uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV - Page 2

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Masz rację. Musiałem być przemęczony i coś mi się pomieszało. Odszczekuję to
co napisałem (pod stołem) i serdecznie przepraszam Piotra. Postaram się
usunąć mój post, aby nie śmiecił.

Bogdan

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Usuń także wszystkie pozostałe, które także świadczą o Twoim zbyt dużym
przemęczeniu szkołą podstawową :)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Raczej Y.
X tylko między liniami zasilania.

e.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV
Hello entroper,

Jasne - to z nerwów :(

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

No nie, tego nie można puścić płazem. Każdy komp PC tak ma w swoim
zasilaczu, nawet tania chińszczyzna. Weź sobie któryś rozbierz,
pseudofachowcu :)
--
Jacek

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Pisząc to co piętnujesz miałem właśnie w głowie tego typu
zasilacz/przetwornicę, która zapewnia galwaniczną izolację od sieci
elektroenergetycznej i w której właśnie takie połączenie często nie
występuje. Chyba, że w "chinszczyźnie". W markowych urządzeniach ten punkt
jest łączony do obudowy przez dwójnik RC w specjalnym wykonaniu. A co do
meritum, to kołacze mi się po głowie, że omawiane bezpośrednie połączenie
kondensatorów filtra do elementów "zerowanych" nie jest od pewnego czasu
zalecane jako zbyt niebezpieczne, ale tu nie mam pewności.

Bogdan

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

no właśnie w chińszczyżnie tak sie partoli a potm pseudo fachowcy podpatrują
i powielają błędy a potem nikt nie wie dlaczego kilka komputerów w biurze
cały czas wywala różnicówki

na zdrową logikę to jest niebezpieczne i wystarczy

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Droga zgłaszania zastrzeżeń do EN 60950-1:2006 wiedzie przez PKN.
Zgłoś im fragmenty, które zezwalają na niebezpieczne rozwiązania.
Za kilka lat będziesz miał satysfakcję, że nowa wersja normy uwzględni Twoje
spostrzeżenia.

Znalazłem 30 błędów (ważniejszych i mniej ważnych, lub zupełnie
nieistotnych) w tłumaczeniu EN 60950-1:2001 na PN-EN 60950-1:2004.
Najśmieszniejszy dla mnie to "Część nienormalnie zasilona." - w uwagach w
tablicy 2G.
Wysłałem im listę. Podziękowali, zaproponowali współpracę. Ale niestety
cierpię na brak czasu, a podpisywanie, że coś jest OK po pobieżnym
przejrzeniu nie leży w mojej naturze.
Ciekawe ilu ludzi przeglądało to tłumaczenie przed zaakceptowaniem.
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

heh, przerabiałem to w innej normie. Dziedzina na tyle wąska, że podobno od
zawsze tłumaczył to cały czas (i tłumaczy nadal) jeden gość, obecnie nad
grobem. Musiałem przejść na normę po angielsku, bo dostawałem k..cy.

e.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

wiesz, mnie nikt za konsultację w sprawie tych niby norm nie płaci (mówię
niby normy, bo norma według mnie to coś uznane i publicznie dostępne, a te
normy są tajne dopuki haraczu nie zapłacisz)
są ludzie którzy biorą za to grubą kasiorę to chyba powinni się tym
zajmować?:O()

a do wątku, to albo tej normy nie czytałem, albo przeoczyłem czytajac setki
stron gdzie te same rzeczy powtarzane są po 10 razy, ale nie przypominam
sobie fragmentów dopuszczających podłączanie elementów zasilanych z sieci do
lini PE (poza zabezpieczeniami w monencie wejscia instalacji do budynku i
przez zabezpieczeniami różnicowo-prądowymi)
więc jeśli ty coś na ten temat wiesz to zapodaj normę i numer artykułu bo
jestem bardzo ciekawy:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Proszę bardzo:
EN 60950-1:2006 (Urządzenia techniki informatycznej - Bezpieczeństwo - Część
1: Wymagania podstawowe) artykuły:
1.5.6 Capacitors bridging insulation
Zawiera tabele które kondensatory są wymagane (X1,X2,Y1,Y2) w zależności od
napięcia sieci AC, jej kategorii przepięciowej i typu izolacji którą się
mostkuje tym kondensatorem. Mostkować można wszystkie izolacje nie
wyłączając double i reinforced pod warunkiem zastosowania kondensatora
odpowiedniej kasy. Ograniczenie pojemności wynika z ograniczeń na touch
current.
1.5.7.2 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
between the a.c. mains supply and other circuits.
1.5.7.3 Resistors bridging double insulation or reinforced insulation
between the a.c. mains supply and circuits connected to an antenna or
coaxial cable.

