Kondensator ma oznaczenie znakiem bezpiecze┼ästwa i
jest na par─Ö tysi─Öcy wolt├│w. Pewnie producent liczy na dobre po┼é─ůczenie
ekranu kabl├│wki? Jaki┼Ť pow├│d musi by─ç. Z sympatii tego nie wstawiaj─ů.
Też pewnie reaktancja nie przekracza normy ale kop jest z samego nagłego
roz┼éadowania pojemno┼Ťci. W┼éa┼Ťnie TV ostanio mnie kopi─ů i nic innego :-).
Wystarczy zetkni─Öcie z gniazdem anteny w TV palcem jednej r─Öki a w
drugiej wtyczka anteny. Nic gro┼║nego ale pobudza kr─ů┼╝enie :-) Ciekawe
jak na o reguj─ů ludzie z rozrusznikami? Widocznie nie jest a┼╝ tak
groźnie, jak wyczuwalne, bo byłyby sensacyjne programy w TV.
Maciek

Site Timeline