Uziemienie - Page 2

Re: Uziemienie

Twierdzenie o czym? O różnicy w znaczeniu słów zerowanie i uziemienie?
To jest tylko kwestia terminologiczna. Co prawda widzę, że Niemcy
stosują pojęcia Nullung i Erdnung zamiennie.

Więc albo zgadzamy się, że zerowanie i uziemienie to synonimy; albo jest
tak jak mówię - zerowanie dotyczy przewodu środkowego instalacji, a
uziemienie dotyczy obudowy odbiornika.

Natomiast nazywanie zerowaniem uziemienia dokonanego przewodem N nie ma
sensu.

Re: Uziemienie

Ja tam wolę po staremu nazywać zerowaniem podłącznie bolca do przewodu
ochronnego lub zerowego (bez względu na to czy i gdzie przewód taki jest
uziemiony), a uziemieniem podłączenie bolca do oddzielnego uziemienia (nie
wnikam tu w przydatność praktyczną czy zgodność z przepisami tego czy
innego rozwiązania.).
--
Jacek

Re: Uziemienie

Ale jest powszechnie stosowane i używane od dziesiątków lat.
Mowa jest o instalacjach odbiorczych i dlatego w przypadku starych
instalacji i starej terminologii:
"uziemienie" polega na połączeniu obudowy urządzenia oraz bolców gniazd z
miejscowym uziomem i jest odpowiednikiem obecnie używanego ukłądu ochronnego
TT
"zerowanie" polega na połączeniu bolców gniazd oraz obudów urządzeń z
przewodem zerowym czyli obecnym PEN
Jeżeli mówimy o "uziemieniu" i "zerowaniu" to mamy na myśli starego typu
układy ochronne.

Re: Uziemienie

No nie ma, bo wtedy to jest PEN.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

Re: Uziemienie
No właśnie. A w instalacjach TT nie wolno uziemiać za pomocą N.

Re: Uziemienie

Zgadzamy się??? Uziemienie to kawał żelastwa zakopany w ziemi. Wbij to sobie
do głowy, a właściwe nazewnictwo jest w Polskich Normach.

sensu.

Twoje bredzenie nie ma sensu.

Remek

Re: Uziemienie

Których Polskich Normach? Tych tandetnie przetłumaczonych z
angielskiego, w których czuwak nazwano "urządzeniem martwego człowieka" :D

Nie ma już Polskich Norm. Teraz są tylko normy ISO/CEN przetłumaczone na
polski i to w dodatku źle.

Re: Uziemienie
Hello Tomasz,

Tylko dlaczego nazywają się PN EN? I w nagłówku mają jak wół "POLSKA
NORMA"...

Re: Uziemienie

Przez Polską Normę miałem na myśli normę napisaną w Polsce przez
polskiego specjalistę. Takie normy miały oznaczenie PN-cośtam.

Natomiast tłumaczenia norm CEN czy ISO mają oznaczenie odpowiednio:
PN-EN-cośtam
PN-ISO-cośtam
i mogą się nazywać "Polskimi Normami", ale nie zostały opracowane w Polsce.

Oczywiście nie mówię, że to jest źle. Cała idea normalizacji szła w tym
kierunku, żeby na świecie było najlepiej tylko 1 ciało normalizacyjne.

Natomiast ja piętnuję wadliwe tłumaczenia norm ISO czy CEN na polski,
które zleca się jakimś "humanistom", a nie ludziom, którzy znają
właściwe słownictwo.

Re: Uziemienie

A dlaczego podatek od luksusu posiadania odbiorników radiowych i
telewizyjnych nazywa się "abonament"?

Re: Uziemienie

W TN-C nie ma przewodu N ;)... sorry, że tak się czepiam, ale sam
widzisz, że z tą terminologią jest kiepsko... Ja to zawsze rozumiałem
tak, że UZIEMIENIE, to faktyczne połączenie z ziemią. w TN-C masz
uziemiony przewód PEN, a TN-S uziemiony jest PE, a w TN-C-S uziemia się
punkt rozdziału PEN na PE i N. Zaś zerowanie to dla mnie było łączenie
"z zerem", czyli z przewodem PEN w sieci TN-C.
Możesz napisać, jak według poprawnej nomenklatury nazwać "mostek"
łączący bolec z jedną z "dziurek" w kontakcie?? UZIEMIENIE, ZEROWANIE,
czy jakoś jeszcze inaczej?? Chodzi o sieć TN-C.

  Konop

Re: Uziemienie

Jeśli punkt rozdziału PEN na PE i N uziemisz, to masz sieć TN-S,
dokładnie rzecz biorąc wyspę TN-S w sieci TN-C.

TN-C-S jest wtedy jak punktu rozdziału nie uziemisz, czyli to samo co
TN-C tyle że na trzech przewodach.

Po prostu uziemienie przez sieć TN-C.

Re: Uziemienie
wiadomości

Błagam, nie wprowadzaj zamętu.
TN-C to sieć ochronna wg nowych norm i nowego prawa budowlanego, a te nie
pozwalają na wykonanie takiego połączenia pomiędzy bolcem, a przewodem PEN.

