Uziemienie (długie)

Witam! Chciałem sie Was zapytać bo na innych grupach w sumie sie niewiele dowiedziałem.

Czy dobrym rozwiązaniem będzie doprowadzenie uziemienia do radiostacji krótkofalowej i zasilającego go zasilacza od balustrady balkonowej metalowej? Mam zamiar to wykonać drutem miedzianym fi4mm o długości około

11m.(taki dystans dzieli mnie miedzy balkonem a radiostacją)

Mieszkam w 4 piętrowym bloku w którym w gniazdku elektrycznym nie ma uziemienia a jest tylko zerowanie. Anteny na dachu (maszty) mam wszystkie uziemione do instalacji odgromowej. Posiadając skromną wiedzę z zakresu BHP wiem, iż nie można łączyć zerowania z uziemieniem. Taka sytuacja miała by miejsce jakbym radiostację krótkofalową w domu podłączył do bolca w gniazdku elektrycznym w którym mam zerowanie. Zamknął by mi się wtedy obwód między zerowaniem a uziemieniem po ekranie kabla koncentrycznego.

Sprawdziłem doświadczalnie, że balustrada balkonu jest uziemiona lub zerowana w ten sposób iż podłączyłem multimetr między fazę w gniazdku i balustradę. Miernik pokazał 227V potem to samo wykonałem podłączając multimetr bezpośrednio do fazy i zera w gniazdku. Wynik był dokładnie ten sam. Czyli wydawało by się iż balustrada jest dobrze uziemiona (zerowana).

Jak stwierdzić czy balustrada jest uziemiona czy zerowana??

Między zerem w gniazdku a ekranem kabla koncentrycznego pojawia sie CZASAMI napięcie około 60V to samo między kaloryferem i kablem koncentrycznym. Efektem jest np to że jak dotknę się kaloryfera i radia to "kopie" mimo iż radio jest uziemione do instalacji odgromowej na dachu poprzez ekran kabla koncentrycznego.

Kiedyś spróbowałem podłączyć zerowanie z bolca w gniazdku sieciowym do obudowy zasilacza którym zasilam radiostację krótkofalową. Efekt był taki, że któregoś dnia po włączeniu zasilania spaliły się kondensatory C4 i C5. Jak widać na schemacie

mojego zasilacza trzeci przewód czyli GND to jest właśnie zerowanie które jest dołączone tylko do obudowy i do wspomnianych kondensatorów.

Celem moich działań jest uzyskanie większego bezpieczeństwa przeciwporażeniowego i w tym celu chce uziemić obudowę zasilacza jak i obudowę radiostacji krótkofalowej. Wydaje mi się, iż uziemienie radiostacji krótkofalowej poprzez ekran kabla koncentrycznego, który na dachu jest uziemiony jest nie wystarczające i celowe by było dodatkowe uziemienie (porządnym drutem o stosunkowo małym oporze) w domu.

Problem w tym skąd pobrać uziemienie w domu w którym instalacja elektryczna ma tylko zerowanie.

Co Wy na ten temat sądzicie?

Reply to
SP7DPT

A walnie piorun w barierkę i usmażysz się razem ze swoim radiem.

Tzn. jaka jest instalacja? Dwuprzewodowa czy trzyprzewodowa. Jeśli trzyprzewodowa to nie wolno zwierać N i PE bo przy braku różnicówki można uzyskać ciekawe efekty z pożarem mieszkania włącznie. Jeśli dwuprzewodowa, to masz jeden przewód PEN i spokojnie możesz uziemić do niego.

"Zerowanie" to połączenie przewodu neutralnego N z ziemią w celu uzyskania potencjału 0 na przewodzie N.

Multimetr ma zwykle ponad 10 kR. Rezystancja między ziemią a barierką może w tej sytuacji być rzedu 1 kR. A ma być ile? 4 R jeśli dobrze pamiętam.

Hę?

A może 115V z dzielnika na dwóch kondensatorach?

Reply to
Tomasz Wójtowicz

Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" snipped-for-privacy@no.addr.com> napisał w wiadomości news:db03q1$dh9$ snipped-for-privacy@atlantis.news.tpi.pl...

Instalacja jest 2 przewodowa. Mówisz ze mogę w takim przypadku zewrzeć moje zerowanie w gniazdku z uziemieniem na dachu?

zrobi sie taka sytuacja:

zero_w_gniazdku-------obudowa_radia-------ekran_kabla koncentrycznego-------instalacja_odgromowa_na_dachu

Tak jak już wspomniałem czasami między zerem a ekranem kabla koncentrycznego pojawia się napięcie rzędu 60V.