W tej wersji (2006) jest też nowy wymóg (upraszczając) aby każdy warystor
miał w szereg bezpiecznik (1.5.9.2). Nie dotyczy warystorów w Limited
Current Circuit.
Zapytałem (ze dwa lata temu) na forum IEEE: EMC-PSTC, czy jak wejście RS232,
RS485 (nie jest to Limited Current Circuit) zabezpieczę warystorem, to też
musi być tam bezpiecznik.
Uzyskałem odpowiedź (od gościa, który bierze udział w pracach wielu
komitetów normalizacyjnych), że literalnie rozumiejąc normę to faktycznie
powinien być, ale intencje autorów były inne.
Na pytanie jak ja (nie znający się na temacie) mam między wierszami wyczytać
intencje autorów nie uzyskałem już odpowiedzi.
Przypuszczam, że kolejna wersja coś w tej kwestii wyjaśni, tak jak ta
wyjaśnia pewne kwestie, o które ich wcześniej męczyłem.
Na wszelki wypadek (aby się nikt nie przyczepił) do zabezpieczenia RS485
używam transili a nie warystorów (kiedyś używałem warystorów bo malutkie
0603).
A to, że zabezpieczam się nie tylko do ESD ale też od Surge to już wynika z
innej normy.
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

ok, wielkie dzieki,
i teraz pytanie (pewnie do tórców normy a nie do ciebie):
w jaki sposób podła.czyć takie urządzenie do sieci zabezpiecznej
różnicowo-prądowo żeby te zabezpieczenie nadal dziłały poprawnie i żeby nie
obniżać bezpieczeństwa przeciwporażeniowego?:O)
co z robić z normami które są względen siebie sprzeczne? (bo pewnie takie
numery też zdążyłeś zauważyć:O)

i to jest dobre rozwiązanie:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

O ironio losu. Jak się okazuje rzeczywistość nie chce się dostosować do
Twoich wyobrażeń :)

Ale robi się tak nie ze względu na zabezpieczenia różnicowoprądowe, lecz ze
względu na transmisję.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

 Z jednym urządzeniem nie ma problemu, bo prąd różnicowy jest góra rzędu 2mA
(nie chce mi się sprawdzać dokładnie), a bezpieczniki działają gdzieś na
30mA.
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

haha, właśnie w tym problem że bardzo żadko masz do sieci podpięte jedno
użądzenie:O)
często jest ich setki, albo przynajmniej kilkadziesiąt, więc takie
spartolone (jak się okazuje zgodnie z normami sprzeczymi z innymi normami)
które upuszczaja prądy do PE stanowią zagrożenie porażeniowe, bo dajmy
najprstrzy przykład:
stoi w biurze 20 takich kompów dajacych w sumie upływy 40mA i co robi
inteligentny inaczei elektryk? daje wiekszą różnicówkę np: 100mA i co sie
stanie w takim biurze jak ktoś w wyniku awarii podepnie się do sieci?
będzie go kopało aż zdechnie bo ani bezpiecznika nie wysadzi ani
różnicówki:O(

p.s. nie robiłem eksperymentów na ludziach ale może wiesz ile miliamperów
"pobiera" człowiek podłączony do sieci? bo tak z teorii wychodzi właśnie cos
2mA ale nie sprawdzałem:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Gdzieś czytałem, że przy okazji jakiegoś seminarium na temat bezpieczeństwa
przygotowano dla uczestników (tych co chcieli) możliwość przekonania się na
własnej skórze jak działają mA na człowieka (palec-palec). Teraz to się mogę
totalnie mylić, ale chyba 2mA było dla większości do niemiłego wytrzymania,
ale 5mA to nikt dłużej jak parę sekund nie zdzierżył.
Moim zdaniem o tym ile człowiek podłączony do sieci pobiera zależy przede
wszystkim od wilgotności naskórka.
Rambo musiał być mokry, bo pobierał tyle, że aż wszystkie światła przygasały
;-)
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

no właśnie, te 2mA to wychodzi z normalnej impedancji naskurka (jak ktos
będzie spocony to ma pecha) w wątpię zeby ktoś bez uszczerbku na zdrowiu to
długo wytrzymał, a normy elektryczne podaja minimalny prąd dla różnicówek
30mA:O)

przygasały bo tam mieli chiński generator,a do tortur wbijasz elektrody pod
skurę i moesz puszczaćprdy jakie chcesz:O)

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Może poniżej 30mA jesteś zawsze w stanie się odłączyć.
P.G.

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

haha, ale widzisz że człowiek podpięty do sieci pobiera nominalnie 2mA, i
myślisz że człowiek normalnie podpięty jest w stanie sie odłączyć? sprawdz
na sobie, powodzenia, a żeby popłynęło przez człowieka dajmy 30mA to albo
musi być mokry/spocony, albo mieć uszkodzona skurę

wygląda to tak  że normy są pisane dla głąbów prostych roboli którzy nie są
w stanie szkoły skończyć, czy sobie czegos tam na palcach porachować,
problem w tym że normy te też piszą głąby (jak cokolwiek czytałęs to wiesz
ze bzdury piszą w ramach pojedyńczych norm a na dodatek sprzeczność z sobą
różnych norm jest normą:O(

Re: uziemienie, zerowania i inne zabezpieczenia w RTV

Sprawdzałem kilkakrotnie na sobie, ale nigdy nie w sposób planowany (z
amperomierzem w szereg).
Pierwszy raz jak miałem 4 lata. Pasjami lubiłem włączać i wyłączać lampki na
choince. Gniazdka miały tak mały rant, że było tylko kwestią ilości prób
kiedy trzymając wtyczkę w pięści uda mi się palcem połączyć oba bolce
wtyczki.
Najbardziej dostałem od 1200V DC gdy robiłem sobie oscyloskop (takie czasy
były - chcesz mieć musisz sobie zrobić).
Jedną rękę miałem opartą nadgarstkiem o metalową konstrukcję oscyloskopu, a
drugą dotknąłem do -1200V.
Straciłem wtedy wzrok na jakiś czas (sekundy/minuty - poczucia czasu też nie
jestem pewien).
Co do mA to niestety pojęcia nie mam.
P.G.

Site Timeline