Jeżeli mówimy o starej normie i połączeniu bolca do przewodu zerowego to
mówimy o ochronie poprzez "zerowanie", ale tylko i wyłącznie w odniesieniu
do starych instalacji i wg starych norm.
Nowe normy przewidują coś podobnego i jest to ukłąd sieci ochronnej TN-C,
ale jest duża różnica w stosunku do "układu zerowania".

Zerowanie:
1. Stosowane było do wszystkich typów gniazd oraz przyłączy, niezaleznie
jaki przekrój posiadał przewód zerowy.
2. Przewód zerowy nie wymagał miejscowego uziemienia.
3. Układ ten był największym skur...wem jakie wymyślono w komunie, które
posłało wiele osób na tamten świat i w rzeczywistości okazywało się, że
przynosił więcej złego jak dobrego.

TN-C
1. Minimalny przekrój przewodu PEN musi wynosić 10mm2 dla miedzi lub 16mm2
dla aluminium. Mówiąc inaczej nie wolno jest stosować układu TN-C jeżeli
przekrój przewodu PEN jest mniejszy jak ww. Dlatego też nie ma możliwości
wykonania takiego połączenia w typowych gniazdach 230V, ponieważ aby wykonać
takie połączenie musielibyśmy doprowadzić do tego gniazda przewó o
minimalnym przekrtoju 10mm2 w przypadku miedzi lub 16mm2 w przypadku
aluminium.
2. Przewód PEN łączy się dodatkowo z miejscowym uziemieniem.
3. Nie wolno jest stosować w pomieszczeniach mieszkalnych. Układ taki jest
dopuszczalny tylko poza pomieszczeniami mieszkalnymi takimi jak warszaty,
budynki gospodarcze, zakłady itd.

Re: Uziemienie

Re: Uziemienie
Sorki, coś mi się pop... rzestawiało...

Otóż niekoniecznie jest to bezpieczne, swego czasu były dostępne UPSy
Amcom, musiały mieć dość duże kondensatory, bo dość mocno się odczuwało
dotknięcie kołka. Może groźne to i nie było, ale na pewno nieprzyjemne.
Poza tym rzeczywiście nie spotkałem się z czymś podobnym.

Pozdrawiam

DD

Re: Uziemienie

Dotyczy to szczególnie przedłużaczy.

Widziałeś jakąś współczesną instalację z uziemieniem?

Co ma piernik do wiatraka? Zerowanie jest jednym ze środków dodatkowej
ochrony przeciwporażeniowej zgodny z aktualnymi przepisami. Niezależnmie od
tego czy instalacja jest 2, czy 3 przewodowa (jednofazowa). Wszystkie nowe
instalacje muszą być 3 przewodowe.

Jaki??? Poducz się i nie pisz bzdur.

Remek

Re: Uziemienie

Ale przecież nie kopie go obudowa przedłużacza, tylko urządzenia, do
tego przedłużacza podłączonego... wniosek - ma przedłużacz + co najmniej
jedno urządzenie (i zapewne w tym urządzeniu ma owe kondensatory!).

A Ty widziałeś jakąś współczesną instalację BEZ uziemienia? Bo ja
widziałem setki takich, co uziemione były, natomiast nie widziałem
żadnej, która by nie była ;)...

Ty też piszesz bzdury i też byś się mógł poduczyć :P... Jak widzisz,
jest spory bałagan w oznaczeniach i nie ja jeden mam "problem" z
właściwym stosowaniem pojęcia "zerowanie". Żeby było jasne:
- mówiłem o instalacjach TN-C montowanych za "dawnych czasów" (do 1994
albo 1995r), w której wykonywało się mostek między obudową urządzenia
(lub bolcem ochronnym gniazdka) a przewodem PEN. Nazwałem to zerowaniem,
być może błędnie. W takich instalacjach uszkodzenie przewodu PEN może
skutkować pojawieniem się napięcia fazowego na obudowie urządzeń.
- drugi przypadek, o jakim mówię, to instalacja TN-S, gdzie występują 3
przewody: L, N i PE, z czego PE jest tylko przewodem ochronnym,
połączonym z główną szyną uziemiającą.
W moim rejonie te dwa układy są najpopularniejsze, przynajmniej w
mieszkaniach i domkach jednorodzinnych (tego dotyczy ten wątek).
Czekam na kolejne merytoryczne uwagi.

  Konop

Re: Uziemienie

przedłużacza jest faza. Dlaczego?

Pewnie dlatego, że Ty ten przedłużacz zrobiłeś. Przewód jest 3 żyłowy?

okazało

No i co? Jest dobrze? Pieprzysz takie głupoty, że szczęki bolą. Zleć te
prace elektrykowi póki jeszcze nie zabiłeś siebie i rodziny.

Remek

Re: Uziemienie

Podłączyłem właśnie przedłużacz trzyżyłowy (z bolcem) do gniazdka bez bolca
i neonówka
świeci po dotknięciu do bolca.

A co? parę groszy poczułeś? chcesz go narżnąć na trochę kasy?
Masz teksty takie jakbyś się z Elektrody urwał...

--
Desoft

Re: Uziemienie

Doradź mu jeszcze aby w razie potrzeby sam sobie wyciął wyrostek robaczkowy,
ewentualnie wykonał transplantację nerki. Jeszcze więcej kasy zaoszczędzi.
Czy to przeżyje to inna sprawa.

Elektroda nie jest dla idiotów. Aluzju poniał?

Remek

Site Timeline