Poza tym jak dołączyłem zerowanie do obudowy zasilacza spłonęły mi te kondensatory o których wspomniałem. Spłonęły podejrzewam dlatego że odłożyło się na nich jakieś wysokie napięcie rzędu 60V które właśnie od czasu do czasu się pojawia. To były zwykłe malutkie ceramiczne kondensatorki.

Sam nie wiem co mogę zrobić żeby to wszystko u mnie było jak należy.

Reply to
SP7DPT

móc możesz, tylko po pierwsze primo nie wolno, po drugie primo może być niezdrowe, po pierwsze secundo to musi być zrobione w okolicach przyłącza kabla do budynku. Jak tego nie ma, to odwalono fuchę i możesz się poskarżyć do ZE.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

nie bo w ten sposób robisz sobie instalację 3-przewodową, traktując piorunochron jako PE

Na dachu jest piorunochron, który też jest podłączony do ziemi. W takiej sytuacji, traktując piorunochron jako PE, nie możesz połączyć zerowania z piorunochronem (patrz co pisałem odnośnie instalacji 3-przewodowej).

Powinieneś mieć tak:

  1. obudowa radia uziemiona przez piorunochron i odizolowana od N.

albo tak:

  1. antena podłączona przez transformator separacyjny i uziemiona do piorunochrona, obudowa radia uziemiona przez N.
Reply to
Tomasz Wójtowicz

Jeszcze mi sie nasuwa jedna koncepcja mianowicie wykonanie uziemienia radia do rury zimnej wody. Tak u mnie w bloku zrobiła siec TV kablowej.Swoje urządzenia uziemiła w ten sposób.

Tylko teraz pytanie czy tak można tzn wiek że tak można ale u mnie będzie specyficzny przypadek rura_zimnej_wody-----obudowa_radia---ekran_kabla koncentrycznego-----instalacja_odgromowa_na dachu

Co w takim przypadku?

Reply to
SP7DPT

Reply to
Waldemar Krzok

po pierwsze: jeszcze raz piszę: sprawdź uziom anteny, po drugie u mnie by toto nie zadziałało, bo rury są z tworzywa sztucznego. A jak u ciebie będą remontować, to na pewno się ciebie pytać nie będą. Nawet jak masz metalowe rury, to w przypadku awarii wodociągu możesz mieć montera na sumieniu.

Waldek

Reply to
Waldemar Krzok

uziom anten jest ok bo byl niedawno wymieniany

Rury mam metalowe niemniej TV kablowa tak robi ze we wszystkich blokach swoje urządzenia uziemia do rur z zimną wodą i nie przejmuje się monterami :)

Poza tym nie wiadomo ile jeszcze osób w moim bloku ma tak wykonane uziemienie do jakiś urządzeń ;)

Reply to
SP7DPT

Jeżeli ma to mieć znaczenie przeciwporażeniowe to trzeba zrobić schemat zasilania z typem oraz wielkościami zabezpieczeń, dokonać pomiaru impedancji pętli zwarcia oraz ocenić czy czas wyłączania zasilania przez zabezpieczenia przy prądzie zwarciowym nie przekroczy 0.2 sekund. Jeżeli nie to powinno być ok. Jeżeli przekroczy to trzeba zmienić zabezpieczenia w instalacji lub wymienić instalację.

Najlepiej poprosić znajomego elektryka o sprawdzenie i pomiar.

Do balustrady lepiej nie podłączać - bo co bedzie jak przy pojawieniu się napięcia rezystancja bedzie za duża i porazi sąsiadke - pójdziesz do więzienia.

pozdr. hujózek

Anteny które posiadam to: Qubical Quad, Inverted V oraz GP wszystko wpięte do przełącznika na dachu

SP7DPT

No to się deko sprawa komplikuje przez ten przełącznik i GP. Jak rozważyć ochronę przed szkodami od pioruna to właściwie masz piorunochron w mieszkaniu :) Właściwie nie widzę innej możliwości jak rozłączać fider w miejscu gdzie wchodzi do mieszkania, pozostawiając możliwie dużą przerwę. Tą część zewnętrzną w zasadzie powinieneś na czas burzy odsunąć od okna i zewrzeć z zwodem odgromowym o ile nie jest daleko, albo z jakimś zewnętrznym uziemieniem. No, a radio po prostu podłącz do gniazda z bolcem. W trakcie normalnej pracy będziesz miał obudowę radia wyzerowaną do bolca i uziemioną do odgromu przez ekran koncentryka... Ze wszystkimi negatywnymi skutkami.

Reply to
Jacek Maciejewski